غذای کودکان بیش فعال
غذای کودکان بیش فعال در درمان آن ها بسیار تاثیر گذار است و غذاهای مضر برای این وضعیت می تواند همانند دشمن عمل کند و باعث بدتر شدن وضعیتشان شود.

بدترین مواد غذایی برای کودکان بیش فعال

بدترین مواد غذایی برای بیش فعالان می تواند همان دشمن های اصلی برای وضعیتشان باشد. برای این که علائم بیش فعالی را بهتر مدیریت کنید ، باید بدانید که چه بخورید و از چه غذا هایی دوری کنید . در این قسمت از نمناک به این موضوع پی می بریم که رژیم غذایی نقش مهمی را در در درمان علائم بیش فعالی ایفا می کند و همه ما می دانیم که رژیم غذایی مناسب می تواند تمرکز ما را بهبود ببخشد . همچنین رابطه بین قند و بیش فعالی را نیز تا حدودی می دانیم . در این مطلب چند مورد از بدترین غذا ها را برای افراد بیش فعال معرفی می کنیم .

1. هر گونه غذای سرخ کردنی

عموما همه افراد باید تا جایی که می توانند از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنند. غذا های سرخ کردنی کالری بالایی دارند اما کالری هایی که هیچ خاصیتی برای فرد ندارد و در واقع به آن ها کالری های تهی می گویند . این کالری ها فاقد ویتامین ها و مواد مغذی برای بدن هستند و در حقیقت پروسه سرخ کردن یک غذا باعث از بین بردن مواد مغذی درون ماده غذایی می شود .

غذای سرخ کردنی

2. محصولات لبنی

تحقیقات نشان داده است که یکی دیگر از چیزهایی که نباید به کودکان بیش فعال داد ، محصولات لبنی می باشد و مشخصا محصولاتی مثل ماست باعث افزایش رفتار آشفته می شود و این محصولات را نیز باید در لیست غذاهای ممنوعه قرار دهید . کودکان بیش فعال می توانند به جای مصرف شیر گاو از شیر سویا استفاده کنند. این شیر علاوه بر تأمین کلسیم، اسیدهای چرب ضروری نیز به بدن کودک می رساند.

3. غذا های حاوی گلوتن

محققان به این نتیجه رسیده اند که درصد بالای افراد و کودکان مبتلا به بیش فعالی ، حساسیت بالایی به گلوتن دارند و می توان گفت که 70 درصد از این افراد به گلوتن حساسیت دارند .

حساسیت به گلوتن تاثیر زیادی روی عملکرد مغز و پروسه های ذهنی مثل حافظه و برنامه ریزی دارد. بسیاری از افراد این موضوع را متوجه نمی شوند تا اینکه مصرف آن را قطع کنند .حال می توانید این کار را امتحان کنید و 30 روز را بدون خوردن گلوتن بگذرانید و نتایج را ببینید .

4. رنگ غذا

ارتباط زیادی بین افزایش بیش فعالی و رنگ های مصنوعی غذا ها وجود دارد و بیشتر این غذاها اشتراکات زیادی با هم دارد :میزان قند بالا ، پروسه فرآوری شده ، رنگ زیاد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که ماهیت قند و غذاهای فرآوری شده ا بزرگ ترین مشکلات را به وجود می آورد اما نباید رنگ مصنوعی آن را نادیده گرفت که این رنگ ها فعالیت فرد و یا کودک را تا حد زیادی افزایش می دهد و پس تا جایی که می توانید از دادن این غذاها به کودک خود خودداری کنید . پفک و انواع اسنک ها و فست فودها سرشار از مواد نگهدارنده، رنگ های خوراکی مصنوعی هستند. شما باید به مرور چیپس و پفک و ... را از برنامه غذایی کودکتان حذف کرده و به جای آن خوراکی های سالم تر و خانگی را جایگزین کنید.

5. گوشت و پنیر فراوری شده

گوشت ها و پنیرهای فراوری شده نیز در این لیست قرار می گیرد و مصرف زیاد ان ها باعث افزایش بیش فعالی می شود و در واقع خود این غذا ها عاملی برای بیش فعالی نیز هستند .

سعی کنید که این غذاهای فرآوری شده را با انواع طبیعی جایگزین کنید و مواد غذایی غنی و طبیعی را همراه با سبزیجات و میوه های تازه را به کودک خود بدهید و تا جایی که می توانید از این غذاها دوری کنید .

غذای بیش فعالان

6. نوشیدنی های آماده

به عنوان یک پدر مادر قطعا متوجه علاقه کودک خود به نوشیدنی های بسته بندی شده شده اید و از طرفی برای ساکت کردن آن ها هیچ راهی ساده تر از خریدن این نوشیدنی ها وجود ندارد .

متاسفانه بر خلاف راحتی تهیه این محصولات باید گفت که نوشیدنی ها قند بسیار بالایی دارد و در واقع می توان گفت که ضرر آن ها با نوشابه برابری می کند .

برای اینکه بیش فعالی کودک خود را مدیریت کنیم ، باید میزان قند مصرفی را در آن ها کاهش دهیم و تا جایی که می توانید آب را جایگزین این نوشیدنی ها کنید .

اگر کودکتان میل زیادی به نوشابه و آب میوه دارد به جای نوشیدنی های آماده در منزل برای او نوشیدنی و اسموتی های خانگی بسیار خوشمزه و مفید تهیه کنید.

7. نوشابه

اگر علائم بیش فعالی را در کودک خود مشاهده کرده اید ، از دادن نوشابه به او خودداری کنید که این نوشیدنی حاوی آلکالوئید و مقدار زیادی قند است و موجب تشدید اختلال بیش فعالی در او می شود .

8. شکلات

شکلات نیز به نوشابه شباهت زیادی دارد زیرا قند بسیار بالایی دارد . شکلات ها ویتامین ها و مواد معدنی زیادی ندارند و باعث تشدید بیش فعالی می شوند .

شکلات

9. نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها به راحتی در دسترس هستند و در بین نوجوانان طرفداران زیادی دارند .اگر کودک یا نوجوان شما به اختلال بیش فعالی مبتلاست هرگز نباید از این نوشیدنی ها مصرف کند . نوشیدنی های انرژی زا حاوی قند ، کافئین، محرک های جایگزین، رنگ های مصنوعی و طعم دهنده ها می باشند .

10. بستنی

کودکان بیش فعال نمی توانند کازئین (پروتئین مخصوص شیر) را تحمل کنند بنابراین با خوردن بستنی علائم آن ها تشدید می شود . خوردن بستنی را در کودکان بیش فعال غدغن نکنید اما نگذارید آنها روزانه بستنی مصرف کنند . مصرف هفته ای یکبار بستنی مشکلی برای آنان ایجاد نمی کند.

بستنی

11. انواع فست فود ها

فست فودهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده، ساندویچ ها و پیتزاها که دارای کالری زیادی هستند و هیچ ارزش غذایی ندارند را به کودکان بیش فعال ندهید زیرا مصرف این فست فودها در طولانی مدت باعث ایجاد کمبود ویتامین می شوند. کمبود ویتامین نیز عاملی برای تشدید این اختلال است . اگر درتهیه فست فودها ، از گوشت قرمز زیادی استفاده شود ، مصرف این نوع فست فود باعث تشدید دفعات و شدت بروز علائم می شود.

مضرترین و بدترین مواد غذایی برای کودکان بیش فعال

4.6104
این مطلب مفید بود ؟959
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/م.ح
وبگردی