روکش بریج دندان
روکش بریج دندان برای ترمیم دندان ها و روشی نسبتا ارزان قیمت برای زیبایی لبخند شماست ، قبل از تصمیم گیری برای رفع مشکلات دندان های جلو و انتهایی با مزایا و معایب آن و انواع بریج آشنا شوید.

همه چیز درباره روکش بریج دندان و انواع بریج برای زیبایی و سلامتی لبخند

 روکش بریج دندان

روکش بریج دندان چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

روکش یا بریج دندان چیست؟

روکش دندان یک سرپوش به شکل دندان است که روی دندان قرار می گیرد و روی آن را می پوشاند تا دندانپزشک شکل، اندازه، استحکام و ظاهر آن را بهبود بخشد. روکش دندان ها و اغلب بریج ها پروتزهای ثابت هستند. روکش یا به عبارت دیگر پروتز دندان ثابت یک کلاهک فلزی یا سرامیکی و یا ترکیبی از هر دوی آنهاست که بر روی دندانهای با تخریب گسترده گذاشته میشود ،تا علاوه بر حفاظت از آنها در برابر شکستن، عملکرد و زیبایی دندان نیز مجددا به آن باز گردانده شود. پروتز دندان به دو دسته پروتز ثابت و پروتز متحرک تقسیم می شوند که روکش دندان در بین اغلب افراد جامعه با عنوان پروتز ثابت نامیده می شود.

 روکش بریج دندان

روکش بریج دندان و انواع سرامیکی و فلزی آن

انواع جنس روکش بریج دندان

سیستم کامپوزیت تقویت شده با فایبر FRC که در سیستم FRC همان گونه که از نام آن مشخص است، با افزودن رشته هایی از جنس پلیمرهای شیشه، به استحکام کامپوزیت افزوده شده و خواص مکانیکی آن بهبود می یابد.

بریج های PFM، از یک فریم فلزی و بخش بیرونی چینی تشکیل می شوند.

همچنین از سیستم های تمام سرامیک می توان برای ساخت بریج هایی برای جایگزینی یک دندان استفاده نمود.

انواع روکش بریج دندان

بیماران دارای مشکل دندان در هنگام استفاده از روکش دندان انتخاب های زیادی دارند. در این حالت روکش مناسب بستگی به هزینه و قیمت، نیازهای درمانی، و خواسته های زیبایی شما دارد. برخی از این انتخاب ها به شرح زیر هستند:

روکش بریج دندان سرامیکی:

روکش سرامیکی از مواد نیمه شفاف و موادی به رنگ دندان ساخته می شود که به منظور مطابقت با دندان های اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. روکش های سرامیکی یک انتخاب عالی برای بیمارانی است که به دنبال ایجاد یک ظاهر طبیعی برای دندان های خود باشند یا نسبت به فلزات آلرژی داشته باشند. عیب اصلی روکش های سرامیکی در این است که دوام و ماندگاری آنها به میزان روکش های فلزی نیست.

روکش بریج دندان پرسلاین ترکیب شده با فلز:

روکش های ساخته شده از ترکیب پرسلاین و فلز، قوی تر از روکش های تمام سرامیکی و ساخته شده از پرسلاین هستند. این روکش ها نتایج زیبایی بهتری را در مقایسه با روکش های فلزی برای بیمار ایجاد می کنند، اما رنگ ها شباهت کمتری به دندان های طبیعی بیمار دارد.

روکش بریج دندان استیل ضد زنگ:

این نوع از روکش معمولاً به عنوان یک روکش موقت تا زمانی که روکش های دائمی ساخته شوند یا در زمانی که نیاز به ترمیم دندان های کودکان وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. این روکش ها از قبل ساخته می شوند و به همین خاطر امکان جایگذاری آنها در یک جلسه درمانی وجود دارد. این نوع روکش ها دوام بالایی دارند.

روکش بریج دندان

عکس زیبایی لبخند با استفاده از روکش بریج دندان

روکش بریج دندان کاملاً پرسلاین:

روکش های تمام پرسلاین به عنوان مطلوب ترین روکش های انتخاب شده برای اهداف زیبایی در بین بیماران است. استفاده از این ماده می تواند به ساختن روکشی که با رنگ دندان های اطراف آن بیشترین هماهنگی و مطابقت را داشته باشد، کمک می کند. به هر حال، روکش پرسلاین دارای معایب خاص خود نیز هستند. ضخامت این روکش دندانپزشک را مجبور می کند که بخش بیشتری از دندان طبیعی بیمار را حذف کند و انجام این کار ایجاد وضعیت مناسب روکش کردن دندان در طول خط لثه را دشوار می کند.

روکش بریج دندان تمام رزین:

روکش هایی هستند که از مواد کامپوزیت تمام رزین ساخته می شوند و به خوبی می توانند با رنگ های مختلف دندان در افراد مختلف هماهنگی داشته باشند، اما این روکش ها مستعد شکستن و فرسایش هستند.

