تقویت حس ششم
حس ششم یا غریزه یک توانایی ذهنی ذاتی است که با نشانه هایی می توانید وجود این حس در خود را تشخیص دهید و با روش هایی ساده حس ششم را تقویت کنید.

هر آنچه لازم است در مورد حس ششم بدانید

همه افراد دارای حس ششم هستند . اگرچه ممکن است بسیاری از افراد آن را احساس نکنند و از آن آگاه نباشند اما با این حال دائما در طول فعالیت های روزانه خود از این حس استفاده می ‎کنند اما آیا می دانید که حس ششم دقیقا چه چیزی است ؟ پس با ما در این بخش جالب نمناک همراه باشید.

حس ششم چیست؟

شما پنج حس اصلی دارید : بینایی ، شنوایی ، چشایی ، لامسه و بویایی و بسیاری از دانشمندان معتقدند که انسان ها علاوه بر پنج حسی که از آن ها نام برده شد؛ دارای حواس بسیار بیشتری هستند و به عنوان مثال، خارش را نمی ‎توان مرتبط با حس لامسه دانست؛ احساس گرما نیز ربطی به احساس لامسه افراد ندارد و در حقیقت، انسان ها از بیش از 21 حس برخور دارهستند.

معنایی که ما در اینجا در مورد آن صحبت می ‎کنیم، احساسی فراتر از حواس عادی ما است . حس ششم، به صورت های مختلفی نمود ‎پیدا می ‎کند مانند دیدن چیزی که دیگران نمی ‎توانند ببینند ، تا شنیدن صدا هایی که دیگران نمی ‎توانند بشنوند و یا حادثه ای که دیگران نمی ‎دانند قرار است رخ بدهد و حس ششم به عنوان فرآیندی غیر طبیعی برای انتقال اطلاعات و انرژی مانند تله پاتی تعریف شده است که از نظر مکانیسم های فیزیکی یا بیولوژیکی شناخته شده توضیح داده نشده است.

اثبات حس ششم غیر قابل انکار است زیرا مغز شما به گونه ای عمل می‎ کند که به سختی می ‎توانید از آن آگاه شوید. اما اگر این گونه نبود، نسل بشر در همان سال های اولیه خلقت منقرض می ‎شد.

به فناوری به کار رفته در ساخت موشک فکر کنید ، این یک دستاورد عظیم برای انسان است که بتواند دستگاهی بسازد که در مسیری تعیین شده حرکت کرده و یا مسیر خود را اصلاح کند . مثالی دیگر در این باب پرتاب کردن یک توپ از فاصله زیاد و گرفتن آن توسط شخصی دیگر است که این مهارت به مراتب پیشرفته از مهارت استفاده شده در یک موشک است.

بنگرید که مغز بدون اینکه بدانید ، چگونه عمل می ‎کند تا بتواند توپ را در زمان و ناحیه مناسب دریافت کند و تمام این اتفاقات تنها در چند ثانیه اتفاق می ‎افتند و این امر ثابت می ‎کند که مغز توانایی بسیار بیشتری از چیزی که تصور می ‎کنید دارد و بنابراین، چگونه می ‎توان احتمال وجود حس ششم را رد کرد؟

حس پیشگویی

4 نشانه وجود حس ششم در عمل

1. احساس خطر

بارزترین نشانه حس ششم احساس خطر است که این حس ممکن است به گونه های مختلفی به فرد الهام شود و پس هرگز این حس را نادیده نگرفته و سریعا خود را از وضعیت موجود دور کنید.

2. احساس وجود شخصی دیگر

دیدن حرکات و یا سایه های غیر قابل انکار ممکن است نشانه این باشد که شخصی به جز شما در مکان فعلیتان حضور دارد که در چنین شرایطی به دنبال پیدا کردن شخص مورد نظر خواهید بود.

3. وجود صداهایی در سر شما

شنیدن صداها و به ویژه مواردی که می ‎توانید با آن ها مکالمه داشته باشید، یکی دیگر از دلایل وجود حس ششم در انسان ها است و البته مهم است که در این مورد مشکلات روانی و یا افسردگی نیز در نظر گرفته شود و بهترین راه این است که آنچه را که در درون خود می شنوید، بنویسید.

4. بی اعتمادی به شخصی غریبه

اگر در حضور کسی هستید که به تازگی با او ملاقات کرده اید و نسبت به او احساس بدی دارید، بهتر است بدانید که حس ششم شما در تلاش برای هشدار دادن به شما است .

در حالی که شما با افراد دیگر رابطه صمیمانه و عمیق تری دارید، بدون هیچ گونه دلیل نسبت به شخصی خاص که شناختی نسبت به او ندارید بدبین خواهید بود. جذاب بودن بی دلیل فردی غریبه برای شما نیز یکی دیگر از دلایل وجود حس ششم در شما می ‎باشد.

حس ششم و خلاقیت بخشی از توانایی های ذاتی انسان ها از گذشته تا کنون بوده است . باستان شناسان اطلاعات جدیدی کشف کرده اند که ثابت می ‎کند غارنوردان نیز برای بقا و رفع نیاز های روزانه خود از حس ششم بهره می ‎بردند.

درکل حس ششم یک توانایی ذهنی ذاتی است که می ‎توانید با انجام تمرین های مختلف آن را تقویت کنید و دقیقا به همان صورتی که می ‎توانید به یک زبان جدید مسلط شوید و یا نواختن یک ساز را بیاموزید.

بی اعتمادی به دیگران

راهکارهایی برای تقویت حس ششم

در این قسمت از نمناک به ارائه راه کار هایی برای تقویت حس ششم خواهیم پرداخت.

در لحظه زندگی کنید و به ایده ها ، نگرش ها و به برداشت های خود از جهان پیرامون توجه کنید :

آن ها فقط تخیل نیستند بلکه آن ها اطلاعاتی هستند که مغز شما نسبت به جهان پیرامون تان در حال پردازش شان است . مغز شما قادر به دریافت اطلاعات در قالب احساسات ، طعم، بینایی، بو و صدا است و تمامی این اطلاعات را پردازش کرده و شروع به تفسیر آن ها می ‎کند که اغلب ما به این منبع اطلاعات درونی بی توجه هستیم و معتقدیم که منطقی بودن کارامدتر است.

برای تقویت حس ششم خود، به ندای درونی تان گوش فرا دهید:

برای مثال ممکن است احساس کنید که اکنون زمان مناسبی برای زنگ زدن به شخصی خاص است و یا به جای فرستادن پیام متنی بهتر است به صورت حضوری با شخص مورد نظر ارتباط برقرار کنید و همچنین می ‎توانید اطلاعاتی که از طریق ندای دورنیتان به شما ابلاغ می ‎شود را جایی یادداشت کنید و در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.

در شرایط پر تنش و استرس زا به مغز خود استراحت بدهید تا بتوانید آزادانه فکر کنید :

گوش دادن به موسیقی ، پیاده روی و یا خواندن کتاب راه هایی مناسب برای ایجاد آرامش درونی است.

راه دیگر برای تقویت حس ششم، این است که از حس ششم خود کمک بخواهید :

ممکن است به نظرتان عجیب بیاید اما کافی است تا چشمان خود را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و بعد از ایجاد آرامش در درونتان از حس ششم خود برای حل مشکلی که برایتان به وجود آمده، کمک بخواهید که مغز شما، هر دستوری را که شما وارد کنید اجرا می ‎کند.

به جای تمرکز بر روی جزئیات امور، ذهن خود را معطوف به انجام کار دیگری کنید و در عین حال از حس ششم خود کمک بخواهید . بعد از اینکه حس ششمتان شما را در زمینه مورد نظر راهنمایی کرد، آن را بر روی تکه کاغذی یادداشت کنید.بعد از موفقیت حس ششمتان در حل مسئله مورد نظر از او تشکر و قدردانی کنید . به این ترتیب قادر به تقویت حس ششم خود خواهید بود.

از خودتان سؤال کنید:

یکی از بهترین راه های تقویت حس ششم ، در مورد چیزی که می خواهید بدانید ، فکر کنید و قبل از خودتان درباره آن از خود سوال کنید . مشاهده خواهید کرد که رؤیاهای شما در شب پاسخ سؤال شما را می دهند.

حس ششم

به خودتان عشق بورزید :

در قلمروی معنویات عشق عنصربزرگ و مهمی است. پس عشق ورزیدن را اط خودتان آغاز کنید تا بتوانید انرژی خود را سالم نگه دارید و حواستان دقیق تر و قدرتمندتر شود . اینگونه همه حواس شما به کانالی بسیار شفاف و دقیق تبدیل خواهد شد و بدن، ذهن، روح و احساساتتان از تاثیرات منفی رها خواهد شد.

