نکات خرید لپ تاپ
یکی از سخت ترین چالش هایی که ممکن است هر یک از ما با آن روبرو شویم، خرید لپ تاپ مناسب است که حتما باید یک سری نکات را در حین خرید لپ تاپ، رعایت کنید.

نکات کلیدی درباره لپ تاپ خوب و مناسب

لپ تاپ ها به اندازه کافی جمع و جور هستند و این دلیلی بر حمل و جابجایی آسان آنها می باشد اما این در حالی است که قابلیت های متفاوت و خاصی را با یکدیگر دارند که در جزئیات خودشان را نشان می دهند. برای مثال اگر کاربری شما از لپ تاپ، کاربری مهندسی و امثالهم است، باید لپ تاپ های قدرتمندتری را خریداری کنید تا پاسخگوی نیازهای شما باشند.

با این وجود تبلت ها و تلفن های همراه هوشمند، همیشه جزء محبوب ترین ابزارهای هوشمند بوده اند، اما لپ تاپ ها نیز در کنار این ابزارهای هوشمند به بهترین شیوه ممکن حضور یافته اند و هر یک از ما دوست داریم تا با لپ تاپ تایپ کنیم، ویدیو ترند کنیم و یا حتی بازی های خیلی سنگین و حجیم را اجرا کنیم که در این نقطه متوجه این خواهیم شد که لپ تاپ ما چقدر قدرتمند است.

خرید لپ تاپ

از این رو گزینه های مختلفی وجود دارند که ما می توانیم با بهره گیری از آنها لپ تاپ متناسب خود را خریداری کنیم و این گزینه ها، نیازمند یک سری چالش هایی است که حتما باید آنها را رعایت کنید. در ادامه این گزارش از نمناک با نحوه انتخاب لپ تاپ مناسب آشنا خواهید شد تا بتوانید هر چه بهتر در این زمینه هزینه کنید. همراه ما باشید.

فهرست عناونی {گزینه مورد نظر را انتخاب کنید}

  1. انتخاب سیستم عامل موردنظر
  2. لپ تاپ های 1×2
  3. سایز مناسب صفحه نمایش برای شما
  4. بررسی صفحه کلید و موس لپ تاپ
  5. عمر باتری لپ تاپ
  6. بودجه مناسب برای تهیه لپ تاپ
  7. برند مناسب شما
  8. مشخصات اصلی را انتخاب کنید
  9. آنباکسینگ لپ تاپ
  10. گارانتی که شما را شامل می شود
  11. تعداد پورت های لپ تاپ
  12. حسگر اثر انگشت
  13. زیبایی در طراحی لپ تاپ

1- انتخاب سیستم عامل مناسب

این مورد یکی از سخت ترین مواردی است که شاید با آن مواجه شوید، چرا که اکثر ما با سیستم عاملی همچون مک آشنا نیستیم. اما شما برای انتخاب یک لپ تاپ خوب حتما و حتما باید ابتدا سیستم عاملی که مدنظرتان است را انتخاب کنید که بیشتر لپ تاپ ها دارای یکی از 3 سیستم عامل زیر هستند که در ادامه بصورت کلی به معرفی آن خواهیم پرداخت؛

ویندوز 10

انعطاف پذیرترین سیستم عامل در جهان، ویندوز است که نسبت به سایر سیستم عامل ها در مدل های مختلفی از لپ تاپ ها اجرا می شود و این نشان دهنده محبوبیت آن می باشد. نوت بوک های ویندوز از 150 دلار تا چند هزار دلار متغیر هستند که از ویژگی های گسترده ای همچون صفحه لمسی، حسگر اثر انگشت و... پشتیبانی کامل را دارند.

ویندوز 10

ویندوز 10 آخرین نسخه سیستم عامل پرچمدار مایکروسافت می باشد که پیشرفت های بسیار زیادی نسبت به سری های قبلی خود کرده است که در آپدیت جدید ویندوز 10، شما می توانید لپ تاپ را به الت تبلت در بیاورید و یا از مهم ترین آنها می توان به کورتانا نیز اشاره کرد که یک دستیار هوشمند می باشد. از این رو لپ تاپ های مجهز به ویندوز 10 برای دانشجویان، محققان، کارمندان و در نهایت به گیمرها توصیه می شود.

اپل macOS Catalina

تمام مک بوک های جدید دارای جدیدترین سیستم عامل دسکتاپ اپل به نام macOS Catalina هستند. بطور کلی این سیستم عامل عملکرد مشابهی با ویندوز 10 دارد اما محیط کاربری آن کاملا متفاوت می باشد و بجای کورتانا در ویندوز از دستیار صوتی سیری می توانید استفاده کنید که با جفت کردن آنها می توانید از تلفن های خود تماس برقرار کنید، یا متونی را ارسال کنید و یا لپ تاپ را با اپل واچ خود باز کنید.

مک او اس

با این حال سیستم عامل مک، در نسخه تاچ و لمسی ساخته نشده است زیرا تاکنون هیچ مک بوکی لمسی نبوده است. همچنین آخرین سیستم عامل مک برنامه های آیپد را به مک منتقل می کند که با استفاده از این سیستم عامل، عاشقش خواهید شد.

Chrome OS

سیستم عامل کروم بوک که قیمت نسبتا ارزانی دارند، در سامسونگ Chromebook3 اخیرا رونمایی شد که متعلق به سیستم عامل گوگل است که ساده و ایمن می باشد و اما محدودتر از ویندوز یا مک می باشد. رابط کاربری آن بسیار شبیه به ویندوز می باشد و ابزارهایی که در آن جای گرفته اند، از ویندوز الهام گرفته شده اند. اما تمامی این ها به مرورگر کروم ختم می شود.

نکته منفی این است که اکثر برنامه های سیستم عامل کروم آفلاین کار نمی کنند و حتما و حتما باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. با این حال این مشکل در حال تغییر است چرا که تقریبا تمام کروم بوک ها از جمله Google PixelBook و.. هم اکنون می توانند برنامه های اندروید را به راحتی تمام اجرا کنند.

سیستم عامل کروم

با این وجود اگر به یک دستگاه برای برای گشت و گذار در وب و بررسی ایمیل نیاز دارید، کروم بوک ها بهترین گزینه ای هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین عمر باتری آنها بیشتر، وزن بسیار کمتر و قیمت پائین تری را ارائه می دهند. بنابراین اگر تصمیم شما این گزینه است، به دنبال یکی از آنها با حداقل 4 گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه باشید و اگر می خواهید برنامه های اندروید را نیز در آن اجرا کنید، مبلغی را پرداخت کنید تا بتوانید از 2 در 1 استفاده کنید.

2- لپ تاپ شما 2 در 1 باشید یا خیر؟!

بسیاری از لپ تاپ های رایانه ای در دسته لپ تاپ های 2 در 1 قرار دارند که حتما تاکنون این دسته از لپ تاپ ها را دیده اید، ولی شاید با نام آنها آشنا نباشید. منظور از دو در یک این است که لپ تاپ شما هم یک لپ تاپ است و هم یک تبلت! اکثر این دسته از لپ تاپ ها دارای لولا 360 درجه هستند که با خم کردن کامل صفحه نمایشگر می توانید آنرا تبدیل به یک تبلت کنید.

لپ تاپ

از این رو اگر به این قابلیت علاقه دارید، می توانید در حین خرید لپ تاپ به آن دقت کافی داشته باشید. همچنین اگر برای شما این قابلیت ها اهمیت ندارند، می توانید لپ تاپ های عادی را انتخاب کنید و هزینه اضافی نکنید.

3- انتخاب سایز مناسب لپ تاپ

قبل از آنکه شما به قیمت و مشخصات لپ تاپ مدنظر خودتان دقت کنید، باید بدانید که سایز لپ تاپ شما چند است؟ آیا این سایز مناسب شما می باشد؟ آیا حمل آن آسان می باشد؟ لپ تاپ ها بطور کلی معمولا بر اساس اندازه صفحه نمایش مطابق ذیل طبقه بندی می شوند؛

11 تا  12 اینچ : باریک ترین و سبک ترین لپ تاپ هایی هستند که دارای صفحه نمایش 11 تا 12 اینچی هستند و بطور معمول بین 1.1 کیلوگرم تا 1.5 کیلوگرم وزن دارند.

13 تا 14 اینچ : بهترین گزینه های ممکن چرا که مل آنها بسیار ساده و آسان است و قابلیت های بیشتری نیز خواهند داشت و اگر شما بتوانید لپ تاپی تهیه کنید که وزن آن کمتر از 1.8 کیلوگرم باشد، واقعا کاربردی خواهد بود.

سایز لپ تاپ

15 تا 16 اینچ : محبوب ترین اندازه لپ تاپ ها هستند که معمولا بین 1.8 کیلوگرم تا 2.5 کیلوگرم وزن خواهند داشت که هم صفحه بزرگتری دارند و هم جزئیات سخت افزاری قوی تری دارند. با این وجود لپ تاپ های 16 اینچی کمی نایاب و نادر هستند و بیشتر در بازار لپ تاپ های 15 اینچی خواهید دید.

