رحیم شهریاری
بیوگرافی کامل رحیم شهریاری خواننده محبوب ترک زبان کشورمان به همراه مصاحبه و عکسهای کنسرت این خواننده و دخترش تاملیا را ببینید.

بیوگرافی و عکسهای رحیم شهریاری

 

----------------------------------------------------

  • نام:رحیم شهریاری
  • تاریخ تولد:1 اسفند 1349
  • محل تولد:محله شنب غازان، تبریز
  • ساز(ها):آکاردئون ، قارمان

----------------------------------------------------

زندگینامه رحیم شهریاری

رحیم شهریاری در اول اسفند ماه 1349 در محله شنب غازان تبریز متولد شد. او فارغ التحصیل دانشگاه تبریز و مشهورترین خواننده ترک زبان است، در سال های اخیر کنسرت های پر حاشیه ای داشته است.

عکسی قدیمی رحیم شهریاری

عکسی قدیمی از رحیم شهریاری

خانواده

پدربزرگ من از جمهوری آذربایجان و از عاشیق های موسیقی آذری بود و بعد از مدتی به ایران مهاجرت کردند به طور کلی این نوع موسیقی در خون ما در جریان بود و به من و برادرانم به ارث رسید.

حمزه شهریاری برادر رحیم

برادر کوچکم در ترکستان کلارینت می نوازد و برادر بزرگم هم صدای خوبی دارد. در گروه آراز «حمزه شهریاری» نیز در کنار برادر بزرگش «رحیم» در اکثر اجراها حضور فعالی دارد و نوازنده ی کلارینت و مدیر برنامه های گروه «آراز» است.

حمزه شهریاری و برادرش رحیم

حمزه شهریاری و برادرش رحیم

دوران مدرسه

زمانیکه وارد دبستان شدم اوایل انقلاب بود و در کلاس سرودهای محلی می خواندم و معلم ها همیشه من را تشویق می کردند به همین دلیل قصه موسیقی برای من از همان جا آغاز شد و تا به الان ادامه یافته است.

کلاس موسیقی

همزمان با تحصیل در دانشگاه نزد یوسف عظیم زاده، ساز قارمون را فرا گرفت و از استادان جمهوری آذربایجان بهره فراوانی جست.

مادر و دختر رحیم شهریاری 

مادر و دختر رحیم شهریاری

دختر رحیم شهریاری

رحیم شهریاری و دخترش تاملیا


توضیحی کوتاه درباره ساز قارمان

قارمان هم خانواده با آکوردئون که از سازهای مهم روسیه و قفقاز می باشد. استفاده از آلت موسیقی قارمان در بین مردم روس، مردم آذری، مردم چچن، تاتارها و چرکس ها رایج است. قارمان نقش مهمی در موسیقی آذربایجانی دارد، در مراسم، جشنواره و عروسی های ایرانیان آذری مخصوصاً در نواحی روستایی و عشایری کاربرد دارد.

رحیم شهریاری

رحیم شهریاری در حال قاران نوازی 


شروع با آنا

سال 1373 خدمت سربازی را می گذراندم و زمانیکه که به مرخصی آمدم ترانه ای را نوشتم و تنظیم کردم که اسم آن را “آنا” (مادر) گذاشتم و به صورت آزمایشی آن را به صدا و سیما دادم که از من خواستند به صدا و سیما بروم و این قطعه را با صدای خودم بخوانم در نهایت رضا رضوی این قطعه را تنظیم کرد و سپس آن را ضبط کردیم که بارها از صدا و سیما و رادیو پخش شد.

این قطعه اولین اثر باکلام من بود ، الان هم بعد از 19 سال در کنسرت ها بیشترین طرفدار را دارد و همه مشتاق هستند که این قطعه خوانده شود.

عشق به تبریز و ایران

تبریز وطن من است. هر جای دنیا و در هر موقعیتی که باشم عاشق این شهر هستم. هر وقت از تبریز بیرون می روم هنگام برگشت و لحظه ورود هواپیما در فرودگاه تبریز، اشک شوق در چشمانم می نشیند. در چشم من بهترین شهر دنیا تبریز است البته این عرق ملی است. وقتی به خارج از کشور هم می روم ایران، تبریز من است و دلم برایش پر می کشد.

اولین آلبوم

در حالیکه 24 سال بیشتر نداشت آلبوم او با نام گَلمدین در حوزه موسیقی آذربایجانی آن زمان غوغا کرد از آن سال تاکنون به طور متوسط هر سال یک آلبوم ساخته است.

