تاریخ روز ماما
همه ساله روز 15 اردیبهشت ماه برابر با 5 می در سراسر جهان روز ماما جشن گرفته می شود و مردم از ماماها برای کار بسیار ارزشمندی که انجام می دهند از این قشر قدردانی می کنند.

تاریخچه روز ماما و داستانی از گذشته ی حرفه ی مقدس مامایی

ماما از یک لغت انگلیسی قدیمی به معنای "زن" گرفته شده است و از آن جایی که زنان در طول تاریخ همواره متولد کننده بودند ، ماماها نیز از همان زمان برای به دنیا آوردن نوزادان، وجود داشته اند.

در متون یونان و روم باستان و کتاب مقدس به ماماها اشاره شده است. از همان زمان ، دانش و تجربه ها در مورد مامایی از یک زن به زن دیگر منتقل می شد و ماماهای جدید با کارآموزی نزد مامای بزرگتر و باتجربه پرورش داده می شدند.

با این حال ، از آن جایی که دانش پزشکی در آن زمان کم بود ، اگر اشتباهی در بارداری زن یا زایمان نوزاد رخ می داد، ماماها مقصر بودند . ماماها در دوره ای در بعضی از نقاط دنیا متهم به جادوگری بودند . بعضی ها ادعا می کردند که ماماها خطرناک ترین نوع جادوگران برای تمام خسارات وارده به یک خانواده جدید هستند.

با پیشرفت دانش پزشکی ، کم کم مربیان و معلمانی شروع به آموزش به ماماها نمودند. بعد از آن در انگلستان ، هیئت مرکزی ماماها برای آموزش همراه با مجوز تشکیل شد، که به ماماها احساس حرفه ای بودن می داد و شرکت در این دوره ها ، در کشورهای دیگر رواج زیادی پیدا کرد . با این حال در برخی از کشور ها ،اقدامات مخالف این جریان بود.

روز جهانی ماما

کم کم زنان و زایمان به یک روش گسترده پزشکی تبدیل شد . پزشکان نیز به دلیل نگرانی های اقتصادی ، به مخالفت و انتقاد علیه ماماها پرداختند . پزشکان نشان دادند که با دانش روزافزون خود در مورد دارو ، بهداشت و گزینه های جراحی در صورت بروز موارد اورژانسی ، نتایج تولد بهتری دارند. در سال 1926، یک پزشک برجسته نوشت که ماماها " کثیف و نادان " بودند و رفتن به بیمارستان برای زایمان کاری بود که کمتر خانواده ای بتواند از پس آن برآید.

یک استثناء قابل توجه در این روزهای تاریک برای ماماهای آمریکایی وجود داشت. چنانچه در این بخش از سرگرمی نمناک گفته ایم در اوایل دهه 1920، یک زن ثروتمند به نام مری برکینریج نگران این بود که زنان فقیر و روستایی در ایالت او در کنتاکی دسترسی به مراقبت های پزشکی خوب نداشته باشند.

او به انگلستان سفر کرد ، به عنوان ماما آموزش دید و سرویس پرستاری مرزی (FNS) را در کنتاکی تأسیس کرد . برکینریج و همسر او سوابق بسیار خوبی را جمع آوری کردند و با شرکت در دوره های مامایی نشان دادند که در مقایسه با پزشکان موارد مرگ و میر کم تری در بین مادران و نوزادان داشتند.

روز جهانی ماما چه روزی است؟

15 اردیبهشت برابر با پنجم ماه می مصادف ، روز جهانی ماما نامگذاری شده است . این روز بزرگ برای اولین بار در سال 1980 به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد شد و پس از آن از سال 1992 به صورت رسمی این تاریخ در همه جای دنیا روز جهانی ماما اعلام شد.

تاریخ روز ماما

موفقیت ماماها در دوره های اخیر باعث شد که زنان دوباره به زایمان طبیعی علاقه مند شوند . ماماها یک روش زایمان کلاسیک زیرزمینی نیز ابداع کردند که زنان زیادی برای انجام آن ترغیب می شدند.

هر ساله کنفدراسیون بین المللی ماماها با موضوع تبلیغاتی مطرح می شود تا فراخوان آن ، انگیزه ای برای اقدام همه ماماها فراهم کند که در آن شرکت کرده و قهرمان شوند.

"روز جهانی ماما " فرصتی است برای هر یک از ماماها که باید در مورد بسیاری از افراد دیگر در این حرفه تجربه کسب کنند ، ارتباطات جدیدی را در میان ماماها و خارج از کشور برقرار کنند و دانش خود را گسترش دهند.

در بعضی از کشورها ، روز جهانی ماماها را به رسمیت می شناسند و با بزرگداشت جشن "راه رفتن با ماماها" در سراسر کشور، اهمیت شغل ماما را به همه نشان می دهند . در این پیاده روی ها همه ماماها، دانشجویان مامایی، زنان ، مردم، نوزادان و کودکان نیز حضور دارند و با یکدیگر قدم می زنند.

"ماماها همه جا درک می کنند که با همکاری با زنان و خانواده هایشان می توانند با آن ها برای تصمیم گیری بهتر در مورد آنچه برای داشتن یک زایمان ایمن لازم است ، مشورت کنند.

تاریخچه روز ماما و دلیل نامگذاری این روز در جهان

4.48
این مطلب مفید بود ؟71
منبع : people.howstuffworks / midwives / who / بخش سرگرمی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی