سوختگی پای نوزاد

سوختگی پای نوزاد را چگونه درمان کنیم؟

کد مطلب : 12435تعداد نظرات : 2 نظرزمان مطالعه : 4 دقیقه
پوست نوزاد بسیار حساس است و نیاز به مراقبت ویژه ای دارد، بنابراین مادران باید در زمینه انتخاب نوع پوشک و تعویض آن بسیار دقت کنند تا سوختگی پای نوزاد رخ ندهد.

جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

بسیاری از نوزادان تا 2 سالگی به دلیل تماس پوست حساسشان با ادرار و مدفوع دچار سوختگی پوست می شوند و به ندرت می توان نوزادی را یافت که دچار سوختگی پوشک نشده باشد. سوختگی پوشک با علائمی مانند التهاب و قرمزی پوست همراه است و باعث بی قراری و خواب ناآرام کودک می شود و در طولانی مدت کودک را به بیماری های عفونی مبتلا می کند.

سوزش ادرار در نوزادان

علائم سوختگی ادرار در نوزادان، راه پیشگیری

پوشک نوزاد را دیر عوض نکنید

باکتری موجود در مدفوع باعث شکستن اوره و در نتیجه موجب PH قلیایی و تحریک پوست می شود. برای آسیب ندیدن پوست کودک باید هنگامی که کودک مدفوع کرد، پوشک را فورا عوض کنیم تا پوست نوزاد همیشه خشک و تمیز بماند. علائم سوختگی پوشک در نوزادان، التهاب و قرمزی پوست خشک یا مرطوب و جوش زدن پوست می باشد. در صورتی که سوختگی پای نوزاد درمان نشود می تواند به یک عفونت قارچی یا یک عفونت باکتریایی تبدیل شود.

عفونت های باکتریایی معمولا موجب لکه های زرد رنگ نشت کننده یا لورک های پر از چرک می گردد و عفونت های قارچی به صورت نقطه های قرمز رنگی آغاز می شوند که تکثیر شده به شکل یک لکه قرمز رنگ یک پارچه در می آیند. عفونت قارچی در کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند شایع تر است.

سوختگی پای بچه

درمان سوختگی پوشک بچه و سوختگی پای بچه

مفید ترین و ساده‌ترین راه کنترل و درمان سوختگی پوشک نوزاد، عوض کردن زود به زود پوشک نوزاد است. اگر می خواهید نوزادتان دچار سوختگی ناشی از پوشک نشود، به محض این که کودک قضای حاجت کرد او را عوض کنید. همچنین بهتر است در هر بار عوض کردن نوزاد او را باز بگذارید تا از حساسیت ناحیه پوشک شده کم شود و کودک کمتر دچار سوختگی شود.

اهمیت درمان به موقع سوختگی پای نوزاد

والدین نباید سوختگی پای کودک را نادیده بگیرند، زیرا عدم درمان به موقع این سوختگی ها عوارض جبران ناپذیری مانند:احتمال ابتلا به عفونت های پوستی، ابتلا به قارچ و حساسیت های پیشرفته را به همراه دارد که در دراز مدت می توانند تبدیل به زخم شوند. این عوارض با علائمی مانند التهاب، قرمزی، خارش، بی تابی نوزاد، درد و سوزش را به همراه دارد و معمولا درمان طولانی و طاقت فرسایی برای نوزاد و خانواده اش خواهد داشت.

جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد چه کنیم

علت ادرار سوختگی نوزاد و سوختگی پای نوزاد

  • اجابت مزاج و ادرار در نوزادان دفعات زیادی دارد که باعث رطوبت پای نوزاد می شود و اگر پوشک کودک به مدت طولانی تعویض نشود او به ادرار سوختگی دچار می شود؛ زیرا جاذب ترین پوشک ها نیز، مقداری رطوبت روی پوست کودک باقی می گذارند.
  • گاهی در صورت تعویض مرتب و به موقع، پاهای نوزاد به علت حساس بودن پوست دچار سوختگی می شوند و گاهی ممکن است ضایعات پوستی در کودکان بزرگتر به علت عوارض جانبی داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها باشد.
  • گاهی نیز سوختگی پای کودک، می تواند نوع پوشک باشد که در این صورت می توانید از پوشک های بهتر و مرغوبتر (با الیاف طبیعی و ضد حساسیت) برای کودکتان استفاده کنید.