بیشترین آلبوم بین خواننده های پاپ با 17 آلبوم در دست اوست.

خوانندگان هم دوره

هم دوره ای من محمد اصفهانی است و بعد از ما، احسان خواجه امیری، بنیامین، آریان، سعید شهروز، خشایار اعتمادی و شادمهر عقیلی آمدند و ما زمانی که موسیقی پاپ آغاز شد، با یکدیگر هم دوره بودیم.

آغاز فعالیت رحیم شهریاری

از سال 1368 با ارکسترهای مختلف همچون سهند (به سرپرستی رشید وطن دوست) و هلال احمر تبریز، دانشگاه آزاد و غیره همکاری داشته است.

در سال 1375 با تشکیل گروه آراز کنسرت های متعددی را در داخل و خارج از کشور داشته و آلبوم های گلمدین، یالان دنیا، هایدی سویله، ریحان، آرزو قیزیم، بیاض گئجه لر، ایپک، سن سیز، وفاسیز، آغلاما، عصرین گوزلی82، خبرین یوخدور، گئتمه قال84، گوزللرین گوزلی86، کیم بیلیر88، یاواش یئری90 و سنه گوره92 منه گوره95 از جمله فعالیت های اوست.

آهنگ آغلاما رحیم شهریاری

آهنگ آغلاما رحیم شهریاری

رحیم شهریاری در تاریخ 27 بهمن 1395 در برنامه خندوانه رامبد جوان شرکت کرد آهنگ شاد باخ باخ را اجرا کرد.

رحیم شهریاری در خندوانه

اجرای رحیم شهریاری در خندوانه باخ باخ

 آلبوم های رحیم شهریاری

  • گلمدین
  • یالان دنیا
  • هایدی سویله
  • ریحان
  • آرزو قیزیم
  • بیاض گئجه لر
  • ایپک
  • سن سیز وفاسیز
  • آغلاما
  • عصرین گوزلی82
  • خبرین یوخدور
  • گئتمه قال84
  • گوزللرین گوزلی86
  • کیم بیلیر88
  • یاواش یئری90
  • سنه گوره92
  • منه گوره95

مصاحبه با رحیم شهریاری

گروه آراز چگونه شکل گرفت؟

من در گروه سهند به سرپرستی رشید وطن دوست فعالیت می کردم و در آن زمان جوان و مغرور بودم و تازه از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل شده بودم . بعد از اینکه دانشگاه را به اتمام رساندم به تهران آمدم تا کاری متفاوت انجام دهم به همین دلیل با رشید وطن دوست صحبت کردم تا گروه سهند را با ترکیب جدید به صحنه ببریم اما متاسفانه موافقت نشد و من از گروه سهند جدا شدم.سپس با بچه های گروه سهند و تعدادی دیگر گروهی به نام ” آراز ” تشکیل دادم. به خاطر اینکه دوست داشتیم از نوازنده های جمهوری آذربایجان در ترکیب گروه استفاده کنیم به همین دلیل از نوازندگان آذربایجان دعوت کردیم . همچنین نام آراز را برای گروه انتخاب کردیم زیرا به معنای رود ارس است و رود مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان است. اولین بار که جشنواره موسیقی پاپ در ایران برگزار شد ما هم به عنوان پاپ آذری به صحنه رفتیم و این کنسرت به دلیل استقبال مخاطبان دوباره تمدید شد.همچنین من همیشه تاکید داشتم که پاپ مطلق نباشیم بلکه پاپ و محلی در کنار هم اجرا شود به همین دلیل گروه آراز ترکیبی از موسیقی محلی و موسیقی پاپ است. گروه آراز سازهای محلی را با سازهای مدرن ادغام کرده است تا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. البته قبل از گروه آراز (رشید بهبود اف) این نوع موسیقی را در سی سال پیش در جمهوری آذربایجان ارائه داده بود اما به این صورت نتوانست در میان مردم رخنه کند.همچنین تمام تلاش ما این بود که جوانان را به سمت این نوع موسیقی جذب کنیم. موسیقی محلی بسیار گنجایش دارد و به همین دلیل می توانیم با هر نوع سبکی آن را ادغام کنیم و مهم ترین اقدام این گروه این بود که با نشان دادن حافظ و مولوی می توانیم راه نیما را ادامه داد.

گروه آراز

عکسی از رحیم شهریاری با گروه آراز

خودتان آهنگسازی قطعات را بر عهده دارید؟ درباره اولین آلبوم گروه آراز صحبت کنید.

