درمان گرمازدگی
گرمازدگی بیماری که با هوای گرما مرتبط می باشد و اغلب افراد را آزار می دهد، برای جلوگیری و درمان گرمازدگی روش های بسیار عالی وجود دارد که برای پیشگیری از گرمازدگی موثر است.

تمام آنچه حتما باید در مورد گرمازدگی بدانید

گرما زدگی ،یک بیماری مرتبط با گرما است ،که می تواند زمانی که شما در معرض دمای بالا قرار می گیرید، رخ بدهد و اغلب با کم آبی بدن همراه است ، در ادامه این بخش از سلامت نمناک به بررسی علائم و نشانه ها ، راههای درمان و پیشگیری از گرما زدگی خواهیم پرداخت.

دو نوع گرما زدگی وجود دارد:

کاهش آب :
علائم، عبارتند از:تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد، و از دست دادن هوشیاری.
 
کاهش نمک:
علائم شامل تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات و سرگیجه می باشند.
گرچه گرما زدگی به دلیل گرمای شدید نیست، اما این چیزی نیست که به راحتی انجام شود بدون مداخله مناسب، گرما زدگی می تواند تا سکته پیش رود، که ممکن است به مغز و سایر ارگان های حیاتی آسیب برساند و حتی باعث مرگ شود.
 
بهترین درمان گرمازدگی

تمام مواردی که باید درباره گرمازدگی بدانید 

علائم گرمازدگی:

شایع ترین علائم و نشانه های گرمازدگی ،عبارتند از:
  • گیجی
  • ادرار تیره (نشانه کم آبی)
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • خستگی
  • سردرد
  • گرفتگی عضله یا شکم
  • تهوع، استفراغ یا اسهال
  • پوست رنگ پریده
  • عرق ریختن زیاد
  • ضربان قلب سریع

درمان های اولیه و اقدامات خانگی برای رفع گرمازدگی:

اگر شما یا هر کس دیگری علائمی از گرمازدگی داشته باشید، ضروری است که فورا از گرما خارج شوید و ترجیحا در یک اتاق تهویه مطبوع استراحت کنید اگر نمیتوانید داخل بروید، سعی کنید نزدیکترین مکان خنک و مکان سایه را پیدا کنید سایر راهبردهای توصیه شده، عبارتند از:
مایع زیاد بنوشید (از کافئین و الکل اجتناب کنید).
هر لباس تنگ و یا غیر ضروری را در بیارید.
یک دوش خنک، حمام یا حمام بدون وان بروید.
سایر اقدامات خنک کننده، مانند:پنکه یا از حوله های یخ استفاده کنید اگر این اقدامات ظرف مدت 15 دقیقه نتواند شما را درمان کند، کمک های اورژانسی را پیدا کنید، زیرا گرمازدگی می تواند تا سکته پیشرفت کند.
بعد از اینکه گرمازدگی شما رفع شد، در هفته پیش رو شما باید حساسیت بیشتری نسبت به دمای بالا داشته باشید. بنابراین بهتر است از آب و هوای گرم و فعالیت های سنگین اجتناب کنید تا زمانی که دکتر شما بگوید که می توانید فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرید.
 
علت گرمازدگی

 بهترین درمان های خانگی برای گرمازدگی

عوامل شرایط خطرناک برای گرمازدگی:

گرمازدگی به شدت با شاخص گرما مرتبط است، اندازه گیری احساس گرمای شما در هنگام ترکیب رطوبت نسبی و دمای هوا می باشد. رطوبت نسبی 60٪ یا بیشتر باعث تضعیف تبخیر عرق می شود که مانع از خنک شدن بدن شما می شود.
خطر گرمازدگی زمانی که شاخص گرما به 90 درجه یا بیشتر برسد به طور چشمگیری افزایش میابد. بنابراین این مهم است - مخصوصا در زمان موج گرما - به شاخص گرمای گزارش شده توجه کنید و همچنین به یاد داشته باشید که زمانی که شما در آفتاب کامل ایستاده اید، شاخص گرما حتی بالاتر است.
اگر شما در یک منطقه شهری زندگی می کنید، شما مخصوصا مستعد گرمازدگی هستید اگر طولانی مدت در معرض گرما باشید، به ویژه اگر شرایط جوی و کیفیت هوا کم باشد. آنچه که به عنوان "اثر جزیره گرما" شناخته شده، قیر و بتن در طول روز گرما را ذخیره می کنند به تدریج آن را در شب آزاد می کنند و در نتیجه دمای شبانه افزایش میابد.

سایر عوامل خطرناک مرتبط با گرمازدگی عبارتند از:

سن:
نوزادان و کودکان تا سن 4 سالگی و بزرگسالان بالای 65 سال آسیب پذیرترند زیرا به آرامی با گرما سازگاری پیدا می کنند.
شرایط خاص سلامتی
این موارد شامل بیماری قلبی، ریه یا کلیه، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری روحی، نشانه سلول داسی، الکل، آفتاب سوختگی و هر شرایطی که باعث ایجاد تب شود. افراد مبتلا به دیابت در معرض افزایش نیاز به اورژانس، بستری شدن و مرگ ناشی از گرمازدگی هستند و آتها نباید در زمان موج گرما خطرات آن را دست کم بگیرند.
داروها:
این داروها شامل برخی داروها در کلاس های زیر می باشند:داروی ادرار آور،داروی مسکن، داروی آرام بخش، داروی محرک، داروهای قلبی و فشار خون، و داروهای روانپزشکی با پزشک خود مشورت کنید که آیا وضعیت سلامتی شما و داروها به توانایی شما برای مقابله با گرمای شدید و رطوبت تاثیر می گذارد.
 
گرمازدگی

 عوامل خطرناکی که مرتبط با گرمازدگی هستند

راههای پیشگیری و جلوگیری از گرمازدگی

هنگامی که شاخص گرما بالا است، بهتر است در معرض هوای مطبوع قرار بگیرید. اگر شما باید به بیرون خانه بروید، می توانید با انجام این مراحل از گرمازدگی جلوگیری کنید:
لباس های سبک وزن، رنگ روشن، لباس های گشاد و کلاه لبه دار پهن بپوشید. از کرم ضد آفتاب SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.
برای جلوگیری از کمبود آب مایعات زیاد بنوشید. مقدار زیادی آب، آب میوه یا آب سبزیجات را در روز بنوشید. از آنجایی که گرمازدگی می تواند به دلیل کاهش نمک باشد، توصیه می شود که یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت در طول دوره های گرمای شدید و رطوبت جایگزین آب شود.
 
از دکتر خود در مورد بهترین نوع مایع و چقدر باید بنوشید سوال کنید.
توصیه عمومی برای کسانی که ورزش متوسط ​​و شدید دارند، نوشیدن 17 تا 20 اونس مایع دو تا سه ساعت قبل از ورزش است و اضافه کردن نوشیدن هشت اونس آب درست قبل از تمرین توصیه می شود. در طول ورزش، شما باید هفت تا ده اونس آب هر 20 دقیقه مصرف کنید، حتی اگر احساس تشنگی نکنید. همچنین، نیم ساعت بعد از تمرین، 8 اونس دیگر بنوشید.
هنگام ورزش و یا کار در خارج از منزل، احتیاط بیشتری انجام دهید.
از مایعات حاوی کافئین یا الکل اجتناب کنید، زیرا هر دو ماده می توانند موجب از دست رفتن مایعات و گرمازدگی ایجاد کنند. اگر بیماری صرع یا قلب، کلیه یا بیماری کبد دارید یا دارای رژیم غذایی محدودیت مایع هستید یا مشکلی با احتباس مایعات دارید، قبل از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.

10 درمان خانگی برای درمان گرمازدگی با نسخه های سریع طب سنتی

1. آب پیاز برای درمان گرمازدگی

این یکی از بهترین درمانها برای درمان گرمازدگی است بسیاری از تمرین کنندگان آیورودا معتقدند, این اولین چیزی است که باید برای آن دست و پنجه نرم کنید ؛ استفاده از آب پیاز، در گوش و روی سینه ،می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند.برای اهداف درمانی، آب پیاز مطلوب تر است، اما شما می توانید پیاز خام را با زیره سبز و عسل سرخ کنید و آن را بپزید پیاز خام در ترشی یا سالاد، همچنین می تواند بدن شما را خنک کند.

آب پیاز

 درمان گرمازدگی با آب پیاز

2.کاهش دمای بدن با تمبر هندی

تمبر هندی غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت است برخی از تمبر هندی ها را در آب جوش خیس کنید آن را صاف کنید و آن را با یکم شکر بنوشید. این جوشانده دمای بدن شما را کاهش می دهد ، آب تمبرهندی همچنین به عنوان یک ملین کننده ملایم ،عمل می کند و به درمان اختلالات معده کمک می کند.

 تمبر هندی

تمبر هندی برای کاهش دمای بدن

3. نوشیدنیAam Panna آبمیوه خانگی انبه

نوشیدنی تازه ای که دو برابر تاثیر روی سلامتی دارد و از انبه خام تشکیل شده که بدن شما را خنک می کند. این نوشیدنی، باید حداقل دو تا سه بار در روز مصرف شود. با ادویه های خنک کننده، مانند؛ زیره سبز، رازیانه، فلفل و کالا ناناک غنی شده است ،که انرژی و الکترولیت ها را فراهم می کند،

4. آلو مناسب برای درمان گرما زدگی

آلوها منبع عالی از آنتی اکسیدان ها هستند و بسیار آبدار هستند. این آنتی اکسیدان ها ،خواص ضد التهابی دارند که تسکین دهنده است و ممکن است به علت گرمازدگی ایجاد شود ، چند تا آلو را در آب خیس کنید، تا نرم شوند. آنها را خمیر کنید و صاف کنید. این نوشیدنی به عنوان یک ماده درمان کننده ،برای گرمازدگی شناخته شده است ،که بدن شما را آرام می کند.

5. دوغ و آب نارگیل برای گرما زدگی

دوغ منبع خوبی از پروبیوتیک ها است و به بدن شما کمک می کند تا ویتامین های ضروری و مواد معدنی که ممکن است به علت عرق کردن بیش از حد از دست رفته باشد را تامین کنید به طور مشابه، آب نارگیل، بدن شما را به طور طبیعی با الکترولیت ها متعادل می کند.

درمان گرمازدگی

درمان گرمازدگی با آب نارگیل و دوغ

6. آب گشنیز و برگ نعنا برای کاهش حرارت بدن

آب گشنیز یا برگ نعناع را بگیرید و آن را با یکم شکر بنوشید ، این یک درمان خانگی آسان، برای کاهش حرارت بدن است با توجه به آیورودا، این گیاه اثر خنک کننده بر بدن دارد. با توجه به ویژگی های خنک کننده آن، آب گشنیز نیز به عنوان یک درمان عالی برای کاهش گرما یا فرسایش یائسگی در نظر گرفته می شود ؛ در واقع، آب گشنیز نیز ،می تواند برای خارش پوست استفاده شود.

7.محافظت از گرمازدگی با دانه های تولسی و رازیانه

دانه های تولسی مخلوط شده در کلاب، برای خنک کردن فوری شناخته شده است دانه های رازیانه نیز به عنوان یک ادویه خنک کننده شناخته می شوند.یک مشت از آنها را یک شب در آب خیس کنید، صبح آنها را صاف کنید و بخورید این ،بدن شما را خنک نگه می دارد و از بدن شما در مقابل گرما محافظت می کند.

 دانه های رازیانه

دانه های رازیانه برای درمان گرمازدگی

8. سرکه سیب برای گرمازدگی

چند قطره سرکه سیب را در آب میوه خود اضافه کنید ،یا آن را با آب سرد و عسل مخلوط کنید این کمک می کند تا مواد معدنی و الکترولیت هایی که از بین رفته اند، دوباره باز گردند. شما ممکن است از طریق عرق کردن ،مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم را از دست بدهید؛ این می تواند با مصرف عصاره سرکه سیب تامین شود.

سرکه سیب

درمان گرمازدگی با سرکه سیب

9.درمان گرگرفتگی با آب آلوئه ورا

آلوئه ورا؟ غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است علاوه بر این، آن به عنوان آداپتور شناخته شده است، که توانایی طبیعی بدن را برای انطباق با تغییرات خارجی افزایش می دهد و مکانیسم های دفاعی بدن را تحریک می کند. آداپتوژن، برای تثبیت سیستم های مختلف بدن شناخته شده است ، گیاه پزشکان نیز پیشنهاد می کنند که از ژل آلوئه ورا برای درمان گرگرفتگی استفاده کنند.

10.خمیر چوب صندل مناسب برای گرما زدگی

مقداری از پودر چوب صندل را مخلوط کنید و آن را بر روی پیشانی و سینه خود قرار دهید خواص خنک کننده آن دمای بدن شما را کاهش می دهد. روغن چوب صندل را ،روی پیشانی خود ماساژ دهید. شما همچنین می توانید از این روغن برای تسکین پوست تحریک پذیر نیز، استفاده کنید.

گرمازدگی : علائم ، پیشگیری و 10 درمان اورژانسی خانگی

4.827
این مطلب مفید بود ؟261
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : medicalnewstoday / naturalremediescenter / food ndtv / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی