عصب کشی دندان
زمانی که دندان ها پوسیده و دردناک می شوند نیازمند عصب کشی و درمان ریشه دندان هستند که این درمان در چهار مرحله و در بیش از دو جلسه انجام می شود.

عصب کشی و درمان ریشه دندان چیست و چطور انجام می شود؟

قبل از هر چیز، عصب کُشی دندان درست است یا عصب کِشی؟ قبل و بعد از “عصب کشی دندان” و درمان ریشه چه نکاتی را باید بدانیم و رعایت کنیم؟ افرادی که درگیر مشکلات دندانی هستند حتما بایستی این نکات را بدانند. معمولاً وقتی یک عفونت در داخل دندان وجود دارد، عصب کشی مجاری ریشه توصیه یا مورد نیاز می باشد.

مغز ساقه در داخل دندان می تواند به دلیل آسیب و یا به خاطر جراحت شدید، به وسیله باکتری ها عفونی شود.بدون انجام درمان، عفونت به اندازه ای شدید می شود که دندان باید کشیده شود.اگر دندان پزشک شما درمانی را توصیه کرده است، در این بخش از سلامت دهان و دندان در نمناک یک راهنمای گام به گام از چیزی است که شما می توانید در طی و بعد از این روش انتظار داشته باشید.

 عصب کشی دندان

همه چیز درباره قبل و بعد عصب کشی دندان

چگونه عصب کشی انجام می شود؟

قدم به قدم:

همانطور که انجمن دندانپزشکی آمریکا اشاره می کند، عصب کشی در اصل یک فرآیند چهار مرحله ای است و این درمان معمولاً در بیش از دو جلسه انجام می شود.

دندان پزشک با استفاده از یک آمپول محل مورد نظر را بی حس می کند تا دندان بی حس شود.زمانی که آمپول به داخل دهان زده می شود، کمی گزش حس می شود.

پس از بی حس شدن دندان، دندانپزشک یک سد دندانی می گذارد، یک ورق پلاستیکی کوچک که دندانها را جدا می کند، تا آن را در طول فرآیند تمیز نگه دارد.

سپس از یک ابزار بسیار کوچک مته مانند استفاده خواهد کرد و شکافی در قسمت بالایی دندان ایجاد می کند تا به داخل دندان دسترسی پیدا کند.

سپس، دندان پزشک از فایل های کوچکی استفاده خواهد کرد تا مغز دندان آسیب دیده را از داخل دندان حذف کند. او همچنین از فایل های موجود برای شکل دادن به فضای داخلی دندان و ریشه استفاده می کند و ممکن است به این فضای خالی آب بزند تا هر چیز و دندان خراب باقی مانده را بشوید و از بین ببرد.

 چگونگی عصب کشی دندان

 عصب کشی دندان چگونه انجام میشود؟

همچنین ممکن است دندان پزشک یک محلول ضد میکروبی به آن بزند تا هر باکتری باقی مانده را بکشد و خطر عفونت بیشتر را کاهش دهد.

هنگامی که فضای دندان کاملاً تمیز و خشک شد، آن را پر خواهد کرد.اغلب از یک ماده لاستیکی به نام گوتاپرکا استفاده می کند.

دندان پزشک به طور موقت دهانه را با یک پر کننده می بندد، در حالی که شما تاج دائمی ندارید.بعد از چند هفته، دندان پزشک با قرار دادن یک تاج دائمی یا نوع مشابهی از ترمیم در بالای دندان، درمان را به پایان خواهد رساند.بسته به وضعیت دندان شما، ممکن است نیاز داشته باشد تا یک پست پشتیبان کوچک در داخل محفظه ریشه بگذارد تا تاج یا ترمیم بیشتری را انجام دهد.

