ماشین گرفتگی
اگر زیاد دچار ماشین گرفتگی می شوید مشکلی مربوط به گوش است که با شدت گرفتن حرکات اتومبیل باعث بهم خوردن حال فرد می شود.

 بیماری ماشین گرفتگی و کنترل آن در سفر

بیماری حرکتی یا همان به زبان رایج ماشین گرفتگی یک اختلال بسیار رایج در گوش داخلی است که با حرکت مکرر یک وسیله نقلیه یا هر نوع حرکت دیگری که گوش درونی را مختل می کند، ایجاد می شود.

برخی افراد هنگام بودن در هواپیما، اتومبیل یا شهربازی، حالت تهوع و حتی استفراغ را تجربه می کنند.یک مطالعه که در سال 2013 منتشر شده بود و نشان داد که فیلم های سه بعدی نیز می توانند موجب تهوع شوند.

این وضعیت به طور کلی بیماری حرکتی نامیده می شود.هنگام سوار شدن بر قایق یا کشتی، عموماً این مشکل به عنوان بیماری دریایی نامیده می شود.

بیماری حرکتی 

چه کسانی دچار ماشین گرفتگی می شوند؟

حقایق کلی در مورد ماشین گرفتگی:

بین بیماری حرکتی یا ماشین گرفتگی و بیماری دریایی تفاوتی وجود ندارد.افراد و حیوانات بدون یک سیستم دهلیزی عملی (تعادلی) از بیماری حرکتی مصون هستند.بدون اندام های حسی گوش داخلی، بیماری حرکتی رخ نمی دهد، که معلوم می شود گوش درونی در ماشین گرفتگی مهم است.

علایم ماشین گرفتگی عبارتند از :

تهوع، استفراغ، و سرگیجه.

علل ماشین گرفتگی:

حرکت از طریق مسیرهای مختلفی از سیستم عصبی شامل گوش درونی، چشم ها و بافت های سطح بدن حس می شود. زمانی که بدن به طور عمدی حرکت می کند، برای مثال هنگام راه رفتن، ورودی از تمام مسیرها توسط مغز هماهنگ می شود.

علایم ماشین گرفتگی چنانچه در این بخش کامل سلامت نمناک خواهیم گفت در زمانی ظاهر می شوند که سیستم عصبی مرکزی پیام های متضاد را از سیستم های حسی دریافت می کند:

گوش داخلی، چشم ها، گیرنده های فشار پوستی، و ماهیچه و گیرنده های حسی مشترک.

به عنوان مثال، اگر شخصی بر روی قایق یا در ماشین نشسته باشد (به بیرون از پنجره نگاه نکند)، گوش های داخلی او بالا و پایین، چپ و راست را حس می کند، اما چشمانشان یک دید استاتیک را دارد که گویی اصلاً حرکت نمی کند.

درمان قطعی ماشین گرفتگی

چرا برخی افراد دچار ماشین گرفتگی می شوند؟

علائم جدی ماشین گرفتگی عبارتند از:

علائم متداول دیگر عبارتند از:

  • احساس ناراحتی عمومی
  • نداشتن احساس خوب (ضعف)
  • علایم خفیف به صورت زیر طبقه بندی می شوند:
  • سردرد
  • ناراحتی ملایم
  • خمیازه کشیدن

نشانه ماشین گرفتگی

نشانه های ماشین گرفتگی

تشخیص ماشین گرفتگی:

بیشتر موارد ماشین گرفتگی خفیف و قابل درمان توسط خود فرد هستند. در موارد بسیار شدید و آن هایی که به تدریج بدتر می شوند، می توانند توجه و مراقبت پزشکی خاص در بیماری های گوش، تعادل و سیستم عصبی را دریافت کنند.

برای کمک به تشخیص ماشین گرفتگی، پزشک در مورد نشانه هایتان سوال می کند و تشخیصش را می دهد که معمولاً مشکل است (مانند سواری در قایق، پرواز در هواپیما، یا رانندگی در خودرو). به طور کلی تست های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری حرکتی ضروری نیستند.

درمان ماشین گرفتگی:

علائم نگران کننده بیماری حرکتی معمولاً زمانی متوقف می شوند که محرکش توقف کند.  اما این همیشه درست نیست. افرادی هستند که حتی چند روز پس از پایان سفر، علائم بیماری را همچنان دارند.

درمان های زیر ممکن است به شما کمک کنند:

نگاه کردن به افق:

یک پیشنهاد رایج این است که از پنجره ماشین در حال حرکت به سمت افق در جهت سفرتان نگاه کنید.این کار کمک می کند تا حس درونی تان تعادلش را با فراهم کردن دوباره تأیید تصویری از حرکت به سمت بالا هدایت کند.

