عشق و نفرت
آیا تا به حال شرایطی پیش امده که حس کنید نسبت به فرد مقابل خود که اتفاقا عاشق او هم هستید احساس نفرت میکنید؟ این تجربه شما نشان دهنده چی چیزی میتواند باشد.

عشق و نفرت همزمان

آیا تا کنون برایتان پیش آمده که به کسی علاقه مند باشید اما همزمان با این عشق ، نفرت را هم تجربه کنید و هم کسی را دوست داشته باشید و هم از او متنفر باشید؟ تنفر از کسی که دوستش دارید می تواند یک تجربه باثبات باشد اما درمورد سازگاری روانی مشکلاتی ایجاد می کند.

عشق و نفرت تجربیاتی متضاد نیستند

عشق و نفرت تجربیاتی متضاد نیستند و در بعضی جنبه ها شبیه به هم و از بعضی جنبه ها با هم . بدون درگیر شدن در تناقض منطقی درمورد تنفر نمی توان از فردی که دوستش داریم ، صحبت کنیم. عشق از تنفر بسیار وسیعتر است زیرا به ویژگی های بسیار بیشتری از آن چیز اشاره می کند. در عشق آن چیز هم خوب و هم جذاب است اما در تنفر آن چیز اصولاً عامل بدی است.

هر احساس انواع مختلفی دارد انواع عشق از نفرت و تنفر بسیار بیشتر است . هر نوع نمی تواند متضاد دقیق انواع مختلف احساس دیگر باشند.وقتی کسی رابطه خود را رابطه ای عشقی-نفرتی می نامد، به ویژگی های مختلف هرکدام از این تجربیات اشاره می کند.

عشق و نفرت

چگونه عشق و نفرت همزمان پیش می آید؟

فردی که نسبت به فرد مقابل خود احساس عشق و نفرت می کند سختی را که متحمل می شود مانند سختی ناهنجاری احساسی شدید است . همه ما احساسات مختلفی را تجربه می کنیم اما تجربه احساسات شدید مثل عشق و نفرت نسبت به یک نفر خاص، از نظر روانشناختی ناسازگار است.

زمانی افراد رابطه خود را یک رابطه عشقی-نفرتی معرفی می کنند که تمرکز توجه شان و گرایشات احساسی شان تحت شرایط مختلف تغییر کند. وقتی عاشق ، طرف مقابلش را می بیند و او را با عقل می سنجد او را دوست می دارد اما هنگامی که به احساس حقارتی که برای او می آورد فکر می کند، احساس تنفر می کند. پیش از این هم در نمناک گفتیم تجربیات احساسی پویا هستند و موقعیت های بیرونی و شخصی مختلف که احساس ما نسبت به یک فرد خاص را تغییر می دهند.

علت عشق و نفرت

عشق می تواند بستری مناسب برای بروز تنفر باشد

در صورتی که عشق شدید باشد ممکن است تنفر ایجاد گردد. در این موقعیت که همه راه ها بسته می شوند، تنفر مانند کانالی ارتباطی برای حفظ نزدیکی قوی رابطه که هم وصال و هم جدایی در آن غیرممکن است، عمل می کند. عشق می تواند بی اندازه خطرناک باشد و آدمها وحشتناک ترین جنایت ها را به علت عشق انجام داده اند.

علت وجود دو گرایش متفاوت نسبت به یک نفر

برخی خانم ها در حالی که همسر خود را دوست دارند اما می گویند بخاطر عدم صداقت همسرم از او متنفرم . اما چطور دو گرایش متفاوت می تواند در آن واحد نسبت به یک نفر خاص وجود داشته باشد؟

متنفر بودن از کسی که دوستش داریم از دیدگاه منطقی ممکن است زیرا لزوماً تناقضی ندارد. اما این پدیده نوعی ناهنجاری شدید احساسی است که درمقابل تعداد موارد شبیه را کاهش می دهد.

دوست داشتن و تنفر

ارزیابی های شدید مثبت و منفی در این نوع گرایش نسبت به جنبه های مختلف یک فرد ایجاد می گردد .در تنفر افراد دوست دارند گرایش منفی خود نسبت به یک نفر را با بقیه شریک شوند اما در عشق به انحصارطلبی وجود دارد و دوست دارند قسمت مثبت گرایش را فقط در انحصار خود نگه دارند. در احساسات مثبت، وقتی شاد هستیم، منبع حس شادی مان را مخفی نگه می داریم اما هنگام روبرو شدن با احساسات منفی سعی درگفتگو و به اشتراک گذاشتن آن داریم.

رابطه عشقی نفرتی؛ چگونه عشق و نفرت همزمان پیش می آید

3.9169
این مطلب مفید بود ؟13138
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : عشق
وبگردی