تمیز کردن خانه
خانم های خانه دار در شست و شو و تمیز کردن خانه بدون اطلاعات اشتباهاتی را انجام می دهند که موجب کثیف تر شدن خانه خود می شوند.

21 مورد از اشتباهات شست و شو و تمیز کردن خانه

بی اطلاع از ماجرا سالهاست که به سبک خودمان روش هایی را در تمیزکردن و مرتب نمودن خانه دنبال می کنیم غافل از اینکه این روش ها در بخش هایی از کار نتیجه ی عکس دارند؛ مواردی که در بخش نکات خانه داری نمناک گفته ایم. این اشتباهات رایج شست و شو و خانه داری را تصحیح کنید، که این گونه خانه ی شما خواهد درخشید.

اشتباه 1:استفاده از یک کهنه برای تمیز کردن تمام خانه

باوجود لکه ها با یک راه حل شست و شو، زمانی که از یک وسیله بی مصرف و کهنه برای چندین لک در اطراف خانه استفاده می کنید، وسیله ی شما چرک های سیاه از سطوح قبلی را هم به خود خواهد گرفت و آن را در هر سطح دیگری که با آن درتماس هستید؛ پخش میکند. مثلا اگر با یک کهنه هم کانتر آشپزخانه و حمام و میز غذاخوری در قسمت پذیرایی را تمیز کنید تنها میکروب ها را در سرتاسر خانه پخش نموده اید.

راه حل:

برای هر سطح از یک دستمال نمدی استفاده کنید. هر یک از دستمال ها را پس از گردگیری می توانید بشویید و دوباره استفاده نمایید.

تمیز کردن خانه

اشتباه 2:جمع کردن کاغذ و برگه های مختلف

یکی از اشتباهات خانه داری ما این است که هیچ گاه مجله، روزنامه، جزوه های درسی، قبوض و ورقه های امتحانی و... را دور نمی ریزیم و اجازه می دهیم کاغذ های باطله در خانه تجمع پیدا کنند. این کار سبب می شود جمع کردن این کاغذها وقت زیادی از ما بگیرد.

راه حل:

در ورودی خانه باکس یا محفظه کوچکی در نظر بگیرید و نامه، مجله، روزنامه و کاغذ های خرید را درون آن بریزید. می توانید سطل بازیافت خانه را در کنار این باکس قرار دهید تا کمکی هم به محیط زیست کرده باشید. حداقل هفته ای یکبار هرچه را که دیگر مورد نیازتان نیست را درون سطل بازیافت بیندازید.

اشتباه 3: استفاده از یک وسیله گردگیری پوشیده شده از پر

مهم نیست که چه مقدار تبلیغات برای این وسایل گردگیری انجام شده است "این کار باعث به دام انداختن و محبوس کردن گردوخاک می شود"، وسایل گردگیری پوشیده از پر زمینه ای واضح برای پخش گرد و خاک در اطراف سطوح یا ریختن آن برروی زمین در عوض تمیز کردن آن، هستند.

راه حل:

از یک شوینده ی لباس بافت ریز و یا یک دستمال حوله ای قابل مصرف با راهکار شست و شوی مناسب و صحیح ؛بسته به سطح گرد و غبار گرفته شده، استفاده کنید.

نحوه گردگیری

اشتباه 4:رها کردن حوله خیس و پرده حمام خیس

اگر بعد از حمام پرده حمام را خیس رها کنید و حوله های مرطوب را هم روی زمین و روی هم نگه دارید، باید زمان زیادی را صرف از بین بردن کپک نمایید.

راه حل:

این عادت غلط را کنار بگذارید و بعد از هر بار دوش گرفتن پرده را باز کنید و اجازه دهید رطوبت آن از بین رفته و پرده کاملا خشک شود. حوله های خیس را هم روی بند یا شوفاژ قرار دهید تا خشک شوند.