ادرار سوختگی در کودک

بهترین روش درمان ادرار سوختگی در کودک

پای نوزاد را با کرم، چرب کنید

  1. روغن ها، کرم ها و لوسیون های مختلفی برای پیشگیری و درمان سوختگی ناحیه پوشک نوزاد در داروخانه ها وجود دارند که می توانند موجب نرم شدن و تقویت پوست این ناحیه شوند و پوست این ناحیه را در برابر سوختگی مقاوم تر کنند.
  2. برای پیشگیری از سوختگی پوست پای نوزاد توصیه می شود از پوشک هایی با جنس مرغوب استفاده کنید، زیرا برخی سوختگی ها ناشی ازحساسیتی است که استفاده از پوشک نامرغوب در پای کودک ایجاد می کند.
  3. برای خشک نگه داشتن پوست هنگام تعریق، پودر بچه بسیار مناسب است، اما برای خشک نگه داشتن پوست هنگام ادرار یا مدفوع کردن مناسب نیست. بعد از هر بار ادرار و یا مدفوع کردن، لازم نیست پودر بچه به پای نوزاد بزنید.
  4. بهترین درمان این است که کودک خود را تا حد امکان باز بگذارید تا هوا روند ترمیم را سرعت بخشد و یا با تعویض پوشک، کودک را خشک و تمیز نگه دارید. اگر ادرار سوختگی به علت حساسیت است از پوشک های یکبار مصرف و مواد شوینده فاقد عطر و مواد افزودنی استفاده کنید.

نکته : درمان ادرار سوختگی در عرض 3 تا 4 روز است اما اگر بثورات کودک شما باقی ماند و یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

سوختگی پوشک

سوختگی پوشک را چگونه درمان کنیم

چگونه می توان به پیشگیری از سوختگی پای نوزاد کمک کرد؟

  1. پس از خیس شدن یا آلودگی، پوشک کودک را سریعا تعویض کنید.
  2. پس از هر اجابت مزاج ناحیه تناسلی کودک خود را به دقت خشک و تمیز کنید.
  3. با لایه نازکی از پماد باسن کودک را بپوشانید، اما از پودر بچه استفاده نکنید، زیرا پودر بچه وارد ریه های کودک می شود.

سوختگی پوشک

با سوختگی ناشی از پوشک در شیرخواران چه کنیم

مدت درمان 20 روز

در ابتدا لازم است بگوییم در هنگام مواجهه با سوختگی پای نوزاد با پوشک او را نزد پزشک ببرید و دستورها لازم را برای درمان دریافت کنید. سوختگی های جزئی و کم پای کودک با پوشک 10 تا 15 روز و سوختگی های شدید پای نوزاد در عرض 20 روز درمان می شوند.

این نکات را در سوختگی پای نوزاد جدی بگیرید

  • از کنار سوختگی پای کودک آسان عبور نکنید و با مشاهده اولین نشانه های سوختگی آن را درمان کنید.
  • اگر بعد از 2 تا 3 روز سوختگی پای کودک درمان نشد و افزایش پیدا کرد، حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید.
  • با زدن کرم یا روغن بچه به ناحیه سوختگی پای کودک از سوختگی و حساسیت این ناحیه بکاهید.

سوختگی پای نوزاد را چگونه درمان کنیم؟

4454
این مطلب مفید بود ؟36292
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ ن/ ف
2 نظر به ثبت رسیده است
ابی1397-10-02
واقعا روغن کنجد جواب میده
14427
سمیه1397-08-28
بهترین دارو برای سوختگی پای کودک استفاده از روغن کنجد هست . من بعد از عمل کردن به همه توصیه ها و استفاده همه پمادها و داروها واسه پسرم بهترین دارو رو بالاخره پیدا کردم و حدود یکساله که از اون استفاده میکنم
21250
وبگردی