بعد از پروسه:

مراقبت خوب از دندان ها و لثه ها باید پس از عصب کشی انجام شود.شما ممکن است نیاز داشته باشید که یک باردیگر به دندان پزشک خود برای تست اشعه ایکس مراجعه کنید و اطمینان حاصل کنید که همه علائم عفونت از بین رفته اند.مهم است که یک برنامه مراقبت دهانی خوب داشته باشید، از جمله مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندانی که به مدت 12 ساعت با میکروب ها مبارزه می کند.

نحوه عصب کشی دندان

 عصب کشی دندان مرحله به مرحله

پاسخ به سوالات مهم در مورد عصب کشی و درمان ریشه

علائم نشان دهنده دندان نیازمند درمان ریشه

گاهی اوقات دندان ها به علت پوسیدگی فراوان و وسعت تخریب بدون هیچ علائم خاصی نیازمند درمان ریشه هستند اما در اکثر مواقع دندانهایی که نیازمند درمان ریشه می باشد با علائمی مانند افزایش حساسیت به سرما یا گرما، حساس شدن به احساس درد حین جویدن، ورم کردن، خروج چرک از لثه ، درد خود به خودی، درد شبانگاهی، تغییر رنگ دندان و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن، همراه هستند.

تیره شدن دندان بعد از معالجه ریشه

در زمان قدیم دندان هایی که بر روی آنان درمان ریشه صورت می گرفت ، به تدیج سیاه و تیره رنگ می شدند اما امروزه این تغییر رنگ به علت پیشرفت های تکنیکی کم و ناچیز بوده و اگر هم اتفاق افتد می توان با استفاده از روش های سفیدکردن یا روکش های چینی و لمینت آن را برطرف نمود.

 دندان نیاز به عصب کشی

علت سیاه شدن دندان بعد از عصب کشی

عصب کُشی یا عصب کِشی؟

عصب کُشی واژه کاملا غلطی است و واژه عصب کِشی نیز تمام مراحل درمان دندان را شامل نمی شود بنابراین لفظ درمان ریشه یا درمان کانال ریشه که شامل مراحل کلی درمان مانند خارج کردن پالپ دندان (عصب و عروق)، پاک سازی و شکل دهی کانال ها، ضدعفونی کردن آنها و سپس مهر و موم کردن و پرکردن ریشه با مواد سازگار با بدن است ، صحیح می باشد.

آیا عصب کشی دندان را ضعیف می کند؟

عصب کشی، سبب تضعیف دندان نمی شود ، بلکه پوسیدگی ، دندان را ضعیف می کند زیرا دندان های پوسیده به علت تخریب ساختار نسج دندان نسبت به دندان های سالم ضعیف تر می باشند. هنگامی که دندان را پر می کنیم ، دانپزشک تمام قسمتهای پوسیده و تخریب شده دندان را خارج می کند و آن را با مواد سازگار با بدن پر می کند که این مواد پرکردنی حتی موجب تقویت ساختار دندان تخریب شده می شود، بنابراین عصب کشی، سبب ضعیف شدن دندان نمی شود، بلکه پوسیدگی دندان موجب ضعیف شدن آن می شود. به علل متفاوت مانند تغییر رطوبت، تاثیر موادی که در پروسه درمان ریشه استفاده می شود و... ساختار دندان ها بعد از عصب کشی تغییراتی می یابد که این تغییرات در افزایش ضعیف شدن دندان ها بی تاثیر می باشند.

 عصب دندان

عصب کشی و درمان ریشه دندان

علت درد دندان پس از عصب کشی

در صورت دردهای احتمالی بعد از درمان نگران نباشید زیرا در روزهای نخست درمان ریشه مخصوصا زمانی که قبل از کار درمان درد و التهاب وجود داشته ، دندان ها کمی حساس و دردناک می شوند زیرا قطع و خارج کردن عروق و اعصاب از کانال ریشه موجب ایجاد زخم و التهاب در اطراف ریشه دندان در استخوان می شود.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

بعد از درمان ریشه و قبل از اینکه دندان را پر کنید ، به این علت که دندان ها در عرض شکستن هستند نباید با آن غذا بجوید و روی آن فشار بیاورید. در این زمان لازم است بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید و هرگز مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و چکاپ های منظم را فراموش نکنید.

 مراقبت از دندان

مراقبتهای بعد از درمان ریشه دندان

عمر دندان هایی که درمان ریشه شده اند

در بسیاری از موارد عمر دندان های درمان ریشه شده با طول عمر دندان های طبیعی برابر است . در موارد نادری بعد از درمان اولیه ریشه، بیمار درد دارد و علائم بیماری از بین نمی رود و باید بر روی دندان جراحی قطع انتهای ریشه یا درمان مجدد صورت گیرد.

ابزارها و فناوری هایی مورد استفاده در عصب کشی دندان

در سال های اخیر متخصصان و محققان تلاش فراوانی برای درمان ریشه انجام داده اند که این درمان ها سریع ، کنترل شده و با دقت فراوان و بدون درد صورت گیرد و برای رسیدن به این اهداف وسایل جدیدی ارائه شده است که در ادامه بخشی از آنها را معرفی می کنیم:

1. لوپ ها و میکروسکوپ

وسایل بزرگ نمایی مانند لوپ ها و میکروسکوپ سبب افزایش کیفیت و بهبود درمان گشته و بسیاری از درمان های غیرممکن را ممکن ساخته است . بسیاری از دندانپزشکان در جراحی های دشوار دندان از میکروسکوپ دندان پزشکی استفاده می کنند.

 ابزارهای عصب کشی

ابزارهای عصب کشی و درمان ریشه دندان

2. دستگاه های الکترونیک

امروزه نیاز به استفاده از رادیوگرافی های مکرر وجود ندارد زیرا دستگاه های الکترونیک جدید می توانند با دقت بالای 95درصد طول کانال ها را به راحتی نشان دهند.

3.موتورهای هوشمند

استفاده از موتورهای هوشمند در درمان ریشه بدون درد موثر است و درمان را بدون صدا و در کمال آرامش امکان پذیر می سازد و با تنظیم سرعت و قدرت مناسب دقت کار را به حداکثر و میزان خطاها را به حداقل می رساند .

خطرات درمان ریشه دندان

امروزه با بکار گیری از مواد و تکنیک های جدید و درمان همراه با بی حسی، پروسه درمان تقریبا بدون درد انجام می شود بنابراین بیماران نباید به خود ترس راه دهند و درمان را به تاخیر اندازند .

 عمر دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان چه خطراتی دارد؟

علت درمان مجدد ریشه دندان

برای درمان ریشه لازم است که کانال های ریشه به خوبی تمیز شده باشد و طول ریشه تا انتها با مواد مخصوص پر شده باشد، طول ریشه در رادیوگرافی قابل مشاهده است . اگر این موارد به خوبی انجام نشود و کانال های ریشه به علت مسدود و کج بودن کانال، شکست وسیله در کانال، یا اشکال در کار درمانگر قبلی تا انتها تمیز و پرنشده باشد ، در قسمت کار نشده کانال میکروب ها امکان رشد می یابند و عفونت و ضایعه استخوانی ایجاد می شود که بیمار را با درد و آبسه دندانی روبرو می کند که در این شرایط بیمار باید مجددا تحت درمان ریشه قرار بگیرد تا قسمت های کارنشده، کانال کاملا درمان شود.

میزان موفقیت درمان مجدد ریشه دندان

برای درمان ریشه قبلی ؛ تلاش فراوانی باید صورت بگیرد و در برخی موارد بعد از درمان مجدد ، مشکلات قبلی آشکار می گردد. میزان موفقیت درمان مجدد ریشه 60 تا 80 درصد است اما اگر مشکلات دندان با درمان مجدد نیز برطرف نشود ، باید جراحی قطع انتهای ریشه صورت گیرد.

 

عصب کشی و درمان ریشه دندان را ضعیف می کند؟

4.5142
این مطلب مفید بود ؟12715
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ن/ز.ت
وبگردی