رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ
اگر شما هم بصورت ناگهانی با مشکل “داغ شدن لپ تاپ” روبرو می شوید، این گزارش از بخش تکنولوزی نمناک را مطالعه کنید تا با دلایل و راهکارهای رفع مشکل آشنا شوید.

چگونه از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم؟

لپ تاپ ها به دلیل کاربرد و ابعاد کوچکی که دارند، از همان روزهای اول تا به امروز دارای طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر جهان هستند که به دلیل ویژگی های خاص خودش نسبت به کامپیوترهای بزرگ و جاگیر، از قیمت بسیار بیشتری برخوردار هستند و طبیعتا وقتی شما هزینه بیشتری کنید، لپ تاپ پیشرفته تری را خریداری خواهید کرد.

اما در حین خرید از اولین مواردی که ممکن است ذهن ما را درگیر خود سازد، انتخاب برند مناسب است. این شاید یک دید کمی نادرست باشد چرا که شاید یکی از دوستانمان برفرض مثال لپ تاپ متوسط شرکت X را خریداری کرده است و دیگری لپ تاپ حرفه ای شرکت Y را خریداری کرده است. اولین دوستمان از لپ تاپ متوسط خود روزانه چندین ساعت با برنامه های سنگین کار می کند و دوست دوم هم شاید در طول روز یک ساعت هم از لپ تاپ حرفه ای خود استفاده نکند.

وقتی شما از هر دو دوست خود می پرسید که آیا از لپ تاپ های خود راضی هستند یا خیر؟! طبیعتا دوست اول شرکت X را با تعریف های اشتباه تخریب می کند و دوست دوم هم از شرکت Y به خوبی تعریف می کند و بر این ادعا است که هیچ مشکلی برایش تاکنون رخ نداده است. این دید طبیعتا اشتباه می باشد چرا که لپ تاپ های امروزی همگی پیشرفته هستند و اگر لپ تاپ ضعیف خریداری کنید، با نصب برنامه های سنگین هم هنگ خواهد کرد و هم به شدت داغ می شود!

از این رو این گونه موارد نباید به عنوان تعیین کننده شما در حین خرید باشند و فقط بیشتر به عنوان یک توصیه می توانند عمل کنند و داغ شدن لپ تاپ هم از یک سری عوامل دیگر نشات می گیرد که در ادامه این گزارش از بخش تکنولوژی نمناک قصد داریم شما را با دلیل داغ شدن لپ تاپ "fix overheating laptop" و رفع این مشکل در طرق مختلف آشنا سازیم. همراه ما باشید.

دلیل اصلی داغ شدن لپ تاپ چیست؟

همان گونه که در قسمت بالا گفته شد، وقتی شما از برنامه های سنگین استفاده می کنید، به دلیل درگیر شدن CPU و GPU طبیعتا لپ تاپ داغ خواهد کرد. اما اگر شما نسبت به اطلاعات سخت افزاری لپ تاپ کار خاصی انجام نمی دهید و لپ تاپ داغ می شود، این ماجرا فرق دارد! در حالت اول خنک کننده یا فن لپ تاپ در حال فعالیت می باشد و اما در حالت دوم، مشکلی در خنک کننده وجود دارد که شاید بنابر دلایلی در مدت زمان مشخص و مقطعی قطع شده است و یا کلا از کار افتاده است. با این حال جای نگرانی نیست چرا که در ادامه با راه حل های اصولی آشنا خواهید شد.

توجه : اگر سر رشته ای در این زمینه ندارید، توصیه می شود از کارهای عملی دست نگه دارید و لپ تاپ را به تکنسین بسپارید.

1- تعمیر خنک کننده داخلی لپ تاپ

اگر شما تجربه کار با کامپیوتر و مشکل خوردن با قطعات داخلی کیس داشته باشید، می دانید که در صورت مشکل باید همیشه قاب کناری کیس را باز می کردید تا قطعات را یک به یک باز می کردید و تمیز می کردید که در اکثر مواقع این کار جواب میداد چرا که داخل فن کامپیوتر ممکن بود به دلیل گرد و غبار جمع شده، اجازه نمی داد که به خوبی کار کند!

