هورمون رشد
از عوارض هورمون رشد می توان به سندروم تونل کارپ، افزایش خطر بیماری های قلبی و رشد تومورهای سرطانی اشاره کرد.

عوارض جدی مصرف هورمون رشد در سنین بعد از رشد

هورمون رشد(hGH) انسان هورمونی طبیعی است که توسط غده هیپوفیز ساخته می شود. برای رشد، بازسازی سلولی و تولید سلولی مهم است.HGH به حفظ، ساخت و تعمیر بافت سالم در مغز و سایر اعضای بدن کمک می کند. این هورمون می تواند پس از جراحت و پس از ورزش بافت عضله را به سرعت بهبود بخشد. این کمک می کند تا توده عضلانی و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و چربی را می سوزاند.

HGH نیز گفته می شود که برای کیفیت و ظاهر پوست مناسب است. گفته شده است که روند پیری را کاهش داده و بیماری های مرتبط با سن را درمان کند. با این حال، تحقیق در حمایت از این ادعا محدود است. این هورمون با تحریک فرآیندهای متابولیک در سلول ها متابولیسم را فعال می کند. کبد باعث ایجاد پروتئین مانند انسولین می شود که سلول های غضروفی تولید می کند. این نقش مهمی در رشد استخوان و اندام، و نیز سنتز پروتئین عضله ای دارد.

اگرچه hGH یک ماده طبیعی است، همچنین در فرم های مصنوعی به عنوان درمان یا مکمل موجود است. اما خطر ابتلا به آن چیست؟

 عوارض هورمون رشد

مصرف هورمون رشد در سنین بعد از رشد

استفاده و مزایا هورمون رشد:

هورمون رشد مصنوعی برای درمان رشد ضعیف در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. همچنین می تواند برای درمان بزرگسالان مبتلا به سندرم روده کوچک یا از دست دادن عضلات به علت اچ آی وی یا ایدز استفاده شود.

فقدان رشد ممکن است به علت پزشکی مانند:

  • بیماری مزمن کلیوی
  • کودکان با وزن پایین هنگام تولد
  • سندرم پرادرویلی
  • کمبود یا نارسایی هورمون رشد
  • سندرم ترنر

کمبود هورمون رشد ثانویه به تومورهای هیپوفیز یا درمان مرتبط است

بیماری هدر رفتن ماهیچه ای

تزریق hGH می تواند به افرادی که دارای کمبود هورمون رشد هستند کمک کند:

به علت این مزایا، بسیاری از مردم از hGH برای افزایش توانایی های ورزشی استفاده می کنند. گاهی اوقات در ترکیب با استروئیدهای آنابولیک برای افزایش توده عضلانی و افزایش عملکرد ورزشی استفاده می شود.

بعضی از افراد معتقدند که هورمون رشد دارای اثرات ضد پیری است زیرا سطح طبیعی هورمون رشد با افزایش سن کاهش می یابد. همچنین در بخش سلامت نمناک گفته شده به طور طبیعی تستوسترون افزایش می یابد. با این حال، لازم به ذکر است که تمام این مزایا علمی ثابت نشده است. استفاده از هورمون رشد برای اهداف ورزشی و ضد پیری به دلیل عدم شواهد علمی و عوارض جانبی بالقوه آن بحث برانگیز است.

مضرات هورمون رشد

استفاده از هورمون رشد

فرم های محبوب:

هورمون رشد به صورت تزریق داخل عضلانی و زیر پوستی تزریق می شود. گاهی اوقات تولید کنندگان غیرقانونی را هورمون رشد را نیز به شکل تزریقی ارائه می دهند.

هورمون رشد و مواد شیمیایی که باعث افزایش تولید هورمون رشد می شوند، بعضی شرکت ها به عنوان مکمل های غذایی به صورت آنلاین به فروش می رسند، که ادعا می کنند که فواید مشابهی با تزریق دارد. این مکمل ها گاهی اوقات به عنوان آزاد کننده های هورمون رشد انسان شناخته می شود. بعضی از آنها به دلیل مواد تشکیل دهنده ای مانند اسید آمینه، باعث افزایش سطح هورمون رشد در بدن می شوند.

با این حال، شواهدی وجود ندارد که این مکمل ها نتایج مشابهی را نسبت به تجویزهورمون رشد دارند. داروهای هومیوپاتی حاوی هورمون رشد انسانی هستند. شواهدی که از مزایای آنها پشتیبانی می کند، کم است.

SeroVitalنام تجاری محبوب مکمل غذایی است. گفته می شود که به علت اسید آمینه موجود در آن، به طور طبیعی سطح هورمون رشد را افزایش می دهد. گفته می شود خاصیت ضد پیری دارد . همچنین ادعا می کند که استخوان های قوی تر را می سازد ، توده عضلانی بدون چربی را افزایش و چربی بدن را کاهش می دهد. SeroVitalحاوی هیچ هورمون رشد نیست.

عوارض جانبی چه هستند؟

عوارض جانبی متعددی وجود دارد که ممکن است همراه با استفاده از هورمون رشد باشد. این عوارض جانبی با نسخه تجویز شده و همچنین یک نوع غیرقانونی از هورمون رشد امکان پذیر است، زیرا محتوا به طور کامل شناخته نشده و تنظیم نشده است. عوارض جانبی ممکن است بیش از افراد جوان سالمند را تحت تاثیر قرار دهد. اثرات دراز مدت هورمون رشد مشخص نیست.

استفاده از هورمون رشد

عوارض جانبی مصرف هورمون رشد 

عوارض جانبی احتمالی تزریق بیش از حد هورمون رشد عبارتند از:

  • سندرم تونل کارپ
  • عصب، عضله یا درد مفاصل
  • تورم بازوها و پاها از احتباس مایع (ادم)
  • سطح کلسترول بالا
  • سوزن و کرخی شدن پوست
  • افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت
  • رشد تومورهای سرطانی
  • رشد صورت، دست و پا (اکرومگالی)
  • تغییرات خلق، وابستگی
  • بزرگ شدن قلب
  • قند خون پایین
  • آسیب کبدی
  • خستگی
  • سینه های بزرگ در مردان (gynecomastia)

عوارض جانبی احتمالی SeroVital متفاوت از موارد هورمون رشد است زیرا مخلوط آمینو اسید است که حاوی هورمون رشد نیست. عوارض جانبی اسیدهای آمینه در SeroVitalممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارض و مضرات هورمون رشد

تزریق بیش از حد هورمون چه عوارضی دارد؟

عوارض استفاده از هورمون رشد بعد از 18 سالگی

متاسفانه امروزه ورزشکاران هورمون رشد را در سنین 18 تا 25 سال، یعنی بعد از بسته شدن صفحات رشد و بلوغ استفاده می کنند که به طبع برایشان عوارضی دارد که برخی از این عوارض شامل :نارسایی قلبی، اختلال دید و برخی از تومورها و سردردهای شدید است. طبق گفته ی متخصصان چنانچه این هورمون پس از 18 سالگی به شکل مصرفی وارد بدن شود ،نه تنها منجر به رشد طولی ورزشکاران نخواهد شد ، بلکه موجب بروز عوارضی ناخوشایند از جمله پهن شدن استخوان گردیده و به مرور زمان به علت افزایش فشار مغز، سردردهای دائمی شدید بروز میکند که خود باعث پرخاشگری،بی خوابی ،و ضخیم شده صدا در فردمی شود.

هورمون رشد باید با دقت و توجه مورد استفاده قرار گیرد. فقط از هورمون رشدی استفاده کنید که از طریق نسخه پزشک دریافت می کنید. در حین استفاده از آن، به طور منظم با پزشک مشورت کنید.

مراقب باشید چگونه بدن واکنش نشان می دهد و اگر واکنش های نامطلوب را تجربه کنید. اگر می خواهید بدن را تقویت کنید یا سلامت را بهبود بخشید، اما به علت کمبود هورمون رشد نداشته باشید، ممکن است روشهای دیگری برای این کار پیدا کنید. داشتن رژیم سالم، ورزش منظم برای بهبود سلامت و رفاه عمومی خود داشته باشید.

 

مصرف هورمون رشد پس از 18 سالگی ممنوع ! + عوارض

3.837
این مطلب مفید بود ؟289
منبع : medicalnewstoday / بخش ورزش و تناسب اندام نمناک/ح.ب/ن
برچسب : هورمون
وبگردی