وای فای

تفاوت وایرلس با وای فای چیست؟

کد مطلب : 8612زمان مطالعه : 4 دقیقه
یکی از مفاهیمی که کاربران اینترنتی با آن سروکار دارند ارتباط Wireless و Wi-Fi است که اغلب این دو مفهوم را یکی میدانند ولی با وجود شباهت این دو اتصال وایرلس و وای فای، تفاوت هایی نیز دارند که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم.

چه تفاوتی بین وای فای و وایرلس وجود دارد؟

در ابتدا لازم به ذکر است که وایرلس و وای فای، هر دو دارای یک وظیفه اصلی هستند و آن هم به اشتراک گذاشتن سرویس ISP یا ( Internet Service Provider ) میان مشتریان می باشد که امروزه دراکثر خانه ها وجود دارند. از این رو این دو ابزار کاربردی، وظیفه مهمی را بر عهده دارند. اما تفاوت های اساسی این دو، چه چیزی می باشد؟ در ادامه این مطلب از بخش تکنولوژی نمناک قصد داریم تا شما را با تفاوت های اساسی این دو ابزار کاربردی آشنا سازیم. همراه ما باشید.

کلمه " Wireless " به خودی خودی به معنای بی سیم می باشد که در اصل هم وایرلس و هم وای فای (Wireless Fidelity)، قابلیت اتصال دستگاه ها به اینترنت و بصورت بدون سیم را فراهم می سازند. همچنین به کمک وای فای می توان دیوایس های مختلف را به یکدیگر متصل کرد که یکی از مهم ترین آنها Wifi Direct می باشد و در کل سرعت Wi-Fi بیشتر از وایرلس می باشد چرا که این فناوری زیر مجموعه "Bluetooth" می باشد.

وای فای

دستگاه وای فای همراه برای استفاده بهتر در هر مکان و زمان

اما برای توصیف بهتر تفاوت وای فای و وایرلس می توان این گونه بیان کرد که در وایرلس لزوما باید به برق شهری متصل باشد، اما دستگاه های وای فای لزوما با متصل به برق شهری فعال نمی شوند چرا که برخی از وای فای ها دارای منبع تغذیه داخلی (باتری) هستند و می توانید با استفاده از این قابلیت در هر جایی که هستید و آنتن دهی اینترنت در آن وجود دارد به اینترنت متصل شوید.

وای فای با وایرلس

تفاوت وای فای و وایرلس

اما این در صورتی است که در گذشته نه چندان دور برای اتصال کامپیوترها به اینترنت می بایست ساعت ها منتظر می ماندیم و با استفاده از کارت های اینترنتی در ساعات مشخص تعریف شده به اینترنت متصل می شدیم و امروزه به لطف پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در تمامی زمینه های ممکن و غیر ممکن، این صنعت نیز پیشرفت کرده است و همان گونه که گفته شد تنها با یک وای فای می توانیم تعداد زیادی دیوایس و دستگاه اعم از گوشی، تلویزیون، دوربین دیجیتال، تبلت، پرینتر و... را به یکدیگر متصل نماییم و این گونه کارها بسیار آسان و آسان تر می شوند.

اما در اصل برای اینکه یک Wi-Fi ایجاد شود، از دستگاهی به نام روتر " Router " استفاده می شود که می توان آن را هم رمزگذاری نمود تا تنها دیوایس هایی که این رمز را در اختیار دارند، بتوانند از سرویس آن استفاده نمایند. در این روش اگر روتر به اینترنت وصل شود می توانیم به کمک آن اینترنت ایجاد شده را با دیوایس های مختلف به اشتراک گذاشت.

تفاوت وای فای و وایرلس

ارتباط انسان ها از هر نقطه جهان با یکدیگر به وسیله اینترنت


از طرفی Wireless یا وایرلس به تکنولوژی ارتباطی مرتبط است که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و ماکروویو، به جای سیم، استفاده می شود که می توان به دستگاه هایی اعم از پیغام گیرها، تلفن های همراه، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره ای، کامپیوترهای قابل حمل، شبکه های کامپیوتری و PDA ها اشاره کرد.

از این رو به کمک وای فای و وایرلس شما می توانید به راحتی به اینترنت متصل شوید و به کارهای اینترنتی روزمره خود در هر زمینه ای رسدیگی نمایید که این نیز به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری می باشد و نتیجه آن انجام سریع کارها، کاهش ترافیک، صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در هزینه و... می باشد.

تفاوت وای فای با وایرلس چیست؟

در اصل می توان این گونه بیان کرد که میان وایرلس و وای فای تفاوت زیادی وجود ندارد و به گونه ای می توان گفت که مزیت های وای فای بیشتر از وایرلس است و هر دو در اصل یک کار را انجام می دهند. در اصل ارتباط Wi-Fi تنها میان دیوایس های مختلف و Router برقرار می شود که اکثر روترها به یک مودم کابلی یا DSL یا هر نوع اتصال دیگری متصل اند که دسترسی به اینترنت را برای همه دستگاه های متصل به روتر Wi-Fi فراهم می کنند.

وایرلس

تصویر کاریکاتوری جالب ودیدنی از تفاوت وای فای و وایرلس

اما جالب است بدانید محدوده پوششی وایرلس بسیار بیشتر از وای فای است و از این رو می تواند بسیار مناسب باشد. از این رو اگر شما گران ترین وای فای بازار را خریداری نمایید و تنها چند خانه در محله شما آنرا تحت پوشش قرار داده باشد، برای استفاده از آن باید در خانه تان باشید که می تواند همانند وایرلس البته با تعرفه گران تر باشد. از این رو می توان درک کرد که سرعت دانلود و آپلود در وای فای بیشتر از وایرلس است.

همچنین اسمارت فون های امروزی می توانند به سادگی تمام به یک روتر تبدیل شدوند و دیتای خود را با دیوایس های دیگر به اشتراک بگذارند که نام این قابلیت " Wi-Fi Hotspot " است که می تواند به دلخواه رمزگذاری شود.

تفاوت وایرلس با وای فای چیست؟

4.4844
این مطلب مفید بود ؟737107
منبع : بخش تکنولوژی نمناک/ف.ن
برچسب : وای فای
وبگردی