اشتباه 5 :جارو برقی را تمیز نمیکنید

زمانی که فیلتر یک جاروبرقی تعویض نشده یا برای مدتها تمیز نشده باشد، نه تنها جاروبرقی قادر به کشیدن گرد و خاک آنگونه که باید باشد نیست، بلکه جاروبرقی می تواند کثیفی را به داخل هوا و فرش با خالی کردن خاک و غبار، باز گرداند.

راه حل:

کیسه ها یا محفظه های جارو برقی را فورا پس از پرشدن آن، تخلیه یا تعویض کنید. البته درابتدا مجدد بررسی کنید که جاروبرقی بدون سرپوش است.

تمیزکاری خانه

اشتباه 6:قراردادن هر گونه وسایل آشپزخانه داخل ماشین ظرف شویی

وسایل کوچک تر آشپزخانه مانند دستگاه له کردن سیر و ظرف پنیر، برآمدگی های کوچکی دارند و ماشین ظرف شویی قادر به راه اندازی جریان هوای بخار درون آن ها نیست. ممکن است غذا در این وسایل باقی بماند و دچار کپک زدگی شود.

راه حل:

این ظروف را بوسیله مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید و به گوشه های کوچک و حفره ها توجه ویژه داشته باشید تا کاملا تمیز شوند.

اشتباه 7:استفاده از محصولات شوینده به مقدار زیاد

استفاده زیاد از مواد تمیز کننده و شوینده های ماشین لباسشویی به جای اینکه تاثیر مثبت داشته باشند، سبب می شود مواد اضافی شوینده به خوبی تمیز نشود و کثیفی و گرد و خاک را به سمت خود جذب کند.

راه حل:

قبل از استفاده هر مایع شوینده ابتدا دستورالعمل آن را مطالعه کنید و درست به مقدار توصیه شده یا حتی کمتر از آن ها استفاده کنید. با استفاده بیش از حد مواد شوینده زمان و پول و آب زیادی را هدر می دهید.

محصولات شوینده

اشتباه 8:پوشیدن کفش بیرون داخل خانه

کفش های بیرون باکتری، میکروب و آلودگی های خارج از خانه را به فضای زندگی شما وارد می کنند.

راه حل:

زمانی که به خانه بر می گردید کفش های خود را از پا در آورید. یک نیمکت یا صندلی در قسمت ورودی خانه قرار دهید تا افراد خانه بتوانند با نشستن روی آن به راحتی کفش های خود را در بیاورند.

اشتباه 9: قراردادن فوری فرچه ی سرویس بهداشتی داخل سطلش

اگر یک فرچه ی سرویس بهداشتی بلافاصله داخل نگهدارنده اش پس از استفاده قرارداده شود، جرم ها و رطوبت از سرویس بهداشتی در محفظه ها محبوس، تولید و تکثیر میشوند، این میکروب ها در دفعات بعدی که فرچه مورد استفاده قرار می گیرد، دوباره تکثیر می شوند.

راه حل:

پس از تمیزکردن، اجازه دهید فرچه ی سرویس بهداشتی قبل از بازگرداندن به نگهدارنده ی خود کاملا خشک شود.

فرچه ی سرویس بهداشتی

اشتباه 10:نگهداری اشتباه مواد شوینده

اگر شما مواد شوینده خود را در مکان مناسب قرار ندهید همیشه باید هنگام تمیز نمودن خانه وقت زیادی را صرف گشتن و یا جمع کردن مواد شوینده نمایید.

راه حل:

مواد و وسایل شوینده مخصوص هر فضای خانه را کنار هم گذاشته و آن را نزدیک به همان فضا قرار دهید. مثلا شوینده های سرویس بهداشتی را درون کابینت زیر روشویی و شوینده های مبلمان و اثاثیه منزل را درون کابینت و مواد شوینده ماشین لباسشویی را در اتاق لاندری نگهداری کنید.

اشتباه 11: ماندن کثیفی ها در سینک

اگر غذا ،آب و یا زباله های مصرف شده داخل سینک باقی بماند، میکروب ها و باکتری ها در تمام سینک پخش می شوند زیرا رطوبت و نم به سرعت موجب رشد میکروب ها و باکتری ها می شود.

راه حل:

خشک کردن سینک پس از هربار استفاده می تواند راه حل موثری باشد.

تمیزکردن سینک ظرفشویی

اشتباه 12:نگهداری مواد غذایی زیادی درون یخچال

مواد غذایی باقی مانده درون یخچال می توانند باعث به وجود آمدن کپک و قارچ شده و محیطی برای رشد باکتری ها به وجود آورند و تمیز کردن یخچال را به یک فعالیت سخت و دشوار تبدیل کنند.

راه حل:

اگر غذا های تازه مصرف می کنید وباقی مانده مواد غذایی در خانواده شما خورده نمی شوند، باقی مانده مواد غذایی را به حیوانات بی پناه بدهید و در یخچال نگه ندارید.

اشتباه 13:شست و شو ی زمین

بسیاری از ما ابتدا جارو کشیده و زمین را تمیز می کنیم و سپس به تمیز کردن و گردگیری وسایلی مانند میز و... می پردازیم. این کار اشتباه است و مجددا زمین کثیف خواهد شد.

راه حل:

اتاق را از بالا به پایین طبق روال تمیز کنید. از پنجره ها،تمیزکردن میزها، صندلی ها،تخت ها و کناره ها شروع کنید و با کف زمین، شست و شو را پایان دهید.

شست و شو ی زمین

اشتباه 14:به کار بردن مواد شوینده قوی

استفاده از ماده شوینده بسیار قوی هم صحیح نیست. شوینده های قوی ممکن است سطوح را از بین برده و خراب کنند یا برای حیوان خانگی و افراد خانه خطرناک باشند.

راه حل:

همیشه از ملایم ترین شوینده استفاده کنید و تاثیر مورد نظر را ببینید.

اشتباه 15:انجام ندادن کارها به طور کامل

انجام ندادن کامل کارها و نیمه رها کردن آنها سبب می شود خانه داری برایمان به کاری طاقت فرسا و وقت گیر تبدیل شود.

راه حل:

اگر می خواهید خانه داری برایتان کار سختی نباشد، کاری را که شروع می کنید کامل انجام دهید و کار را نیمه رها نکنید. مثلا اگر میز اتو را در آورده و آن را وسط اتاق باز کرده اید، تا اتو کردن همه لباس های چروک به سراغ چک کردن شبکه های اجتماعی خود نروید.

نیمه رها کردن کارها

اشتباه 16:تلنبار شدن همه کار های خانه داری روی هم

اگر شما هم صبر می کنید تمام قسمت های خانه کثیف شود و همه مراحل تمیزکاری را با هم انجام دهید، یکی از اشتباه ترین عادات خانه داری را مرتکب می شوید.

راه حل:

اگر می خواهید انرژی و زمان زیادی را برای تمیز کردن خانه مصرف نکنید، سعی کنید هر روز یکی از کار های خانه داری و تمیز کردن را انجام دهید. با این روش همه کار های خانه روی هم تلنبار نمی شوند.

اشتباه 17: اسپری کردن شوینده به صورت مستقیم برروی سطوح

اسپری کردن یک شوینده بصورت مستقیم برروی مبل یا شیشه میتواند منجر به چرب شدن مبل ها، سطوح و پنجره ها شود، این روش میتواند منجر به کثیفی و گردوخاک چسبناک تر شود.

راه حل:

روش اسپری کردن شوینده برروی یک پارچه ی تمیزکننده ی بافت ریز یا یک دستمال کاغذی قابل مصرف و سپس خشک کردن سطوح قابل قبول و موثر خواهد بود.

تکنیک های خانه داری

اشتباه 18:مطالعه نکردن دستورالعمل روی محصولات

اگر دستورالعمل نوشته شده روی محصولات را مطالعه نکنید، به دلیل نبود نتیجه مطلوب و مناسب مجبور به دوباره کاری خواهید شد.

