آموزش شنا برای کودکان
ورزش شنا فوایدی برای کودکان دارد و آموزش شنا به کودکان باید در زمانی مناسب اتفاق بیافتد، در ادامه از نکات ایمنی مهم، باید و نبایدها و بهترین سن آموزش شنا برای کودکان مطلع می شوید.

بهترین سن برای آموزش شنا در کودکان

آموزش شنا به کودکان باید در زمانی اتفاق بیافتد که کودک آمادگی و علاقه خود را نسبت به شنا کردن نشان دهد. اگر کودک شما به بازی با آب در وان علاقه دارد می توانید آموزش شنا را شروع کنید. بسیاری از کودکان به حمام کردن و باز ی با آب در وان و همچنین غوطه ور شدن در آب علاقه فراوان دارند و از این کارها لذت می برند بنابراین چنانچه در این بخش از نمناک گفته ایم می توانید کودک خود را به استخر برده و اجازه دهید تحت مراقبت شما با آب بیشتر آشنا شود و از بازی کردن در آب لذت ببرد، به این ترتیب کم کم می توانید شنا کردن را هم به او آموزش دهید.

فواید ورزش شنا برای کودکان

شنا برای کودکان بسیار مفید است و سبب بالا رفتن آمادگی قلبی- عروقی آنها خواهد شد . شنا سبب حفظ تعادل کودکان کوچکتر شده و عضلات پای آنها را تقویت می کند. شنا حس اعتماد به نفس و استقلال به کودکان می بخشد طوری که بتوانند به توانایی های خود اکتفا نمایند.شنا و بازی در آب سبب باز شدن ذهن کودک و ایجاد احساس شادی در او شده ، این تفریح اشتهای کودک را افزایش می دهد و دارای فواید جسمی و روانی است. پیش از این هم در بخش های قبلی ورزش و تناسب اندام نمناک توضیح دادیم شنا کرد باعث می شود تا کودکان انرژی شان را تخلیه کنند و این موضوع به خصوص برای کودکان بیش فعال بسیار خوب است و باعث می شود کمی آرام تر باشند.

سن مناسب آموزش ورزش شنا

جنین در طول 9 ماه بارداری در شکم مادر درون محیط مایعی قرار دارد بنابراین اگر نوزاد تازه به دنیا آمده را درون آب قرار دهید در چند ساعت اول تولد می تواند دست و پا بزند و خودش را شناور نگه دارد . کودک را از 6 ماهگی یا یک سالگی به بعد می توان آب آشنا کرد به طوری که پدر یا مادر کودک را در آغوش گرفته و وارد آب شود اما نباید به هیچ وجه کودک را از خود جداکنند و فقط کودک باید در آغوش پدر یا مادرش با آب تماس داشته باشد زیرا در این سن کودک روی حرکاتش کنترلی ندارد تا بتواند بازی خاصی انجام دهد. برای آموزش شنا به کودکان باید تا 4 سالگی کودک صبر کرد تا او بتواند خودش را روی آب نگه دارد و مهارت های شنا را بیاموزد.

اما نباید زیر 4 سالگی به فرزندتان شنا یاد بدهید زیرا عضلات و سیستم عصبی کودک درزیر این سن هماهنگ نیست و او نمی تواند تکنیک های شنا را بیاموزد و فشار زیادی به عضلات او وارد می شود، همچنین احتمال دارد که آب را ببلعد و آب زیادی وارد ریه و دستگاه گوارش خود نماید که این کار بسیار خطرناک است. شنا و هیچ ورزش دیگری نباید به کودک فشار وارد نماید ودر او استرس ایجاد کند . اگر والدین به کودک خود برای یادگیری چنین ورزش هایی اصرار نمایند کودک از ورزش زده می شود.

شنا کودک

بازی های مناسب کودکان 2 ساله در آب

پس از دو سالگی و بعد از اینکه کودک توانایی راه رفتن را بیاموزد ، می توان او را در آب کم عمق قرار داد تا بازی کند و راه برود اما هیچگاه از کنار فرزندتان دور نشوید و او را تنها نگذارید.

در سن دو سالگی می توان به کودک توپ بازی در آب را آموخت اینگونه که شما باید توپ را در آب بیندازید تا او توپ را بگیرد. همچنین کودک شما می تواند انواع اسباب بازی های پلاستیکی خود را برای بازی کردن درون آب ببرد.

آب مناسب برای بازی کودکان

آب های آرام که موج و تلاطم ندارند بهترین آب برای شنای کودک هستند . بنابراین کودکان بهتر است از استخرهای خیلی کوچک مخصوص کودک یا استخرهایی که برای شنای مادر و کودک طراحی شده، به این شرط که نکات بهداشتی استخرها رعایت شده باشد و کلر آن ها استاندارد باشند ، استفاده نمایند.

معایب شنا کردن در استخر برای کودکان

آب تنی یا شنا کردن در استخرها معایبی نیز دارد که یکی از مهم ترین معایب آنها ، حساسیت نسبت به کلر آب است زیرا در صورتی که کلر وارد منافذ تنفسی کودک شود در او آلرژی تنفسی ایجاد می کند و اگر کلر آب در حد استاندارد نباشد، آلرژی شدید تر خواهد شد . کودکانی که مبتلا به آسم هستند در صورتی که برای شنا به استخرهایی که کلر آب آنها زیاد است بروند ، دچار آلرژی های بینی به خصوصآلرژی های ریوی می شوند و به علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و... مبتلا خواهند شد. بنابراین اگر کودکتان را به استخر می برید، او را به استخری ببرید که میزان کلر آب آن مرتب اندازه گیری گردد.