در آلبوم های گروه آراز بیشتر قطعات از ساخته های خودم است البته گاهی اوقات از آثار هنرمندان برجسته نیز استفاده می کنیم.اولین آلبوم با عنوان گلمدین (نیومدی) منتشر شد . همان طور که قبلا اشاره کردم سال 1373 سرباز بودم و این آلبوم را در تبریز ضبط و آماده کردم که شامل تکنوازی گارمان بود. همچنین شادروان بیژن داداشی با من در این اثر موسیقایی همکاری کرده بود که تنظیم و نوازندگی این آلبوم را بر عهده داشت.زمانیکه کار این آلبوم به اتمام رسید استاد بیژن داداشی برای معالجه قلبشان به کانادا رفت اما متاسفانه ایشان در همانجا در گذشتند. به همین دلیل من به احترام ایشان اسم این آلبوم را نیومدی گذاشتم. بعد از آنکه قطعه مادر را خواندم به این نتیجه رسیدم که موسیقی آذربایجان نیاز به یک صدای جدید دارد به همین دلیل 9 قطعه در خانه با صدای خودم ضبط کردم و زمانیکه به کنگره آذربایجان در کالیفرنیا رفتم این سی دی را با خودم بردم تا نظر آذری زبانان را درباره این اثر بدانم. به همین دلیل در آنجا هرکسی که این آلبوم را می شنید از ما می خواستند تا این اثر را به آنها هم بدهیم زیرا برای همه تازگی داشت و سبک نوینی بود . همچنین بعد از استقبال مردم تصمیم گرفتم زمانیکه به ایران برگشتم این اثر را به صورت رسمی منتشر کنم و همانجا این اثر را به کمپانی های امریکایی دادم که این اثر از همانجا پخش شد و زمانیکه به ایران بازگشتم کپی های آن در دست همه بود و پس از مراحل اخذ مجوز به نام ( بیاض گئجه لر) آن را روانه بازار موسیقی کردم.

خیلی ها معتقد هستند که شما ترک معتصب هستید، نظرتان دراین باره چیست؟

قطعا همین طور است کسی که به قومیت خودش تعصب نداشته باشد به کشورش علاقه ای ندارد. من تبریز را دوست دارم چون ایران را دوست دارم و در کنسرت ها مخاطبان متعصب تر می آیند و بیشتر مواقع اگر دو قطعه را به فارسی معرفی کنم اعتراض می کنند اما همیشه سعی می کنیم کسی از ما دلگیر نشود.

در کنسرت های شما هم آذری زبانان وهم فارسی زبانان شرکت می کنند، فکر می کنید مخاطبان به چه دلیل جذب کنسرت های شما می شوند؟

به طور کلی موسیقی ایران و آذربایجان با یک دیگر عجین شده است و این موضوع اصلا قابل انکار نیست و به هر حال این زبان در ایران رایج شده است . همچنین موسیقی آذری نوای بسیار دلنشینی دارد و شانس ما این است که در این سبک کار می کنیم به همین دلیل آلبوم ها و کنسرت ها مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.همچنین بسیاری از فارسی زبانان با این نوع موسیقی خاطره دارند و وصلت های بین هموطنان سبب شده است این زبان فراگیر شود، ماهم سعی کردیم که موسیقی اصیل آذری را که فقط آذری زبان آن را متوجه می شوند زیاد به کار نبریم زیرا می خواهیم این زبان برای دیگر اقوام نیز ملموس شود و فکر می کنم گروه آراز در این راه موفق شده است و استقبال مخاطبان نشان دهنده این است که گروه آراز راه درستی را انتخاب کرده است. همچنین آخرین آماری که از وزارت کشور دارم این است که هفت هزار نفر به کنسرت آمدند که 30 درصد آنها فارسی زبانان بودند.

نرگس محمدی و رحیم شهریاری

نرگس محمدی و مادرش در کنسرت رحیم شهریاری

به نظر خودتان شما نوازنده خوبی هستید یا خواننده خوبی؟

من همیشه در کنسرت هایم بیشتر می خوانم و 90 درصد مخاطبان صدای من را دوست دارند ، همچنین زمانیکه تکنوازی می کنم تمام سالن به هم می ریزد و این موضوع نشان دهنده استقبال مردم است. به نظرم در زمینه خوانندگی و نوازندگی موفق هستم و در این زمینه مخاطبان هم باید نظر خود را بگویند.

