کشتن حشرات

کشتن حشرات | حکم شرعی کشتن حشرات و حیوانات دیگر

کد مطلب : 22854تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 2 دقیقه
از نظر دین اسلام کشتن چه حشرات و حیواناتی حایز بوده و گناهی در این باره انسان را در برنمی گیرد و دستورات و سفارش های دین در این باره، چگونه است؟

حکم شرعی کشتن حشرات و حیوانات دیگر

هنگام کشتن هر حیوانی، فرقی نمی کند که موذی باشد یا اهلی و یا هر نوع دیگر، ممکن است این سوال ها پیش بیاید که آیا از نظر شرعی کشتن این حیوان اشکال دارد یا خیر؟و یا این پرسشی در ذهن شما باشد که از نظر دین اسلام کشتن چه حیواناتی جایز و کشتن چه حیواناتی حرام است؟ دستورات و سفارش های دین در این باره، چگونه است؟
 
حکم کشتن حیوانات
از بین بردن حشرات و حیوانات

حیوانات، موجوداتی هستند که وجود آنها برای ادامه ی بقا و حیات انسان لازم و ضروری است، ولی از آن جا که خداوند میفرماید:ما هیچ چیز را بیهوده خلق نکردیم، میفهمیم که در وجود هر چیزی حکمت و نفعی نهفته است و یا میفرماید:

ما همه چیز را برای انسان آفریدیم، معلوم میشود که نفع هر چیزی به انسان بر میگردد; پس نتیجه میگیریم که حشرات نیز برای انسان مفیدند:هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی الاْ ئَرْضِ جَمِیعًا;(بقره،29) ما آن چه در زمین است را برای شما خلق کردیم.

وَ مَا خَلَقْنَا السَّمَـَوَ َتِ وَ الاْ ئَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا لَـَعِبِینَ ;(دخان،38) ما آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است را به بازی ]و بی هدف[ نیافریدیم.

دیگر آن که حیوانات نیز به نوبه ی خود هر کدام امّتی هستند که در دنیا زندگی کرده و در نهایت به سوی پروردگارشان محشور میشوند.(انعام،38) پس باتوجه به این که وجود حیوانات برای انسان مفیدند و هم این که مخلوق خدا بوده و حق حیات دارند; سزاوار نیست کشته شوند، ولی در صورتی که، به نحوی موجب آزار و اذیت، مزاحمت و یا سلب رفاه لازم برای انسان باشند; میتوان آنها را از بین برد. و به هر حال، کشتن آنها حرام نیست; هر چند که اذیّت نکنند; چنان که در روایات زیادی وارد شده است که کشتن حشرات، هر چند آزارشان به ما نرسد جایز است.(مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری، ج 9، ص 243 و ج 5، ص 425، نشر:مؤسسة آل البیت.)

کشتن حشرات ، حکم شرعی کشتن حشرات و حیوانات دیگر

4.3120
این مطلب مفید بود ؟10416
برگرفته از ایران-/ف
برچسب : حشرات موذی
1 نظر به ثبت رسیده است
میثم1394-10-25
خیلی نامردین انصافم خوب چیزیه
2846
وبگردی