قربانی حج

ایرانی‌ها در حج چقدر قربانی کردند؟

تاریخ انتشار : 24 تیر 1401کد مطلب : 1330زمان مطالعه : 2 دقیقه
بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی فرستاده می‌شود.

مسؤول اجرایی طرح قربانی در حج 1401 خبر داد:«بیش از 38 هزار رأس دام در حج امسال از سوی زائران ایرانی قربانی شده است.» به روال هر سال، گوشت‌های قربانی حج از سوی بانک توسعه اسلامی بین کشورهای فقیر توزیع می‌شود.

به گزارش ایسنا، از بین 39 هزار و 600 نفر زائر ایرانی که در حج شرکت کرده‌اند برای بیش از 38 هزار حاجی، دام قربانی شده است.

به گفته عبدالعظیم رضانیا، مسؤول اجرایی طرح قربانی در حج امسال، قربانی توسط 37 ذابح از 16 استان به همراه 23 سه نفر عضو ستادی با رعایت جوانب شرعی انجام شده است.

مسؤول اجرایی طرح قربانی در حج همچنین گفت که هر ذابح در روز عید قربان حدود یک هزار رأس قربانی را ذبح کرده است.

رضانیا اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که با همکاری بانک توسعه اسلامی وارد طرح متمرکز قربانی شد و تنها کشوری است که سالن اختصاصی برای ذبح دارد و امر قربانی توسط ذابحین ایرانی انجام می‌شود و یک پزشک هم در جمع ذابحین برای انجام امور درمانی حضور دارد.

قربانی و ذبح دام در حج زیر نظر بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود، روال مصرف و توزیع گوشت‌های قربانی شده نیز طبق توضیح این بانک بر این است که «توزیع گوشت‌های قربانی‌شده پس از معاینه از همان روز عید (قربان) شروع می‌شود. بخشی از گوشت‌های قربانی‌شده به حاجی‌ها و فقیران حاضر در منا داده می‌شود و باقی گوشت‌ها هم از راه‌های دریایی و زمینی به کشورهایی فرستاده می‌شود.»

ایران در حج 98 از عربستان خواست که گوشت‌های ذبح شده را به کشور برگرداند. این موضوع از سوی نماینده وقت ولی فقیه در امور حج پیگیری می‌شد. پیشنهاد این بود که گوشت‌های مربوط به قربانی زائران ایرانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در داخل ایران توزیع شود.

در همان سال اما رییس وقت سازمان حج و زیارت پس از مذاکره و توافق با عربستان، اعلام کرد که انتقال گوشت‌ها به ایران از راه هوایی مقرون به‌صرفه نبوده و کشتی مجهز به یخچال مناسب هم وجود ندارد و به همین دلیل، انتقال گوشت‌های قربانی حجاج به ایران منتفی شد.

گوشت‌های قربانی حج هر سال زیر نظر بانک توسعه اسلامی بین کشورهای محروم توزیع می‌شود، کشورهای چون افغانستان، پاکستان، مالی، نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، دارالسلام، تانزانیا، کومور، موزامبیک، بنگلادش، موریتانی، گینه، سیرالئون، آلبانی و بوسنی. بانک توسعه اسلامی چند سال پیش یک بار گفته بود که بخشی از گوشت‌های قربانی حج به ایران هم می‌رسد، اما مقامات حج ایران آن را تکذیب کردند و گفتند ایران سال‌هاست پیگیر انتقال گوشت‌های ذبح‌شده توسط زائران ایرانی به کشور بوده، اما تا امروز این اتفاق رخ نداده است.

انتهای پیام/م

ایرانی‌ها در حج چقدر قربانی کردند؟

53
این مطلب مفید بود ؟30
وبگردی