خواص کدو حلوایی
استفاده از کدو حلوایی یا کدو تنبل، خواص شگفت انگیزی دارد که از آن اطلاع ندارید، در ادامه با تمام خواص کدو حلوایی برای بدن، سلامتی، پوست و مو آشنا می شوید.

خواص و فواید شگفت انگیز کدو تنبل یا همان کدو حلوایی برای پوست، مو و سلامتی بدن

کدوتنبل میوه ای زمستانی است که معتقدند منشا آن از آمریکای شمالی است. یک کدو تنبل عموماً در حدود 4 تا 8 کیلوگرم وزن دارد، در حالی که بزرگترین گونه کدو تنبل می تواند تا 34 کیلوگرم وزن هم داشته باشد. بعد از پختن، کدو تنبل رنگ ملایم و شیرینی دارد. یک واقعیت جالب در مورد کدوتنبل این است که آنها گیاهان تک جنسی هستند، به این معنی که هر گیاه 2 گل های ماده و نر را دارند. گل ماده را می توان توسط تخمدان های کوچک در انتهای گلبرگ ها شناسایی کرد. کدو تنبل خاصیت آنتی اکسیدانی فوق‌العاده ای دارد که از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می کند، اما این تنها خواصی نیست که در این بخش از سلامت نمناک به آن خواهیم پرداخت.

خواص کدو حلوایی یا همان کدو تنبل

منافع کدو تنبل برای پوست:

فواید کدو تنبل برای همه انواع پوست، به‌خصوص پوست آسیب دیده و یا پوست حساس است. در این بخش از نمناک ابتدا خواص و فواید کدو تنبل برای پوست آورده شده است.

1. کدو حلوایی برای درمان پوست چرب:

اگر پوست چربی دارید، می توانید با مخلوط کردن 1 قاشق سوپخوری کدو تنبل با یک قاشق چایخوری سرکه سیب، یک پک صورت را امتحان کنید. این ترکیب را روی صورت مرطوب اعمال کنید و تا 30 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. اول با آب ولرم بشویید و سپس با آب سرد بشویید. بعد از آن می توانید از مرطوب‌کننده مناسب برای نوع پوست خود استفاده کنید.

فواید کدو تنبل

خواص و فواید بی نظیر کدو حلوایی

2. کدو حلوایی برای درمان پوست خشک:

برای پوست خشک، دو قاشق چای خوری پخته شده، نصف قاشق چای خوری عسل، 1/4 قاشق چای خوری شیر و 1/4 قاشق چای خوری خامه غلیظ را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را به طور مساوی روی صورت خود اعمال کنید، به غیر از ناحیه چشم، اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. این ماسک درخشندگی، تغذیه و مشکل پوست شما را پوشش می دهد. با آب گرم بشویید و از مرطوب‌کننده برای نوع پوست خود استفاده کنید.

3. فواید ضد پیری کدو حلوایی:

کدو تنبل منبع خوبی از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی است و همچنین حاوی بتاکاروتن است که به جلوگیری از آسیب UV و بهبود بافت پوست کمک می کند. این کار به ارتقا تولید کلاژن کمک می کند در نتیجه باعث بهبود بافت و کشش پوست شما می شود. پوست را از آسیب شدید محافظت می کند، که مسئول ایجاد چین و چروک و حتی سرطان پوست است.

4. درمان لکه های تیره با کدو حلوایی:

برای محو کردن نقاط تیره، 1 قاشق سوپ خوری کدو تنبل، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق چای خوری لیمو و یک قاشق چای خوری روغن ویتامین E را مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت 30 دقیقه بر روی صورت مرطوب اعمال کنید و بعد از خشک شدن با آب ولرم بشویید.

کدو حلوایی چه فوایدی دارد؟

کدو حلوایی برای درمان لکه ها تیره

5. ماسک بدن:

شما می توانید یک ماسک بدن جدید را با مخلوط کردن نصف فنجان کدو تنبل پخته شده، نصف فنجان نارگیل و نصف قاشق چایخوری دارچین آماده کنید. این مخلوط را روی بدن خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید این ماسک حدود 10 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

6. کدو حلوایی برای درمان آکنه:

کدو تنبل منبع خوبی از ویتامین های B مانند نیاسین، ریبوفلاوین، B6 و اسید فولیک است. نیاسین گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه در درمان آکنه مفید است. اسید فولیک به افزایش گردش خون کمک می کند که گردش و نوسازی سلول ها را بهبود می بخشد.

فواید کدو تنبل برای مو:

علاوه بر فواید آن در مراقبت از پوست، کدو تنبل به خاطر ارزش غذایی غنی اش فواید زیادی برای مو نیز دارد. همانطور که همه می‌دانیم، کیسه های ترشحی مو به تامین کافی مواد مغذی برای رشد و سلامت بهینه خود نیاز دارند.

کدو تنبل در راه های زیر برای موهای شما مفید است.

کدو حلوایی و مو

کدو حلوایی چه فوایدی برای مو دارد؟

7. کدو حلوایی برای افزایش رشد مو:

کدو تنبل منبع غنی از مواد معدنی از جمله پتاسیم و روی است. پتاسیم به حفظ سلامتی مو کمک می کند و رشد مجدد را بهبود می بخشد. روی، به حفظ کلاژن کمک می کند و در نتیجه نقش مهمی در ترویج موهای سالم ایفا می کند. حاوی فولات است یک ویتامین B مهم، که رشد مو را با بهبود گردش خون تحریک می کند.

8. کدو حلوایی یک نرم‌کننده عالی برای موهای خشک:

اگر موهای خشک دارید، می توانید یک نرم‌کننده مو ساده را با استفاده از کدو تنبل آماده کنید. شما نیاز دارید به، دو فنجان کدوتنبل خرد شده و پخته شده،1 قاشق سوپخوری روغن نارگیل، 1 قاشق سوپخوری عسل و 1 قاشق سوپخوری ماست. کدو تنبل و ماست را در یک مخلوط کن ریخته و آن را به پوره تبدیل کنید. سپس روغن نارگیل و عسل را به مخلوط آرام اضافه کنید. آن را به موهای مرطوب اعمال کنید، یک کلاه حمام پلاستیکی بپوشید و به مدت 15 دقیقه بگذارید بماند.

فواید سلامتی کدو تنبل:

این رنگ روشن و درخشان کدو تنبل حاوی مواد مغذی است و آن را از دیدگاه سلامتی گیاهی بسیار با ارزش می سازد. همچنین منبع خوب ویتامین A, ویتامین C, و سرشار از آنتی اکسیدان ها، مثل اکسانتین ها کاروتن ها و لوتئین ها است. همچنین منبع خوبی مانند، ویتامین های B کمپلکس، فولات، نیاسین، پریدوکسین، پانتوتنیک اسید و تیامین است. حاوی مواد معدنی غنی از آهن، مس، پتاسیم، کلسیم و فسفر هستند. مزایای سلامتی کدو حلوایی، عبارتند از:

9. کدو حلوایی کم کالری است:

کدو تنبل بسیار کم کالری است. 100 گرم کدو تنبل فقط 26 کالری را فراهم می کند. اکثر افراد کدو تنبل را در برنامه های کاهش وزن خود توصیه می کنند.

فواید کدو حلوایی برای سلامتی

کدو تنبل کم کالری است

10. کدو حلوایی یک منبع غنی از بتاکاروتن:

رنگ نارنجی درخشان کدوتنبل نشان می دهد که یک منبع غنی از بتاکاروتن است. افرادی که رژیم غذایی آنها، غنی از بتاکاروتن است کمتر مستعد ابتلا به سرطان هستند. بتا سیپتوکسانتین و کاروتنوئید موجود در کدو تنبل خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش می دهند.

11. کدو حلوایی برای کاهش حملات آسم:

خواص آنتی اکسیدانی کدو تنبل از سیستم تنفسی و از عفونت ها محافظت می کند که باعث کاهش حملات آسم می شود.

12. کدو حلوایی منبع غنی از پتاسیم:

پتاسیم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد درست قلب و ماهیچه ها است. یک وعده کدو تنبل حدود 550 گرم پتاسیم دارد، که یکی از بزرگترین منابع پتاسیم است. شما می توانید برای افزایش پتاسیم، کدو تنبل را به میان وعده غذایی یا وعده غذایی خود اضافه کنید.

پتاسیم کدو حلوایی

پتاسیم موجود در کدو حلوایی

13.کدو حلوایی برای کاهش خطر بیماری های قلبی :

کدو تنبل به خلاص شدن از شر محدودیت شریانی و کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته کمک می کند. مقدار زیادی آنتی اکسیدان های موجود در کدو تنبل همچنین از تصلب شرایین (سختی شریان) جلوگیری می کند. خطر فشار خون بالا را به حداقل می رساند. کدو تنبل دارای مقدار زیادی فیتوسترول است که بسیار شبیه به کلسترول انسانی است.

سطح کلسترول را به یک سطح سالم تبدیل می کند.

14. کدو حلوایی برای بهبود سیستم ایمنی:

کدو تنبل مقادیر زیادی منیزیم برای حفظ عملکرد ماهیچه ها و تقویت سیستم ایمنی دارد. با افزایش تولید گلبول های سفید خون در بدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. این باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت ها مانند سرما، آنفولانزا و تب می شود.

15. کدو حلوایی برای جلوگیری از زخم معده:

کدو تنبل یک غذای سم زدایی فوق‌العاده است.

یک ادرار آور طبیعی است که برای دفع سموم و مواد زائد از بدن مفید است. خواص دارویی کدو تنبل دستگاه گوارش را آرام می کند و از زخم معده جلوگیری می کند.

جلوگیری از زخم معده

جلوگیری از زخم معده با کدو حلوایی

16. کدو تنبل منبع غنی از فیبر:

کدو تنبل، یک منبع غنی از فیبر است. یک فنجان کدو تنبل پخته شده حاوی 3 گرم فیبر است که حدود 11 درصد از نیاز روزانه شما است.این، به هضم و جلوگیری از یبوست کمک می کند. همچنین شکم را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد.

17. کدو تنبل (حلوایی) برای کاهش استرس و افسردگی:

کمبود تریپتوفان در بدن اغلب منجر به افسردگی می شود. کدو تنبل سرشار از تریپتوفان است که افسردگی و استرس را کاهش می دهد. خواص مسکن کدو تنبل در درمان بی خوابی بسیار مؤثر است.

18. کدو تنبل برای منبع غنی ویتامین A:

کدو تنبل یک منبع عالی ویتامین A است. این ماده مغذی برای سالم نگه داشتن چشم و حفظ دید خوب لازم است. زاکسانتین موجود در کدو تنبل خاصیت، محافظت از آسیب اشعه UV را دارند که آنها شبکیه چشم را فیلتر می کنند. این امر از بیماری های بینایی با افزایش سن در افراد مسن محافظت می کند.

عوارض کدو تنبل چیست؟

منبع غنی ویتامین A است

19. کدو حلوایی برای پیشگیری از بیماری های التهابی:

مصرف منظم کدو تنبل همچنین خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل را کاهش می دهد.

20. کدو حلوایی برای حفاظت از سرطان پروستات:

مقدار بالای کاروتنوئید و روی موجود در کدو تنبل در برابر سرطان پروستات محافظت می کند. از بزرگ شدن پروستات و تحریک هورمون های مردانه که باعث مشکلات پروستات می شوند، جلوگیری می کند.

21. کدو حلوایی منبع غنی ویتامین K:

کدو حلوایی یا کدو تنبل یکی از بهترین منابع ویتامین K است. شامل حدود 40 % از مصرف روزانه توصیه شده هستند. ویتامین K برای سلامتی استخوان ها و قلب بسیار مفید است. ویتامین C موجود در کدو تنبل برای رشد مناسب و ترمیم بافت های بدن لازم است؛ یک وعده کدو تنبل حاوی 20 % از مصرف توصیه شده است.

خواص عالی کدو حلوایی

حفاظت از سرطان پروستات با کدو حلوایی

عوارض جانبی عمده کدو تنبل و زیاده روی در مصرف کدو حلوایی

همانطور که در ادامه این بخش از سلامت تغذیه در نمناک خواهیم گفت کدو حلوایی علاوه بر خواص قابل توجهی که دارد؛ زیاده روی در خوردنش عوارض جدی به همراه خواهد داشت که شامل:

1. زیاده روی در مصرف کدو حلوایی باعث افزایش وزن می شود:

خوردن منظم کدو تنبل برای افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند، بسیار مفید است. این خاصیت به طور عمده به خاطر مقدار کالکروفیک کم کدو تنبل است. افراد می توانند بدون نگرانی در مورد افزایش وزن از کدو تنبل لذت ببرد. اگر از خود کدو تنبل یا اسموتی اش به همراه شکر زیاد مصرف کنید، این کار باعث افزایش وزن می شود.

2. زیاده روی در مصرف کدو حلوایی برای سیستم دستگاه گوارشی خوب نیست:

مصرف منظم و متعادل کدو تنبل برای شکم ما بسیار مفید است و به حفظ سلامت سیستم گوارشی کمک می کند. این فواید کدو تنبل عمدتاً به خاطر حضور مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیبر رژیمی و غیره است. فیبر رژیمی که در کدو تنبل وجود دارد به عنوان ملین طبیعی عمل می کند، حرکت روده را بهبود می بخشد و حذف مواد زائد را از بدن ما تضمین می کند. اما اگر زیادی مصرف شود، باعث سوء هاضمه یا هضم نادرست، درد شکم، سوزش سردل، گاز معده، نفخ روده و غیره می شود.

3. عامل هیپوگلیسمی:

لازم به ذکر است که کدو تنبل برای بیماران دیابتی مفید است. این فواید کدو تنبل عمدتاً به خاطر مقدار قند کم (کربوهیدرات) و فیبر موجود در آنها است. مصرف کدو تنبل در یک میزان منظم میزان جذب قند در جریان خون را کاهش می دهد و این به کنترل دیابت کمک می کند. اما اگر زیادی مصرف شود، باعث افت قند خون یا هیپوگلیسمی می شود که نشانه های گیجی، گرسنگی شدید،عرق زیاد دارد.

عوارض مصرف زیاد کدو حلوایی

عوارض جانبی زیاده روی در مصرف کدو حلوایی

4. باعث افت فشار خون:

مصرف منظم کدو تنبل در حفظ کنترل فشار خون بسیار مؤثر است و در نتیجه خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد. این فواید کدو تنبل عمدتاً به خاطر حضور پتاسیم حیاتی در آن است. پتاسیم ماده ای معدنی حیاتی است که به عنوان وازودیلاتور عمل می کند و رگ های خونی ما را آرام می کند و گردش خون در بدن ما را بهبود می بخشد. بهتر است با پزشک خود درباره مصرف کدو تنبل صحبت کنید تا هیچ گونه تداخلی با داروهایتان نداشته باشد و ممکن است باعث افت فشار خون شوید.

5. دریافت بیش از حد اکسیدانها بد است:

کدو تنبل منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین C، ویتامین A و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فیتو نوتریشن ها، مواد فوتو شیمیایی و غیره است که تعدادی از مزایا را فراهم می کنند. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن ما مبارزه می کنند و بدین ترتیب مانع آسیب اکسیداتیو به سلول های بدن ما می شوند. با انجام این کار، نه تنها خطر انواع مختلف سرطان ها را کاهش می دهد، بلکه تولید کلاژن را نیز افزایش می دهد که به نوبه خود به حفظ استخوان ها، ناخن ها، دندان ها و ماهیچه ها، حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می کند. مصرف زیاد آنتی اکسیدان ها ممکن است هم از سلول های سرطانی جلوگیری کرده و حتی ممکن است آنها را ارتقا دهند. مثلا مصرف زیاد ویتامین E (آنتی اکسیدانی) خطر خون ریزی را افزایش می دهد. برای مادران حامله و شیرده مناسب نمی باشد.

6. مصرف زیاد کدو حلوایی برای زنان باردار یا شیرده خوب نیست:

کدو تنبل یک منبع خوب از بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها است و این برای مادران باردار و شیرده بسیار سودمند است. اول اینکه اگر دارو مصرف می کنید، پس با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که مصرف کدو تنبل با مصرف دارو تداخل نداشته باشد.

عوارض کدو حلوایی برای زنان باردار

عوارض مصرف زیاد کدو حلوایی برای زنان باردار

7. مصرف زیاد کدو تنبل می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود:

مصرف متعادل کدو تنبل خوب است و فواید سلامتی مانند حفظ سلامت قلبی و عروقی، تنظیم فشار خون، تنظیم سطح قندخون، حفظ سلامت هاضمه، تقویت متابولیسم، تقویت سیستم ایمنی دارد. با این حال اگر به کدو تنبل حساسیت داشته باشید بهتر است که به طور کامل از کدو تنبل اجتناب کنید، حتی از لمس کردنش، چون در غیر این صورت ممکن است به واکنش های آلرژیک مانند خارش، درماتیت، گرفتگی بینی، مشکل تنفسی، تنگی نفس، تورم لب ها و تورم صورت افزایش پیدا کند.

چگونه می توانیم کدو تنبل را انتخاب و نگهداری کنیم؟

انتخاب کدو تنبل

کدو تنبل در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف موجود هستند. آنها می توانند تا 100 پوند رشد کنند. اما کدو تنبل های کوچک با گوشت ترد و رنگ آتشین برای مصرف مناسب هستند. اولین قدم این است که ساقه اش را چک کنید. ساقه را فشار دهید تا مطمئن شوید که محکم و سفت وصل شده است. ساقه نرم نشان می دهد که کدو تنبل تازه نیست. کل کدو تنبل را برای نقاط نرم بررسی کنید و اگر هر نقطه نرمی پیدا کردید، سراغ بعدی بروید.

تا جایی که به رنگ مربوط می شود، باید یکنواخت باشد. تکه هایی از رنگ سبز نشان می دهند که این کدو تنبل برای انتخاب مناسب نیست و احتمال دارد که خوب رسیده نباشد. شکل کدو تنبل به اولویت شخصی شما بستگی دارد. کدو تنبل هایی را که عاری از لکه ها، کبودی ها و نقاط هستند را انتخاب کنید؛ چون ممکن است باعث شوند کدو به سرعت فاسد شوند. از بالا به پایین کدو تنبل را نگاه کنید. کپک در کدو تنبل نشان می دهد که در حال حاضر در حال پوسیدن است و حشرات شروع به خوردن کدو تنبل کرده اند. کدو تنبل باید کوچک و سنگین باشد چون گوشت ترد و خوش طعمی دارد.

انتخاب کدو تنبل و نگهداری کدو تنبل

نحوه انتخاب و نگهداری کدو حلوایی

ذخیره‌سازی و روش صحیح نگهداری کدو حلوایی (کدو تنبل):

کدو تنبل باید در یک مکان خنک، تاریک، خشک نگهداری شود، ترجیحاً یک اتاق زیر شیروانی یا اتاق اضافی در دمای 45 تا 60 درجه فارنهایت. کدو تنبل می تواند تا یک ماه دوام بیاورد و به مدت 3 ماه در یخچال نگهداری شود.

کدو تنبل پخته می تواند تا 16 ماه به صورت یخ زده یا کنسرو شده نگهداری شود. برای افزایش عمرش، پوست کدو تنبل باید با این ماده (مخلوط یک قاشق غذاخوری کلر با یک گالن آب) کاملا شسته شود. این کار باعث ضدعفونی شدن پوست و جلوگیری از تشکیل کپک و پوسیدگی می شود. خشک شدن فوری برای جلوگیری از کپک و خرابی مهم است.

اگر هر کپکی قابل مشاهده شد، آن را با روغن گیاهی پاک کنید.

خواص کدو حلوایی و تمام فواید کدو تنبل برای زیبایی و سلامت + عوارض

4.71406
این مطلب مفید بود ؟133175
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
2 نظر به ثبت رسیده است
علی محمدزارع بیدکی1402-08-03
بادرود مطالب عالی است. متشکر
50
Ali shams1402-08-28
با سپاس

عالی بود
40
وبگردی