از دیگر معایب بردن کودکان به استخر این است که اگر کودک به استخری وارد گردد که آب آن آلوده باشد و چند روز بدون اینکه تصفیه شود، مورد استفاده قرار بگیرد می تواند منبعی برای عفونت های باکتریال باشد و در سینوس ها و ریه کودکان وارد شود و عفونت های سینوسی و ریوی ایجاد نماید.

و اگر آب استخر منبع عفونت های قارچی باشد و در تماس با پوست ، عفونت های قارچی پوست را ایجاد می کند یا اگر آب استخر منبع عفونت های مایکوباکتریوم باشد. این عفونت ها، روی سطح پوست به آرامی فعالیت می کنند و ضایعه های پوستی را ایجاد می کنند.

اگر کودکان به طور همزمان وارد استخر شوند به طوری که برخی از آنها قادر به علت عدم کنترل ادرار و مدفوع خود آب را آلوده نمایند و آب استخر به موقع تعویض نشود و سیتسم فیلتراسیون و تصفیه هم برای استخر وجود نداشته باشد ، متعاقب استفاده از این استخرها بیماری های گوارشی و بیماری ناشی از فعالیت بعضی از ویروس های خاص مانند آدنوویروس ها بین کودکان شیوع پیدا می کند .

خطر عفونت های ادراری برای دختربچه ها بعد از ورود به استخر آلوده نیز وجود دارد پس بهتر است فرزندتان را به استخرهای استاندارد ببرید یا در خانه استخر بادی کوچکی را با آب پر کنید و اجازه دهید در آن بازی کند.

شنا برای کودک

در شرایط زیر کودک را به استخر نبرید:

اسهال: اگر فرزندتان دچار اسهال است او را به استخر نبرید زیرا بهترین پوشک ها نیزنمی توانند از وارد شدن باکتری به آب جلوگیری کنند و در این صورت آب استخر آلوده می شود.

عفونت گوش: شنا سبب افزایش خطر عفونت کانال خارجی گوش می شود پس اگر فرزندتان از قبل دچار عفونت گوش است او را شنا نبرید زیرا سبب می شود مشکلش دو چندان شود.

سرفه و سرماخوردگی: از دیگر عواملی که باعث آلوده شدن آب استخر می شود آبریزش بینی و سرفه است همچنین سردی آب می تواند سرماخوردگی کودکتان را تشدید نماید.

عفونت چشم: شنا کردن با عفونت چشم، چشم ها را آزار می دهد و باکتری را به دیگران انتقال خواهد داد.

آسم، آلرژی و اگزما: هنگام ابتلا فرزندتان به آسم یا آلرژی او را به استخر نبرید زیرا کلر استخر بیماری او را بدتر می کند. اگر فرزندتان اگزما دارد، از او مراقبت ویژه ای نمایید و با پزشکش مشورت کنید.

نکاتی برای انتخاب استخر مناسب برای شنای کودکتان

برای کاهش ریسک سرایت عفونت استخر باید دارای حوضچه جداگانه ویژه نوزادان باشد.

کودک خود را به استخری ببرید که آب آن به صورت منظم عوض می شود.

کودک خود را به استخر سرپوشیده که دارای دستگاه های تهویه است ببرید.

استخری با عمق کم انتخاب کنید تا بتوانید به خوبی مراقب فرزندتان باشید.

برای مواقع ضروری حضور نجات غریق در کنار استخر الزامی است.

وسایل مورد نیاز برای بردن کودک به استخر

پوشک استخری: پوشک استخری پوشکی است که داخل آب باد نمی کندو دارای چسب های بیشتر و خاصیت الاستیسیته یا کشسانی بالاتری هستند و باعث می شود ادرار و مدفوع کودک به آب وارد نشود.

اسباب بازی های آبی: برای سرگرم کردن بچه ها در استخر اسباب بازی های ضدآبی که روی سطح آب شناور می مانند همراه خود ببرید.

حوله: یک حوله نرم برای خشک کردن فرزندتان نیاز دارید.

شیشه شیر و میان وعده: یک شیشه شیر و پوره میوه هایی مثل موز همراه خود ببرید زیرا بعد از استخر، کودکتان گرسنه می شود.

لباس اضافه: یک دست لباس اضافه را همراه خود برای کودکتان به استخر ببرید.

آموزش شنا

مراقبت از کودک در استخر

  • از استخرهایی که از کلر زیادی استفاده می کنند، دوری کنید.
  • از لوازم برقی اطراف اسیتخر که ممکن است کودکتان در معرض آن ها قرار بگیرد، آگاه باشید و دوری کنید.
  • کمک های اولیه برای احیای فرد در حال خفگی را یاد بگیرید.
  • هیچ وقت کودک خود را در آب حتی آب های کم عمق یا وان کودک تنها رها نکنید زیرا اگر کودک 30 ثانیه در آب فرو رود غرق می شود.
  • کودک در زمان بازی نباید سرش را وارد آب کند و باید سر کودک با آب تماس نداشته باشد زیرا ذرات شیمیایی، کلر یا آلودگی های احتمالی موجود در آب به دستگاه تنفسی و گوارشی او وارد می شوند و برای او مشکلاتی را به وجود می آورند.
  • کودکان شیرخوار باید با پوشک مخصوص شنا داخل آب بروند زیرا توانایی کنترل ادرار و مدفوع خود را ندارند و ممکن است آب را آلوده نمایند و سلامتی خود و سایر کودکان را به خطر اندازند.

بهترین سن آموزش شنا برای کودکان + نکات ایمنی مهم

4.156
این مطلب مفید بود ؟4610
منبع : verywellfamily / lifejacketadvisor / livestrong / kidshealth / بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ح.ب /ن
برچسب : شنا
وبگردی