17 تا 18 اینچ : اگر کار شما به گونه ای است که لپ تاپ شما باید هر روز روی میز باشد، یک لپ تاپ 17 تا 18 اینچی می تواند بهترین گزینه ممکن برای شما باشد که می توانید از آن برای بازی های سطح بالا و کارهای حرفه ای استفاده کنید.

4- چک کردن صفحه کلید و موس لپ تاپ

 اگر لپ تاپ شما گران قیمت ترین لپ تاپ دنیا نیز باشد اما ارگونومی خوبی نداشته باشد، بدترین لپ تاپ جهان خواهد بود. بنابراین یکی از ویژگی های یک لپ تاپ خوب و مناسب، صفحه کلید آن می باشد که اگر قصد دارید کارهای زیادی را با رایانه خود انجام دهید، برای شما اثبات خواهد شد که ارگونومی صفحه کلید در خستگی دستان شما موثر خواهد بود یا خیر!

لپ تاپ

از این رو قبل از خرید لپ تاپ، حتما و حتما چند ثانیه با صفحه کلید آن بصورت خیالی کار کنید. این کار ساده می تواند خسته شدن یا خسته نشدن دست در حین تایپ را اثبات کند. همچنین موس لپ تاپ که به نام تاچ پد نیز شناخته شده است، ممکن است دقت کافی نداشته باشد و از این رو در حین کار با آن مشکل را به خوبی احساس خواهید کرد. بنابراین قبل از خرید لپ تاپ، حتما تاچ پد آنرا تست کنید.

5- نگران عمر باتری لپ تاپ نباشید!

اگر شما با لپ تاپ ها بصورت بلند مدت استفاده کرده باشید حتما تجربه ای را نسبت به باتری آنها تاکنون بدست آورده اید. لازم به ذکر است که باتری لپ تاپ یا گوشی و تبلت، بنابر صفحه نمایش آنها متغیر است و وقتی شما از آن دستگاه بصورت مداوم به اینترنت متصل باشید، طبیعتا شاید بازدهی شارژ آن نصف شود و اما اگر بدون اتصال به اینترنت از آن شروع به کارهای روزمره مانند تایپ و.. استفاده کنید، می توانید در مدت زمان بیشتری کار کنید.

باتری لپ تاپ

با این وجود اگر شما یک لپ تاپ بزرگ خریداری می کنید و تصمیم شما این است که از آن برای کارهای اینترنتی و حرفه ای بکار ببرید، نگران عمر باتری نباشید چرا که شما می توانید باتری لپ تاپ را خارج کنید و بصورت اتصال مستقیم از آن استفاده کنید که این گونه باتری لپ تاپ شما آسیبی نخواهد دید. ایده آل باتری لپ تاپ حداقل دو ساعت در صورت استفاده از اینترنت و حداکثر شاید 4 ساعت باشد. پس جای نگرانی نیست و توجه داشته باشید که لپ تاپ را نباید ساعت ها به شارژ متصل کنید.

6- بر اساس بودجه، برنامه ریزی شده خرید کنید

این روزها اگر شما قصد خرید یک لپ تاپ مناسب را دارید، می توانید با قیمت کمتر از 200 دلار خریداری کنید که یک قیمت پایه است و می توانید یک لپ تاپ ساده خریداری کنید. اما اگر بودجه بیشتری دارید، می توانید لپ تاپ بهتر و مناسب تری را نست به شغل خودتان خریداری کنید. برای بدست آوردن قیمت روز می توانید کمی در بازار و اپ های فروشگاه آنلاین لپ تاپ بررسی کنید تا بتوانید گزینه مناسب خود را انتخاب کنید.

خرید لپ تاپ

توجه : به دلیل نوسانات قیمت ارز در بازار، قیمت گفته شده مطابق شرکت های تولید شده ذکر شده اند.

7- انتخاب برندهای معروف لپ تاپ

طبیعتا لپ تاپ هر شرکت با سایر شرکت های تولید کننده لپ تاپ متفاوت است و در این انکاری نیست. بنابراین اگر شما از برندهای معروف و محبوب اقدام به خرید کنید، قطعا برد کرده اید و دلایل آن هم کاملا واضح می باشد که اصلی ترین آن هم این مورد است که اگر محصولات پر فروش ترین شرکت سازنده لپ تاپ مشکل داشت، به هیچ وجه به فروش نمی رفت و اینکه با آمار و ارقام نجومی به فروش رفته است نشان دهنده کیفیت بالای آن می باشد.

از این رو سالانه آماری منتشر می شود که نشان دهنده پر فروش ترین شرکت های دنیا در زمینه لپ تاپ هستند که در ادامه ما لیست پروفروش ترین لپ تاپ های دنیا بر اساس برند در سال 2019 را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم که می توانید با استفاده از آن برند مناسبی را خریداری کنید؛

رتبه فروشنام برند
1HP
2Asus
3Dell
4Alienware
5Lenovo
6Razar
7Acer
8Microsoft
9Huawei
10Apple
11MSI
12Samsung

لیست پرفروش ترین لپ تاپ های گیمینگ جهان در سال 2019

رتبه فروشنام برند
1MSI
2Acer
2Alienware
4Razar
5Asus
6HP
7Aorus/Gigabyte
8Origin
9Dell

8- انتخاب مشخصات اصلی قبل از خرید

آخرین مورد و اصلی ترین موردی که به نقد آن خواهیم پرداخت، انتخاب مشخصات اصلی لپ تاپ قبل از خرید است. لازم به ذکر است که اگر شما اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید، لزوما لپ تاپی که ارزان قیمت باشد، به معنای بی کاربرد بودن آن نیست. از این رو اول از همه کاربردی که از لپ تاپ انتظار دارید را مشخص کنید. شاید همان ارزان ترین لپ تاپ نیز بتواند کارهای روزمره شما را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد و هزینه اضافی نخواهید کرد. در ادامه به مشخصات اصلی یک لپ تاپ خواهیم پرداخت؛

CPU : یکی از اصلی ترین مشخصات یک لپ تاپ مناسب، CPU ان یا پردازنده آن است که در ادامه یک سری از پردازنده های محبوب دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد؛

  1. Intel 10th Gen
  2. Intel Core i9
  3. Intel Core i7
  4. Intel Core i5
  5. Intel Core i3
  6. Intel Xeon
  7. Intel Pentium
  8. Intel Core m / Core i5 / i7 "Y Series
  9. AMD Ryzen 4000
  10. AMD A, FX or E Series

RAM : برخی از لپ تاپ هایی که زیر 250 دلار هستند، مجهز به رم 4 گیگابایتی هستند و اما در حالت ایده آل ما به شما رم 8 گیگابایتی را توصیه می کنیم که تمام کارهای روتین را می توانید با استفاده از آن انجام دهید. اما اگر شما کارهای سنگین تری می خواهید انجام دهید، با هزینه کمی بیشتر می توانید رم 16، 32 و 64 گیگابایتی را خریداری کنید.

رم لپ تاپ

گرافیک لپ تاپ : اگر شما هدفتان از خرید لپ تاپ نصب بازی های حجیم، طراحی های 3 بعدی و امثالهم نیست، طبیعتا نیازی به گرافیک بالا و قدرتمندی ندارید و با این وجود شما تنها هزینه زیادی می کنید. از این رو می توانید پردازنده گرافیکی AMD یا Nvidia را خریداری کنید که با جستجو در سایت تولید کننده های این کارت های گرافیک می توانید گزینه های مناسب خود را پیدا کنید.

حافظه داخلی لپ تاپ : حافظه لپ تاپ یکی از مهم ترین شاخصه های هر لپ تاپی است که شما باید در حین خرید لپ تاپ به این شاخص توجه ویژه ای داشته باشید. اکثر لپ تاپ ها که بیشتر به عنوان لپ تاپ میان رده شناخته هستند، دارای حافطه 500 گیگابایتی هستند و  اما برخی دیگر از لپ تاپ ها نیز هستند که دارای حافظه 1 یا گاها 2 ترابایتی نیز می باشند که با خرید لپ تاپ های این چنینی دیگر نیاز به هاردهای اکسترنال نخواهید داشت و می توانید تا میزان زیادی فایل های حجیم را در لپ تاپ خود ذخیره کنید.

نسل پردازنده لپ تاپ : تصور کنید که شما تصمیم به خرید لپ تاپ core i7 تولید شده سال 2017 را با مبلغ x تومان دارید. اما شاید جالب باشد بدانید که لپ تاپ نسل جدید core i3 پردازنده اینتل در سال 2020 قوی تر از پردازنده core i7 سال 2017 می باشد و به همین دلیل شاید این لپ تاپ نسبت به لپ تاپ 2017 قیمت مساوی و یا حتی بیشتری داشته باشد. بنابراین حتما از نسل پردازنده مطمئن شوید و هیچ لزومی به خرید Core i7 به قیمت نجومی نیست چرا که لپ تاپ core i3 سال 2020 می تواند از پس هرکاری بربیاید.

