ظهور امام زمان
احادیث و روایات زیادی از ائمه معصوم در مورد ظهور امام زمان وجود دارد که در بسیاری از آن ها عاشورا روز ظهور امام زمان معرفی شده است.

ظهور امام زمان(عج) در روز عاشورا 

بدون شک پس از گذشت قرن ها از واقعه کربلا، عاشورا از یک حادثه تاریخی تبدیل به یک مکتب انسان ساز و افتخارآفرین شده است که نه تنها برای مسلمانان بلکه فراتر از مرزهای اسلام رفته و موجب برانگیخته شدن تحسین بسیاری از اندیشمندان جهان شده است. این متفکران از شعار «کلّ أرض کربلا و کلّ یوم عاشورا»به عنوان الگویی برای نجات و رهایی ملّت های مظلوم و ستمدیده یاد می کنند و مکتب آن را برای ظلم ستیزی و زندگی با عزت و شرف و آزادگی می دانند.

ظهور امام زمان

پیوند میان قیام عاشورا و قیام حضرت مهدی(عج)

میان قیام عاشورا و قیام حضرت حجت(عج) پیوندها و ارتباط هایی گسترده و مستقیمی وجود دارد که تکمیل کننده و تداوم بخش و در امتداد یکدیگر هستند. امام حسین(ع)، مقابل یک انحراف عینیِ اجتماعی قیام کردند و این اتفاق در زمان حضرت مهدی(عج) نیز تکرار شده است؛ به طوری که یک انحراف عملی و ظلم فراگیر بر دنیا مسلط می شود که تنها به دست با کفایت امام عصر(عج) برطرف شده و دنیا به سمت قسط و عدل حرکت خواهد کرد. 

چنامچه در بخش دین و مذهب نمناک می خوانید هر دو قیام برای اصلاح جامعه ای انجام می شود که دچار فساد و تباهی شده است و مهم ترین برنامه آنها زنده نگه داشتن آموزه های و الای دینی و انسانی و ریشه کن کردن ناهنجاری ها و موانع رشد و کمال انسان است.

یا مهدی

ظهور حضرت مهدی(عج) در روز عاشورا در احادیث و روایات ائمه معصوم(ع) 

روایات مختلفی درباره زمان قیام و ظهور امام زمان(عج) وجود دارد که در بسیاری از آن ها عاشورا، نوروز، شنبه و یا جمعه روز ظهور معرفی شده است. احتمال یکی شدن نوروز با روزهای جمعه و شنبه وجود دارد؛ مصادف شدن روز ظهور امام عصر(عج) با روزهای ذکر شده در حدیث امام محمد باقر(ع) مورد اشاره قرارگرفته است. 

آن حضرت می فرماید:

«گویا حضرت قائم(عج) را می بینم که روز عاشورا، روز شنبه، بین رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش روی او ندا می کند:بیعت برای خداست. پس زمین را پر از عدل می کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود.» به این مطلب درکتب حدیثی ( الغیبة طوسی، ص 274؛ کشف الغمة، ج 3، ص 252؛ بحارالانوار، ج 52 ص 290. ) اشاره شده است.

حضرت قائم

همچنین در حدیثی از امام جعفر صادق(ع) نیز آمده است:

«قائم(عج) ( درود خدا بر او باد ) در شب بیست و سوم ماه رمضان، به نام (شریفش) ندا می شود و در روز عاشورا، روزی که حسین بی علی(عج) در آن کشته شد، قیام خواهد کرد». ( الغیبة طوسی، ص 274؛ بحارالانوار، ج 52، ص 290) 

روایتی وجود دارد که زمان گردهمایی حضرت مهدی(عج) و یاران اواز سراسر جهان، در مکه، شب جمعه و مقارن با شب نهم محرم معرفی شده است.

ابوبصیر از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود:

«حضرت مهدی(عج) در روز عاشورا که روز شهادت سیدالشهداست قیام می کنند. گویا در آن شنبه ای که عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم؛ در حالی که بین رکن و مقام ایستاده، جبرییل در مقابل ایشان، برای بیعت ندا دهد و شیعیان حضرت، زمین را با طی الارض زیرپا می نهند و از اطراف عالم جمع شده و با ایشان بیعت می کنند و خداوند هم به وسیله او جهان را مملو از عدالت می کند».

یا صاحب الزمان

خلاصه آن که در مورد اختلاف شنبه و جمعه باید گفت:

روایات روز جمعه، به روز ظهور و روایات روز شنبه، به روز قیام و یا استقرار حکومت حضرت تفسیر می شوند زیرا روایات متعدد معتبر دلالت می کند که قیام حضرت در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا است، واقع خواهد شد.( منتخب الاثر، الفصل السادس، الباب التاسع، حدیث 1 تا 7، ص 574 تا 576)

روایات در مورد ظهور امام زمان(عج) در روز عاشورا

4.745
این مطلب مفید بود ؟423
منبع : بخش دین و مذهب نمناک/ن/م.ح
وبگردی