علت سرطان معده
سرطان معده به علت های مختلفی ایجاد می شود یکی از این دلایل تغذیه ناصحیح است و دیگری باکتری اچ پیلوری. ژنتیک نیز احتمال سرطان را 2 تا 10 برابر بیشتر می کند.

علت ابتلا به سرطان معده چیست؟ 

یکی از بیماری های سختی که اغلب ،مردان به آن دچار می شوند سرطان معده است، و متاسفانه در مراحل اولیه قابل تشخیص نبوده و علائم چندانی ندارد.سرطان معده به دلیل رشد غیرعادی سلول ها و تجمع آن ها در معده اتفاق میافتد.

طبق تحقیقات، 723 هزار نفر از کسانی که سالانه به علت سرطان میمیرند، دچار سرطان معده اند.این نوع سرطان پنجمین سرطان شایع است و و رتبه سوم را بین مرگ آور ترین ها دارد. 

در بدن بیشتر کسانی که به سرطان معده مبتلا میشوند؛ یا سلول ها شروع به رشد بی رویه میکنند یا از بافتی دیگر به معده منتقل میشوند (به حرکت توده سرطانی از بافتی به بافت دیگر متاستاز میگویند). 

حدود 90 تا 95 درصد از سرطان های معده به دلیل ایجاد غده های پوششی (اپی تلیوم غده ای) به وجود میآید. در این نوع سرطان ها، توده سرطانی توسط سلول هایی که غشاء مخاطی را میسازند رشد میکند.

عوامل سرطان معده

علتی که موجب سرطان معده می شود

علت اصلی سرطان معده

سرطان زمانی که ساختار DNA تغییر میکند ،به وجود میآید و وقتی که این اتفاق بیافتد در رشد سلول ها اختلال ایجاد میشود.سلول هایی که باید بمیرند نمیمیرند، سرعت تولید سلول های جدید افزایش مییابد یا رشد آن ها از کنترل خارج میشود.

متخصصان هنوز نمی دانند چرا سلول های معده تغییر میکنند یا سرطانی میشوند؛ و اینکه چرا سرطان معده فقط در بعضی افراد به وجود میآید. 

در هر چهار مورد سرطان معده سه مورد به دلیل سبک زندگی اتفاق میافتد.علت اصلی سرطان معده مشخص نیست، اما بعضی عوامل هستند که میتوانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند؛ البته داشتن هر کدام از این عوامل نمیتواند به معنی وجود سرطان در بدن شما باشد. 

رژیم غذایی

مصرف کم میوه و سبزیجات خطر ایجاد سرطان معده را افزایش میدهد. سعی کنید در روز حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. 

نمک

از هر 4 سرطان معده یکی به علت مصرف زیاد نمک است؛ بنابراین نمک غذاهای خود را کنترل کنید. بزرگسالان نباید بیش از 6 گرم در روز مصرف کنند (حدود یک قاشق چای خوری).

در اکثر غذاهای روزانه مانند نان، غذای آماده و... نمک وجود دارد. همچنین باید از مصرف سبزیجات نمک سود شده نیز پرهیز کنید. 

گوشت

طبق تحقیقات استفاده زیاد از گوشت و فرآورده های آن مانند سوسیس، بیکن و... موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان میشود.کسانی که در روز بیش از 90 گرم گوشت مصرف میکنند باید آن را به 70 گرم یا کمتر کاهش دهند؛ این مقدار تقریبا معادل دو عدد سوسیس است.

گوشت عامل سرطان

سرطان معده به چه علت بوجود می آید؟

علت های ساده ی بیماری سرطان معده

استعمال دخانیات

از هر 5 سرطان یکی به علت استعمال دخانیات است.خطر ابتلا به سرطان معده با افزایش تعداد سیگارهایی که در روز میکشید افزایش مییابد.برای ترک دخانیات هرگز دیر نیست؛ هرچه زودتر اقدام کنید بهتر است. 

باکتری اچ پیلوری

اچ پیلوری نوعی باکتری است که در غشاء مخاطی بخش داخلی معده زندگی میکند.در بیشتر افراد وجود این باکتری مشکلی ایجاد نمیکند، اما در بعضی موارد حضور طولانی مدت آن در بدن باعث التهاب و زخم معده میشود.

از هر 10 نفر 4 نفر آلوده به این باکتری هستند، اما در بیشترشان سرطان معده به وجود نمیآید. در بخش سلامت نمناک اشاره شده است که شواهد نشان می دهد رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات و باکتری اچ پیلوری طی فعل و انفعالات درونی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش میدهند. 

خون

از طریق آزمایش ادرار و تنفس میتوان فهمید که فرد به اچ پیلوری آلوده است یا خیر.برای درمان باید از آنتی بیوتیک ها و داروهایی که اسید معده را کنترل میکنند استفاده کنید. 

سن و جنسیت

سرطان معده در افراد مسن شایع تر است. حدود نیمی از مبتلایان به سرطان 75 سال یا بیشتر دارند.خطر ابتلا به سرطان در مردان دو برابر زنان است.

سن سرطان معده

سرطان معده در چه کسانی بیشتر است؟

عوامل بروز سرطان معده و علت های آن

کمبود اسید معده خطر

سرطان معده را افزایش میدهد. اگر شرایط بدنتان به گونه ای است که در معده خود به مقدار لازم اسید ندارید یا طی یک عمل جراحی اسید معده تان کاهش یافته است در معرض خطر ابتلا به سرطان معده قرار دارید. 

سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی ضعیف موجب میشود انواع آلودگی ها به بدن راه پیدا کنند، بنابراین احتمال ابتلا به سرطان معده نیز افزایش مییابد (با ورود باکتری اچ پیلوری). بعضی بیماری ها مانند ایدز، کم خونی شدید و... با تحت فشار قرار دادن سیستم ایمنی آن را تضعیف میکنند. 

کار با مواد شیمیایی

کار کردن در محلی که بعضی مواد شیمیایی خاص مانند لاستیک به فراوانی یافت میشوند، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش میدهد.همچنین شواهد کمی مبنی بر احتمال ابتلا به سرطان با در معرض پنبه نسوز و مواد غیر آلی بودن وجود دارد. 

سابقه خانوادگی

اگر در خانواده تان سابقه ابتلا به سرطان معده وجود دارد، خطر احتمالی برای شما 2 تا 10 برابر بیشتر است؛ اما دلیل آن اصلا مشخص نیست.

سرطان ارثی

بروز بیماری سرطان معده و علل آن

علت سرطان معده چیست؟

سابقه ی داشتن سرطان

پرتو درمانی به جهت درمان سرطان های دیگر مانند سرطان بیضه، گردن، سینه و... خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش میدهد.اما به هر حال خطر آن کم است. 

عوامل مورد بحث دیگری هم وجود دارند که درستی آن ها هنوز اثبات نشده است.

 

مهم ترین دلیل و علت سرطان معده در زنان و مردان

4.5759
این مطلب مفید بود ؟68673
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : cancerresearchuk / medicalnewstoday / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
برچسب : سرطان معده
وبگردی