مهران غفوریان و حمید لولایی
مروری بر محبوب ترین سریال های دهه 80 از خانه به دوش و متهم گریخت تا سریال یوسف پیامبر داشته ایم که توصیه میکنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

پربیننده ترین و محبوب ترین سریال های دهه 80

علاقه مردم به تماشای سریال و استقبال از پخش آنها در تلویزیون یکی از مهم ترین دلایل سریال سازی است که در طول دهه های مختلف گسترش چشمگیری داشته است.

دهه 80 هم به مانند دهه های قبل سریال های ماندگار و پربینده زیادی برای تلویزیون ساخته شد که بعد از گذشت یک دهه باز هم بازپخش آن بیننده های زیادی دارد. اگر برایتان جالب است که درباره سریال های دهه 80 بیشتر بدانید و با ماندگارترین سریال های این دهه آشنا شوید تا پایان این مطلب از بخش فرهنگ و هنر نمناک همراه ما باشید.

اگر بخواهیم از ماندگارترین سریال های دهه 80 نام ببریم باید به سریال هایی چون زیر آسمان شهر ، شب دهم ، پاورچین ، شب های برره ، خانه به دوش، متهم گریخت، زیر تیغ، اغما، یوسف پیامبر و مختارنامه اشاره کنیم.

سریال زیر آسمان شهر

زیر آسمان شهر یکی از سریال های نوستالژیک دهه 80 است که به کارگردانی مهران غفوریان سال 80 از شبکه سه سیما پخش شد و مورد استقبال زیادی از سوی مخاطبان قرار گرفت.

داستان باور پذیر و ملموس سریال زیر آسمان شهر با بازی موفق بازیگرانش حسابی به دل مخاطب نشست و سه فصل از این سریال ساخته شد اما موفقیت فصل اول از بقیه فصل ها بیشتر بود.

حمید لولایی، ملکه رنجبر، مهران غفوریان، مرحوم رضا ژیان، مرحوم کیومرث ملک مطیعی، نصرالله رادش، کامران ملک مطیعی، یوسف تیموری، معصومه کریمی، آرام جعفری، اشکان اشتیاق و… در سریال زیر آسمان شهر ایفای نقش کردند.

سریال زیر آسمان شهر

سریال شب دهم

یکی دیگر از سریال های ماندگار دهه 80 سریال شب دهم به کارگردانی حسن فتحی است که سال 81 از شبکه یک سیما پخش شد و توانست با نظرات مثبتی از سوی بیننده ها مواجه شود.

شب دهم داستان دگرگون شدن یک جوان عاشق پیشه با اجرای تعزیه است که با بازی بازیگرانی چون حسین یاری در نقش حیدر خوش مرام ، کتایون ریاحی در نقش فخرالزمان ، ثریا قاسمی در نقش مادر حیدر ، رویا تیموریان در نقش عمه فخرالزمان ماندگار شد.

کتایون ریاحی و حسین یاری

سریال پاورچین

سریال پاورچین کاری از مهران مدیری در سالهای 81 و 82 است که در شبکه پنج سیما روی آنتن رفت و به یکی از ماندگارترین سریال های مهران مدیری در تلویزیون تبدیل شد.

پاورچین داستان فرهاد برره است که به تهران آمده و ازدواج کرده و در یک شرکت ساختمانی کار میکند و در ادامه داستان این سریال با اضافه شدن داوود پسرعموی فرهاد و شادی خواهرش ماجراهای تازه ای در این سریال شکل میگیرد که با بازی بازیگرانی چون مهران مدیری ، سحر زکریا ، جواد رضویان ، شقایق دهقان ، سحر ولدبیگی ، سیامک انصاری ، سعید پیردوست ، ابراهیم آبادی ،هایده حائری و... ماندگار شد.

بازیگران سریال پاورچین

سریال خانه به دوش

سریال خانه به دوش به کارگردانی رضا عطاران یکی از سریال های ماندگار دهه 80 است که بسیاری از مردم با آن خاطره دارند و با وجود چندین بار پخش از شبکه های مختلف باز هم مخاطبان خاص خودش را دارد.

خانه به دوش داستان آقا ماشاالله است که بعد از مشکلات مالی فراوان تصمیم جدیدی در زندگی اش میگیرد و با وعده سفر به مالزی پولی را به آقای بیات میدهد که در نهایت متوجه میشود که کلاه برداری بوده و این ماجرا داستان این سریال را شکل میدهد.

حمید لولایی،مریم امیرجلالی،علی صادقی،رضا عطاران،آناهیتا همتی،نگین اوشانزه، غلامحسین لطفی ،بهنوش بختیاری، فلور نظری،خشایار راد و محمود بهرامی بازیگران سریال خانه به دوش را تشکیل میدهند.

بازیگران خانه به دوش

سریال متهم گریخت

متهم گریخت سریال دیگری به کارگردانی رضا عطاران است که سال 84 از شبکه سه سیما پخش شد و مورد استقابل بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.

متهم گریخت داستان هاشم آقا با بازی سیروس گرجستانی است که با خانواده اش از شیراز به تهران نقل مکان کردند و ماجرا از همین جا آغاز شد. بازیگرانی چون سیروش گرجستانی ، مریم امیرجلالی ، سعید آقاخانی ، شهربانو موسوی ، لیدا فتح اللهی ، علی صادقی ، ملیکا زارعی ، محمود بهرامی ، رضا عطاران و ... در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

سریال متهم گریخت

سریال شب های برره

مهران مدیری یکی از کارگردان هایی است که سریال های موفقی را برای تلویزیون ساخته است. شب های برره یکی از سریال های ماندگار مهران مدیری است که سال 84 روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

داستان شب های برره در روستای خیالی برره با داستان هایی گوناگون مقابل دوربین رفت و به نظر میرسد ایده این سریال بعد از پاورچین شکل گرفت. مهران مدیری ، سیامک انصاری ، شقایق دهقان، محمد شیری ،فلامک جنیدی،حسن شکوهی، بهنوش بختیاری، سعید پیردوست، فاطمه هاشمی، رضا شفیعی جم، هادی کاظمی، ساعد هدایتی، اصغر حیدری، محمدرضا هدایتی، مختار سائقی،احمد ایراندوست، وحید میهن دوست، بهشاد مختاری و ... بازیگران سریال شب های برره را تشکیل میدهند.

هادی کاظمی و محمدرضا هدایتی

سریال زیر تیغ

سریال زیر تیغ یکی دیگر از سریال های ماندگار تلویزیون بود که اگرچه فضایی درام و غم انگیز داشت اما مورد توجه قرار گرفت و با حضور بازیگرانی سرشناس توانست مخاطبان زیادی پیدا کند.

زیر تیغ داستان یک اتفاق غم انگیز میان دو دوست به نام های محمود و جعفر است که در آستانه برگزاری مراسم ازدواج فرزندانشان با حادثه ای تلخ روبرو میشوند. پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا ، الهام حمیدی ، کوروش تهامی ، نگار جواهریان ، آتیلا پسیانی ، هوشنگ توکلی ، شبنم مقدمی و ....در این سریال ایفای نقش کرده اند.

سریال زیر تیغ

سریال اغما

اغما سریالی به کارگردانی سیروس مقدم بود که ماه رمضان سال 86 از شبکه یک سیما پخش شد و داستان خاص این سریال با استقبال مخاطبان روبرو شد.

ژانر خاص سریال اغما با ماجراهایی که برای طاها پژوهان متخصص مغز و اعصاب بعد از مرگ همسرش رخ میدهد آغاز میشود و با ورود الیاس شخصیت خاص این سریال داستان های جدیدی آغاز میشود. امین تارخ ، شیرین بینا ، لعیا زنگنه ،نفیسه روشن، ناصر ممدوح ، حامد کمیلی، اسماعیل خلج، ایرج نوذری، عبدالرضا اکبری،شیوا خنیاگر، تورج فرامرزیان، صدرالدین حجازی ، افشین سنگ چاپ و ... در سریال اغما به ایفای نقش پرداختند.

حامد کمیلی و امین تارخ

سریال یوسف پیامبر

یوسف پیامبر سریالی به کارگردانی فرج الله سلحشور را میتوان به عنوان یکی از محبوب ترین و پربیننده ترین سریال های دهه 80 معرفی کرد. این سریال که سال 87 از شبکه یک سیما پخش شد بارها از شبکه های مختلف پخش شده است و باز هم درخواست هایی برای پخش مجدد آن همواره وجود دارد.

این سریال تاریخی مذهبی با داستانی از زندگی حضرت یوسف پیامبر (ع) و بازی درخشان مصطفی زمانی حسابی در دل مخاطبان جا باز کرد و با بازی بازیگرانی چون مصطفی زمانی، محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی، پروانه معصومی، لیلا بلوکات و... ماندگار شد.

مصطفی زمانی و رحیم نوروزی

سریال مختارنامه

مختارنامه یکی از ماندگارترین سریال های مذهبی و تاریخی تلویزیون است که سال 89 به کارگردانی داوود میرباقری از شبکه یک سیما پخش شد و با روایتی از داستان پیرامون زندگی و قیام مختار ثقفی و خونخواهی امام حسین (ع) توانست مورد توجه مخاطبان زیادی واقعه شود.

فریبرز عرب نیا در نقش مختار ثقفی ، امین زندگانی در نقش مسلم‏بن عقیل ، رضا رویگری در نقش کیان ایرانی ، الهام حمیدی در نقش زن کیان ایرانی ، عنایت شفیعی در نقش ابن‎کامل ، ژاله علو در نقش مادر مختار ، فریبا کوثری در نقش عمره همسر مختار ، نسرین مقانلو در نقش همسر دیگر مختار ، محمد فیلی در نقش شمر ، رضا کیانیان در نقش حاکم مکه ، محمدرضا شریفی نیا در نقش محمدبن حنفیه ، حسن پورشیرازی در نقش بهرام رنگرز ، ویشکا آسایش در نقش جعده ، داوود رشیدی در نقش حاکم کوفه ، کریم اکبری مبارکه در نقش احمربن شمیط ، فرهاد اصلانی در نقش عبیدالله‏بن زیاد ، انوشیروان ارجمند در نقش رفاعةبن شداد ، جعفر دهقان در نقش مصعب‎بن زبیر ، بهرام شاه محمدلو و محمد صادقی در نقش حاکمان کوفه ، پرویز پورحسینی در نقش میثم تمار و بازیگرانی دیگری که در سریال مختارنامه ایفای نقش کردند.

فریبرز عرب نیا

سریال های نوستالژیک دهه 80 که ماندگار شدند+تصاویر

3.7110
این مطلب مفید بود ؟8228
منبع : بخش فرهنگ و هنر نمناک/م.ف
وبگردی