میخچه
میخچه نوعی بیماری پوستی است که در زنان به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب یا در دوران بارداری بیشتر از مردان ایجاد می شود.

میخچه بیماری پوستی شایع در زنان

میخچه ظاهر شدن پوست سخت و کلفت نزدیک برآمدگی های استخوانی انگشتان پا یا در میان انگشتان پا است. برخی از واژه ی پینه، و برخی دیگر از واژه ی میخچه برای این عارضه استفاده می کنند.

میخچه به چند حالت بروز می کند که به شرح زیر است:

  • میخچه های سخت، که شایع ترین نوع نیز هستند، کوچک، به صورت پوستهای سخت متمرکز شده و معمولا در میان پوست ها و پینه های نازک هستند.
  • میخچه های نرم، سفید یا خاکستری و از لحاظ بافت مانند لاستیک می باشند، آنها معمولا بین انگشتان پا به وجود می آیند.
  • میخچه های دانه ای شکل، کوچک هستند و اغلب در کف پا ایجاد می شوند.

میخچه

میخچه چیست و چرا به وجود می آید؟

5 نوع از میخچه در پا:

1.میخچه های سخت:

این نوع از میخچه، رایج ترین نوع است. از نظر سایزی متفاوت هستند و در بیشتر موارد روی برجستگی های استخوانی پا دیده می شوند. در این ناحیه، پوست ضخیم است، میخچه های سخت، راه رفتن را سخت می کنند، ولی به راحتی از بین می روند. به وسیله داروهای معالجه پا می توانید، به راحتی از این مشکل نجات پیدا کنید. روش درمان بدون درد است.

2.میخچه های نرم:

دومین نوع رایج از پنج نوع میخچه هستند، معمولا بین انگشتان پا، جایی که پوست به دلیل عرق کردن و خشک نشدن، نرم است، پیدا می شوند. به دلیل خاصیت نرمی پوست، حالت لاستیکی و سفید دارند، میخچه های نرم دردناک هستند و نیازمند درمان فوری می باشند.

در بخش سلامت نمناک پیش از این هم گفتیم که متخصصین درمان بیماری های پوستی، از تکنیک های ملایم استفاده می کنند، به این نحو که از داروهای قابض استفاده می کنند تا پوست را خشک کنند و بتوانند میخچه را از ریشه نابود کنند.

3.میخچه های دانه ای شکل :

کم دردترین نوع میخچه هستند، ممکن است که به تنهایی یا دسته ای مشاهده شوند، به راحتی و بدون درد، درمان می شوند.

4.میخچه های ریشه دار:

ریشه دار به معنای واقعی ریشه ای و سخت در نهاد پوست است، میخچه های ریشه دار نیازمند صبر و رسیدگی مداوم برای درمان اصولی هستند. متخصصین درمان بیماری های پا، از تکنیک های منحصر به فرد و ملایم استفاده می کنند تا این کار تا حد ممکن راحت انجام شوند.

5.میخچه های عروقی:

همانطور که از نامشان پیدا است، منابع خونی خوبی دارند، بنابراین به راحتی خونریزی می کنند، اگر با دقت و ظرافت روی آنها کار شود، می توان از خونریزی جلوگیری کرد و متخصص با دقت، میخچه را جدا خواهد کرد.

انواع میخچه

میخچه بیماری پوستی شایع در زنان

چرا بانوان بیشتر به میخچه مبتلا می شوند و در این مورد چه کارهایی می توان انجام داد؟

آیا این میخچه های دردناک و زشت، شما را از نشان دادن پاهایتان در روزهای گرم تابستان، محروم کرده اند؟

باید بدانید که شما تنها نیستید. هر متخصص پایی، به شما خواهد گفت که این مشکل در میان بانوان خیلی شایع تر است، زیرا بانوان بیشتر از آقایان، کفش های تنگ، کوچک و ناراحت می پوشند.

خانم های باردار هم به دلیل تورم در پاهایشان، به احتمال خیلی بیشتری به میخچه دچار می شوند. شما می توانید کفش های مطابق با مد روز و حتی پاشنه بلند بپوشید، و از میخچه دوری کنید. کافیست که اول بدانید چرا میخچه به وجود می آید و بعد از آن از یک روتین ساده مراقبت از پای پیروی کنید تا انگشتان، پاشنه و کف پایی، بدون درد و مرتب داشته باشید.

برای رفع میخچه پا چه باید کرد؟

فشار را کم کنید:

بیشتر میخچه ها به دلیل فشاری که از کفش های بی کیفیت یا حتی درز و دوخت های کفش به پا وارد می شود، ایجاد می شوند. پای شما برای محافظت خود از آسیب های بعدی، پینه و میخچه درست می کند.

رها شدن از میخچه به وسیله ی روش های درمان خانگی یا نسخه پزشک، فقط آغاز کار است. اگر پاپوش ها یا رفتار خود را تغییر ندهید، میخچه درست در همان جای قبلی به وجود می آید.

