سرطان پروستات
کمبود ویتامین D با بسیاری از خطرهای سلامتی همراه است. سرطان پروستات که یکی از شایعترین نوع این بیماری در مردان است رابطه مستقیمی با مصرف این ویتامین دارد.

علت ابتلا و روش پیشگیری از سرطان پروستات در مردان

طبق پژوهشی در مجله تحقیقات بالینی سرطان، ریسک ابتلا به سرطان فعال پروستات در مردان با کمبود ویتامین دی ، 4 تا 5 برابر بیشتر است. گرچه هنوز، دلیل آن کامل مشخص نشده است، اما محققان می گویند سنجش کمبود ویتامین D و اصلاح آن می تواند به عنوان بخشی ضروری در درمان سرطان در نظر گرفته شود. ویتامین D چندین نقش حیاتی و مهم در چگونگی رشد سلول ها بازی می کند.

مطالعات جدید محققان دانشگاه نورث وسترن نشان می دهد سرطان پروستات در مردانی که کمبود ویتامین D دارند، تهاجمی تر است. محققان به پزشکان توصیه می کنند قبل از عمل جراحی پروستات، سطح ویتامین D بیمار را بررسی کنند و پس از افزایش سطح ویتامین D با دارو، اقدام به عمل جراحی کنند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات

 

 

مردان بیشتر ساعات روز را در اداره و محل کار خود می گذرانند و از نعمت آفتاب محرومند، بنابراین باید به طور مداوم سطح ویتامین D بررسی شود و در صورت لزوم از مکمل های ویتامین D استفاده شود.

شیر، حبوبات، ماهی و روغن ماهی، تخم مرغ، آب پرتقال، قارچ ، انواع پنیر و خاویار حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند و نورخورشید مهمترین منبع ویتامین D است.

حقایقی در مورد سرطان پروستات

-مردان از پنجاه سالگی به بالا، بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

-داشتن پدر، برادر یا پسر مبتلا به سرطان پروستات، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

- به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در میان مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است.

- از میان هر هفت مرد آمریکایی، یک نفر به این عارضه مبتلا می شود.

-در انگلیس نیز سالیانه حدود 41 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

- گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از 60 سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از 40 سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای 40 سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.

-نژاد، محیط زندگی، عوامل ژنتیکی و شیوه زندگی مهمترین علل بروز این بیماری هستند.

نتایج این تحقیقات در نشریه در Clinical Oncology منتشر شده است.

بهترین روش برای پیشگیری از سرطان پروستات

اگرچه بیماری سرطان پروستات قابل درمان نیست اما برای کنترل آن توصیه می شود آقایانی که مشکل خاصی از نظر جسمی ندارند، به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز در هوای آفتابی در صورتی که هوا ابری و آلوده نباشد پیاده روی کنند. مواد غذایی حاوی ویتامین D مصرف کنند اما با توجه به اینکه دریافت مقدار زیاد ویتامین D نیز باعث اختلالاتی در بدن می شود، بهتر است که با توجه به نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی داشته باشند. همچنین لازم است در صورتی که با تشخیص پزشک سطح سرمی ویتامین D بدنشان از مقدار مشخص شده کمتر باشد، از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.

کمبود ویتامین D خطر سرطان پروستات را افزایش می دهد

59
این مطلب مفید بود ؟90
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
برگرفته از ایرنا-/ف
وبگردی