خواص چربی

خواص باورنکردنی چربی برای سلامت بدن

کد مطلب : 20688زمان مطالعه : 3 دقیقه
تا پیش از این همیشه از چربی و روغن ها بد گفته ایم و همیشه در جستجوی راهی برای آب کردن آنها در بدن بوده ایم ولی باید بدانید که خواص چربی برای بدن انسان اهمیت خاصی دارد و برای جوانی و سلامت لازم است.

خواص چربی و فواید چربی ها برای بدن

چربی ها و روغن ها به اندازه ی مورد نیاز بدن بایستی مصرف شوند چرا که اگر وجود آنها در بدن نیاز نبود هرگز خداوند آن را در بدن انسان قرار نمی داد. مثل همیشه تعادل در مصرف را فراموش نکنید ولی هرگز گزینه حذف چربی را در برنامه غذایی خود نگنجانید.

وظایف چربی ها در بدن

 غنی ترین منبع انرژی در بدن هستند. هر یک گرم چربی حدود 9 کیلو کالری انرژی تولید می کند.

کلسترول یا توسط چربی به بدن می رسد و یا در کبد از چربی سنتز می شود. این ترکیب برای ساخت نمک های صفراوی و هورمون های استروئیدی ضروری است و در ساختمان غشاء سلول نیز وجود دارد. بنابراین وجود کلسترول در حد معینی برای انجام اعمال حیاتی بدن لازم است. اما افزایش مقدار کلسترول خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می هد.

وجود چربی در غذا باعث خوشمزه شدن و برانگیختن اشتها می شود و در احساس سیری بعد از خوردن غذا موثر است.

  چربی ها منبع اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن به طور طبیعی آن ها را تولید نمی کند. اسیدهای چرب ضروری شامل اسید لینولئیک و اسید لینولنیک می باشند.

 ویتامین های K ,E ,D ,A محلول در چربی هستند. بنابراین چربی موجود در رژیم غذایی این ویتامین ها را به بدن می رساند.

چربی ها پیش ساز برخی هورمون ها هستند و چربی های زیر پوست از هدر رفتن حرارت بدن و نفوذ سرما به بدن جلوگیری می کنند.

 فواید چربی

خواص چربی برای جوانی و پیشگیری از بیماری ها

بخش عمده تشکیل دهنده چربی ها و روغن های خوراکی از تری گلیسیریدها تشکیل شده است. هر مولکول تری گلیسیرید از3 اسید چرب تشکیل شده است که به یک الکل سه ظرفیتی به نام گلیسرول متصل شده اند. وزن طبیعی و سالم باعث می شود سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند و استخوان ها قوی بماند و از ابتلا به بیماری هایی از جمله پوکی استخوان، دیابت، آرتریت، کمردرد و فشارخون جلوگیری شود.از این نکات که بگذریم می رسیم به خواص چربی در بدن که شامل:

 میزان چربی بدن با طول عمر ارتباط داده شده است

 چربی ها کاری می کنند که شما جوان تر به نظر برسید. پوست شما یک لایه خارجی ضد آب از جنس چربی دارد که باعث می شود پوست شما مرطوب بماند. این لایه چربی است که پوست تان را محکم تر نگه داشته و جوان تر نشان می دهد.

چربی از ارگان ها و استخوان ها در برابر آسیب دیدگی محافظت می کند.

برای تأمین انرژی عضلات، بافت ها و سوخت و ساز، بدن نیاز به چربی سالم دارد.

ویتامین های E،D،K و A در چربی حل و ذخیره می شود.

قاعدگی را تنظیم می کند. هورمون ها و از جمله هورمون های جنسی که برای باروری لازم هستند، از دیواره های سلولی باید عبور کنند.بخشی از این دیواره های سلولی از چربی ساخته شده است. وجود چربی در این دیواره های سلولی آن ها را برای حرکات هورمون ها به داخل و خارج سلول ها انعطاف پذیر می سازد.

چربی، بدن را در برابر سرما عایق بندی می کند.

ممکن است که به کاهش وزن شما کمک کنند. چربی ها باعث می شوند معده دیرتر از غذا خالی شود و به شما کمک می کنند تا برای مدت طولانی تریاحساس سیری کنید و بنابراین کمتر دنبال خوردن میان وعده ها بروید و دچار اضافه وزن شوید.

 شما را خوش فکر می کنند. غلاف میلین، لایه خارجی پوشش محافظ سلول های عصبی شما، از چربی تشکیل شده است و کمک می کندکه پیام های عصبی از یک سلول عصبی به سلول دیگر انتقال یابد. بنابر این چربی در رژیم غذایی شما می تواند شما را زرنگ تر و باهوش تر کند.

 چربی ها از تمام اندام های داخلی بدن شما محافظت می نمایند. یک لایه نازک چربی مثل تعدادی کوسن در کنار هم قرار می گیرند و اندام ها را در مقابل صدمات حفظ می نمایند.

خواص باورنکردنی چربی برای سلامت بدن

3.944
این مطلب مفید بود ؟3410
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : نمناک /ن
برچسب : سلامت بدن
وبگردی