نخ دندان
بیشتر دندان پزشکان بر این باورند که نخ دندان یکی از عوامل مفید و ضروری برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است؛ اما این نظریه تا چه مقدار صحیح است؟

ادعای تازه دندانپزشکان انگلیسی درباره نخ دندان

آیا باید نخ دندان کشید یا خیر؟ گزارش های موجود حاکی از مزایای اثبات نشده ای هستند. برای دهه ها، دندانپزشکان نخ دندان کشیدن را به عنوان بخش اصلی بهداشت دهان توصیه می کرده اند اما این واقعاً چقدر می تواند مفید باشد؟

تحقیقی که انجام شد، نشان داد مدرک کافی برای پشتیبانی از این ادعا وجود ندارد. وزارت بهداشت و خدمات انسانی در نامه ای تایید کرد که فواید کشیدن نخ دندان هرگز به درستی مورد تحقیق قرار نگرفته است. تنها "شواهد ضعیفی" وجود دارد که نشان دهد نخ دندان کشیدن مفید است اما انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADA)، به شدت از نخ دادن دفاع کرد و گفت که این بخش مهمی از مراقبت از دندان و لثه ها است.

 نتایج تحقیقات محققان انگلیسی

بهترین روش برای کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، دو بار مسواک زدن دندان ها در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید و مراجعه منظم به دندانپزشک و خودداری از خوردن مواد قندی است. باید بدانید استفاده از نخ دندان از دستورالعمل های رسمی بهداشتی حذف شده است زیرا برای پاکسازی نواحی بین دندانی استفاده از مسواک تاثیرگذارتر از نخ دندان است و تنها در صورتی استفاده از نخ دندان موثر است که فاصله بین دندان ها به حدی کم و چسبیده به هم باشد و استفاده از مسواک بین دندانی امکان پذیر نباشد. بنابرتحقیقات محققان مطالعات مربوط به کارآیی نخ دندان قابل اعتماد نیستند زیرا برخی از آنها تنها برای مدت دو هفته انجام گرفته و در این مدت کوتاه، پوسیدگی دندان یا بیماری های دهان کمتر احتمال دارد، رخ دهد.

استفاده نخ دندان

نظریه موافق با استفاده از نخ دندان

چرا دندانپزشکان می گویند کشیدن نخ دندان برای شما خوب و مفید است؟

بسیاری از دندانپزشکان گفته اند که نخ دندان می تواند به حذف پلاک ها، مانده غذاهای بین دندان ها کمک کند و ریسک ورم لثه، و بیماری های لثه و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. تمیز کردن بین دندان ها، پلاک هایی را که ممکن است منجر به خرابی و یا بیماری های لثه در مناطقی شود که یک مسواک به آن دسترسی دارد، از بین ببرد.

" تمیز کردن بین دندانی به تمیز کردن مواد زائد بین دندان ها اشاره دارد که می تواند به ساخت پلاک کمک کند."این توصیه توسط سرویس بهداشت ملی UK در وب سایت خود تکرار می شود:" کشیدن نخ دندان به جلوگیری از بیماری لثه ای با از بین بردن تکه های غذا و پلاک از بین دندان های شما کمک می کند.

"ارزیابی های مطالعات دیگر که در ده سال گذشته انجام شد، نشان داد که شواهد برای نخ دندان "غیرقابل اعتماد"، "بسیار پایین" بوده است و حتی "یک پتانسیل متوسط برای تعصب" وجود دارد. یک بررسی انجام شده در سال گذشته گفت:" اکثر مطالعات در دسترس، ثابت می کنند که نخ دندان بطور کلی در حذف پلاک موثر است."

دشواری در تلاش برای بدست آوردن شواهد خوب است و مردم متفاوت هستند و مطالعات بزرگ پرهزینه هستند و البته به اقدامات پیچیده تری نیاز است.

چه زمانی برای شروع کشیدن نخ دندان پیشنهاد می شود؟

انجمن دندان پزشکی آمریکا شروع به تبلیغ استفاده از نخ دندان در سال 1908 کرد. یک دندان پزشک آمریکایی در اوایل دهه 1800 نخ دندان اختراع کرد. اولین نخ دندان در سال 1874 ثبت شد و در آن زمان دندان پزشکان این عمل را توصیه کردند و در حال حاضر در مطالعاتی که منافع نخ دندان را ارزیابی می کنند، توسط تولید کنندگان نخ دندان سرمایه گذاری و هدایت می شوند.

تمیز کردن دندان ها

آیا کشیدن نخ دندان مضر است؟

اگر این کار نادرست انجام شود، نخ دندان می تواند باعث آسیب به لثه، دندان ها و کار دندان پزشکی شود. گاهی اوقات، ممکن است باعث شود که باکتری های مضر وارد جریان خون شما شوند، که می تواند منجر به عفونت شود.

آیا تمیز کردن بین دندان هایتان مفید است؟

بله. حتی افراد بدبین هم می گویند تمیز کردن بین دندان ها برای شما خوب است. مسواک های کوچک دندان برای تمیز کردن ناحیه بین دندان ها بهتر هستند، که در آنجا فضایی برای انجام این کار وجود دارد. نخ دندان ارزش چندانی ندارد، مگر اینکه فاصله بین دندان های شما برای تمیز شدن بین دندانی بسیار تنگ باشد.

از بین بردن باکتری دندان ها

کشورهای دیگر چه می گویند؟

چندین کشور دیگر هنوز هم توصیه می کنند:

وزارت بهداشت آرژانتین، به عنوان مثال، می گوید که مردم باید بین تمام دندان های خود را هر روز با نخ دندان و یا یک محصول مشابه تمیز کنند."و انجمن دندان پزشکی استرالیا توصیه می کند که تمام افراد بیش از 11 سال باید نخ دندان بزنند و این بخش مهمی از مراقبت از دندان ها و لثه ها است.

وقتی نخ دندان در سلامت دندان تاثیری ندارد !

3.745
این مطلب مفید بود ؟3312
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : bbc / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن/ن.ح
وبگردی