درمان زوال عقل
زوال عقل به علت افسردگی و کمبود ویتامین رخ می دهد و برای درمان زوال عقل از مدیتیشن و مریم گلی استفاده کنید و همچنین یادگیری مهارت جدید می تواند تاثیر گذار باشد.

زوال عقل چیست؟ چه علائمی دارد و چطور می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد ؟

“زوال عقل” و یا دمانس بیماری شایع در افراد مسن است که عوامل مختلفی در پیدایش آن وجود دارد. از این بیماری که با از دست دادن حافظه همراه است را می توان با چند روش جلوگیری کرده و احتمال بروز آن را کاهش داد.

علائم بیماری زوال عقل

بیماری دمانس یا زوال عقل

زوال عقل چیست؟

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای کاهش توانایی های ذهنی است که به اندازه کافی برای زندگی روزمره توانایی ندارداز دست دادن حافظه یک مثال است که آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است.

اگر بخواهیم در این بخش از سلامت روان در نمناک درباره زوال عقل توضیح دهیم باید بگوییم که زوال عقل یک بیماری خاص نیست. این یک اصطلاح عمومی است که یک گروه از علائم مربوط به کاهش حافظه و یا دیگر مهارت های تفکر را به اندازه کافی برای کاهش توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزمره توصیف می کند.

بیماری آلزایمر 60 تا 80 درصد موارد را تشکیل می دهد. زوال عقل پس از گرفتگی عروقی، که پس از سکته مغزی رخ می دهد، دومین نوع رایج ترین نوع زوال عقل است اما بسیاری از شرایط دیگر وجود دارد که می توانند علائم زوال عقل را شامل شوند، از جمله برخی که برگشت پذیر هستند، مانند مشکلات تیروئید و کمبود ویتامین.

در اغلب موارد زوال عقل تحت عنوان نامناسب «پیری» یا « زوال عقل سالمندی» نامیده می شود، که نشان دهنده اعتقاد پیشاپیش و باور نادرستی است که موجب تخریب ذهنی جدی در مورد پیری عادی شده است.

از دست دادن حافظه و سایر علائم زوال عقل:

در حالی که علائم زوال عقل می تواند به شدت متفاوت باشد، حداقل دو مورد از عملکردهای ذهنی اصلی زیر باید به طور معنی داری در معرض زوال عقل قرار گیرد:

  •  حافظه
  •  ارتباطات و زبان
  •  توانایی تمرکز و توجه
  •  استدلال و قضاوت
  •  ادراک بصری

افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است با حافظه کوتاه مدت، پیگیری کیف پول، پرداخت صورتحساب، برنامه ریزی و تهیه غذا، به یاد آوردن وقت ملاقات و یا سفرهای داخلی، مشکلاتی داشته باشند.

بسیاری از موارد زوال عقل پیشرفت دارند، بدین معنا که علائم به آرامی شروع به تشدید شدن می کنند و به تدریج بدتر می شوند.اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار مشکلات حافظه یا تغییرات دیگر در مهارتهای تفکر هستید، آنها را نادیده نگیرید. برای تعیین علت، به زودی به پزشک مراجعه کنید.

ارزیابی حرفه ای ممکن است شرایط قابل درمان را تشخیص دهد حتی اگر علائم زوال عقل را نشان می دهد، تشخیص زودهنگام به فرد اجازه می دهد تا حداکثر مزایای درمان های موجود را به دست آورد و فرصتی برای داوطلب شدن برای آزمایشات بالینی یا مطالعاتی، همچنین زمانی برای برنامه ریزی برای آینده فراهم کند.

دمانس چیست

نشانه های بیماری زوال عقل

علل ابتلا به زوال عقل :

زوال عقل ناشی از آسیب به سلول های مغزی است. این آسیب با توانایی سلول های مغز دارد. هنگامی که سلول های مغز قادر به برقراری ارتباط طبیعی نیستند، تفکر، رفتار و احساسات می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

مغز دارای بسیاری مناطق متمایز است که هر کدام مسئولیت های مختلفی دارند (برای مثال حافظه، تشخیص و حرکت). هنگامی که سلول ها در یک منطقه خاص آسیب دیده اند، این ناحیه نمی تواند به طور نرمال عملکرد خود را انجام دهد.

انواع مختلف زوال عقل با انواع خاصی از آسیب سلول های مغزی در مناطق خاص مغز مرتبط است به عنوان مثال، در بیماری آلزایمر، سطوح بالایی از پروتئین های خاصی در داخل و خارج سلول های مغز، باعث می شود که سلول های مغز باقی بمانند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

منطقه ای در مغز به نام هیپوکامپ مرکز یادگیری و حافظه در مغز است و سلول های مغزی در این منطقه اغلب اولین آسیب دیده به شمار می آیند. به همین دلیل است که از دست دادن حافظه اغلب یکی از اولین علائم آلزایمر و زوال عقل است در حالی که اکثر تغییرات مغز که موجب زوال عقل می شوند، دائمی بوده و در طول زمان بدتر می شوند، مشکلات تفکر و حافظه ناشی از شرایط زیر ممکن است بهبود یابد:

  •  افسردگی
  •  عوارض جانبی داروها
  •  مصرف بیش از حد از الکل
  •  مشکلات تیروئید
  •  کمبود ویتامین

تشخیص زوال عقل

هیچ آزمایشی برای تعیین اینکه آیا کسی دچار زوال عقل است وجود ندارد پزشکان مبتلایان به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را مبتنی بر یک تاریخچه دقیق پزشکی، یک معاینه فیزیکی، آزمایش های آزمایشگاهی و تغییرات مشخصی در تفکر، عملکرد روزانه و رفتار مربوط به هر نوع تشخیص داده اند.

پزشکان می توانند تعیین کنند که یک فرد با سطح بالایی از اطمینان مبتلا به زوال عقل است اما تعیین دقیق نوع زوال عقل سخت تر است، زیرا علائم و تغییرات مغزی دمانس های مختلف می توانند همپوشانی داشته باشند.

در بعضی موارد، پزشک ممکن است "دمانس" را تشخیص دهد ولی نوع آن را مشخص نکند ؛ اگر این اتفاق می افتد ممکن است لازم باشد که یک متخصص مانند یک متخصص مغز و اعصاب یا جراح ما را معالجه کند.

تشخیص دمانس

روش تشخیص زوال عقل 

درمان و مراقبت از بیماری دمانس یا زوال عقل

درمان زوال عقل بستگی به علت آن دارد ؛ در موارد بیشتر دمانسهای پیشرفته، از جمله بیماری آلزایمر، هیچ درمانی وجود ندارد که مانع پیشرفت آن شود یا متوقف شود اما درمان های دارویی وجود دارد که به طور موقت علائم را بهبود می بخشد.

خطر ابتلا به تهدید و پیشگیری از دمانس:

برخی از عوامل خطر زوال عقل مانند سن و ژنتیک نمی توانند تغییر کنند اما محققان همچنان به بررسی تاثیر سایر عوامل خطر بر سلامت مغز و پیشگیری از زوال عقل می پردازند.

برخی از فعال ترین بخش های تحقیق در زمینه کاهش و پیشگیری از ابتلا به زوال عقل عبارتند از:عوامل قلبی و عروقی، آمادگی جسمانی و رژیم غذایی.عوامل خطر قلبی و عروقی:مغز شما توسط یکی از ثروتمندترین شبکه های عروق خونی بدن شما تقویت می شود.

هر چیزی که باعث تخریب رگهای خونی در هر جایی از بدن شما می شود، می تواند رگ های خونی مغزی شما را از بین ببرد و سلول های مغزی را از تغذیه حیاتی و اکسیژن محروم کند. عروق خونی در مغز به زوال عقل مرتبط هستند.

این عوارض اغلب همراه با تغییرات ناشی از انواع دیگر زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل با توهمات ظهور می کنند ، این تغییرات ممکن است باعث کاهش سریعتر یا آسیب زدن به آنها شود. شما می توانید با محافظت از مغز خود با برخی از استراتژی های مشابه که قلب شما را محافظت می کنند، کمک بگیرید.

سیگار نکشید:

اقدامات لازم برای حفظ فشار خون، کلسترول و قند خون در حد توصیه شده؛ و حفظ وزن سالم.

فعالیتهای بدنی:

ورزش منظم ممکن است به کاهش برخی از انواع دلایل زودرس کمک کند. شواهد نشان می دهد ورزش ممکن است به طور مستقیم با افزایش جریان خون و اکسیژن مغز به سلول های مغز کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای :

آنچه که می خورید ممکن است بیشترین تاثیر را بر سلامت مغز شما داشته باشد، از طریق تأثیر آن بر سلامت قلب ؛ بهترین شواهد در حال حاضر نشان می دهد که الگوهای تغذیه با قلب سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای نیز ممکن است به حفاظت از مغز کمک کنند.

رژیم مدیترانه حاوی گوشت قرمز نسبتا کمی است و بر کل دانه ها، میوه ها و سبزیجات، ماهی و صدف و آجیل، روغن زیتون و دیگر چربی های سالم تأکید دارد.

جلوگیری از زوال مغز

جلوگیری از زوال عقل

درمان های خانگی و نسخه های طبیعی طب سنتی برای بهبود زوال عقل و دمانس

برخی از بهترین درمانهای خانگی برای زوال عقل از این قرار است:

مریم گلی:

مریم گلی دارای خواص میکروبیالیتی است که مسئول جریان خون در بخشی از مغز است که مسئول حافظه و شناخت است، مانع از رشد زوال عقل گردد.

زردچوبه:

تحقیقات نشان داده شده است که زردچوبه ایجاد بتا آمیلوئید را متوقف می کند، که منبع پلاک در مغز است که مسائل زوال عقل را موجب می شود ، در طبخ ،زردچوبه را استفاده کنید تا این ادویه را طعم و سلامت خود را به وعده های غذایی شما بسپارد.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل آسیب عصبی را به سمت افزایش ارتباط با مغز و اطمینان از شناخت طبیعی افراد مبتلا به علائم اولیه زوال عقل هدایت می کند.

خلاقیت انگیزی:

ایجاد راه های جدید تقویت سیستم عصبی با مشارکت در تحریک خلاقیت، مانند یادگیری یک مهارت جدید، دنبال کردن یک سرگرمی جدید یا جستجو برای یک منطقه جدید از اکتشافات فکری است این می تواند به تقویت شبکه شناختی کمک کند که باعث کاهش زوال عقل می شود.

دمانس و آلزایمر

راه های درمان زوال عقل

کلم:

این گیاه یک منبع غنی از آهن و کاروتنوئیدها است که سطوح هموسیستئین را پایین می آورد. هموسیستئین به طور مستقیم با اختلالات شناختی شناخته شده در ارتباط است، بنابراین هر چیزی برای مبارزه با این ماده یکی از امتیازاتی است که به بیماران مبتلا به زوال عقل کمک می کند.

کدو حلوایی:

کدو تنبل و سایر گونه های مشابه کدو دارای آهن و فولات هستند که هر دو برای جریان تابع شناختی مهم می باشند.

شکستن روتین:

درگیر شدن با یک روال روتین می تواند یک عادت خطرناک باشد زیرا هرچه یک فرد مسن تر می شود، مسیرهای جدید، تجربیات، گفتگوها و موضوعات را از بین می برد با محدود ساختن زندگی یک فرد به حوزه ی کوچکتر دانش و ارتباطات، مغز متوقف می شود که بخش های استفاده نشده را حفظ کند، بنابراین به طور مداوم خود را به چالش می کشد و جای تعجب دارد که مغز تازه بلا استفاده نگه داشته شده.

اسفناج:

اسفناج و دیگر سبزیجات سبز برگ حاوی فولات و B9 است که هر دو به عملکرد شناختی کمک می کند تا افزایش یابد ؛ آنها همچنین سطح افسردگی را پایین می آورند، که می تواند یکی از عوارض جانبی زوال عقل باشد، افراد را کمتر در معرض عمیق تر شدن در خود قرار می دهد، و بیشتر در معرض تعامل با جهان قرار می گیرند.

گینگو:

گینکو یکی از قدیمی ترین و قابل اعتماد ترین داروهای طبیعی برای بیماری زوال عقل و آلزایمر است.مطالعات متعدد در این تحقیق نشان می دهد که گینکو قادر به افزایش میکروبیالسیون و گردش خون در مغز است تا حافظه کوتاه مدت را افزایش دهد. مکمل های گینکو بیلوبا بعضی از محبوب ترین داروهای گیاهی برای عملکرد شناختی در جهان هستند.

روغن ماهی:

اسیدهای چرب امگا 3 کلسترول خوب است که در پیشگیری از ضایعات مغزی مفید است که اغلب پیش آگهی ها یا عوامل ایجاد کننده ی زوال عقل را متوقف می کند.

آروماتراپی( بو درمانی):

آروماتراپی با سطوح پایین تر هورمونهای استرس، اضطراب و افسردگی، و همچنین عملکرد شناختی و حافظه تقویت شده ارتباط دارد.

موز:

موز یک منبع غنی از پتاسیم است، یکتقویت کننده اعصاب عالی، که یک راه فوق العاده برای افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز است، بنابراین بهبود شناخت، حافظه و تمرکز را در بر خواهد داشت.

عصاره دارچین:

عصاره دارچین اثبات شده است که مانع ایجاد پلاک در مغز می شود و در نتیجه حافظه و شناخت را افزایش می دهد.

مکمل B12:

کمبود این ویتامین ضروری یکی از دلایل اصلی برگشت پذیری دمانس است ؛ اگر از زوال عقل زودرس رنج می برید، احتمال خوبی وجود دارد که شما نیز از کمبود B12 رنج می برید. این را می توان به راحتی با مکمل ثابت کرد، یا با مصرف مواد غذایی مانند ساردین، میگو، ماهی تن، گوشت گاو و ماست.

ورزش:

لذت بردن از پیاده روی سریع در چمن حداقل 30 دقیقه، و 5 بار در هفته ؛ لذت بردن از شنا، دویدن، دویدن، دوچرخه سواری، پیاده روی و فعالیت های مشابه، چند بار در هفته.

دانه ها:

به طور کلی، آجیل یکی از بهترین منابع مواد معدنی و آنتی اکسیدان های منحصر به فرد، از جمله منیزیم، فولات، اسید چرب امگا 3 و ویتامین B6 می باشد. فقط چند عدد بادام، گردو، یا بادام زمینی می تواند به شما در افزایش سطح شناختی کمک کند!

مراقبه (مدیتیشن):

مراقبه با گردش خون بهتر، کاهش اضطراب، حافظه بهبود یافته و سلامت کلی متابولیک مرتبط است، و قطعا هرگز صدمه ای نداشته و ذهن شما را برای مدتی باز می کند.

نحوه تشخیص دمانس

درمان زوال عقل با مدیتیشن

نکات دیگر و توصیه های موثر برای کاهش ابتلا به زوال عقل و آلزایمر:

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، یا زوال عقل یک کار تحریک کننده مثبت اعصاب را انتخاب کنید و زمان را در فعالیت های ذهنی چالش انگیز، مانند خواندن، بازی کردن و یا پخش یا نواختن موسیقی صرف کنید. زندگی اجتماعی سالم نیز می تواند به جلوگیری از شروع این بیماری کمک کند ، میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان میل کنید.

علائم زوال عقل و روش های پیشگیری و درمان گیاهی دمانس

4.667
این مطلب مفید بود ؟616
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
وبگردی