منزل ایرانی
با استفاده از طرح و نقش های دوره اشکانیان در منزل به دکوراسیونی با اصالت ایرانی نزدیک تر میشوید.

منزل ایرانی با طرح و نقش اشکانی

داشتن تمدن بزرگ تنها به یک نام و لقب خلاصه نمی شود، بلکه نشانی از پیشینه باعظمت، تاریخی ماندگار و هنری غنی دارد که در جای جای آن سرزمین قابل لمس خواهد بود. تمدن ایرانی هم که از این قاعده مستثنی نیست و با هر دوره تاریخی خود حرفی برای گفتن دارد. پیش از این معماری داخلی هخامنشیان را بررسی کرده ایم؛ بنابراین این شماره مربوط به دوره اشکانیان خواهد بود. اگر واقعاً به دنبال حفظ تاریخ خود هستیم، یافتن و درک نشانه ها و نمادها در هر زمینه و موضوعی می تواند یاری رسان ما باشد.

منزل ایرانی

منزل ایرانی به سبک اشکانی

 نقش و نگار در دوره اشکانیان
 انتخاب نقش و طرح در پارچه بافی اشکانیان را می توان با سه منشأ اصلی بیان کرد:دسته اول که همانند نقوش هخامنشیان و ساسانیان ریشه در فرهنگ ایران باستان دارند و نقش مایه های نیمه طبیعی و تجریدی را شامل می شوند، دسته دوم که طرح های هندسی و نقوش گیاهی هستند و در دسته سوم، نقوش حیوانی به عنوان نماد قرار می گیرند.
 
رواج این نوع نقوش تکرار شونده را برخی مرتبط با نقوش مشابهی می دانند که در بافته های ایلیاتی پارتیان چادر نشین مشاهده می شود.
حجّـاری ها و مجسمه های کوچکی که از گل ِ پخته شکل گرفته اند و مجسمه های مفرغی که از جنس عاج و به نحو ناشیانه و زمخت ساخته شده اند، نمونه هایی از آثار این دوره محسوب می گردند. کوزه های سفالین عهد اشکانی عمدتاً دارای نقش هایی بوده اند و انواع ساده و رنگی آنها دارای اهمیت هنری چندانی نمی باشند.
 
به عنوان مثال اشکانیان در برخی از پارچه های خود از نقش درخت مو استفاده می کردند که دارای شاخه های پیچ درپیچ بود و قسمت های ﺑﺎز با ﺑﺮگ و ﺧﻮﺷﻪ اﻧﮕﻮر پر و تکمیل می گردید. از نمادهای حیوانی هم طرح های یک مرغ خیالی و قوچ مورداستفاده بوده است.
منزل ایرانی

منزل ایرانی با نقش و نگار اشکانی

 به جرأت می توان گفت که در این دوره، پارچه ها به زیبایی و با ظرافت خاصی طراحی و بافته می شدند؛ به این ترتیب که برای نقش زمینه پارچه می توان دو نوع طراحی را مشاهده کرد:در طرح اول برای زمینه پارچه ها از دایره های متداخلی استفاده می شد که تشکیل دهنده لوزی و گل چهارپر بودند و برای حاشیه، نوارهای مارپیچ کار می شده است، اما در طرح دوم، این نقش شامل کادرهای مربع شکلی است که درون آنها، یکی در میان با نقش چلیپا ( صلیب شکسته) و چهارخانه های کوچک به طرح شطرنجی در رنگ های گوناگون پر می شده و در آخر این متن را حاشیه ای با نقش معروف و یونانی؛ یعنی خطوط دندانه دار دربرمی گرفته است.
 
در یک نتیجه گیری کلی هم می توانیم بگوییم فرم چلیپا در ایران برای اولین بار در زمان اشکانیان طراحی و اجرا شده است.
منزل ایرانی

منزل ایرانی و با اصالت به سبک اشکانی

  پارچه و رنگ در طراحی داخلی اشکانیان
 در یک نگاه کلی به هنر پارچه بافی اشکانیان می توان گفت که اکثر پارچه ها از جنس ابریشم بوده و به روش پارچه بافی چینی بافته می شده اند.
 
در دکوراسیون خانه ها و حتی تزئین ایوان ها، پارچه های زری یراق دار پوشیده از پولک های نقره و نقش های زرین و تزئین شده به فضا روح می بخشیدند و احتمال می رود هنر ملیله دوزی و قلاب دوزی هم در برخی از پارچه ها به کار می رفته است.
 
 به طورکلی پالت های رنگی به کاررفته در آن زمان را می توان در دو ترکیب رنگی مشاهده کرد:
  • ترکیب رنگی زرد مایل به نارنجی، سفید، قهوه ای و ارغوانی
  • ترکیب رنگی آبی روشن و سفید
 کلام آخر
 باید این نکته را بدانیم که تقلید جزءبه جزء از معماری دوره های گذشته اگر بدون نگاه پیشروانه و ایده باشد، ارمغانی جز تکرار نخواهد داشت، بنابراین می توانیم با استفاده از همین نقش ها، طرح ها و ترکیب رنگ آمیزی، این سبک ها را زنده نگه داریم. در مطلب بعدی از سلسله مطالب سبک های ایرانی، به معماری داخلی و دکوراسیون دوره ساسانیان خواهم پرداخت.
در مجموع می توان گفت معماری عصر اشکانی بتدریج توانست خود را از زیر بار هر آنچه که یونانیت بر هنر ایران تحمیل کرده بود خارج نموده و رنگ و بوی ایرانی به خود گیرد، لذا علیرغم فقر نسبی معماری در این دوره می توان گفت که شیوه و سبک معماری اشکانی .

دکوراسیون منزل ایرانی به سبک اشکانی + تصاویر

25
این مطلب مفید بود ؟23
برگرفته از منزل / تبیان -/ح
وبگردی