خواص آب برنج
آب برنج دارای خواص و فواید شگفت انگیزی است، از خواص آب برنج می توان به تقویت انرژی، درمان اسهال، تقویت موها، جلوگیری از سرطان و تقویت سلامت عضلات اشاره کرد.

خواص آب برنج برای پوست، مو و سلامتی بدن

در کشورهای آسیایی، برنج یکی از غذاهای اصلی و مهم محسوب می شود. اکثر مردم آن را دوست دارند و در آشپزی هایشان مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر برنج مطمئن ترین عنصر برای پخت و پز است، که قابل دسترس می باشد. در استفاده از این تکنیک ها باید برای پخت و پز، بیشتر از حد معمولی آب استفاده کنید.

آب برنج حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که برای زیبایی پوست ضروری است، از جمله اسید فورولیک که آنتی اکسیدان عالی است و آلانتوئین، که به علت خواص ضد التهابی آن شناخته شده است.

چطور آب برنج آماده کنیم؟

آب برنج پخته شده دارای مزایایی سلامتی فراوانی است. همه چیزی که شما برای پخت آن نیاز دارید، سه قاشق غذاخوری برنج و دو فنجان آب است، اجازه دهید تا به مدت 20 تا 30 دقیقه بماند و به جوش بیاید.

هیچگونه کره یا نمک را به آن اضافه نکنید. زمانی که روی برنج کف ایجاد شد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود و سپس آن را بنوشید. بعضی از افراد ترجیح می دهند که برنج حدوداً 30 دقیقه بپزد و بعد آن را استفاده کنند، زیرا معتقدند که در این صورت مزایای بیشتری خواهد داشت؛ به هر حال اکنون که می‌دانید آب برنج چگونه تهیه می شود، بهتر است که از آن استفاده کنید.

مزایای استفاده از آب برنج برای سلامتی:

1.کمک به آرامش ذهن و بدن:

یکی از مزایای سلامتی آب برنج، کمک به آرامش ذهن و بدن است. همه کاری که باید انجام دهید، این است که مقداری از آب برنج را به وان حمام خود اضافه کنید و به مدت چند دقیقه بدن خود را درون آن خیس کنید.

این درمان برای ذهن و بدن شما بسیار آرامش بخش خواهد بود.

فواید آب برنج

2. آب برنج برای تقویت انرژی:

برنج حاوی کربوهیدرات بسیار زیادی است، کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی هستند. نوشیدن آب برنج به عنوان یک منبع خوب از انرژی عمل می کند.

بهترین قسمت این است که بدن شما به راحتی می تواند انرژی ناشی از آب برنج را جذب کند. بهتر است که روز خود را با یک لیوان آب برنج آغاز کنید، تا شما را در تمام طول روز با انرژی نگه دارد.

3. آب برنج برای جلوگیری از کم آبی بدن:

تابستان نزدیک است، گرما و رطوبت به اندازه کافی خوب هستند، اما باعث می شود که آب بدن کم شود و شما احساس خشکی و تشنگی مدام داشته باشید.

برای جلوگیری از چنین وقایعی قبل از خروج از خانه بهتر است یک لیوان آب برنج بنوشید. آب برنج باعث می شود تا مواد مغذی ضروری را که برای بدن انسان لازم است، به طور مؤثر دریافت کنید و باعث می شود که گرمتان نشود.

4. درمان اسهال با آب برنج:

آب برنج یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان اسهال در بزرگسالان و یا حتی کودکان است.

کودکان و نوزادان بیشتر از حد معمول تحت تاثیر اسهال قرار می گیرند و اگر درمان نشود، ممکن است که به کمبود آب در بدن تبدیل شود. یک مطالعه نشان می دهد که آب برنج درمان بسیار مؤثر برای اسهال در بچه ها است، زیرا باعث کاهش حجم و فراوانی مدفوع می شود.

5. آب برنج برای کمک به تنظیم دمای بدن:

آب برنج یک درمان بسیار مؤثر برای تنظیم دمای بدن است. بسیار مهم است که از این تکنیک ها استفاده کنید، تا بدنتان خنک نگه داشته شود. آب برنج می تواند بهترین راه حل برای شما باشد تا دمای بدنتان را با محیط تنظیم کنید.

6. آب برنج برای جلوگیری از یبوست:

نوشیدن آب برنج یک راه بسیار مؤثر برای سلامت سیستم گوارش است. مواد مغذی موجود در آن به کاهش یبوست کمک می کند. علاوه بر این، حاوی فیبر بسیار زیادی است، که هر دو این مواد برای سیستم گوارش شما مؤثر و مفید خواهند بود و آن را در بهترین حالت خود نگه می دارند.

آب برنج برای یبوست

7. آب برنج برای تقویت موها:

آب برنج دارای مزایایی است که برای موهای شما مناسب است. می توان آن را به عنوان شامپو یا نرم‌کننده مطبوع استفاده کرد. تنها تفاوت آن عدم وجود ماده شیمیایی می باشد. همچنین حاوی اینوزیتول است که باعث افزایش الاستیسیته مو می شود و از آسیب آن جلوگیری می کند و علاوه بر این، ماساژ آب برنج روی پوست سر به تقویت موهای شما از ریشه کمک خواهد کرد.

8. آب برنج برای پیشگیری بیماری آلزایمر:

اگرچه تحقیقات در این باره همچنان کامل نیست و صد در صد تایید نشده است، اما برخی منابع معتقدند که آب برنج پخته شده توانایی پیشگیری از بیماری آلزایمر را دارد و یکی از مهمترین مزایای استفاده از آب برنج پخته شده است.

9. آب برنج برای حفاظت از بدن در برابر خورشید:

آب برنج حاوی یک ماده به نام اوریزانول است که مقاومت بدن در برابر اشعه UV خورشید را بالا می برد. چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته شده است، استفاده از آب برنج به صورت خوراکی یا موضعی پوست را از آسیب های خورشید دور نگه می دارد.

10. آب برنج برای کمک به کاهش چاقی و اضافه وزن:

از آنجا که آب برنج کلسترول ندارد، در کاهش چربی و چاقی کمک می کند.

11. جلوگیری از سرطان با آب برنج :

دانه برنج، به‌خصوص برنج قهوه ای غنی از فیبرهای نامحلول، ضد اکسیدان ها مانند ویتامین A، فنل ها و غیره است که به جلوگیری از انواع سرطان ها کمک می کند.

ویتامین آب برنج

12. آب برنج برای افزایش و تقویت سلامت عضلات:

همه می خواهند یک عضله بزرگ و زیبا داشته باشند، از این رو برای داشتن آنچه می خواهند نیاز به تلاش های بیشتری برای انجام دادن دارند. در این باره حضور اسید آمینه به ایجاد عضله بزرگ کمک خواهد کرد، بنابراین اگر می خواهید عضله و بدن عالی داشته باشید، بهتر است که در حین انجام تمرینات منظم آب برنج را نیز مصرف کنید.

13. آب برنج برای جلوگیری از آسیب های رادیکال های آزاد:

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف مواد غذایی مناسب به جلوگیری از رادیکال های آزاد کمک می کند، در حقیقت رادیکال های آزاد به عنوان فرایندی شناخته می شود که الکترونها را در معرض خطر قرار می دهند.

همچنین، برای مقابله با این رادیکال ها باید غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان های بالا هستند، مصرف کنید. با توجه به حضور ویتامین C ویتامین A در برنج، برای جلوگیری از رادیکال های آزاد مناسب هستند.

14. تونر مناسب برای پوست شما:

آب برنج، بعنوان یک تونر طبیعی پوستی استفاده می شود و باعث می شود که پوستی صاف، درخشان و سالم داشته باشید. به سادگی با یک تکه پنبه آن را روی پوستتان اعمال کنید، که باعث می شود منافذ بسته شود و جریان خون را در پوست تحریک می کند.

15. آب برنج برای کاهش منافذ پوستی:

استفاده از آب برنج برای درمان های زیبایی بسیار مؤثر است و در واقع برای کاهش منافذ پوست مناسب می باشد. در مطلب ماسک های زیبایی در بخش سلامت پوست و موی نمناک کامل توضیح دادیم که برای به دست آوردن بهترین نتیجه، صورت خود را به آرامی با آب برنج ماساژ دهید، تا منافذ به تدریج بسته شود.

16. آب برنج برای کمک به جوان نگهداشتن پوست:

فرآیند پیری کابوسی است که برای برخی از افراد وجود دارد، که به علت اثرات محیطی اتفاق می افتد. به همین دلیل ممکن است مجبور به خوردن غذاهای مختلف و مکمل برای کاهش روند پیری باشید.

استفاده از آب برنج در حفظ جوانی پوست بسیار مؤثر است و در واقع لکه های ناشی از افزایش سن در پوست را کاهش می دهد.

جوان نگه داشتن پوست

کمک به جوان نگه داشتن پوست با آب برنج

17. آب برنج برای رفع التهاب پوستی :

اگر زخم یا علائم سوزش پوستی داشته باشید، بهتر است که از آب برنج استفاده کنید. در واقع آب برنج برای خنک کردن التهابات پوستی بسیار مفید است. علاوه بر این به تسکین آنها کمک می کند و به طور طبیعی پوست را سالم نگه می دارد.

آب برنج را بر روی بثورات یا التهاب پوستی بمالید، تا به طور طبیعی آن را تسکین دهید. یک مطالعه پوستی بر روی بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک ادعا کرد که حمام 15 دقیقه ای با آب برنج دو بار در روز می تواند شرایط را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

18. آب برنج برای درمان اگزما:

مشخص شده است که آب برنج با درمان اگزما مرتبط است. اگزما یک بیماری است که باعث می شود پوست قرمز، خشن، ترک خورده و خارش زیادی داشته باشد.

19. آب برنج برای کمک به درمان آکنه:

آب برنج نیز به درمان آکنه کمک می کند و قرمزی آن را تا حد زیادی کاهش می دهد. به عنوان یک مرطوب‌کننده روی پوست عمل می کند و منافذ را می بندد.

20. مراقبت طبیعی پوست با آب برنج:

زیبایی پوست با خواص آب برنج به عنوان یک روش مراقبت طبیعی از پوست مرتبط است. در واقع نیازی به مصرف پول زیاد برای زیبایی پوست ندارید. به سادگی آب برنج را به عنوان راه حل عالی خود انتخاب کنید.

علاوه بر این به عنوان اسکراب بدن می تواند بسیار مفید باشد. آن را با روغن زیتون خوب مخلوط کنید و به عنوان تغذیه کننده و لایه بردار پوست استفاده کنید.

21. آب برنج برای محافظت در برابر بیماری ماکولار:

آب برنج حاوی 8 اسید آمینه است که از بدن شما در برابر بیماری ماکولا محافظت می کند.

مصرف آب برنج

22. آب برنج برای افزایش سیستم ایمنی بدن و متابولیسم:

آب برنج حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است، که باعث تقویت سیستم ایمنی و افزایش متابولیسم می شود. همچنین به افزایش تراکم استخوان و قوی شدن آن کمک می کند.

نکاتی برای استفاده از آب برنج:

چند راهنمایی برای استفاده از آب برنج به عنوان درمان های زیبایی روزانه وجود دارد، از این رو در اینجا ما به شما یک لیست از راهنمایی های بزرگ را برای استفاده از آب برنج آورده ایم:

استفاده از آب برنج پخته شده به عنوان ماسک زیبایی یک ایده ی عالی است. به سادگی برنج را آماده کنید و سه برابر حجم آن آب اضافه کنید، سپس زمانی که کف روی برنج ایجاد شد کم‌کم آن را بردارید و درون یخچال بگذارید و اجازه دهید به مدت یک هفته باقی بماند.

از ماسک برنج، برای به دست آوردن بهترین مزایای استفاده در ماسک صورت و مو بهتر است که ماسک صورت را صبح ها و عصرها و ماسک مو را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

آب برنج را می توان به عنوان یک گزینه، برای ترویج زیبایی پوست و مو داشته باشید. از این رو با مصرف زیاد آب برنج، بازسازی سلول ها به خوبی صورت می گیرد. اگر قصد دارید فرآیند پخت و پز آب برنج را انجام دهید، بهتر است که کره یا نمک اضافه نکنید، تا مواد مغذی برنج باقی بماند.

برای افزایش زیبایی بهتر چند قطره اسطوخودوس یا روغن های دیگر را با آب برنج مخلوط کنید، تا بوی مؤثر و مناسبی داشته باشد و به مدت 10 دقیقه روی موهای خودتان بگذارید و سپس کاملا شستشو دهید.

فواید و خواص آب برنج با اثر عالی روی پوست، مو و سلامت + طرزتهیه

4.71236
این مطلب مفید بود ؟115977
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : doctor.ndtv / lifealth / boldsky / drhealthbenefits / stylecraze / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
2 نظر به ثبت رسیده است
سجاد1400-09-20
آیا آب برنج هندی هم میشه استفاده کرد
224
جانسون1400-09-25
آره از برنج هندی یا ایرانی دانه بلند هم میشه ولی بهترین برنج برای لعاب یا برنج محلیه یا انبر بو که لعابش سرشار از خاصیته
222
وبگردی