به خودتان اعتماد کنید :

به خودتان اعتماد کنید مثلا اگر زمان قدم زدن دوست دارید به سمت چپ بپیچید این کار را انجام داده و به حستان اعتماد کنید . اینگونه مشاهده می کنید که حستان درست شما را هدایت کرده است.

یکی از راه های تقویت حس ششم، تقویت حواس پنجگانه است :

حواس پنجگاه قوی به قوی تر شدن صدای درونی کمک زیادی خواهد کرد.سعی کنید دست از قضاوت بدون داشتن هیچگونه اطلاعات در مورد موضوع مورد نظر برداشته و تنها با دقت و هوشمندانه بنگرید و گوش دهید.

به احساسات خود بیش از حد بها ندهید:

برای تقویت حس ششم خود باید از بها دادن بیش از حد به احساسات خود دست بردارید؛ زیرا زمانی که احساساتی می ‎شوید توانایی درک اطلاعاتی که حس ششمتان به شما انتقال می ‎دهد را نخواهید داشت. بنابراین از دنبال کردن بیش از حد قلب خود خودداری کنید.

عقل و منطق خود را سرکوب نکنید:

از سرکوب کردن عقل و منطق و یا احساسات قلبی خود دست بردارید و اجازه دهید که هر کدام از این موارد، کار خود را انجام دهند . شما برای تقویت حس ششمتان باید اجازه دهید تا همه چیز روال عادی خودشان را دنبال کنند که در غیر اینصورت، قضاوتِ حس ششم شما صحیح نبوده و قابل اتکا نخواهد بود.

عجول نباشید :

عجول بودن باعث به خطا رفتن احساسات درونی شما می‎شوند. بنابراین قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و بر روی حس ششم خود تمرکز کنید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

عجله

به مکانی آرام بروید :

راهکار دیگر برای برقراری ارتباط صحیح با حس ششم، رفتن به مکانی آرام و کشیدن چند نفس عمیق است. ذهن خود را خالی از هرگونه فکر و خیالی کرده و خوب تمرکز کنید که حس ششم شما جواب سوالات شما را خواهد داد .

پیام دریافت شده را یادداشت کنید:

بسیاری از مواقع حس ششم، در خواب و رویا نمود پیدا می ‎کند و پیام هایی را به ما انتقال می‎ دهد. برای جلوگیری از فراموش کردن این پیام ها، بهتر است بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، پیام دریافت شده از خواب خود را یادداشت کنید.

تجسم کنید :

برای تحقق اهداف خود، آن ها را تجسم کنید و یا در مورد آن ها صحبت کنید و خواسته و اهداف خود را با ذهن ناخداگاه تان تقویت کنید تا بتواند به تحقق آن ها کمک کند.

فقط به محتوای کلام توجه نکنید :

معمولا 93% از ارتباطات غیر کلامی است که برای تقویت نیاز حس ششم خود باید به تک تک احساسات افراد مختلف ، کلمات، عبارات ، بوها، حرکات و خلق و خو ها توجه کنید و نه فقط محتوای کلام.

به طبیعت بروید :

بودن در طبیعت به بهبود حواس پنجگانه و همینطور حس ششم کمک زیادی می ‎کند و در کل طبیعت، دارویی شفا بخش برای روح است.

به خود و انرژی درونیتان اعتماد کنید :

صدای درونی خود را نادیده نگیرید و به آن ها بها دهید و به خود و انرژی درونیتان اعتماد کنید.

در کلاس های تقویت کننده ذهن شرکت کنید :

شرکت در کلاس های تقویت کننده ذهن نیز کمک زیادی به تقویت حس ششم می ‎کند. تمرینات مدیتیشن و یوگا به تقویت تمرکز و کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و نقش به سزایی در افزایش اعتماد به نفس دارند که با انجام روزانه 10 دقیقه تمرینات یوگا و مدیتیشن به مدت 2 هفته، از اثرات معجزه آسای آن بهره مند خواهید شد.

با بهره گیری از نکات ذکر شده و انجام تمرینات منظم، موفق به تقویت اعتماد به نفس و حس ششم خود خواهید بود.

حس ششم چیست و چطور تقویت می شود؟ + علائم

4.51227
این مطلب مفید بود ؟1114113
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
وبگردی