هفته دهم بارداری
“هفته دهم بارداری” به شما این احساس را وارد می نمایید که متوجه خواهید شد کودک شما بیشتر شبیه به شکل یک انسان شده است.

هفته دهم بارداری آنچه انتظار میرود

کودک شما، در حال حاضر 1.25 اینچ (اندازه آلو) است و می تواند به طور رسمی به عنوان یک جنین معرفی شود! در این بخش از بارداری هفته به هفته نمناک به بررسی آنچه اتفاق می افتد و آنچه که انتظار میرود، می پردازیم.

هفته دهم بارداری

تشکیل استخوان ها در هفته دهم بارداری 

کودک من در هفته ده بارداری چه کاری انجام می دهد؟

 این هفته، متوجه خواهید شد که کودک شما بیشتر و بیشتر به شکل یک انسان نزدیک شده است هرچند همچنان کودک شما در حال رشد در قسمت سر و پیشانی خود است . همینطور استخوان ها و غضروف ها دراین زمان تشکیل می شوند و نوزاد شما شروع به شکل دادن به زانوها و مچ پا می کند (زیباست !)

او اکنون میتواند دست های خود را خم وراست کند ، اما آنها آنقدر کوچک هستند که شما نمیتوانید مشت و ضربات دستش را احساس کنید. اگر چه هنوز تا 6 ماهگی ، کودک شما پوست سفید و مرواریدی خود را بدست نمیآورد ، اما در این هفته دندان های او درزیر لثه شروع به تشکیل شدن می کند. همچنین کودک شما از الان مانند جهان بیرون آغاز به فعالیت های زیستی ،در بدن خود میکند - کلیه او تولید ادرار را شروع کرده و اگر شما یک پسر کوچک را در رحم خود داشته باشید او در حال حاضر ، میتواند تسترون تولید کند .

بدن من در هفته ی دهم بارداری چه کاری انجام می دهد؟

افزایش هورمون های بارداری آغاز شده و تاثیرات زیادی را برروی بدن شما میگذارد ؛ ماهیچه های روده شما آرام کار میکنند، و اغلب باعث یبوست می شوند.

خوردن مقدار زیادی فیبر، نوشیدن مقدار زیادی آب و ورزش کردن، میتواند به جلوگیری ازاین عوارض کمک می کند.

الان، وقت آن رسیده که درمقابل آیینه ایستاده و تغییراتی را در اندازه ی رحم و بالطبع شکم خود احساس کنید !

به یک انحنای کوچک در قسمت پایینی شکم خود ، قسمت رحم ، درجایی که رحم شروع به رشد کردن میکند دقت کنید .(معمولا به اندازه ی یک پرتقال ) .

بدانید که ، این تغییر اندازه در قسمت رحم و شکم فرد به فرد متفاوت است، بنابراین اگر نشانه ها را ندیده اید، نگران نباشید،در عرض چند هفته نشانه ها ظهار خواهند شد .

تغییر فیزیکی بعدی شما ممکن است متوجه رگ های شما و برجسته تر شدن آنها شود .

اگر دارای پوستی لطیف تر و سفیدتر باشید ، این تغییر بیشتر به چشم خواهد آمد ؛همینطور در سینه ها و شکم شما نیز این تغییر به وضوح دیده خواهد شد .

این حالت، نیز یک حالت کاملا طبیعی بوده و جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت  ، این، یکی از راه های رساندن خون اضافی بدن شما به جنین درحال رشد است .

سایر تغییرات فیزیکی شامل خطوط قرمز عنکبوتیست (از نظر پزشکی به عنوان خال عنکبوتی ) که در بازو و سینه شما به وجود می آید .

این خطوط ، توسط هورمون بارداری استروژن ایجاد می شود که در حال گشاد کردن رگ های خونی شما است. آنها معمولا بعد از حاملگی ناپدید می شوند، بنابراین در مورد آنها نگران نباشید.

در حالی که در مورد هورمونهای بارداری صحبت می کنیم، درسطوح خیلی بالاتر از هورمون پروژسترون ، پوست بدن تیره شده و همینطور ایجاد لکه هایی نیز میکند . با این علائم حتما توجه کافی داشته باشید .

نکات هفته دهم بارداری

اعمال تغییرات فیزیکی در هفته دهم بارداری 

علائم رایج و قابل توجه دراین دوره 

یبوست:

ما قبلا در مورد این عارضه جانبی نامطلوب صحبت کرده ایم، اما در طول سه ماهه ی اول، این عارضه یکی از شایع ترین آنهاست. جهت جلوگیری از این عارضه از خوردن مواد غذایی که سبب تشدید این عارضه میشوند مانند نان، برنج و ماکارونی خودداری کنید وتمرکز خود را روی رژیم غذایی که شامل غلات و میوه ها میشوند ، بگذارید .

