بازگشت حس بویایی کرونا
یکی از علائم بیماری کرونا از دست دادن حس بویایی است که بعد از بهبودی روند بازگشت این حس طولانی است. شما می توانید با روش های خانگی به این روند سرعت ببخشید.

بازگشت حس بویایی بیماران کرونایی بعد از بهبودی

ویروس کرونا شیوع زیادی در کشورهای مختلف جهان داشته و افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است.

این ویروس از طریق قطرات سرفه و عطسه و تنفس از افراد بیمار به افراد سالم منتقل می شود.

در مطالب قبلی بهداشت و سلامت نمناک تمامی علائم بیماری کرونا را آورده ایم، در این مطلب قصد داریم، درباره از بین رفتن حس بویایی یکی از اصلی ترین علائم ویروس کرونا صحبت کنیم.

آیا حس بویایی بیماران مبتلا به کرونا پس از بهبودی باز می گردد و بازگشت این حس چه مدت طول می کشد ؟

حس بویایی

بازگشت حس بویایی بعد از درمان کرونا تا چه مدت طول می کشد؟

اطلاعات موجود از آکادمی علمی آمریکا به این موضوع دست پیدا کرده است که بیماران مبتلا به کرونا که حس بویایی را از دست می دهند ؛ حدود 27 درصدشان بعد از گذشت هفت روز کمی بهتر می شوند و بیشتر آنها بعد از ده روز در به دست آوردن حس بویایی تا حدی موفق می شوند اما از دست دادن حس بویایی و چشایی می تواند مدت زمان زیادی بعد از این عفونت هم به طول بیانجامد .

دکتر بولینگ در این زمینه می گوید:

افرادی را دیده ام که به دلیل این بیماری حس بویایی و چشایی را از دست دادند که سریع بازگشت داشته اما افرادی را هم دیدم که هرگز این حس بویایی و چشایی برایشان برنگشته است .

افرادی هم هستند که ممکن است این احساس بعد از چند ماه یا یک الی دو سال برایشان بازگشت داشته باشد.

بعضی از افراد بخشی از این احساس را دوباره به دست می آورند.

بعضی از آن ها نیز هرگز ریکاوری نمی شوند و ممکن است به طور کامل حس بویایی را از دست بدهند که هیچ گاه باز نخواهد گشت.

کرونا ویروس

او همچنین اضافه کرد:

بسیار سخت است که بخواهیم بگوییم بعضی از افراد این حس را دوباره به دست می آورند و برای بعضی هم این حس بر نخواهد گشت.

تنها چیزی که می توانیم بگوییم، این است که افراد در طول یکسال می توانند پیشرفت هایی را در حس بویایی خود احساس کنند که علامت خوبی است.

ارتباط از دست دادن حس بویایی با شدت بیماری کرونا

تحقیقات نشان داد بیمارانی که در عملکرد بویایی شان اختلالی را تجربه می کنند ممکن است دچار نوع خفیف کرونا شوند اما بیماران مبتلا به کووید 19 که عملکرد نرمال بویایی داشتند، بیماری سخت تری را تجربه کردند.

آیا روش خاصی برای بازگشت سریعتر حس بویایی بعد از کووید 19 وجود دارد ؟

چنانچه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک گفته شد متاسفانه هیچ داروی خاصی وجود ندارد که به برگشتن حس بویایی بعد از به ابتلا به این ویروس کمک کند . دکتر هالبروک در این زمینه می گوید :

رایحه درمانی و تقویت بویایی برای بازگشت حس بویایی بیماران کرونایی

یک تمرین برای تقویت بویایی این است که خودتان را در معرض بوهای قوی در یک مدت زمان قرار دهید تا امید داشته باشید حس بویایی برگردد یا حداقل بهبود پیدا کند.

وی همچنین پیشنهاد می کند که از چهار بوی قوی مثل رز ، اکالیپتوس ، لیمو و سیر استفاده کنید.

حتی می توانید روغن آن ها را نیز خریداری کنید. بو کردن هر کدام از این ها تقریباً به مدت 10 ثانیه با کمی استراحت و وقفه بینشان می تواند به یادآوری حس بویایی کمک کند.