9- آنباکسینگ لپ تاپ

بطور کلی فروشندگان لپ تاپ ها که بیشتر در مراکز شهر و یا پاساژهایی که در این زمینه فعالیت می کنند، حضور دارند و برای آنکه لپ تاپ های خود را به نمایش بگذارند، قطعا از هر نوع یکی را در ویترین قرار می دهند و مابقی لپ تاپ ها بصورت کامل توسط برچسب گارانتی واردکننده لپ تاپ، پلمپ هستند. از این رو لپ تاپی که فروشنده باید به شما ارئه دهد، پلمپ می باشد و از قبل داخل آن باز نشده است و بسته بندی بسیار سالمی باید داشته باشد. اگر بسته بندی لپ تاپ از قبل باز باشد، توصیه می شود فروشگاه را عوض کنید.

نکات خرید لپ تاپ

10- گارانتی که شما را شامل می شود

در کشور ما تعدادی شرکت هستند که مسئولیت وارد کردن برندهای مختلف لپ تاپ را بر عهده دارند که در کنار واردات، مسئولیت گارانتی نیز با این شرکت ها می باشد و در طی بندهای مختلفی، اگر لپ تاپ شما مشکل داشته باشد، توسط گارانتی لپ تاپ یا تعمیر خواهد شد و یا تعویض. بنابراین فروشگاهی که به شما لپ تاپ X را خواهد فروخت، قطعا متعلق به یک گارانتی می باشد. از این رو حتما مواردی که گارانتی لپ تاپ از آن پشتیبانی می کند را با جستجو در اینترنت مطالعه کنید تا در صورت خراب شدن قسمتی از لپ تاپ در طی بازه زمانی گارانتی، بتوانید از این قابلیت استفاده کنید.

نکات خرید لپ تاپ

11- تعداد پورت های لپ تاپ

لپ تاپ های جدید و مدرنی که این روزها توسط برندهای مختلف طراحی و رونمایی می شوند، بسیار باریک هستند که برای باریک کردن لپ تاپ ها تعدادی پورت را حذف می کنند و تنها دو یا 3 پورت را در این لپ تاپ ها شاهد هستیم. از این رو اگر شما شخصی هستید که قصد دارید پورت های مختلفی را به لپ تاپ متصل کنید، قطعا باید از ابزارهای جانبی استفاده کنید. به همین دلیل یکی دیگر از نکات خرید لپ تاپ، توجه به تعداد پورت های آن می باشد.

خرید لپ تاپ

12- حسگر اثر انگشت

برخی از لپ تاپ ها هستند که تولید کننده آن از حسگر اثر انگشت برای افزایش امنیت لپ تاپ استفاده کرده اند و شما با استفاده از این قابلیت می توانید لپ تاپ را با حسگر اثر انگشت خودتان از صفحه قفل خارج کنید. از این رو اگر لپ تاپی که شما تصمیم به خرید آن دارید از این قابلیت برخوردار می باشد، حتما در محل خرید تست کنید تا اگر مشکلی داشت فورا آنرا برطرف کنید. در غیر اینصورت اگر گارانتی این قابلیت را نیز از لیست خود خارج کرده باشد، دیگر لپ تاپ شما برای همیشه بدون این حسگر کار خواهد کرد.

خرید لپ تاپ

13- زیبایی در طراحی لپ تاپ

همان گونه که مشاهده می کنید، ما آخرین معیار را برای انتخاب یک لپ تاپ، زیبایی و طراحی آنرا انتخاب نموده ایم چرا که زیبایی و طراحی حتما باید از منظر شما آخرین گزینه باشد و مواردی که بسیار مهم می باشند، قابلیت ها و سخت افزار لپ تاپ هستند. از این رو اگر زشت ترین لپ تاپ را مشاهده کردید که سخت افزار قدرتمند و بسیار حرفه ای دارد، در مقابل زیباترین لپ تاپ اما با سخت افزار بسیار ضعیف، قطعا زشت ترین لپ تاپ را باید انتخاب کنید چرا که هدف شما از خرید لپ تاپ، انجام کارهای روزمره توسط این ابزار می باشد و صرف قرار دادن آن در ویترین، هزینه نمی کنید.

یک لپ تاپ خوب چه ویژگی هایی دارد؟ + 13 نکته اساسی خرید لپ تاپ

4.31174
این مطلب مفید بود ؟1017157
منبع : بخش تکنولوژی نمناک/ف.ن
برچسب : لپ تاپ
وبگردی