شستشوی دست ها
شستشوی دست ها با صابون یکی از مهم ترین عوامل برای جلوگیری از بروز بیماری هاست که باید به روش صحیح و اصولی و در مدت زمان مناسب شسته شود.

آیا با شستن دستهایتان میکروب ها را از آنها پاک می کنید؟

میکروب ها و عوامل بیماری زا همیشه انسانها را تهدید می کنند و رعایت بهداشت و تمیزی می تواند تا حدودی از بروز بیماری ها جلوگیری کند.یکی از روشهای رعایت بهداشت شستشوی دست ها با صابون است که آن هم اصول و مدت زمان خود را دارد. آیا دست هایتان تمیز است؟ مطمئنا، بعد از دستشویی رفتن آن ها را می شویید، اما همانطور که این آزمایش نشان می دهد، احتمالا دست ها را آنطور که باید تمیز نکرده اید.

مایع شستشوی دستی مناسب مهم است - دست ها می توانند کلنی نفرت انگیزی از حشرات را ایجاد کنند از جمله ، سالمونلا،ای کولی ، کلستریدیوم دیفیسیل ، کمپیلوباکتر (که در برابر آنتی بیوتیک های خاص مقاوم است)و همچنین ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا .

شستشوی دست ها

شستشوی دست ها با صابون

اما چه چیزی برای شستشوی دستی مناسب است و به اندازه کافی برای حفاظت از خود این کار را انجام می دهید؟

برای فهمیدن این از یک دوربین مخصوص استفاده کرده ام تا تکنیک های شستشوی دستی مختلف را آزمایش کنم - آب آبکشی معمولی تا 30 ثانیه برای کنترل بیماری توصیه شده.اول، یک ژل به نام Glo میکروب به باکتری هایی که به پوست چسبیده اند، بمالید. ژل تمیز کننده تحت نور می درخشد، به عنوان کمک بصری در آموزش بهداشت مورد استفاده قرار می گیرد - به عنوان مثال برای آموزش پرستاران که قرار است با بیماران کار کنند استفاده می شود.

ژل حاوی ذرات همان اندازه باکتری است، بنابراین هر چیزی که بماند (مثلا، زیرنور یو وی سفید دیده می شود)به شما ایده فوری از تکنیک شستشوی دست می دهیم. به عبارت دیگر، هر چه دست در این تصاویرسفیدتر باشد کثیف تر و هرچه تیره تر تمیزتر هستند.

اصول شستن دست ها

جلوگیری از بروز بیماری ها با شستن دست

هر چه دست سفیدتر باشد، آلودگی بیشتری پس از شست و شو روی آن باقی مانده :

شست و شو و تکان دادن دست

ما همه این کارها را انجام داده ایم:بدون صابون یا حوله، با عجله زیر آب دست ها را با یک تکان سریع شست و شو و خشک می کنیم. بنا بر مطالعه ای که در سال 2013 توسط دانشگاه دولتی میشیگان انجام شد، در واقع، تا یک چهارم از ما فقط به طور خلاصه دست هایمان را خیس می کنیم.

محققان بعد از اینکه از یک دستشویی عمومی استفاده کردند، 3500 نفر را مشاهده کردند و پی بردند مردان بیشتر از زنان می شویند با این حال، همانطور که تصویر نشان می دهد،شست و شو و تکان دادن دست کافی نیست بعد از اینکه سه ثانیه دست ها را زیر شیر می گیرید، دست ها یک سفید درخشان را زیر دوربین نشان می دهند - که نشان می دهد تعداد زیادی از باکتری ها در آنجا باقی خواهند ماند.

باکتری های دست

باکتری و میکروب های موجود در دست

فقط کمی از باکتری از دو طرف انگشتان خارج شده است. می توانید حلقه های سفید اطراف پوست را ببینید، که در آن کلونی های باکتری ها ممکن است ساکن باشند. دکتر لیزا ، متخصص بهداشت برجسته و استاد مدعو در دانشگاه سالفورد، می گوید:" آبکشی سریع هرگز کافی نیست." همه باید دست هایشان را به خوبی بشویند، به خصوص بعد از رفتن به دستشویی…

دکتر وال ، متخصص بهداشت عمومی دانشکده بهداشت لندن، توضیح می دهد باکتری های موجود در دست واقعا رایج است. ما مطالعه مسافران را در اطراف انگلستان انجام دادیم و دریافتند که 28 درصد آن باکتری در دست داشته اند. …

تحقیقات نشان می دهد که تنها 37 درصد از مردان و 61 درصد زنان پس از استفاده از حمام دست خود را می شویند. دکتر کرتیس می گوید:احتمال کمتری وجود دارد افراد دست هایشان را در حمام کثیف بشویند. به این دلیل است که احساس می کنند ممکن است به چیزی آلوده شوند - اما واقعا به شستن نیاز دارید. …

کثیف بودن دست ها

روش صحیح شستشوی دست ها

6 ثانیه شستشوی دست -بدون صابون

بر طبق تحقیقات، افراد در شش ثانیه دست ها را می شویند. اما این برای از بین بردن موثر باکتری ها کافی نیست.خدمات بهداشت و سلامت ملی توصیه می کند حداقل 15 ثانیه برای شست و شو نیاز است .

شستن دست ها برای مدتی طولانی تر، مناطق سفید را کاهش داده است ؛ توصیه های خدمات بهداشت و سلامت ملی براین است که دست هایتان را بطور کامل بهم بمالید تا مطمئن شوید که تمام مناطق تمیز هستند.لای انگشتان و زیر انگشترها را فراموش نکنید.