نوسانات ذهنی:

آگاه باشید که این گونه نوسانات و احساسات از سه ماهگی آغاز شده و تقریبا تا پایان دوران بارداری ادامه می یابد . به زوردی دچار احساس ناامیدی و شکست خواهید شد ، اما در این زمان ، سعی کنید تنها این احساسات را درک کنید و نه اینکه احساساتی شوید .

احساس خستگی :

باتوجه به اینکه گفتیم ورزش کردن در این هفته بسیار مهم است ، هم چنین باید استراحت مناسب را نیز به عنوان یکی از دیگر از نیاز های ضروریه این ماه درنظربگیرید . باگذشت کمتر از یک ماه ، احساس خستگیه شما کمتر خواهد شد ، اما برای این حالت و دوره ،شب ها یکی دوساعت زودتر به رختخواب بروید .

توصیه های هفته دهم بارداری

احساس خستگی یکی از علائم هفته دهم بارداری 

سوزش سر دل :

دیگر عارضه ای که شما احتمالا در هفته ی دهم بارداری تجربه خواهید کرد ، سوزش سردل خواهد بود .

برای جلوگیری ازاین حالت ، بعد از خوردن غذا ، سریعا دراز نکشید ، مهم نیست چقدر احساس خستگی میکنید .

تخلیه های واژینالی :

دیگر عارضه ی مربوط به هورمون های بارداری ، تخلیه ی واژن است . دراین حالت یک مایع سفید و شیر مانند را مشاهده خواهید کرد که بخاطر حجم بیشتر خون درگردش در ناحیه ی بین لگن شما اتفاق می افتد .

دیگر عارضه ی طبیعی که هیچ جای نگرانی نخواهد داشت .

احساس ضعف یا سرگیجه:

یکی دیگر از عوارض جانبی این، پمپاژ خون اضافی در بدن شما این است که احساس ضعف یا سرگیجه می کنید.

به یاد داشته باشید که به محض اینکه احساس سرگیجه کردید بنشینید و برای بالا نگه داشتن سطح قند خون خود ، میان وعده های مغذی داشته باشید.

هفته دهم بارداری و علائم آن

یکی از علائم رایج هفته دهم بارداری احساس ضعف و سرگیجه 

درد عضلانی لگن :

این گونه بیان شده که این درد بخاطر بزرگ تر شدن شکم شما به وجود می آید . این درد میتواند خسته کننده و حتی آزار دهنده باشد ، اما کاملا طبیعی است.

بهترین کار دراین حالت این است که بنشینید و پاهای ود را بالا بگیرید ، افزایش وزن کودک شما باعث بروز این درد شده است .

کارهایی که شما باید در این هفته انجام دهید 

دریافت ویتامین D بیشتر :همان طور که در بالا ذکر شد، دندان های کودک شما در حال رشد در این هفته است! اگر رژیم غذایی شما از مقادیر کم ویتامین D برخوردار باشد، وقت آن است که با پزشک خود درمورد مکمل های ایمن بارداری صحبت کنید.

علائم هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری از استرس دوری کنید 

آرام باشید!

تمام آنچه که وضعیت مادر را در مبارزه با حالت تهوع ، خستگی و تغییرات هورمونی در دوره ی باداری به شکل مرموزی دستخوش تغییر میکند ، از امروز آغاز میشود ، اینجاس که باید استراحت کردن را یاد بگیرد . ورزش یک راه خوب برای آزاد کردن اندورفین که باعث داشتن احساس خوب است، می باشد . مگر اینکه پزشک شما ، عکس این قضیه را به شما گفته باشد، که در این صورت رفتن به یک کلاس یوگا ،مخصوص دوره ی بارداری میتواند ایده ی خوبی باشد . به گفته این افراد، اگر احساس اضطراب بر شما غلبه کرده ، هنگامی که دچار افسردگی شدید ، با رعایت اصول یوگا چند نفس عمیق بکشید تا از این استرس ها و تنش ها رهایی بیابید . این حرکت را چند بار تکرار کنید، سپس به حالت عادی نفس بکشید . این کار به شما کمک خواهد کرد که جریان اکسیژن را در خون خود تنظیم کنید .

در حالت دم تا 2 بشمارید ، ؛

در بازدم نیز تا 2 .

در حالت دم تا شماره 2 ،

در بازدم تا شماره 3 .

در حالت دم تا شماره 2

، در بازدم تا شماره 4 .

در حالت دم تا شماره 2 ،

در بازدم تا شماره 5 .

هفته دهم بارداری ، نکات و توصیه های هفته دهم بارداری

4.7993
این مطلب مفید بود ؟94053
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
وبگردی