گیاه پیله آ
گیاه پیله آ یا آلومینیومی از بهترین گیاهان مناسب با شرایط آب و هوای زمستان است پس حالا می توانید با این روش گیاه دانه برفی دا در خانه نگهداری کنید.

معرفی گیاه پیله آ یا آلومینیومی و شرایط لازم برای نگهداری از آن

قطعا اکثریت افراد در مورد زیبایی گیاه آلومینیومی و پیله آ توافق نظر دارند . پرورش این گیاه خانگی نیز کار آسانی است و در این قسمت از نمناک در مورد آن به شما توضیح خواهیم داد . برای سالم ماندن این گیاه باید از خاک دارای زهکشی استفاده کنید و بین هربار آب دادن، صبر کنید که گیاه خشک شود .

این گیاهان در هوای مرطوب و گرم رشد خوبی دارند . پیله آ مربوط به مناطق جنگلی چین و ویتنام می باشد و البته که این گیاه توانایی تحمل دماها خنک تر را نیز دارد و می توان در طول فصل زمستان نیز از آن استفاده کرد .

گیاه آلومینیومی اسم خود را به دلیل رگه های نقره ای روی برگ های سبز با گلبرگ های بیضی شکل گرفته است و هر برگ چهار خط نقره ای دارد که تا بالای آن کشیده شده است . به این گیاه، پیله آب هندوانه ای نیز می گویند که هر برگ آن حدودا 4 تا 8 سانت می باشد .

گیاه پیله آ

این گیاهان می توانند گل های کوچک با برگ های خوش رنگ تولید کنند . گل های سبز و سفید در طول فصل تابستان از نوک تا انتهای هر ساقه قرار گرفته اند و اگر گیاه آلومینیومی را در داخل خانه پرورش دهیم، شکوفه های کمتری می زنند .

رشد این گیاهان نسبتا آرام تا متوسط می باشد و این گیاه برای رشد مناسب نیاز به نور کافی ، رطوبت و آب دارد .

خاک مناسب

بهترین خاک برای این گیاه، خاکی است که دارای خاصیت زهکشی باشد و بیس و پایه آن نیز خاک گلدان باشد و همچنین خاک آن باید غنی باشد و مناقذی داشته باشد که باعث گل شدن خاک نشود .

گاهی اوقات بهتر است که به مقدار بسیار کمی به خاک این گیاه، کود گیاهی اضافه کنیم .

برای افزایش زهکشی خاک این گیاه می توانید مقداری شن به آن اضافه کنید . این گیاه در صورت رطوبت باقیمانده به اندازه زیاد در خاک دچار پوسیدگی ریشه ها می شود .

گیاه آلومینیومی

نور

پیله آ در محیطی بهتر رشد می کند که دارای نور جانبی باشد و همچنین نمی تواند نور مستقیم و شدید خورشید را تحمل کند . گیاهان خانگی محیطی را ترجیح می دهند که نور بیش از حد مستقیم نباشد زیرا دچار سوختگی می شوند .

دما

دمای داخل اتاق نیز باید بین 60 تا 75 درجه سانتیگراد باشد . این گیاه معمولا در دمای داخل خانه احساس راحتی بیشتری نسبت به دمای بیرون از خانه دارد .

آب دادن

این گیاهان ترجیح می دهند که کمی رطوبت در خاک داشته باشند اما این موضوع به این معنا نیست که خاک خیس باقی بماند . در طول فصل بهار باید به گونه ای به گیاه آب دهید تا کمی از آن از پایین گلدان بیرون بریزد.

در فصل زمستان و پاییز باید دفعات آب دادن را کاهش دهید و مراقب باشید زمانی که گیاه در معرض هوای سرد قرار گرفته است ، به آن آب ندهید .

گیاه دانه برفی

کود گیاهی

برای افزایش رشد این گیاه باید در فصل بهار و تابستان هر دو الی چهار هفته یک بار به آن کود گیاهی بدهید و بهترین راه این است که از کود گیاهی مایع محلول در آب استفاده کنید . برای این که نمک کافی به خاک برسد ، هر سه الی چهار ماه یک بار کود را بدون آب به گیاه دهید .

هرس کردن

برای اینکه گیاه پیله آ را به رشد بیشتری تحریک کنید ، بهتر است که در فصل بهار نصف این گیاه را هرس کنید و همچنین می توانید قسمت های برش داده شده که سالم هستند را برای قلمه زدن کنار بگذارید . در انجام این کار باید مراقب باشید که از لوازم استرلیزه استفاده کنید تا عامل انتقال باکتری و عفونت در گیاه نباشید و بعد از اتمام کار تیغه های لوازم را با الکل تمیز کنید .

با اینکار بیماری و آفات به گیاه انتقال پیدا نمی کنند .

قلمه زدن

چند وقت یک بار با پربار شدن گیاه بهتر است که اقدام به قلمه زدن آن کنید که برای این کار یک چهارم گلدان را با خاکی پر کنید که دارای زهکشی مناسب باشد و سپس گیاه را در مرکز خاک قرار دهید و اطراف برگ های آن نیز خاک بریزید و بعد از پر شدن خاک دوباره به گیاه آب دهید تا از انتهای آن بیرون بریزد .

گیاه پیله آ نقره ای

آفات و بیماری ها

بیش از حد آب دادن به گیاه آلومینیومی باعث می شود که مشکلات مختلفی از جمله بیماری ها در آن به وجود بیاید که کم کم باعث مرگ گیاه می شود. این گیاه با آب زیاد به رنگ قهوه ای یا سیاه در می آید و کم کم دچار پوسیدگی می شود که در این حالت باید قسمت خراب و پوسیده را برش دهید تا به قسمت های دیگر انتقال پیدا نکند .

هجوم حشرات نیز می تواند باعث آسیب زدن به این گیاه شود که اگر این حشرات را دفع نکنیم ، مشکلات بدتر می شود و کم کم شاهد از بین رفتن شاخه ها و برگ های گیاه خواهید بود .

آیا می توان گیاه پیله آ را در آکواریم پرورش داد ؟

بله اما باید ظرف چند روز آن را خارج کنید که اگر مدت زمان زیادی آن را در آکواریم نگه دارید، به دلیل نرسیدن نور و اکسیژن کافی می میرد .

آیا پیله آ سمی است ؟

بعضی از منابع معتقدند که این گیاه سمی است و بعضی دیگر به سمی بودن آن باور ندارند . در هر صورت مراقب باشید که کودک شما به آن نزدیک نشود .

آیا گیاه آلومینیومی گل می دهد ؟

این گیاهان در محیط خانه کمتر گل می دهند اما اگر گل دادند ، گل آن ها به رنگ سبز و سفید می باشد .

روش نگهداری و پرورش گیاه پیله آ یا آلومینیومی

4.5171
این مطلب مفید بود ؟15417
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی