کم پشتی موی نوزاد
از دلایل اصلی کم پشتی موی نوزاد ژنتیک است بعضی از نوزادان نیز دچار ریزش مو می شوند و سپس موهایی جدید متفاوت از قبل در سر آن ها رشد می کند.

علل و دلایل اصلی کم پشتی موی نوزادان

برخی از کودکان با موهای پر و ضخیم به دنیا می آیند، اما برخی دیگر پوست سر طاس و بی مو دارند.در بیشتر موارد، کودکان با موهای کم و یا بدون مو به دنیا می آیند، کاملاً سالم هستند، اما کچلی مداوم ممکن است نشانه مشکل پزشکی اساسی باشد.

یک ارائه کننده خدمات بهداشتی واجد شرایط باید هر کودکی که تجربه ریزش مو و یا عدم رشد مو دارد، را ببیند. اگر پزشک اطفال متوجه شود که یک مشکل پزشکی وجود دارد، ممکن است کودک را برای ارزیابی بیشتر به متخصص ارجاع دهند. آیا کمبودهای تغذیه ای بدن مادر در دوران بارداری یا شیردهی می تواند دلیل و موجب کم پشتی موی نوزاد یا حتی ریزش آن شود؟ 

براساس نظر متخصصان بعید به نظر می رسد که کمبودهای تغذیه ای در دوران بارداری دلیل کم پشتی یا نازکی موی نوزاد باشد. در واقع باید بگوییم که خصوصیت فیزیولوژیک شیر مادر نیز این طور است که فقیر و غنی برایش تفاوتی ندارد و به قیمت تضعیف جسم مادر شیر کیفیت خوبی دارد پس شرایط زندگی مادر تاثیری در رشد موی شیرخوار ندارد و بیشتر مسئله ژنتیک در میان است. با ما در این بخش از نمناک همراه شوید تا دلایل اصلی این نوع کم پشتی را بدانید.

کم پشتی موی نوزاد ریشه در چه دارد؟

ژنتیک

برخی از کودکان نوپا از لحاظ ژنتیکی مستعد رشد موی نرم هستند. کودکان قفقازی به طور خاص مستعد طاسی طولانی مدت هستند.بسیاری از نوزادان از نژاد اروپایی تا دو سال یا بعد، موی کمی خواهند داشت. 

ریزش موی نوزاد

دکتر آلان گرین خاطر نشان می کند که اغلب کودکان در دوران پس از زایمان دو نوع مو خواهند داشت. در برخی از کودکان، موی دوم ممکن است تا اوایل نوپا شدن طول بکشد.

درمان کم پشتی موی سر نوزادان

عفونت قارچی

عفونت های قارچی ممکن است باعث ریزش مو در کودکان شوند. کچلی قارچی، نوعی عفونت قارچی است که می تواند باعث شود که کودک نوپا مقدار زیادی از موی پشت سرش را از دست بدهد. موارد حاد سبوره، یا درماتیت سبوره نیز می تواند باعث کاهش مو در کودکان نوپا شود. 

طاسی منطقه ای

این اختلال خود ایمنی منجر به از دست دادن منطقه ای گرد از مو بر روی پوست سر می شود؛ که در نهایت منجر به طاسی کامل می شود.کودکان مبتلا به طاسی منطقه ای ممکن است در دوران نوزادی و یا نوپایی این علائم را از خود نشان دهند.طاسی منطقه ای بدون درمان است، اما مو ممکن است در عرض یک سال رشد کند. کودکان مبتلا به این مشکل نادر، از کلاه گیس استفاده می کننند تا طاسی شان را پنهان کنند.

طاسی کودک

طاسی کششی

کشش یک علت بسیار رایج از دست دادن مو در کودکان نوپا، به ویژه دختران است. بستن مکرر می تواند باعث ریزش مو شود که منجر به طاسی و رشد موی ضعیف می شود. والدین باید از بستن یا زیاد شانه زدن موی کودکان اجتناب کنند. 

کمبود مواد مغذی

کمبود شدید غذایی می تواند باعث طاسی یا رشد موی ضعیف در کودکان و کودکان نوپا شود. کمبود شدید آهن، روی و پروتئین ممکن است مسئول طاسی در کودکان نوپا باشد، اما این مشکلات در دنیای توسعه یافته نادر هستند.

کمبود ویتامین نوزاد

راه و روش تقویت موی نوزاد و رفع کم پشتی آن

شکی نیست که کودکان همچون فرشته های کوچکی هستند که به ما هدیه داده شدند. مهم نیست که چطور به نظر می رسند، اما شما به عنوان یک والد، نمی توانید به این احساس کمک کنید که موهای کم در سر کودک شما تنها چیزی است که در تصویر کامل کودک قابل پرستش شما وجود ندارد.

به همین دلیل است که در این بخش از نمناک چند نکته را برای کمک به کودکتان تحت پوشش قرار می دهیم با این حال، این نکات برای کودکانی که 6 ماهه یا بیشتر هستند، بهتر است؛ اگر کودک شما کوچک تر است، پس احتمالاً زمان مناسبی برای شروع استفاده از این نکات نیست.

رفع کم پشتی نوزاد

ترفندهای درمانی برای رفع مشکل کم پشتی موی نوزاد 

روش های مختلفی برای حل مشکل موهای کم نوزادتان وجود دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر هستند.

ویتامین D

مطالعات نشان داده اند که ویتامین D به رشد مو کمک می کند و در بسیاری از محصولات مراقبت از مو به کار می رود.

بادام

بادام منبع بزرگی از پروتئین ها و آمینو اسیدهای ضروری است. سعی کنید 2-3 عدد بادام را در روز به کودک نوپای خود بدهید تا رشد مویش را افزایش دهید.

خواص بادام

آهن

آهن یک ماده مغذی مهم دیگر است که به بهبود رشد مو کمک می کند. این عنصر از شکنندگی مو جلوگیری می کند. مواد غذایی که غنی از آهن هستند را در رژیم غذایی اش بگنجانید، مانند سبزیجات سبز و برگ سبز، لوبیا، کدوتنبل، و چیزهای دیگر.

مراقبت از مو

شانه زدن آرام پوست سر کودک می تواند به بهبود رشد مو کمک کند. این کار می تواند گردش خون را در پوست سر بهبود بخشد. همچنین می توانید موهایش را کوتاه کنید تا تمیز به نظر برسد. با این حال، کاهش یا اصلاح مو باعث افزایش رشد نمی شود. کوتاه کردن مو فقط می تواند به این کمک کند که ظاهر مرتب تر شود و ظاهر پرتر و ضخیمی به آن بدهد.

موی کودک

تمیز نگه داشتن مو

بهتر است موهای کودک خود را یک بار در هر 2-3 روز بشویید تا تجمع کثیفی را کاهش دهید و آن ها را تمیز نگه دارید. همیشه از آب ولرم استفاده کنید که خیلی گرم نباشد و هم خیلی سرد نباشد. 

روغن زدن مو

روغن زدن و ماساژ می تواند گردش خون را فعال نگه دارد و همچنین رطوبت لازم برای رشد سالم را تامین کند. شما می توانید از روغن نارگیل خالص و ارگانیک برای نتایج عالی استفاده کنید. همراه با تغذیه بادام، شما حتی می توانید یک ماساژ روغن بادام را به پوست سر کودک خود بدهید تا به طور مستقیم مواد غذایی را تامین کرده و گردش خون را بهبود بخشد.

روغن برای مو

از یک نرم کننده استفاده کنید

می توانید از نرم کننده مو در صورتی که موهای کودک بسیار مجعد و وزوزی است، استفاده کنید. نرم کننده مو به کودک نه تنها می تواند مویش را نرم کند، بلکه مواد مغذی ضروری را نیز برای پوست سر فراهم می کند. هم چنین به حذف پوسته ها هم کمک می کند. این ایده خوبی است که برخی از نرم کننده های طبیعی مثل تخم مرغ و ماست را امتحان کنید آن ها حاوی هیچ ماده شیمیایی مضری نیستند که بتواند به کودک آسیب برساند.

آلوئه ورا

همه می دانند که آلوئه ورا برای پوست شگفتی ساز است و می تواند به میزان زیادی به رشد مو کمک کند. شما می توانید آلوئه ورا را مستقیما به پوست سر کودک خود بمالید و یا آن را با شامپو و یا نرم کننده برای کسب نتیجه ترکیب کنید.

خواص آلوئه ورا

محصولات مختلف را امتحان کنید

مو در شکل ها و بافت های مختلف ظاهر می شود. در حالی که یک شامپو و نرم کننده برای موهای فرفری مناسب است، اما ممکن است برای موهای صاف مناسب نباشد. برای انجام تحقیق و پیدا کردن محصولی که کاملا مناسب موهای کودکتان است به جای چسبیدن به یک محصول، احساس آزادی کنید.

سعی کنید از شامپوها و نرم کننده مختلف استفاده کنید و هر هفته تعویض کنید. در نهایت شما خواهید دانست که کدام یک برای فرزندتان مناسب تر است.

شامپوی کودک

چند پیشنهاد برای مراقبت از موی کودک 

  • اگر تصمیم گرفتید که موهای کودک خود را ببندید، حتما شل ببندید. موی دم اسب سفت می توانند به ریشه های مو آسیب بزنند و باعث ریزش مو شوند.
  • بگذارید که کودک به مقدار کافی آب بنوشد تا مطمئن شوید که بدن او هیدراته است. هم چنین شما می توانید یک آب میوه را یک بار در روز به او بدهید.
  • به دنبال درمان های خانگی دیگر برای مراقبت از موهای کودک خود بگردید.
  • هر کودکی منحصر به فرد و متفاوت است. به همین شکل، موی آن ها نیازهای متفاوتی دارد و روش های مختلفی برای آن ها وجود دارد. بنابراین اگر شما نتایج خوبی نگرفتید، تغییرات شدیدی در رژیم غذایی کودک خود ایجاد نکنید.
  • صبور باشید و کارها را آهسته پیش ببرید، در نهایت می توانید به نتیجه برسید.

برای جلوگیری از کم پشتی موی نوزاد در بارداری چه بخوریم؟

به گفته ی متخصصان طب سنتی مادرانی که در بارداری غذاهای گرم و تر زیاد می خورند، نوزادان مو مشکی با موهای پر و لخت دارند ولی مصرف غذاهای ترش موهای نوزاد را روشن و مجعد می سازد پس مادرانی که دوست دارند نوزادشان در آینده موهای پرپشت و ضخیمی داشته باشد، باید غذاهای گرم و تر مثل سیب، کندر و مویز میل کنند.

کم پشتی موی نوزاد ریشه در چه دارد ؟ علت اصلی و درمان چیست؟

4.7284
این مطلب مفید بود ؟26519
منبع : بخش سبک زندگی نمناک /ن /آ /ن.ح
وبگردی