به طور کلی، دست های من باکتری های کمتری دارند - بدون شک چون این بار دست هایم را با حوله خشک کردم... او می گوید:خشک کردن دست ها واقعا مهم است. اگر هنگام شستن چیزی را از دست بدهید، عمل مالیدن به تمیز کردن هر باکتری کمک می کند.میکروب ها به راحتی از دستان مرطوب انتقال می یابند .میکروب و باکتری ها روی سطوح سخت مثل دسته در چسبیده و انتقال پیدا می کند.

زمان شستن دست ها

باکتری ها بعد از شستن دست بدون صابون

شستشوی دست در 6 ثانیه با صابون

به گفته دکتر کرتیس مهم ترین قسمت شستن دست ها استفاده از صابون است. تا وقتی که از صابون استفاده می کنید، شستن دست ها به شدت سخت است. چسبنده است، بنابراین باید آن را برای از بین بردن باکتری ها بشویید.

او می گوید:صابون، باکتری ها را نمی کشد، از بین می رود. این به این دلیل است که انتهای مولکول صابون به آب متصل در حالی که انتهای دیگر به کثیفی متصل می شود (که در آن باکتری خواهد بود).

بنابراین هنگامی که دستان پوشیده از صابون خود را آبکشی می کنید، آب صابون را جدا می کند و آلودگی را می برد. …

او می گوید به همین دلیل، استفاده از صابون با خاصیت ضد باکتری برای کشتن باکتری ها، مزیت دارد. ممکن است از شر چند میکروب دیگر خلاص شوید، اما اکثر آن ها با صابون نرمال از بین می روند. قرار دادن اجزای ضد باکتری در قالب صابون باعث تفاوت زیادی در شرایط سلامت عمومی نمی شود.کف صابون همچنین عمل مالیدن را به هنگام شستن زیاد می کند، که ممکن است توضیح دهد چرا در تصویر، با وجود شستن برای مدت کوتاهی، دست هایم تمیز می شوند - با این وجود هنوز مقدار زیادی از باکتری های سفید درخشان وجود دارد، اگرچه هنوز مقدار زیادی اطراف ناخن و جواهرات وجود دارد، زیر نوک انگشتانم و دور مچ دستانم. ناخن ها به راحتی تمیز می شوند این یک مشکل ویژه برای افرادی است که اغلب ناخن خود را می خورند، چون ممکن است آن ها را به خطر بیندازند.

زمانی که دست خود را می شویید باید نوک انگشتان خود را با کف دست تان تمیز کنید تا زیر ناخن هایتان پاک شوند.

مدت زمان شستن دست ها

استفاده از صابون برای شستن دست ها

شستشوی دست ها 15 ثانیه با صابون

این طور است که با توجه به خدمات بهداشت و سلامت ملی، چقدر باید دست را بشویید.در مطالعه دانشگاه ایالتی میشیگان، تنها 5 درصد دست هایشان را 15 ثانیه یا بیشتر می شویند به نظر می رسد که با شستن به خاطر این دو تکه چوب که ممکن است به طور معمول به آن ها زحمت ندهید، مانند مچ های دست ها.

همانطور که از تصویر می بینید، مناطق سفید بسیار کمتری نسبت به شست وشوی 6 ثانیه ای معمولی وجود دارد.

شستن دست ها با صابون

شستن دست ها در 15 ثانیه برای از بین بردن باکتری ها

شستشوی دست ها 30 ثانیه با صابون

آیا باید بیش از این شستشو را ادامه دهید؟ مراکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها در ایالات متحده، یک مرجع پیشرو در بهداشت عمومی، پیشنهاد می کند که 15 تا 30 ثانیه کافی است تا باکتری های مضر را از بین ببرید.

تفاوت قابل مشاهده ای وجود دارد - حتی مناطق سفید کمتری وجود دارد. تعداد باکتری ها در اطراف پوست در تصویر 15 ثانیه ای همه چیز را خراب کرده اند، اما من شگفت زده هستم از اینکه می بینم هنوز یک رد وجود دارد.

مراحل شستشوی دست ها

مناسب ترین مدت زمان برای شستشوی دست ها

چه چیزی را انتخاب کرده اید:حوله یا خشک کن ها؟

دکتر می گوید:بحث زیادی در مورد بهترین حوله و یا خشک کن دست وجود دارد - اما این تحقیقات ناتمام مانده اند.مهم ترین چیز این است که زمان را برای خشک کردن کامل دست هایتان در نظر بگیرید.تحقیقات نشان داده اند که 85 درصد از میکروب ها از دست های مرطوب منتقل می شوند، در حالی که در دستان خشک، 0.06 درصد است.

فایده استفاده از یک حوله و یا دستمال کاغذی این است که عمل خشک کردن هر گونه باکتری که با شستن از بین نرفته را از بین ببرید.خشک کن های دستی اتوماتیک برای این کار خوب هستند که تعداد چیزهایی که باید در حمام عمومی لمس کنید را کاهش می دهند.

علاوه بر همه اینها، شما باید از استفاده حوله مرطوب در دستشویی به طور مشترک اجتناب کنید. دکتر می گوید:من از تحقیقات خود دیده ام که چگونه باکتری ها زنده نمی مانند، بلکه در یک حوله مرطوب رشد می کنند.

اما نیازی نیست بیش از حد وسواس داشته باشید، چون این کار به آنچه در آینده انجام می دهید بستگی دارد.

 

چقدر به شستشوی دست هایتان مطمئن هستید؟ + تصاویر مهم

511
این مطلب مفید بود ؟110
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : dailymail / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
برچسب : سلامت بدن
وبگردی