هنگ درام
شاید به جرات بتوان گفت موفق ترین ساز ابداعی هزاره ی جدید، ساز هنگ درام است.این ساز عجیب و خوش صدا یک ساز کوبه ای محسوب میشود.

هنگ درام، ساز کوبه ای ملودیک

ساز هنگ درام را شاید بتوان موفق ترین ساز ابداع شده در قرن حاضر دانست. سازی اعجاب انگیز و خوش صدا که از ابتدای معرفی و عرضه شدن به بازار طرفداران بسیاری به خصوص در ایران پیدا کرده است. هنگ درام یک ساز کوبه ای است اما به خاطر داشتن نت روی بدنه، یک ساز کوبه ای ملودیک محسوب می شود. از این رو هنوز جایگاه ثابتی در ارکسترهای ایرانی پیدا نکرده است. 

تاریخچه پیدایش ساز هنگ درام

ساز هنگ درام توسط فلیکس روهنر و سابینا شارر، در کشور سوئیس ابداع و از سال 2000 به جامعه جهانی معرفی شد. هنگ درام با ظاهر عجیب و غریب و فضایی اش و صدای شفاف، اعجاب انگیز و آرامش بخشش باعث شد که در مدتی بسیار کوتاه عده بسیاری به سراغ  یاد گرفتن این ساز بیایند و به دنبال آن موسیقی دان ها و نوازنده سازهای کوبه ای نیز متدهای آموزش هنگ درام را تدوین کرده و به هنرجویان عرضه کنند.

این ساز به سرعت در ایران نیز محبوب شده و جای خود را در بین هنرجویان موسیقی باز کرده است. اما در حال حاضر تنها چند آموزشگاه موسیقی هست که این ساز را تدریس می کنند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

یکی از مزیت های آموزش هنگ درام این است که هارمونی ویژه میان نت های آن باعث شده است هنرجویان از همان روزهای اول آموزش صدای دلنشینی تولید کنند و روز به روز از یادگرفتن هنگ درام و نواختن هنگ درام لذت بیشتری ببرند.

با این حال اگرچه ظاهر این ساز دو صفحه محدب فلزی و تعدادی حفره را نشان می دهد، اما نواختن هنگ درام به این سادگی ها نیست. اگر بخواهید در سطحی حرفه ای و تاثیرگذار در نوازندگی هنگ درام برسید قطعا به شناخت موسیقی، تمرین زیاد و آموزش هنگ درام از طرف یک مدرس حرفه ای نیاز پیدا خواهید کرد. این ساز شگفت انگیز، برخلاف سازهای کوبه ای دیگر، دارای نت است که یکی از جذابیت های هنگ درام و البته دشواری های یادگیری هنگ درام به حساب می آید.

هنگ درام دارای یک کوک ثابت است و اغلب به صورت دیاتونیک ساخته می شود. گام هنگ درام ها معمولا "ر مینور" است اما مدل های بسیار متنوع تری از این ساز نیز برای نوازندگان حرفه ای ساخته می شود تا نوازندگان بتوانند مطابق سلیقه خود گام مورد نظرشان را انتخاب کنند. نحوه انتخاب ساز هنگ درام و چگونگی نواختن نت های آن گام های ابتدایی در آموزش هنگ درام به حساب می آیند.

آموزش هنگ درام چگونه انجام می شود؟ 

هنگ درام به طور عمومی دارای 8 یا 9 نت است. نت اصلی که در وسط قرار گرفته و صدایی پرحجم دارد به نام دینگ و باقی نت ها در اطراف آن قرار می گیرند. به خاطر سپردن جای نت ها در ابتدا ممکن است کمی دشوار به نظر برسد اما هنگ درام یک ساز حسی است که وقتی شروع به یادگیری آن می کنید، آزادسازی ذهن و نواختن آن ساده تر می شود.

قدم اول در آموزش هنگ درام یادگیری جای نت ها، نحوه قرارگیری ساز در مقابل نوازنده و نحوه ضربه زدن به ساز و نواختن نت ها ست. هر نت روی ساز هنگ درام دارای یک فضای مشخص که به آن "ناودیس" گفته می شود و در وسط هر ناودیس هم یک نغمه قرار دارد.

این ناودیس ها کمک می کند که حجم و پایداری صدای نت های هنگ درام شکل بگیرد. به دست آوردن اندازه صحیح ناودیس ها و نحوه ضربه زدن به آن ها یکی از مهم ترین جنبه های آموزش هنگ درام به حساب می آید.

آمورش هنگ درام

از آنجایی که شناخت گام ها و خواص هر گام مبحثی گسترده و نیازمند آموزش تخصصی است، این نکته را به یاد داشته باشید که قبل از تهیه این ساز بهتر است با استاد این ساز مشورت انجام دهید. ما به شما پیشنهاد می کنیم از اینجا برای آموزش هنگ درام استفاده کنید.

آقای حسین نوربخش نوازنده و مدرس هنگ درام از اساتید به نام سازهای کوبه ای در کشور هستند که در حال تالیف کتاب آموزش هنگ درام هستند و این کتاب به زودی در پاییز 99 منتشر خواهد شد. آقای نوربخش در حال حاضر در آموزشگاه موسیقی شهرآوا در حال تدریس هنگ درام و تنبک هستند. 

آموزشگاه موسیقی مناسب برای آموزش هنگ درام

به یاد داشته باشید که هنگ درام یک ساز کوبه ای محسوب می شود در نتیجه بهترین آموزشگاه موسیقی برای کلاس هنگ درام جایی است که در زمینه آموزش سازهای کوبه ای تخصص داشته باشد. در این بین، آموزشگاه موسیقی شهرآوا با داشتن سابقه طولانی در آموزش سازهای کوبه ای و برگزاری کنسرت های رسمی متعدد و اعزام هنرجویان به جشنواره های داخلی و بین المللی فراهم می کند.

همچنین اگر امکان حضور سر کلاس را ندارید می توانید به صورت مجازی در کلاس های یادگیری هنگ درام شرکت کنید و آموزش موسیقی آنلاین با پشتیبانی 24 ساعته را تجربه کنید. پس اگر شما هم شیفته این ساز جادویی شده اید فرصت را ازدست ندهید و همین الان برای یادگیری آن اقدام کنید.

ساز کوبه ایی هنگ درام

هنگ درام، ساز نوظهور در موسیقی ایران

45
این مطلب مفید بود ؟41
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی