تکالیف مدرسه

روشهای تشویق کودکان برای انجام تکالیف مدرسه

کد مطلب : 26702تعداد نظرات : 1 نظرزمان مطالعه : 4 دقیقه
اغلب والدین انتظار دارند که کودکانشان زمانی را برای انجام دادن تکالیف مدرسه اختصاص دهند اما این کار نیاز به برنامه ریزی و تشویق کودکان توسط والدین دارد.

علاقمند کردن کودکان به انجام تکالیف مدرسه توسط والدین

برخی از کودکان به انجام تکالیف مدرسه توجهی نمی کنند و حتی در دوران نخست تحصیل بدون نوشتن و انجام دادن تکالیف خود به مدرسه می روند . والدین این کودکان همواره به فکر راهی هستند که بتوانند کودک خود را به تحصیل و انجام تکالیف مدرسه به طور صحیح علاقه مند کنند اما برخی از آنها روش های غلطی را انتخاب می کنند که نه تنها باعث جذب کودک و علاقه مند نمودن او نمی شود بلکه با رفتارهای غلط کودکشان را از مدرسه بیزار می کنند.

در این بخش از نمناک شما را با روش هایی آشنا می کنیم که با انجام این روش ها می توانید به کودکان کمک کنید که تکالیف مدرسه خود را انجام داده و در مدرسه عملکرد عالی ای از خود نشان دهند.

بهترین روش ها برای ترغیب کودک به انجام تکالیف مدرسه

برای کودک خود برنامه ریزی کنید

یک زمان برای کودک خود تعیین کنید که در آن هنگام به انجام تکالیف درسی خود بپردازد و در این زمان به او اجازه بازی کردن، صحبت با دیگران، تماشای تلویزیون را ندهید چرا که او باید درک کند در این زمان به محل انجام تکلیف رود.

برای برنامه ریزی از خود کودک کمک بگیرید

از کودک خود بخواهید که با همکاری شما زمان برنامه ریزی ها را مشخص کند و بهترین زمان را برای انجام تکالیف انتخاب کند. زمان اجباری برای کودکانی که تکالیف را سریع و بی توجه انجام می دهند مشخص نمایید و اگر او تکلیف را غیر مسئولانه انجام داد به او وقت آزاد جایزه ندهید.

تکالیف مدرسه

به کودک بیاموزید تکالیف خود را یادداشت کند

به کودک بیاموزید در مدرسه تکلیف داده شده و برنامه درسی اش را یادداشت کند تا بتواند آن را صحیح انجام دهد.

تکالیف درسی فرزندتان را انجام ندهید

تکالیف درسی فرزندتان را انجام ندهید زیرا اینگونه این باور را در وی تأیید می کنید که او خودش نمی تواند کارش را انجام دهد.

به فرزندتان کمک کنید

اجازه دهید فرزندتان تکالیفش را خودش انجام دهدو فقط به او در انجام تکالیف کمک کنید . به او بگویید انتظار دارید که او خودش تکالیف خود را انجام دهد و با بزرگ تر شدن کودک میزان استقلال فردی انجام تکالیف درسی را بیشتر کنید.

محیط آرامی را برای انجام تکالیف انتخاب نمایید

فرزندتان باید در حیط آرامی تکالیف درسی خود را انجام دهد و آنها نباید تکالیف خود را جلوی تلویزیون یا جاهای شلوغ با بی توجهی انجام دهند.

محل انجام تکالیف باید دارای نور کافی باشد

برای اینکه کودک مشق های خود را با حواس جمع تری بنویسد و درسش را بخواند باید محل انجام تکالیف دارای نور کافی باشد.

والدین و تکالیف مدرسه

همه وسایل فرزندتان را دم دست او بگذارید

برای اینکه فرزندتان هنگام انجام تکالیف دچار حواس پرتی نشود ، روی میز تحریر او وسایل مورد نیاز برای انجام تکالیفش مانند(مداد، خودکار، نوار چسب، قیچی، خط کش، گونیا، پرگار، کاغذ چک نویس، فرهنگ لغت، تقویم رومیزی و...) را قرار دهید.

بر انجام تکالیف نظارت کنید

بر انجام تکلیف کودکتان نظارت کنید و به او دلگرمی بدهید که می تواند مستقل تکالیف خود را انجام دهد.

کودک خود را تحسین کنید

به تحسین اهمیت دهید زیرا تحسین شما اثر زیادی در ایجاد احترام به خود، در فرزندتان و کمک به او در کسب رفتارهای مناسب جهت انجام تکالیف دارد . پس تلاش های فرزندانتان را به طور مستمر تحسین کنید و او را در آغوش بگیرید.

تشویق های مورد علاقه کودکان به کار ببرید

برای افزایش انگیزه در انجام تکالیف از تشویق های مورد علاقه کودکان مانند پارک رفتن و مهمانی رفتن استفاده کنید و یا جایزه کوچکی برای او تعیین کنید.

تنبلی در انجام تکالیف

با کودک مشاجره نکنید

اگر کودک شما در انجام تکالیف کوتاهی نمود ، با او مشاجره نکنید زیرا مشاجره با فرزندان موقعیتی است که بردی به همراه ندارد بلکه با او قاطعانه صحبت کنید. هیچگاه اعتماد به نفس آن ها را ضایع نکنید.

پس به فرزندتان روشن و قاطع بگویید که انتظار دارید تکالیف را مسئولانه انجام دهد و فقط هر بار در برابر هر بهانه ای که فرزند برای انجام ندادن تکالیف می آورد درخواست خود را قاطعانه تکرار کنید و به او بگویید هیچ کار دیگری نباید بر انجام تکالیف درسی اش پیشی بگیرد.

از تهدیدهای بی معنا خودداری کنید

به فرزندتان بگویید که اگر تکلیف خود را انجام ندهد نمی تواند از تفریحاتی مانند تلویزیون تماشا کردن، بیرون رفتن، تلفن به دوستان و... منع می شود و از حرف خود کوتاه نیایید . همچنین از تهدیدهای بی معنا که عملی نیستند خودداری نمایید.

مصالحه نکنید

روی خواسته خود بمانید و هرگز عصبانی نشویید و اگر کودک واکنش هایی در برابر خواسته تان مانند گریه کردن و اظهار عجز نمودن، عصبانیت، داد و بیداد کردن و اظهار بی تفاوتی نمود از موضع خود کوتاه نیایید.

ترغیب کودکان به درس خواندن

با معلمان او در ارتباط باشید

مشکلات تکلیف درسی فرزندانتان را به معلم او بگویید تا با هم چاره ای برای این مشکلات بیاندیشید . اگر کودک تکالیف درسی اش را انجام ندهد با معلمش تماس بگیرید شاید کودک شما مشکلی در یادگیری یا حواس پرتی داشته باشد.

کودکتان بخواهید که کلیه تکالیف درسی او را برایتان یادداشت کند

اگر فرزندتان تکالیفش را یادداشت نمی کند از معلم او بخواهید که تکالیف درسی را برای شما بنویسد. اگر کودک تکالیف درسی اش را درست انجام نمی دهد ، با معلمش تماس بگیرید تا بداند شما با معلمش هماهنگ هستید.

از همکلاسی ها کمک بگیرید

اگر همکلاسی درسخوان کودک شما به شما نزدیک است از او کمک بخواهید و در هفته یکی، دو برنامه بچینید که آنها با هم درس بخوانند تا فرزندتان به درس علاقه یابد.

نداشتن تمرکز موجب ایجاد بی علاقگی در کودک می شود

اگر فرزندتان دائما در دیکته کلمات را جا می اندازد یا کتاب و دفترهایش را گم می کند ، او تمرکز کافی ندارد . این وضعیت در صورت ادامه یافتن باعث کاهش علاقه کودک به تحصیل می شود. تمرکز پایین یعنی کودک توانایی تداوم و نگهداشتن توجه خود را به روی هدف تعیین شده را ندارد و با کوچک ترین محرک های محیطی به حواس پرتی و افت عملکرد دچار می شود.

روشهای تشویق کودکان برای انجام تکالیف مدرسه

4.253
این مطلب مفید بود ؟458
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : تربیت کودک
1 نظر به ثبت رسیده است
وبگردی