تدریس هم می کنید؟

خیر، زیرا کارهای من کمی بی نظم شده است. در گذشته چند شاگرد داشتم که با آنها گارمان و آواز تمرین می کردم اما الان به دلیل اینکه کمی سرم شلوغ شده است فرصتی برای تدریس موسیقی باقی نمی ماند.

آیا کار هنری سفارش گرفتید؟

یادم می آید یک بار در انتخابات یک اثر سفارشی به من پیشنهاد شد که خواندم و اجرا کردم. همچنین الان هم چندین کار از صدا و سیما تبریز سفارش شده است که برای یک سریال تلویزیونی است اما به دلیل حجم زیاد کارها نمی توانم این وظیفه را بر عهده بگیرم.

مهم ترین مشکل خوانندگان ما از نظر شما چیست؟

مهم ترین مشکل خوانندگان ما این است که اگر این خوانندگان را در فضای یک جامعه اسلامی تصور کنیم باید خیلی از نکات ضروری و با اهمیت را رعایت کنند . در کنسرت ها هیجان و نظم سالن را کنترل کنند به همین دلیل کمتر پیش می آید که یک خواننده احساس راحتی و آرامش کند. به نظر من الان مشکلات زیادی وجود ندارد و فقط باید خواننده طرز تفکر ایدئولوژی داشته باشد زیرا فرهنگ یک ملت به کمک صدای آن به گوش همه می رسد، همچنین حتی مسئولیت تمامی نوازندگان به عهده آن خواننده است که این موضوع کار را برای خواننده مشکل می سازد.

اجرای رحیم شهریاری

عکسهای کنسرت رحیم شهریاری

علت اینکه چرا خواننده ها بیشتر تقلیدی می خوانند و هیچ گونه خلاقیتی در آثار آنها دیده نمی شود، چیست؟

بعضی خواننده ها فقط اسم خواننده را یدک می کشند و بیشتر آرتیست هستند که از دیگران تقلید می کنند و می خواهند بدون آنکه زحمت بکشند راه چندین ساله را یک شبه طی کنند اما وزارت ارشاد و نهادهای دولتی باید دقیق تر به این موضوع نگاه کنند تا در موسیقی دچار تقلیدزدگی نشویم. البته این خوانندگان هم تقصیری ندارند و زمانیکه می بینند صدایشان به یک خواننده مشهور شباهت دارد سعی می کنند مانند آن بخوانند تا در ذهن ها ماندگار شوند در صورتیکه این کار اشتباه و نادرست است زیرا در نهایت به جایی که می خواهد نمی رسد و پشیمان می شود.

شما درکنسرت های خود از موسیقی های امروزی انتقاد می کنید نظرتان درباره این موسیقی ها چیست؟

به طور کلی اهالی موسیقی باید فرهنگ سازی کنند و ذات موسیقی آذربایجان مردم داری است. موسیقی آذری برگرفته از موسیقی عاشیق ها است و عاشیق ها همیشه مردم دار بودند و به آنها اهمیت می دادند.به نظر من اهالی موسیقی وظیفه دارند موسیقی درست را به گوش مردم برسانند و من هیچ وقت معتقد نیستم که کار آنها اشتباه است بلکه معتقدم این نوع موسیقی بیشتر مورد توجه جوانان است اما یک سری آهنگ ها هستند که خواننده ها خودشان را به بیراهه زده اند و حرف های نادرستی را می خوانند که باعث می شود ورد زبان جوانان و کودکان شود به همین دلیل این قطعات ما را از مسیر اصلی موسیقی ایرانی دور می کند پس در نتیجه من با کلمات رکیک در موسیقی مخالف هستم و همیشه این مخالفت را اعلام می کنم.

آینده موسیقی را چطور می بینید؟

من به آینده موسیقی امیدوار هستم زیرا از نظر فرهنگ و موسیقی رو به پیشرفت هستیم. جوانان خوبی در این عرصه فعالیت می کنند و فقط صدا و سیما باید از موسیقی حمایت کند. همچنین مشکلاتی در تولید و نشر موسیقی وجود دارد که بهتر است این مشکلات برطرف شود. در عرصه های موسیقی پاپ و سنتی هنرمندان توانایی ظهور کردند که می توانند شکوفایی موسیقی را رقم بزنند.