کنترل بر روی پاپوش های دردناک:

کفش های باریک، نوک تیز و پاشنه بلند ممکن است خوب به نظر برسند، ولی باید بدانید که هر چند وقت یک بار و چه مدت زمانی باید از آنها استفاده کنید. اگر باید برای مدت زمان طولانی راه بروید، سعی کنید هر چند وقت یک بار استراحت کنید. بهتر است، موقتا کفش های دردناک را در بیاورید و به پاها استراحت دهید.

همچنین می توانید کفش های ناراحت را همراه خود بیاورید و فقط زمانی که به محل رسیدید آنها را بپوشید. هیچ نیازی نیست که از کفش های مد روز دوری کنید. فقط کافیست بدانید، پاهایتان چه مدت می تواند تحت فشار بماند و یک زمان بندی عقلانی داشته باشید تا پاهای سالمی داشته باشید.

ایجاد میخچه پا در زنان

کفش های پاشنه بلند از علل ایجاد میخچه در پای زنان

چگونگی درمان میخچه پا

محصولات تسکین دهنده درد:

پد ها و محصولات بالش مانند گوناگونی هستند که برای کاهش درد میخچه و جلوگیری از بدتر شدن آن ها، طراحی شده اند. با ظهور اولین نشانه های میخچه، دلیل بروز آن را پیدا کنید و برای محافظت از آن ناحیه سریع اقدام کنید. با وجود محصولات درمانی زیادی که امروزه وجود دارد، خیلی سخت می توان بهترین گزینه را تشخیص داد.

مشورت با یک پزشک متخصص پا، برای درمان میخچه، قبل از اینکه مشکل جدی تر شود، ایده ی خوبی است. با مراقبت های از بین برنده ی میخچه، پاهای خود را درمان کنید.

عادت به مراقبت دقیق از پا و انگشتان پا، باعث می شود مشکلات کمتری داشته باشید. افراد دیابتی باید قبل از شروع هر گونه رژیم خوراکی مراقبت از پا، با متخصص بیماری های پا مشورت کنند.

درمان های دارویی تنها علائم بیماری را از بین می برند و در واقع هیچ اقدامی در جهت ازبین بردن علت ایجاد کننده ی میخچه انجام نمی دهند. داروهای شیمیایی مثل اسید ها که به منظور درمان استفاده می شوند، میخچه ها و هر آنچه بر روی آن باشد را از بین می برند و این عمل برای افراد سالم با ریسک همراه است و برای افرادی که دیابت دارند ویا گردش خون ضعیف دارند بسیار خطرناک است.

یکی از روش های سنتی که افراد استفاده می کنند بریدن میخچه است این عمل اگر به وسیله ی خود فرد و یا یک فرد نا وارد و بدون رعایت نکات بهداشتی انجام شود بسیار خطرناک است و احتمال ایجاد عفونت درآن منطقه بسیار زیاد خواهد بود .

رفع میخچه پا

میخچه پا چگونه درمان می شود؟

مراحلی ساده برای داشتن پاهایی سالم و بدون پینه و میخچه:

در پاسخ به درخواست شما کاربران نمناکی به عنوان راه حل برای پیشگیری و رفع میخچه و پینه نکاتی را آورده ایم که شامل:

خیساندن پاها برای تسکین آنها

خیساندن پاها در آب گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه، پوست را نرم می کند و ترک پاشنه پا، پوست سخت یا میخچه را درمان می کند. همچنین جریان خون را بهتر می کند و باعث ریلکس شدن ماهیچه ها می شود. می توانید به آب نمک حمام، صابون یا سبزیجات معطر بیافزایید تا لذت بیشتری ببرید.

مرطوب کردن روزانه

هر روز بعد از حمام و قبل از ترک خانه، از لوسیون های پا که زود جذب می شوند، استفاده کنید.قبل از خواب از مقدار کافی کرم های آب رسان برای درمان پوست خشک پا، استفاده کنید. روغن زیتون و جوجوبا نرم کننده های پوست خوبی هستند، ولی حتما از جوراب نخی استفاده کنید تا جایی لک نشود.

لایه برداری ملایم

استفاده منظم از سنگ پا می تواند پوست خشک و مرده را بردارد تا منجر به پینه و میخچه نشود. فشار زیادی وارد نکنید. مواظب باشید که فقط پوست مرده را لایه برداری کنید و به پوست آسیب نرسانید.

محافظت و آماده شدن

حتما از کفش مناسب و راحت استفاده کنید ، به خصوص زمان پیاده روی یا دویدن.

 

میخچه بیماری پوستی شایع در زنان ؛ از علت و انواع تا راه چاره

3.668
این مطلب مفید بود ؟4919
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : dgpodiatrist / clevelandclinic / advancedfootanklewi / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : میخچه
وبگردی