راه حل:

اکثر مواد شوینده به سرعت تاثیر نمی گذارند و نیاز به کمی زمان برای تمیز نمودن دارند به جای اینکه سعی در تمیز نمودن کنید، 30 ثانیه زمان بگذارید و دستورالعمل نوشته شده روی محصولات را بخوانید تا نیازی نباشد برای از بین بردن لکه ها انرژی زیادی مصرف کنید.

اشتباه 19:مرتب نکردن تخت خواب

یک تخت خواب شلخته و نامرتب سبب می شود کل اتاق خوابتان نامرتب دیده شود.

راه حل:

هر صبح که از خواب بیدار می شوید، تخت خواب خود را مرتب کنید این کار را به یک عادت صبحگاهی تبدیل کنید تا اتاقتان همیشه مرتب باشد. از نوعی روتختی و پتو استفاده کنید که به راحتی روی تخت خواب کشیده شده و صاف و مرتب باشد.

تخت خواب نامرتب

اشتباه 20:تمیز نکردن صحیح ماشین لباسشویی

ماشــین لباسشویی به این دلیل که یک دستگاه تمیزکننده است لزوما تمیز و فاقد آلودگی نیست و بدلیل رطوبتی که آب ایجاد می کند جای مناسبی برای رشد میکروب و باکتری است، لباس هایی که از ماشین لباسشویی بیرون آورده می شوند. شاید فاقد لک و کثیفی باشند ولی صددرصد تمیز نیستند.

راه حل:

برای داشتن لباس هایی کاملا تمیز باید ماشین لباسشویی خود را هم هر چند وقت یک بار تمیز کنید. محفظه مواد شوینده ماشین لباسشویی قابل خارج کردن است، برای شستن محفظه و جداکردن جرم ها از مسواک و شوینده ای معمولی مثل پودر لباسشویی دستی یا شامپو استفاده کنید. در پایین بدنه ماشین لباسشویی، محفظه فیلتر قرار دارد، فیلتر را خارج و با همان مسواک و شوینده بشویید.

یک نوار لاستیکی در داخل در ورودی اغلب ماشین های لباسشویی وجود دارد، بعد از هر بار استفاده آن را با ابر کفی تمیز و با یک حوله کاملا خشک کنید.

برای تمیز کردن دیگ فلزی ماشین لباسشویی که محل مناسبی برای ایجاد جرم و آلودگی است، هر ماه یک دور ماشین لباسشویی را خالی روشن کنید تا کار کند، میتوانید برای تمیزی بیشتر بلور سودا یا یک قرص ماشین ظرفشویی داخل آن بیندازید و ماشین را روشن کنید، دقت کنید که دمای آب برای این کار 60 درجه باشد تا تمیزی کامل انجام شود. پس از هر بار استفاده در ماشین لباسشویی را چند ساعت باز بگذارید تا کاملا خشک شود.

تمیزکردن لباسشویی

اشتباه 21: شستن تخته گوشت در ماشین ظرفشویی

تخته گوشت میتواند دارای ترک و پیچ خوردگی باشد، زمانی که آن را درون ماشین ظرفشویی قرار می دهید، چوب یا پلاستیک اجزای ریز غذا را در خود محبوس می کنند و به خوبی تمیز نمی شوند. باقی ماندن تکه های غذا روی تخته گوشت سبب انتشار میکروب ها و انتقال آنها به مواد غذایی که روی تخته خرد می کند می شود.

راه حل:

تخته گوشت را در هیدروژن پروکسید خیس کنید. شستن تخته گوشت تنها با اسفنج و صابون سبب تمیز شدن آن نمی شود. پس از ضدعفونی و سپس شستن حتما تخته گوشت را خشک کنید.

اشتباهاتی در تمیز کردن خانه که فضای زندگی را آلوده می کند

4.522
این مطلب مفید بود ؟202
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی