شیر کبوتر
شیر کبوتر چیست ؟ پرندگان چگونه می توانند شیر تولید کنند ؟ بله پرندگانی هستند که ماده ای به نام شیر کبوتر تولید می کنند.

شیر کبوتر چیست؟ مگر پرندگان هم شیر تولید می کنند؟

شیر کبوتر که به عنوان شیر چینه دان نیز شناخته می شود, کبوتر آن را ترشح می کند و به جوجه های جوانش می دهد. تولید شیر در حوزه پستانداران مانند نهنگ ها و انسان ها است اما این صفت تنها محدود به پستانداران نیست و چنانچه در این بخش اطلاعات عمومی نمناک می خوانید فلامینگو, کبوتر و پنگوئن امپراتور مرد, سه گونه پرنده ای هستند که یک ماده شیری به نام شیر چینه دان یا شیر کبوتر را تولید می کنند تا جوجه هایشان را تغذیه کنند. بر خلاف پستانداران که از میان غدد پستانی شان شیر تولید می کنند, پرندگان هم شیر تولید می کنند. شیر کبوتر حاوی فاکتورهای ایمنی و آنتی اکسیدانی است که درست مانند شیر پستانداران است و به ساختن سیستم ایمنی حیوانات جوانتر کمک می کند.

شیر چینه دان چیست؟

چینه دان بین مری و بخش بالایی معده پرنده قرار دارد و وظیفه اصلی آن, مرطوب کردن غذا قبل از هضم است. کبوترها دو روز قبل از تفریخ شروع به تولید شیر چینه دان می کنند و این امر تا 10 روز ادامه می یابد. حیواناتی که از شیر کبوتر تغذیه می شوند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند و سریع تر از آن هایی که نمی خورند رشد خواهند کرد.در یک مورد, شیر کبوتر به جوجه ها داده شد و سرعت رشد جوجه ها در مقایسه با سایر جوجه ها بیشتر می شود ؛ جفت کبوتر نر و ماده, شیر تولید می کنند.

شیر کبوترها

 شیر کبوتر چیست ؟

پرندگان چگونه شیر تولید می کنند؟

کبوترها به طور معمول از چینه دان خود برای ذخیره مواد غذایی استفاده می کنند, اما چینه دان در طول دوره شیردهی تغییر کرده و بعد از دوره شیردهی به حالت بدون شیر تبدیل می شود. شیر چینه دان توسط سلول های پر چربی تولید می شود، آن ها سرشار از پروتئین, مواد معدنی, چربی و آنتی بادی هستند. پرندگان از پستانداران متفاوت هستند, زیرا آن ها غدد عرقی ندارند, اما می توانند در سلول های پوست خود چربی جمع کنند که مانند غدد عرق عمل می کنند. تولید شیر کبوتر به توانایی سلول های پوست برای تجمع چربی نسبت داده می شود.

مقایسه با شیر پستانداران:

شیر چینه دان واقعاً شبیه شیر پستانداران نیست، زیرا اولی ماده نیمه جامدی است که بیشتر شبیه پنیر زرد رنگ است. این ماده حاوی مقادیر بالای چربی و پروتئین در مقایسه با شیر انسان و گاو است. عوامل تقویت آنتی اکسیدانی و ایمنی نیز شانس بقای جیوانات جوان را افزایش می دهند و همانند شیر انسان, شیر کبوتر حاوی آنتی بادی و چند باکتری است در حالی که شیر پستانداران یک امولسیون است, شیر چینه دان سوسپانسیون سلول های غنی از چربی و غنی از پروتئین است که از پوشش گیاهی جدا می شوند. پرولاکتین هورمونی است که مسئول شیردهی در پستانداران میباشد.

 

3 پرنده ای که شیر دارند ، از شیر کبوتر تا ..

4.329
این مطلب مفید بود ؟254
منبع : بخش سرگرمی نمناک/ح.ب /ن
وبگردی