بسته نگاه داشتن چشم ها و چرت زدن:

در شب، یا در یک کشتی بدون پنجره، می توانید چشم ها را ببندید یا در صورت امکان، چرت بزنید.این مساله اختلاف ورودی بین چشم ها و گوش داخلی را حل می کند.

جویدن:

یک روش ساده برای تسکین این بیماری، جویدن است.جویدن آدامس اثر فوق العاده ای بر کاهش بیماری ماشین در افراد دارد.با این حال جویدن آدامس تنها چیزی نیست که می تواند اثرات خفیف بیماری ماشین را حل کند، بلکه خوردن اسنک ها نیز مفید است.

جویدن آدامس

راهکارهایی برای مبتلا نشدن به ماشین گرفتگی

چه چیزی ماشین گرفتگی را رفع می کند؟

هوای تازه:

هوای تازه و خنک نیز می تواند ماشین گرفتگی را اندکی تسکین دهد، اگر چه به احتمال زیاد این مربوط به اجتناب از بوهای نامطبوع است که می تواند حالت تهوع را بدتر کند.

زنجبیل:

زنجبیل به منظور تسکین ماشین گرفتگی مفید است.می توان آن را به شکل قرص خورد و یا می توانید ساقه تازه زنجبیل را برای تسکین علایمتان بجوید.

طب فشاری:

پزشک طب فشاری با همان نقاط مورد استفاده در طب سوزنی کار می کند، اما این محل های درمان را با فشار انگشت تحریک می کند. برخی مطالعات نشان می دهند که طب فشاری می تواند به کاهش علایم ماشین گرفتگی کمک کند، اگرچه این مدارکش روشن نیست.

طب فشاری

درمان های شگفت انگیز ماشین گرفتگی

پیش گیری از ماشین گرفتگی:

در اینجا چند نکته مهم برای پیش گیری از بیماری حرکتی وجود دارد:

  • همیشه در یک موقعیت بنشینید تا چشم ها متوجه حرکت یکسانی شوند که بدن و گوش داخلی احساس می کنند.
  • در اتومبیل، در صندلی جلو بنشینید و به مناظر دوردست نگاه کنید.
  • در کشتی، به عرشه بروید و حرکت افق را تماشا کن.
  • در هواپیما، کنار پنجره بنشینید و به بیرون نگاه کنید.
  • به مسافری که دچار بیماری حرکتی شده نگاه نکنید و یا با او صحبت نکنید.
  • از بوهای تند و یا غذاهای تند و چرب قبل و در طی سفر دوری کنید.

جلوگیری از استفراغ در ماشین

چطور از ماشین گرفتگی جلوگیری کنیم؟

داروهای ماشین گرفتگی:

در حالی که درمان های خانگی ارائه شده در همین بخش سلامت نمناک موثر هستند، اما داروها نیز راه خوبی برای جلوگیری از ماشین گرفتگی هستند و بهتر است قبل از سفر مصرف شوند که البته هیچ کدام را به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک استفاده کرد.

اسکوپولامین - رایج ترین داروی تجویز شده برای ماشین گرفتگی است. این دارو باید قبل از شروع علائم مصرف شود. به صورت برچسب موجود است که 6 تا 8 ساعت قبل از سفر در پشت گوش قرار می گیرند.

پرومتازین - باید 2 ساعت قبل از سفر مصرف شود. تاثیراتش 6 تا 8 ساعت طول می کشد. عوارض جانبی اش ممکن است شامل خواب آلودگی و خشکی دهان باشد.

سیکلیزین - دارویی بسیار موثر است و باید حداقل 30 دقیقه قبل از سفر مصرف شود.توصیه نمی شود که کودکان زیر 6 سال مصرف کنند و عوارض جانبی اش هم مشابه اسکوپولامین هستند.

دیمن هیدرینات - هر 4 - 8 ساعت یک بار مصرف شود.عوارض جانبی اش شبیه به اسکوپولامین هستند.

جویدن آدامس اسکوپولامین - تیمی از متخصصان در سال 2012 نشان دادند که بیماران می توانند دارو را از روی گونه جذب کنند.

مکلیزین (بونین):هنگامی که یک ساعت قبل از سفر مصرف شود، بسیار موثر است.این دارو برای کودکان زیر 12 سال توصیه نمی شود و عوارض جانبی اش می تواند شامل خواب آلودگی و خشکی دهان باشد.

قرص ضد ماشین

داروهایی که از ماشین گرفتگی جلوگیری می کنند

چیزهایی که شما در مورد ماشین گرفتگی نمیدانید:

1. فقط فکر کردن درباره ماشین گرفتگی می تواند باعث بروز آن شود:

آیا شنیده اید که افکار شما می تواند قدرتمند باشد و زمانی که به بیماری حرکت مربوط می شود هم درست است.

2. شما ممکن است مستعد ابتلا به ماشین گرفتگی باشید:

مطالعات نشان می دهد که همه ما ماشین گرفتگی را در صورت مواجهه با حرکت زیاد برای مدت زمان طولانی تجربه خواهیم کرد، اما برخی از ما آستانه بالاتری نسبت به بقیه افراد داریم.

بیماری ماشین گرفتگی

ماشین گرفتگی در چه کسانی بیشتر است؟

عوامل موثر در ماشین گرفتگی

3. داروهایی که می توانند باعث ماشین گرفتگی شوند:

داروهای تجویز شده می توانند باعث شوند که شما به احتمال بیشتری دچار ماشین گرفتگی شوید.

از آنجا که همه به طور متفاوتی واکنش نشان می دهند، هر دارویی که می گیرید باید روی آن مشکوک باشد. با این حال، نشان داده شده است که داروهای زیر به علائم ماشین گرفتگی مشارکت می کند یا به آن ها کمک می کنند:

  • دیگوکسین
  • لوودوپا
  • قرص های کنترل بارداری
  • داروهای حاوی استروژن
  • ضد استروئیدها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
  • فلوکستین
  • داروهای ضد درد مخدری مانند مورفین، اکسید کادون یا هیدروکودون
  • پاروکستین
  • سرترالین
  • آمینوفیلین
  • داروهایی که برای درمان انگل ها هستند، مثل کلروکین،
  • بعضی از آنتی بیوتیک ها از جمله سولفا، آزیترومایسین و اریترومایسین ها
  • بیس فسفونات ها مثل سدیم آلندرونات.

علت ماشین گرفتگی

داروهایی که سبب ماشین گرفتگی می شوند

ماشین گرفتگی می تواند با شرایط دیگری ایجاد شود:

بسیاری از شرایط دیگر، علائم مشابهی را به عنوان بیماری حرکت ایجاد می کنند. به عنوان یک قاعده کلی، علایم ماشین گرفتگی باید به محض توقف حرکت (یا کمی بعد از آن) از بین برود. اگر علائم ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی شرایطی که ممکن است موجب بروز علائم مشابه شوند، عبارتند از:

  • سیالات در گوش
  • بیماری مینیره
  • برخی از عفونت ها
  • برخی آسیب ها

اگر علایم بیماری را پس از برخورد به سر خود و یا درگیر شدن در یک سانحه تجربه می کنید، باید به اتاق اورژانس بروید و یا با اورژانس تماس بگیرید. برخی شرایط جدی مانند سکته ممکن است موجب بروز علائم مشابهی شود و باید فوراً درمان شوند.

شرایط بیماری حرکتی

عوامل موثر در ایجاد شدن ماشین گرفتگی

ماشین گرفتگی بیشتر از یک حالت تهوع است:

وقتی بیشتر ما به ماشین گرفتگی فکر می کنیم، یاد حالت تهوع و استفراغ می افتیم، اما بیماری حرکت می تواند باعث ایجاد علائم دیگری نیز شود. همچنین، درجه ای که شما علائم را تجربه می کنید، و این که کدام یک از آن ها را تجربه می کنید، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

حتی ممکن است که شما ماشین گرفتگی را بدون حالت تهوع و استفراغ داشته باشید.در متن زیر در بخش سلامت نمناک لیستی کامل از کارهایی که مرتبط با ماشین گرفتگی هستند وجود دارد.

فعالیت هایی مانند خواندن یا بافتن در ماشین، یا هر چیزی که نیاز است تا بر روی یک شی در داخل وسیله نقلیه تمرکز کنید، می تواند علائم ماشین گرفتگی را بدتر کند.

گاهی اوقات این فعالیت ها را کاهش دهید و به بیرون نگاه کنید.

تعویض صندلی ها نیز می تواند کمک کند، زیرا یک موقعیت خاص در وسیله نقلیه می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به ماشین گرفتگی کند. افرادی که رانندگی می کنند، هرگز دچار بیماری های اتومبیل نمی شوند.

حالت ماشین گرفتگی

ماشین گرفتگی چیست؟

ماشین گرفتگی و علل آن

هورمون ها ممکن است مقصر باشند:

استروژن مجرم اصلی است. نه تنها زنان به طور کلی بیشتر از مردان این بیماری را تجربه می کنند، بلکه مطالعات نشان می دهند که زنان می توانند نسبت به فاز قاعدگی خود، ماشین گرفتگی مختلفی را تجربه کنند.

قرص های کنترل زایمان که حاوی استروژن، یا مکمل های استروژن هستند، که نشانه هایی از یائسگی را دارند، همچنین می توانند ریسک ابتلا به بیماری را افزایش دهند.

 

علل بیماری ماشین گرفتگی و راه سریع کنترل آن در سفر

4.6170
این مطلب مفید بود ؟15812
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : medicalnewstoday / entnet / wwwnc / dizziness / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
وبگردی