اکالیپتوس

اگر در طول سال بیمار با مقداری بهبودی مواجه شود، علامت خوبی است، تمرین بویایی شبیه به یک دوی ماراتون است.

دکتر هولبروک پیشنهاد می کند که دو بار در روز به مدت چند بار این کار را تکرار کنید تا بویایی شما بعد از چند ماه دوباره برگردد.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که تمرین بویایی انجام می دهند، نتایج بهتری نسبت به آن هایی دارند که این تمرین ها را انجام ندادند.

البته هیچ تضمینی برای برگشت حس بویایی وجود ندارد که این موضوع در مورد کووید 19 هم صدق می کند.

نکته:باید توجه داشت که استفاده از عصاره های روغنی مانند اکالیپتوس برای خانم های باردار، شیرده و همچنین کودکان زیر سه سال ممنوع است.

لیمو و سیر

روش های زیر هم برای بازگشت حس بویایی مفید است :

شستشوی مداوم بینی با سرم

برای مدت 2تا 4 هفته روزانه 2 تا 3 بار بینی تان را با سرم شستشوی ولرم بشویید تا التهابات و آثار عفونت در مجرای تنفسی کاهش یابد.

استفاده از اسپری

در کاهش عفونت های تنفسی، پاکسازی مجرای آن و بازگشت سریع تر حس بویایی از اسپری های فلوتیکازون، بکلومتازون، مومتازون و بودزوناید موثر است.

با مشورت پزشک تان می توانید یکی از این اسپری ها را 2 بار در طول روز استفاده کنید. میزان استفاده معمولا 1 تا 2 پاف در هر مجرای بینی است.

مصرف ضد احتقان ها

برای رفع گرفتگی مجرای بینی از ضد احتقان ها ، مانند قطره های فنیل آفرین، نفازولین و شربت پسودوافدرین استفاده کنید.

این داروها در کاهش گرفتگی بینی موثر است اما زمان استفاده از آن ها نباید بیش از 4 روز شود.

ضد احتقاق

انجام ورزش :

ورزش با افزایش جریان خون و بهبود عملکرد ارگان های بدن روی حس بویایی نیز تاثیر مثبتی گذاشته و از آن حفاظت می کند.

نزد پزشک متخصص بروید :

مطالعات در مورد از دست دادن حس بویایی و چشایی در طولانی مدت خیلی واضح و شفاف نیستند و هنوز نمی دانیم که قرار است چه اتفاقی بیفتد.

اگر هنوز هم بعد از این که مطمئن شدید به کووید 19 مبتلا هستید و یا به آن مشکوک بودید، حس بویایی و چشایی شما برنگشته است، بهتر است با یک متخصص گوش و حلق و بینی صحبت کنید.

آن ها می توانند تشخیص بسیار مناسبی در این زمینه داشته باشند و یا درمان های مختص خودتان را ارائه دهند تا بتوانید این حس های از دست رفته را دوباره باز گردانید.

از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها پرهیز کنید:

آنتی بیوتیک برای درمان نابویایی تاثیری ندارد و فقط در مواردی کاربرد دارد که فرد همزمان با نابویایی دچار یک عفونت دیگری مثل عفونت سینوس ها هم شده باشد در غیر این صورت آنتی بیوتیک کمکی نمی کند و تاثیری ندارد.

استفاده از این داروها و کپسول هایی که برای درمان کرونا تجویز شده اند و حتی استفاده از ویتامین ها نیز تاثیری در بازگشت حس بویایی ندارد.

آنتی بیوتیک

از استرس دوری کنید :

دوری از استرس و اضطراب در درمان بیماری کرونا و بازگشت بویایی تا حدودی موثر است . پس بیشتر استراحت کنید و با افکار مثبت از این راهکارها برای بازگشت حس بویاییتان کمک بگیرید. 

زمان بازگشت حس بویایی بعد کرونا + راههای بهبود

4.612
این مطلب مفید بود ؟111
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : prevention / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/م.ح
وبگردی