فن لپ تاپ

بنابراین در لپ تاپ هم چنین چیزی ممکن است چرا که با گذشت زمان و نگهداری لپ تاپ در محیطی آلوده و پر گرد و خاک، باعث جمع شدن گرد و غبار در لپ تاپ می شوید و سپس با معضل داغ شدن لپ تاپ روبرو خواهید شد. به همین دلیل اگر برای شما مقدور است و در این زمینه سر رشته دارید، توصیه می شود که قاب پشتی لپ تاپ را باز کنید و نگاهی به فن لپ تاپ بندازید و در صورت مشاهده گرد و غبار، با یک دستمال بصورت کامل تمیز کنید و با این شرط که اول کارهای زیر را انجام دهید؛

  • لپ تاپ را بصورت کامل خاموش کنید
  • باتری را از لپ تاپ جدا کنید
  • شارژر به لپ تاپ متصل نباشد

اینک بعد از باز کردن قاب پشتی لپ تاپ، به آرامی با پنبه آغشته به الکل، شروع به تمیز کردن فن لپ تاپ کنید و توجه داشته باشید که بعد از تمیز کردن لپ تاپ اجازه دهید تا بصورت کامل الکل خشک شود و سپس قاب پشتی را ببندید و به برق متصل کنید. همچنین می توانید قبل از استفاده از الکل از جارو برقی برای برداشتن گرد و غبار داخل فن استفاده کنید و در این حین نباید اجازه دهید که فن بچرخد (فن را به آرامی با انگشت ثبت نگه دارید و سپس جارو برقی را با مکش کم و از فاصله یک کف دست به فن نزدیک کنید).

2- استفاده از میز مناسب کار با لپ تاپ

شاید شما هم بر این باور باشید که هوای ورودی و خروجی لپ تاپ ها از سمت چپ می باشد! این نوع تصور کم و بیش درست است ولی در لپ تاپ های امروزی محل عبور و مرور هوا به داخل و خارج فن، از کف لپ تاپ می باشد و وقتی که لپ تاپ را بر روی سطوحی مانند پتو، بالشت، میز با سطح بسته و امثالهم قرار می دهیم، یقینا امکان داغ شدن لپ تاپ شما 100 درصد است چرا که هوایی وجود ندارد تا فن بتواند از آن تغذیه کند.

میزکار لپ تاپ

از این رو توصیه می شود که از میزهای مناسب کار با لپ تاپ استفاده کنید تا هم به عضلات و استخوان بندی شما و هم به لپ تاپ آسیبی وارد نشود و به خوبی بتواند هوای ورودی و خروجی کافی را پیدا کند که شاید هزینه آن در قبال سلامتی شما و هم قیمت لپ تاپ واقعا ناچیز باشد.

3- استفاده از کولینگ پد یا خنک کننده جانبی

این مورد شاید یکی از مواردی باشد که به میزان زیادی با آن روبرو شده باشید چرا که وقتی در این مورد با شخصی مشورت می کنید، قطعا استفاده از Cooling pad را به شما پیشنهاد می دهد. اما این در چه مورد اشتباه است؟؟! تصور کنید که شما در محیط گرم در حال کار با کامپیوتر هستید و از این وسیله جانبی برای جنک کردن لپ تاپ استفاده نموده اید!

فن لپ تاپ

خب این وسیله جانبی تنها باعث تخریب لپ تاپ می شود چرا که فقط ورود و خروج هوای گرم را به لپ تاپ سریع تر می کند و این می تواند یک عامل مخرب برای لپ تاپ واقع شود و هیچ کمکی به سلامت لپ تاپ نخواهد کرد. بنابراین ابتدا از دمای محیط مطمئن شوید و سپس از خنک کننده های جانبی استفاده کنید.

توجه : روش های بالا، روش های رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ می باشند که طبیعتا هر یک از آنها می توانند در این راستا به شما کمک کنند. همچنین توجه داشته باشید که کار کردن با لپ تاپ چه ساده و چه بسیار حرفه ای در محیط با دمای بالا می تواند باعث داغ شدن لپ تاپ شود.

دلایل داغ شدن ناگهانی لپ تاپ و راهکارهای رفع این مشکل

3.9145
این مطلب مفید بود ؟11332
منبع : بخش تکنولوژی نمناک/ف.ن
وبگردی