روکش بریج دندان زیرکونیوم:

روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی می کند، اما به سادگی روکش های ساخته شده از پرسلاین یا سرامیک بریده یا شکسته نمی شوند. بسیاری از دستگاه های دیجیتال می توانند این روکش را در طول یک روز بسازند.

روکش بریج دندان فلزی:

این روش انتخابی است که کمتر برای روکش کردن دندان های در معرض رویت مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا در این حالت رنگ طلا باعث می شود دندان های دارای روکش بیشتر از سایر دندان های بیمار به چشم بیایند. علیرغم عیب مربوط به جنبه های زیبایی بیمار، روکش های فلزی با دوام هستند، به حذف بخش کمتری از ساختار دندان طبیعی در مقایسه با سایر انواع روکش نیاز دارند، و دوام و ماندگاری بالایی در برابر فرسایش روزانه ایجاد شده به خاطر جویدن و ساییده شدن دندان ها به یکدیگر دارند.

روکش بریج دندان ثابت چینی

بریج های ثابت پرسیلین جایگزین دندان های از دست رفته با استفاده از دندان های اطراف آن به عنوان یک پایه هستند. این بریج ها باعث ایجاد یک بریج در میان دندان های از دست رقته و دندان های باقیمانده میشود. بریج های چینی یک محصول بزرگ هستند زیرا میتوان انها را با دندان های اصلی همساز کرد و به راحتی با الگوی جویدن جور می شوند. همچنین بسیار بادوام اند و و در برابر کارکرد دندان های طبیعی مقاومت دارند و با مینای طبیعی دندان هم طرازی دارند و اجازه میدهند تا نور به ان نفوذ کند و به راحتی با دندان های طبیعی هم شکل و هم رنگ شوند.

مراحل روکش زیبایی یا همان روکش بریج دندان

 روکش بریج دندان روشی درمانی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. این درمان شامل دو مرحله است که بسیار مشابه روش درمانی روکش ونیر یا همان لامینت است. مراحل این روش درمانی به شرح زیر است:

مرحله اول:در این مرحله دندان پزشک، دندان شما را برای روکش کردن آماده می کند. برای این کار دندان را قبل از تغییر شکل آن با استفاده از یک دریل کوچک تمیز می کند. ایده اصلی انجام این کار اطمینان از این موضوع است که دندان شما در شرایط مناسب برای درمان قرار دارد و امکان قرار دادن روکش بر روی آن وجود دارد. علاوه بر این لازم است اندازه و ظاهر دندان با روکش آن در این مرحله هماهنگی داشته باشد.در ادامه دندان پزشک یک الگو از دندان های شما تهیه کرده و برای آزمایشگاه جهت ساخت قالب ارسال می کند. از این قالب برای ساخت روکش دندان استفاده می شود. در این زمان ممکن است از شما خواسته شود از یک روکش موقت تا زمان آماده شدن روکش نهایی استفاده کنید.

مرحله دوم:در این مرحله روکش جدید ساخته شده بر روی دندان شما قرار داده می شود. دندان پزشک در این مرحله سطح دندان را با اسید خراش می دهد تا بتواند یک سطح زبر بر روی آن ایجاد کند. انجام این کار باعث می شود روکش دندان بطور محکم به دندان بچسبد. دندان پزشک در ادامه روکش را بر روی دندان شما قرار می دهد و از شما می خواهد مناسب بودن آن را قبل از چسباندن روکش به دندان بررسی کنید.

روکش بریج دندان فوری چیست؟

روکش بریج دندان

روش جدید روکش بریج دندان در 15 دقیقه

روش جدید روکش دندانی وجود دارد که با استفاده از آن دندان پزشکان می توانند در یک روز در مطب عمل گذاشتن روکش دندان را انجام دهند. یک قالب از دندانی که به روکش نیاز دارد گرفته می شود وبه دستگاهی که در مطب قرار دارد منتقل می گردد. ده تا پانزده دقیقه بعد، روکش را می توان بر روی دندان قرار داد. یکی از مزیت های دیگر این روش این است که قالب دیجیتالی را می توان برای ساخت روکش به آزمایشگاه فرستاد.

چه کسانی گزینه ی مناسب انجام روکش بریج دندان هستند؟

همانطور که می دانید هر مشکلی راه حل خاص خودش را دارد و بهترین شخص برای تعیین راه حل پزشک متخصص است . در مورد روش های درمانی دندان که از حساسیت بالایی برخوردار است بایستی دندان پزشک متخصص و تایید شده تصمیم گیری کند. به طور خلاصه در مورد این موضوع  دندان پزشک روکش را برای موارد زیر توصیه می کند:

 روکش بریج دندان

کسانی که باید روکش بریج دندان انجام دهند

ترمیم یک دندان شکسته

پوشاندن دندانی که شکل یا رنگ مناسبی ندارد

محافظت از یک دندان ضعیف در برابر شکسته شدن

وصل کردن یک بریج

برای رفع نازیبایی و ناهماهنگی دندان ها

پوشاندن یک ایمپلنت

جایگزینی پرشدگی بزرگ در جایی که دندان کافی باقی نمانده باشد

پوشاندن دندانی که عصب کشی شده است

ناهماهنگی در محل گاز گرفتن دندان ها 

از بین رفتگی سطح جویدن دندان ها به خاطر دندان قروچه

حفاظت از دندان عصب کشی شده  

مزایا و فواید روکش بریج دندان

مهم ترین مزیت روکش دندان حفظ ساختار دندان در برابر شکستگی و نیز حفظ سلامت بافت های اطراف دندان و زیبایی آن شده است. روکش کردن دندان معمولا بدون عوارض است، اما گاهی ممکن چسب روکش در بیاید که شما در این حالت باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را دوباره در جای خود قرار دهد. روکش کردن دندان معمولا بدون درد است اگر یک یا چند دندان شما دچار پوسیدگی، خراشیدگی، ترک و شکستگی، یا سایر انواع آسیب های احتمالی شود، استفاده از روکش دندان برای رفع مشکل شما می تواند یک راهکار ایده آل باشد. در حقیقت روکش کردن دندان می تواند دارای هر دو مزایای زیبایی دندان و بازیابی سلامت دهان باشد.

با انجام بریج دندان های طبیعی و پایه بریج، زیر روکش سالم مانده و در صورت رعایت بهداشت پوسیده نخواهند شد و از حرکت آنها به سمت ناحیه بی دندانی، محافظت به عمل خواهد آمد.

با بریج منطقه بی دندان پر می شود.

ظاهر دندان ها و لبخند را اصلاح می کند و جویدن و صحبت کردن را بهبود می بخشد.

از لحاظ فرم و رنگ می تواند مشابه دندان های طبیعی فرد باشد.

می تواند سالیان سال مورد استفاده قرار گیرد، به شرط آنکه بهداشت آن رعایت شود و حادثه ای برای آن پیش نیاید.

 روکش بریج دندان

فواید و مضرات روکش بریج دندان نوع فلزی و پرسلاین

عوارض جانبی و معایب روکش بریج دندان

لب پر شدگی:روکش هایی که از جنس چینی هستند ممکن است دچار لب پریدگی شوند. درصورتی که لب پریدگی کوچک باشد، یک رزین کامپوزیت برای ترمیم روکش دندان مورد استفاده قرار می گیرد. 

ناراحتی یا حساسیت:دندان هایی که جدیدا روکش شده اند، پس از، از بین رفتن تاثیرداروی بی حس کننده ممکن است دچار حساسیت شوند. در صورتی که دندان روکش کرده باشد و هنوز عصبی در آن وجود داشته باشد، نسبت به غذاهای گرم و سرد حساسیت نشان می دهد. دندان پزشک توصیه می کند که دندان های خود را با خمیر دندانی مسواک بزنید که مخصوصا دندان های حساس است. 

افتادن:گاهی اوقات روکش دندان می افتند. این اتفاق معمولا ناشی از درست جا نیفتادن یا کمبود سیمان مخصوص دندان پزشکی است. در صورت بروز این اتفاق، فورا با مطلب دندان پزشک تماس بگیرید و راه حل های پیشنهادی او را به کار ببندید.

شل شدن:گاهی اوقات سیمان مخصوص دندان پزشکی از زیر روکش دندان شسته می شود. این کار هم باعث میشود که روکش شل شود، و هم باعث می شود که باکتری در این دندان نفوذ کند و قسمت باقی مانده دندان را دچار پوسیدگی کند. در صورتی که روکش دندان شما شل به نظر می رسد، با مطب دندان پزشکی تماس بگیرید.

هزینه و قیمت روکش بریج دندان

هزینه و تعرفه بریج های دندانی بسته به بریج انتخاب شده و منطقه ای از کشور که این کار را انجام میدهند متفاوت میباشد و بیمه دندانپزشکی به طور معمول یک درصدی از قیمت را بسته به طرح دندانپزشکی فرد خواهد پرداخت. هزینه و قیمت روکش دندان به نوع روکش و مواد مورد استفاده بستگی دارد. بهتر است قبل از هر روش درمانی مرتبط با دندان، نرخ و هزینه های احتمالی آن را از کلینیک مورد نظرتان سوال کنید. 
 

عمر و دوام روکش بریج دندان 

پل های دندانی میتوانند از 5 تا 15 سال و حتی طولانی تر عمر کنند با رعایت بهداشت دهان و معاینات منظم درو از انتظار نیست که یک بریج ثابت بیش از ده سال دوام بیاورد. 
در انتها باز هم خاطرنشان می شویم که برای انجام هرگونه روش درمانی و زیبایی دهان و دندان به دندان پزشک متخصص و تایید شده مراجعه کنید.

معرفی کامل روکش بریج دندان برای زیبایی و سلامت

4.434
این مطلب مفید بود ؟304
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : نمناک /ن
برچسب : پروتز دندان
وبگردی