اسم دختر رحیم شهریاری

بهنوش بختیاری و مهران رجبی در جشنواره سرعین با اجرای رحیم شهریاری


حاشیه های کنسرت شهریاری و توضیح این خواننده

انتشار چندین کلیپ از کنسرت های رحیم شهریاری و رفتار ناشایست او در برخورد با جوانان تورک زبان باعث آزاردگی مردم شدهمین امر باعث شد کنسرت های وی برای مدتی توسط تورک زبانان تحریم شود

شهریاری درباره حواشی به وجود آمده در برخی رسانه ها درباره کنسرت خارج از کشور خود گفت:

هرگز به دنبال شهرت و موقعیت مالی نبوده و نیستم و همواره سعی کرده ام تحت قوانین کشور

و احترام به مخاطب در هر شرایطی فعالیت کنم. حواشی بوجود آمده در برخی رسانه ها

و فضای مجازی کوچکترین خللی در برنامه ریزی کاری من به وجود نخواهد آورد و به زودی با برنامه ریزی

ویژه ای دور جدید اجراهای زنده و آثار جدیدم را در ایران از سر خواهم گرفت.

رحیم شهریاری کنسرت های خود را در دور جدید فعالیت هایش در تهران به تهیه کنندگی موسسه

«کامیاب بهاران» و تهیه کنندگی علی حق شناس روی صحنه خواهد برد.


کنسرت رحیم شهریاری از ونکوور تا تهران

رحیم شهریاری خواننده موسیقی پاپ چهارشنبه شانزدهم اسفند تازه ترین کنسرت خود را در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می کند.

این خواننده که در هفته های گذشته اجراهایی را در چهار شهر اورنج سیتی، سن دیه گو، مونترال و ونکوور تجربه کرده است، برای کنسرت تهرانش برنامه ریزی های ویژه ای انجام داده است.

وی درباره این اجرا توضیح داد:اجراهای تهران برای من حایز اهمیت است و خوشحالم که پس از ماه ها در تهران به اجرای برنامه خواهم پراخت و قطعا کنسرت تهران اجرایی ویژه خواهد بود.

شهریارای با اشاره انتشار آثار جدیدش گفت:آثاری را برای انتشار تهیه و تولید کرده ایم که به زودی نسبت به انتشار آنها اقدام خواهیم کرد؛ آثاری که قطعا برایشان وقت و انرژی زیادی صرف شده است.

رحیم شهریاری کنسرت های خود را در دور جدید فعالیت هایش در ایران به تهیه کنندگی موسسه «کامیاب بهاران» و تهیه کنندگی علی حق شناس روی صحنه خواهد برد.

کنسرت رحیم شهریاری

کنسرت رحیم شهریاری در آمریکا


عکسهای رحیم شهریاری

 نفیسه روشن و همسرش و رحیم شهریاری

 نفیسه روشن و همسرش در کنسرت رحیم شهریاری و گروه آراز

ماشین مدل بالای رحیم شهریاری؟

رحیم شهریاری با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشته:

سنی الله یاراشیر یا یوخ ؟؟

اگرده یاراشسا من گرک ٩٠ ایل کنسرت وئرم تا بو ماشینی آلا بیلم.

ترجمه:تو رو خدا این ماشین به من میاد؟

اگر هم بیاد باید 9 سال کنسرت بدم تا بتونم این ماشین رو بخرم.

رحیم شهریاری و ماشین مدل بالا

رحیم شهریاری و ماشین مدل بالا

رحیم شهریاری و نجمه جودکی

رحیم شهریاری و نجمه جودکی در برنامه ترانه باران

 رحیم شهریاری و بابک نحرین

 رحیم شهریاری و بابک نحرین 

بهاره رهنما و پیمان قاسمخانی به همراه رامبد جوان و سحر دولتشاهی و رحیم شهریاری

بهاره رهنما و پیمان قاسمخانی به همراه رامبد جوان و سحر دولتشاهی در کنسرت رحیم شهریاری

رحیم شهریاری در حال اجرا

رحیم شهریاری در حال اجرا

 عکسهای رحیم شهریاری

 عکسهای کنسرت رحیم شهریاری

کنسرت رحیم شهریاری

کنسرت رحیم شهریاری در تهران

اجرای رحیم شهریاری

عکسهای جدید رحیم شهریاری

ارحیم شهریاری با پرچم تراکتور سازی

رحیم شهریاری طرفدار تیم تراکتور سازی

 افشین پیروانی

 افشین پیروانی در کنسرت رحیم شهریاری

کریم باقری در کنسرت رحیم شهریاری

کریم باقری در کنسرت رحیم شهریاری

بیوگرافی و عکسهای جدید رحیم شهریاری + مصاحبه

4.134
این مطلب مفید بود ؟286
منبع : نمناک / ک
وبگردی