بدرقه ماه رمضان
عالمان دینی بر این باورند که در 6 روز اول ماه شوال بهتر است افراد روزه بگیرند، البته موارد مهم دیگری در رابطه با آداب وداع ماه مبارک رمضان وجود دارد.

چگونه با ماه رمضان وداع کنیم؟

یک ماه میهمان خدا بودیم یک ماه تمام سفره هایمان پر از برکت و نور بود یک ماه تمام گوشه، گوشه های خانه هایمان بوی قرآن و دعا می داد ولی اینک باید با این ماه عزیز خداحافظی کنیم تا سال بعد که هیچ کس نمی داند شاید این رمضان آخرمان بود وقتی زمان وداع می رسد غم بزرگی وجودمان را فرا می گیرد چرا که ما در این ماه به برکت و پاک بودن دور بودن از ظواهر زندگی عادت کرده بودیم. ماه رمضان ماه دوستی با قرآن است ماه کمک به دیگران و به یاد محرومان بودن، ماه شب زنده داری و بیدار ماندن و بیدارشدن است. ماهی که درهای رحمت و بخشش و استغفار خدا به روی تمامی بندگان گشوده شده است در این ماه تمامی کائنات دست به دست هم داده اند و یک محیط معنوی بسیار زیبا را به وجود آورند اما هزاران افسوس که این دنیای زیبا معنوی در حال اتمام است و با رفتنش برای ما بندگان چیزی جز افسوس و حسرت باقی نمی ماند.

عالمان دینی بر این باورند که:بهتر است بعد از عید فطر، 6 روز اول ماه شوال را برای وداع و بدرقه ی ماه رمضان روزه بگیرید چرا که برای بدرقه ی چنین دوست عزیزی باید چندین قدم با آن همراه شویم.

آیت الله جوادی آملی از جمله اندیشمندان و فقهایی است که به طور کامل و جامع در مورد فلسفه ی اعمال عبادی دین اسلام شرح داده است. در این بخش از دین و مذهب نمناک شما را دعوت می کنیم تا از سخنان این دانشمند بزرگ در رابطه با اعمال بدرقه ماه مبارک رمضان نهایت استفاده و بهره را ببرید.

وداع ماه رمضان 

حدیثی امام سجاد (ع) برای بدرقه ماه رمضان

امام سجاد (علیه السلام) آخر ماه مبارک رمضان که می شد، دعا 45 صحیفه سجادیه را می خواند و می فرمود:

ماه رمضان در بین ما اقامت داشت و جای حمد و ثنا بود؛ زیرا به همراه خود رحمت آورد. و رفیق بسیار خوبی برای ما بود. ما در صحبت و همراهی با او به فضایل و نعمتهایی رسیدیم. دوستی بود که به همراهش رحمت و مغفرت و برکت آورد. « سپس فرمودند:ثم قد فارقنا عند تمام وقته وانقطاع مدّته ووفاء عهده [عدوه] ونحن مُودّعوه». این ماه بعد از آنکه پایانش فرا رسید، از ما مفارقت و هجرت کرد و ما را تنها گذاشت. و ما هم اکنون با ماه خدا وداع می کنیم. «وداعَ مَن عزّ فراقه علینا» چه وداعی؟ وداع تشریفاتی؟ نه؛ وداع با دوست عزیزی که مفارقتش برای ما توانفرساست؛ آن کس که اهل معنا بود خیرش در این ماه بیشتر شد و آن کس که گرفتار گناه بود از گناهش کاسته شد. ما کسی را وداع می کنیم که رفتنش برای ما بسیار گران و سخت است و ما را غمگین می کند، ماهی که شب و روزش رحمت بود. (صحیفهٴ سجادیه، دعای 45 )

بزرگان و عالمان دینی هم چون مرحوم صاحب (جواهر کلام) فرموده اند :

روزه گرفتن دارای فضایل بی شماری می باشد و همین کافی است که انسان به ترک بسیاری از گناهان می پردازد و همچون فرشتگان مقرب پاک و منزه و عاری از گناه می گردد به همان اندازه که انسان از فکر کردن به شکم دست بکشد به فرشته شدن نزدیک میگردد.( جواهر الکلام، ج16، ص181)

وداع رمضان

امام زین العابدین فرمود:

«وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا» و از اینکه خود داری کرد و ما را به ترس انداخت و به همین دلیل بود که وقتی روز های پایانی ماه مبارک رمضان می شد پیامبران و امامان غمگین و ناراحت می شدند.

«وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ، وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِیَّةُ، وَ الْحَقُّ الْمَقْضِیُّ». ما باید وظیفه ای که او بر ما دارد را رعایت کرده و احترامی که در نزد ما دارد ارج بنهیم باید به تعهد و پیوندی که بین ما و اوست وفا دار بمانیم «فنَحْنُ قَائِلُونَ:السَّلامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ، وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ». وقتی که این دوست گرامی از ما جدا می گردد ما این چنین می گوییم:سلام بر تو ای بزرگترین ماه که ماه خدایی و به خدا انتساب داری و سلام بر تو عید بزرگ پیامبران و امامان خدا.این سلام، سلام وداع است. (دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه)

آداب بدرقه ماه رمضان

«السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ». امام زین العابدین چندین دفعه به این ماه عزیز سلام می کند. ماه رمضان اگر زمانی زود گذر بود و ذات و حقیقت و روح و معنا نداشت ولی الله به آن سلام نمی کرد. این گفته های شناختی -معاذ الله -همانند شعرهای وهمی شاعران نیست که بر سخنرانی های رویایی گفته شود که مثلابه کوه یا جا مانده های مخروبه اشاره می کنند سخن حضرت این چنین است که ما بسیار دوست و یار داشته ایم؛ اما هیچکدامشان به با شکوهی و عظمت این ماه نبوده اند. ماهی که هیچ روزی مانند روزهایش و هیچ شبی مانند شبهایش نیست. (دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه)

 

 

چگونه ماه رمضان را بدرقه کنیم ؟ (آداب وداع رمضان)

521
این مطلب مفید بود ؟210
منبع : بخش دین و مذهب نمناک/ح.ب/ن
وبگردی