عقب ماندگی ذهنی
عقب ماندگی ذهنی چیست و چه علتی دارد؟ علل عقب ماندگی ذهنی در کودکان چیست؟ در ادامه از هر آنچه که باید درباره عقب ماندگی ذهنی کودکان بدانید، مطلع خواهید شد.

علل عقب ماندگی ذهنی چیست

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که در حدود 10 تا 20 درصد از کودکان و نوجوانان دارای نوعی ناتوانی ذهنی هستند.تربیت کودک کار دشواری است و افرادی که دارای معلولیت ذهنی هستند، دشوارتر هم هستند. در اداه این بخش از سلامت نمناک برخی از مسائل دخیل نام برده شده اند و اینکه چگونه می توانید به کودک خود کمک کنید تا زندگی سالم داشته باشد.

عقب افتادگی ذهنی چیست؟

این طبقه بندی برای کودکان مبتلا به IQ ضعیف، نوعاً در محدوده 70 تا 75 یا کم تر داده می شود.آن ها همچنین مهارت های تطبیقی پایینی دارند و مهارت های اجتماعی و منحنی یادگیری خوبی عملاً وجود ندارد.کودکان معلول ذهنی نسبت به همتایان خود در کسب مهارت های زندگی مانند پیشرفت گفتار و منطق، کندتر هستند.

انواع عقب افتادگی ذهنی در کودکان:

عقب ماندگی ذهنی با فیلم ها و نمایش های تلویزیونی کلیشه ای شده است و این ها باعث شده است که مردم بر این باور باشند که یک فرد معلول ذهنی فردی است که کند و کودن است و اغلب به عنوان یک ابله روستایی مورد تمسخر قرار می گیرد ؛ در حقیقت، این معلولیت با مقیاس های مختلف متغیر است، و جایی برای بهبود وضعیت بیماران وجود دارد.

علت عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی در کودکان 

معلولیت ذهنی خفیف:

بیش از 85 درصد از کودکان مبتلا به این معلولیت در این رده قرار می گیرند و تا مدت کوتاهی قبل از دبیرستانشان مشکلی ندارند. IQ آنها در حدود 55 تا 70 هستند، گاهی نمی توانند مفاهیم انتزاعی را درک کنند اما می توانند به صورت مستقل و بزرگ عمل کنند.

معلولیت ذهنی متوسط:

IQ آنها بین 35 تا 54 است، حدود 10 % از کودکانی که مبتلا به عقب ماندگی ذهنی هستند را تشکیل می دهند.

این کودکان می توانند در جامعه ادغام شوند، چون می توانند سخنرانی و مهارت های ضروری زندگی را یاد بگیرند. با این حال، عملکرد تحصیلی آن ها به احتمال زیاد ملال انگیز بوده و در مدرسه ضعیف خواهند بود. این کودکان می توانند خودمختاری داشته باشند اما نمی توانند برای مدت طولانی مستقل بمانند.

معلولیت ذهنی حاد:

IQ آنها 20 تا 34 است، این کودکان 3 - 4 % از جمعیت معلولیت ذهنی را تشکیل می دهند.از طریق آموزش گسترده، این کودکان می توانند قادر به یادگیری مهارت های مورد نیاز زندگی باشند، اما باید در یک خانه امن زندگی کنند، تا از شرایط استرس زا دوری کنند.

 عقب ماندگی ذهنی

انواع عقب افتادگی ذهنی کودکان

معلولیت ذهنی عمیق:

این جدی ترین شکل از معلولیت است و نادرترین نوع، تنها 1 تا 2 درصد از کودکان دارای معلولیت ذهنی عمیق هستند که این گروه را تشکیل می دهند.آن ها به شدت معلول هستند و به دلیل مهارت های زندگی ضعیف نیاز به نظارت گسترده دارند.با آموزش منظم و تنظیم یک روش روتین، ممکن است قادر به انتخاب کارکردهای اصلی زندگی باشند.

علل عقب ماندگی ذهنی در کودکان:

برخی از دلایل عبارتند از:

ژنتیک از دلایل عقب ماندگی ذهنی:

بیش از 30 % عقب ماندگی های ذهنی مربوط به ژنتیک است.این کودکان احتمالاً از مشکلاتی نظیر سندرم داون و سندرم شکننده X رنج می برند.

عقب افتادگی ذهنی

علل عقب افتادگی ذهنی در کودکان چیست؟

آسیب سر:

آسیب سخت سر می تواند باعث التهاب مغز شود و این می تواند مشکل ذهنی کودک را تغییر دهد و منجر به مشکلات مربوط به حافظه، توجه و استدلال شود.

مسائل مربوط به بارداری:

زنان باردار که مواد مخدر مصرف می کنند سیگار می کشند و الکل می نوشند می توانند به شدت بر رشد مغز جنین تاثیر بگذارند.

بیماری از علل های عقب ماندگی ذهنی:

کودکانی که از سرخک رنج می برند، می توانند آنسفالیت را گسترش دهند که باعث عقب ماندگی ذهنی می شوند. کودکانی که از بیماری های مادرزادی رنج می برند نیز در معرض خطر توسعه ضعیف مغز قرار دارند.

عقب ماندگی ذهنی کودک

عقب ماندگی ذهنی

قرار گرفتن در معرض مواد سمی:

عناصری از قبیل جیوه، سرب و کادمیم با کاهش رشد عقلانی مرتبط هستند.

علائم معلولیت ذهنی و نشانه ها در کودکان:

همه کودکان مثل هم نیستند و چنانچه در ادامه این قسمت از نمناک می خوانید نشانه ها و علائم عقب ماندگی ذهنی در کودکان متفاوت است که در اینجا چند مورد وجود دارد:

_سختی در بیان

_یادگیری آهسته برای حرف زدن

_جا گذاشتن اشیا

_مشکل برای به خاطر سپردن

_عملکرد ضعیف آکادمیک

_هوش کم

_عملکرد ضعیف در تست IQ

_توجه ویژه ای برای یادگیری مهارت های ساده ضروری است

_داشتن مشکل برای لباس پوشیدن

_نشانه های رفتاری

_پرخاش

_افسردگی

_اضطراب

_تمایل به آسیب به خود

_افکار خودکشی

_روابط درون فردی ضعیف

_وابستگی بیش از حد به والدین

_عدم قادر بودن به پاسخگویی به شرایط به روش اندازه گیری شده

_محدوده توجه کم

معلولیت ذهنی کودکان

علائم معلولیت ذهنی 

ویژگی های کودکان معلول ذهنی:

حافظه بد:

این کودکان حافظه کوتاه مدت کوتاهی دارند با این حال، برای کارهایی که به صورت مکرر انجام می دهند، می توانند اطلاعات را به خوبی و بدون نشان دادن علائم عقب ماندگی ذهنی به یاد بیاورند.

منحنی یادگیری آهسته از ویژگی های کودکان معلول ذهنی:

توانایی آن ها برای پردازش اطلاعات جدید در مقایسه با سایر بچه ها نسبتاً کم است. این بدان معنا نیست که آن ها قادر به یادگیری نیستند.

کمبود توجه:

آن ها قادر به نگه داشتن توجه طولانی برای یک کار واحد نیستند یک روش خوب برای رفع این مشکل این است که آن ها را از مهم ترین جنبه کار آگاه کرد و سپس توجه خود را به آنها معطوف کرد.

معلول ذهنی

کودکان معلول ذهنی 

بی علاقگی از ویژگی های کودکان معلول ذهنی:

به خاطر شکست های مکرر، برخی از کودکان به مهارت های خود اعتماد ندارند، حتی اگر درست باشند آن ها در طول زمان ایمان خود را برای توانایی هایشان از دست می دهند و در یادگیری بی علاقه می شوند.

زندگی مستقل:

انجام کارهای مکرر برای آنها آسان است و این می تواند، کمک کند تا برای مدت زمان کوتاهی مستقل بمانند و همچنین آن ها را برای بزرگسالی آماده کند.

ناتوانی در دفع احساسات:

وقتی کودکان بزرگ تر می شوند، می توانند واکنش های اندازه گیری شده ای را هنگام مواجهه با شرایط ناشناخته ارائه دهند.کودکانی که ناتوانی های ذهنی دارند، قادر به انجام این کار نیستند و ممکن است به طور غیرقابل پیش بینی پاسخ دهند، معمولاً پرخاشگری را نمایش می دهند.

عقب ماندگی ذهنی

ویژگی های کودکان معلول ذهنی چیست؟

رشد اجتماعی:

به خاطر فوران های مرموز و مهارت های زبانی ضعیف، آن ها ممکن است قادر به تعاملات اجتماعی سالم نباشند.

کاربرد ایده های جدید:

آن ها نمی توانند مهارت هایی را که جدیدا کسب کرده اند، بکار ببرند.

تشخیص عقب ماندگی ذهنی:

چند راه برای تشخیص عقب ماندگی ذهنی در کودکان وجود دارد.

عقب افتادگی ذهنی

روش های تشخیص عقب ماندگی ذهنی

مقیاس هوش استنفورد - بینت:

این آزمایش استدلال کم، دانش، استدلال سیال، پردازش بصری - فضایی و حافظه را اندازه گیری می کند. این یکی از آزمایش های اولیه ای است که اختلالات یادگیری را در کودکان تشخیص می دهد.

ارزیابی باتری کوفمان برای کودکان:

این آزمون برای ارزیابی رشد شناختی یک کودک مورد استفاده قرار می گیرد. انواع آزمایش های انجام شده در محدوده وسیعی هستند و براساس سن کودک متفاوت هستند. این تست یک تست مستقل نیست، به این معنی که نتایج این تحلیل را باید در ارتباط با دیگر تست ها مشاهده کرد.

مقیاس رشد نوزاد:

این آزمون استاندارد برای کودکان بین 1 تا 42 ماهگی است. مهارت های حرکتی، زبان و شناختی مورد آزمایش قرار می گیرند. این امر به نوبه خود به نمایش کودکانی کمک می کند که مستعد مشکلات توسعه در آینده هستند.

درمان:

هیچ "درمانی" برای عقب ماندگی ذهنی وجود ندارد با این حال، راه هایی وجود دارد که شما می توانید زندگی آن ها را غنی کرده و کمک کنید کودکی خوبی داشته باشند.

عقب ماندگی ذهنی کودک

تشیخص عقب ماندگی ذهنی کودکان

درمان سلول بنیادی:

این می تواند برای کودکانی که سندرم داون دارند مفید باشد. در حالی که نمی توان سندرم داون را حذف کند، اما می توان به ترمیم هر گونه سلول های آسیب دیده کمک کرد که به بهبود توانایی های ادراکی آن ها کمک می کند.

مدرسه در خانه برای کودکان عقب مانده ذهنی:

از آنجا که سرعت یادگیری کند است، مدرسه در خانه گزینه خوبی است که در آن کودک می تواند در محیط حفاظت شده پیشرفت کند. اگر کودک به جای بصری شنیداری باشد، کل تجربه یادگیری می تواند براساس نیازهای کودک تغییر کند این انعطاف در مدارس موجود نخواهد بود.

طب سوزنی برای کودکانی که عقب ماندگی ذهنی دارند:

مطالعات نشان داده اند کودکانی که این نوع درمان را دریافت می کنند، افزایش قابل توجهی در آزمون های IQ و همچنین مهارت های اجتماعی داشتند.

طب سوزنی

طب سوزنی برای کودکان

مدارس ویژه:

این مدارس کودکان دیگر را با معلولیت های خاص زیر یک سقف قرار می دهد. این کلاس ها با سرعت کمتری انجام بالا می رود و از این رو کودکان می توانند به سرعت مفاهیم را درک کنند.

پیش گیری از عقب ماندگی ذهنی:

زنان باردار باید از مصرف مواد مخدر، سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل خودداری کنند، زیرا می تواند منجر به نقص عصبی در کودک شود.

کودکان باید در مقابل بیماری هایی مانند سرخک واکسینه شوند.

زنانی که از پرکاری تیروئید رنج می برند باید درمان شوند چون می تواند منجر به نقص های عصبی جنین شود.

مشکلات رایج در مواجه با کودکان معلول ذهنی:

چالش های مشترکی که کودکان معلول از لحاظ رشد با آن روبرو هستند، عبارتند از:

انزوای اجتماعی:

آهسته است، این کودکان اغلب توسط همسالان خود طرد می شوند. اغلب کودکان از یک کودک معلول ذهنی اجتناب می کنند. نه فقط آن ها، حتی افرادی که سعی می کنند با آن ها دوست شوند نیز مورد تمسخر قرار می گیرند.

کودکان معلول ذهنی

کودکان معلول ذهنی 

گردن کلفتی:

مردم از چیزی که نمی توانند درک کنند و از آنچه که نمی توانند پیروز شوند، می ترسند. ناتوانی کودکان و یا حتی بزرگسالان برای درک نیازهای یک کودک معلول ذهنی می تواند نفرت، ترس و تحقیر را پرورش دهد. بسیاری از کودکان دارای معلولیت از طرف همسالان خود مورد تمسخر قرار می گیرند و اغلب نام ناخوشایندی نیز دارند.

خودکارآمدی پایین:

عملکرد دانشگاهی ضعیف به طور مداوم می تواند تاثیر منفی بر روان آن ها داشته باشد. درک موضوعات پیچیده ممکن است برای هر کودک دشوار باشد.

تنهایی از مشکلات کودکان معلول ذهنی:

به خاطر انزوای اجتماعی و قلدری، بسیاری از کودکان مبتلا به معلولیت های ذهنی از تنهایی رنج می برند.

عقب ماندگی ذهنی کودک

مشکلات کودکان معلول ذهنی 

مشکلات پزشکی:

کودکانی که از عقب ماندگی ذهنی عمیق رنج می برند، احتمالاً مشکلات سلامتی دیگری نیز دارند که این می تواند شامل کاهش دید، مشکلات شنوایی، عملکرد ضعیف و غیره باشد.

راهنمایی های والدین برای کمک به رشد کودک با ناتوانی ذهنی:

والدین می توانند نقش مهمی در درمان و پرورش کودک با ناتوانی ذهنی ایفا کنند.

در این بخش از نمناک چند نکته برای کمک به ایجاد یک کودک متولد شده وجود دارد:

تشویق استقلال:

کودکان مبتلا به ناتوانی های ذهنی، منحنی یادگیری آهسته ای دارند. والدینی که به فرزند خود می گویند نمی تواند کاری انجام دهد، به کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس او به شدت کمک می کنند.

در مورد پیشرفت علمی های او را پی گیری کنید:

در جلسات والدینی مدرسه فعال باشید تا بفهمید نقاط قوت و ضعف فرزند شما چه هستند.مکالمه های والدین - معلم می تواند یک راه عالی باشد که در آن می توانید مسیر رشد کودک خود را نظاره گر باشید.

اجتماعی کردن:

بسیاری از والدین تعارض فرزند خود را با دیگران محدود می کنند.افراد دیگری هستند که می خواهند از موقعیت های ناخوشایند اجتناب کنند در حالی که این دلایل قانونی هستند، اماداشتن یک کودک فعال از نظر اجتماعی بسیار مهم است.

ناتوانی ذهنی کودک

کمک به رشد کودک با ناتوانی ذهنی

شبکه سازی:

مراقبت از کودک دارای معلولیت ذهنی برای والدین دشوار است.اغلب مواردی وجود دارند که والدین به افسردگی دچار می شوند و یا کش مکش بین زوجین رخ می دهد و این می تواند مفید باشد که بدانند والدین دیگری وجود دارند که کار متفاوتی را انجام می دهند.

ایجاد ارتباط حرفه ای به والدین کمک می کند، چون نه تنها به عنوان یک گروه حمایتی عمل می کند، بلکه به جایی تبدیل می شود که والدین می توانند تجربیات و ایده های خود را با روش های جدید پرورش کودکان معلول به اشتراک بگذارند.

کودکان خود را آموزش دهید:

بزرگ کردن یک کودک با معلولیت ذهنی ممکن است دشوار باشد و جلسات مشاوره با متخصصین می تواند به غلبه بر این مشکلات کمک کند. حتی اگر قادر به ملاقات با یک متخصص نباشید، کتاب هایی مانند اینها به شما کمک می کنند:

زمانی که کودک شما معلولیت دارد، نوشته شده توسط ام.ال باتشا. راهنمای پدر و مادر و معلم برای کودک نیازمند است، نوشته شده توسط دارل.ام پارکری.

روتین برای کودکان ناتوان ذهنی:

ایجاد یک عادت که کودک شما دنبال می کند می تواند به آن ها کمک کنند تا احساس امنیت کنند. مدرسه می تواند استرس زا باشد و یک محیط امن در خانه با یک روتین قابل پیش بینی، می تواند به آن ها کمک کند احساس امنیت کنند.

ناتوانی ذهنی کودک

کودکان ناتوان ذهنی 

تحسین و پاداش:

به خاطر چالش هایی که هر روز با آن ها مواجه می شوند، عزت نفس پایین در آنها عادی است، و آن ها به قدردانی و ابراز علاقه مداوم به غلبه بر احساسات بدشان نیاز دارند.استفاده از سیستم پاداش می تواند به افزایش اعتماد به نفس آن ها کمک کند.

مدیریت رفتاری برای کودکان ناتوان ذهنی:

کودکان مبتلا به معلولیت های ذهنی می توانند از عهده وضعیت های ویژه ای برآیند. در چنین مواردی، ضروری است که آن ها به ناتوانی خود در درک این چیزها توجه نکنند. ذهن آن ها در چنین شرایطی ایده خوبی خواهد بود. چیزی به سادگی دادن هدفون و گوش دادن به موسیقی باعث منحرف کردن ذهن آن ها می شود. بسیاری از کودکانی که چالش های فکری دارند، یاد گرفته اند که بر ناتوانی خود غلبه کنند و زندگی سالمی داشته باشند.

 

علل و علائم انواع عقب ماندگی ذهنی + راههای پیشگیری و درمان

4.718
این مطلب مفید بود ؟171
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : parenting.firstcry / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی