خواص زردآلو
زردآلو میوه ای شیرین با طبیعتی سرد است که برای پوست و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان بیماری های داخلی بسیار موثر است.

خواص زرد آلو و تمامی اثرات مثبت این میوه تابستانی

هزاران سال است که از زردآلو استفاده می شود. این میوه در سراسر جهان در دسترس قرار دارد و می توان آن را بصورت خام، خشک و مربای زردآلو مصرف نمود. زردآلو این میوه شیرین فواید متعددی دارد و عصاره آن می تواند غلیظ باشد، اما می توانید با اضافه کردن مرکبات و یا آب سیب، آن را رقیق کنید. این میوه کوهستانی اغلب در ییلاق رشد تولید می شود. این میوه پرخاصیت داری طبع سرد و تر است اما نوع شیرین آن طبع گرمتری دارد. زردآلو ارزش غذایی زیادی دارد و دارای قند طبیعی می باشد که هضم آن بسیار راحت است. زردآلو غنی از ویتامین های A ، B ،C، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3)، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی است. ورزشکاران بعد از ورزش می توانند زردآلو بخورند به شرطی که پس از آن، آب میل نکنند. برگ زردآلو را می توان در زمستان مصرف کرد و در تابستان آن را در آب خیس کرده و همراه با همان آب مصرف نمود.

خواص زردآلو برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

بهبود دستگاه گوارش:

اولین فایده ی عنوان شده از میوه ی شیرین زردآلو در بخش سلامت نمناک مختص دستگاه گوارش است. فیبر محلول در زردآلو، حرکت روده را بهبود می بخشد که باعث دفع بهتر مدفوع می شود. علاوه بر این اسیدهای چرب را سریع تجزیه می کند که موجب بهبود هضم می شود. فیبر موجود در زردآلو یبوست و نفخ را درمان می کند.

فواید زردآلو

درمان دیابت :

زردآلو کالری و کربوهیدرات کاملا پایینی دارد (این میوه شامل 17 کالری و 4 گرم کربوهیدرات می باشد) که برای دیابتی ها مفید است و می تواند بخشی از رژیم غذایی افراد دیابتی باشد، فیبر زردآلو می تواند سطح قند خون را تنظیم کند.

همچنین شاخص گلیسمیک پایینی دارد، به این معنی که اثر پایدار بر روی سطح قند خون دارد. زردآلو غنی از ویتامین ایی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و سطح قند خون را بهبود می بخشد

مبارزه با التهاب :

نه تنها زردآلو بلکه هسته آن در تسکین التهاب موثر است. در حقیقت، مطالعه انجام شده روی حیوانات نشان می دهد که چگونه روغن هسته زردآلو در برابر کولیت زخمی، که یک بیماری ملتهب روده است از بدن محافظت می کند.

زردآلو حاوی بتا - کریپتوزانتین است که می تواند از آرتروز و دیگر بیماری های التهاب مفاصل جلوگیری کند. منیزیم در میوه ها نیز می تواند درد التهابی را کاهش دهد. زردآلو به دلیل دارا بودن مقداری اسید سالسیلیک، برای درد مفاصل و رماتیسم مفید است.

بهبود بینایی :

مصرف زردآلو بطور منظم با کاهش خطر از دست رفتن بینایی مرتبط بوده است. اما مهمتر از هر چیزی، زردآلو غنی از کاروتنوئیدها، زانتوفیل رتینول و ویتامین آ است که می تواند از بیماری های بینایی مرتبط با سالخوردگی جلوگیری کند و به رشد اطفال کمک می نماید.

همچنین کاربرد موضعی عصاره هسته زردآلو می تواند با تحریک تولید اشک، خشکی چشمان را کاهش دهد.

زردآلو برای لاغری

جلوگیری از آسیب کبد :

زردآلو می تواند از آسیب کبد جلوگیری کرده و از علایم بیماری چربی کبد (تجمع چربی در کبد) محافظت کند. جالب تر اینکه، زردآلو در بازسازی کبد موثر است.

محافظت از قلب:

پتاسیم موجود در زردآلو می تواند سطوح فشار خون را کاهش دهد، در نتیجه از حملات قلبی و بیماری های قلبی مانند آترواسکلروز جلوگیری می کند. همچنین فیبر موجود در این میوها سطح کلسترول را کاهش می دهد.

زردآلو مجاری عروق را باز می کند. بدین جهت بهتر است آن را در ساعت 10 صبح و 5 عصر میل کنید. این میوه خاصیت آرام بخشی و نشاط آوری دارد؛ به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند، توصیه می شود.

کمک به کاهش وزن و متابولیسم:

فیبر می تواند مدت های طولانی شما را سیر نگه دارد و این قطعا به کاهش وزن کمک می کند. ماده مغذی در زردآلو سلول های ویژه ای به نام تانسیت را تحریک می کنند که باعث می شود احساس سیری کنید. میوه ها ممکن است متابولیسم را بالا ببرند که در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

کاهش وزن

افزایش سلامت استخوان:

زرد آلو به دلیل داشتن کلسیم یکی از مواد معدنی مهم، برای رشد و سلامت استخوان ها به شمار می رود. از همه مهم تر، پتاسیم نیز برای جذب مناسب و توزیع یکنواخت کلسیم لازم است که در زردآلو وجود دارد. مطالعات همچنین نشان می دهند که زردآلو می تواند از دست دادن استخوان را معکوس کرده و حتی متابولیسم استخوان را در زنان یائسه تغییر دهد

درمان کم خونی :

زردآلو منبع خوبی از آهن است که به درمان کم خونی کمک می کند. آهن تولید هموگلوبین را بهبود می بخشد و این باعث افزایش کیفیت خون نیز می شود.

مفید در دوران بارداری :

زردآلو میوه ای بسیار مغذی است و به دلیل داشتن دو ماده مهم به نام آهن و مس، مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. علاوه بر این زردآلو به پیش گیری از عواقب مهلک در دوران بارداری کمک می کند.

خواص زردآلو

درمان گوش درد :

اگرچه تحقیقات بسیار کمی در این زمینه صورت گرفته است، اما برخی منابع پیشنهاد می کنند که ریختن دو تا سه قطره روغن زردآلو داخل گوش آسیب دیده، درد را تسکین می دهد.

درمان مشکلات تنفسی:

مشکلات تنفسی شامل آسم، سرما خوردگی و آنفولانزا هستند.هم چنین ویتامین ایی موجود در زردآلو مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. این فرآیند ایمنی را افزایش می دهد و از مسائلی مانند سرماخوردگی و آنفلانزا جلوگیری می کند.

زردآلو غنی از بتا کاروتوئن است که به درمان تب نیز کمک می کند. برای رفع تب، زردآلو را خیس کرده و میل کنید. سپس آب گرم و عسل را بعد از آن بنوشید تا تب برطرف شود.

درخشندگی پوست:

در میان سبزیجات، هویج و در میوه ها، زردآلو بیشترین مقدار بتاکاروتن را دارند. این ماده از پوست در برابر اشعه ماواری بنفش محافظت می نماید. بتاکاروتن موجود در زرد آلو از پینه بستن و خشک شدن پوست جلوگیری می کند. پوسته پوسته شدن پوست و رنگ سفید یا خاکستری آن نشانه کمبود بتاکاروتن است.

زردآلو با لایه برداری پوست آسیب دیده، به بهبود پوست کمک می کند. در واقع از تجمع رنگ دانه ها برای آشکار کردن سلول های جدیدتر و روشن تر زیر پوست جلوگیری می کند.

می توانید از روغن زردآلو و شکر برای لایه برداری صورت و بدن خود استفاده کنید. این یک لایه برداری عالی است که سلول های مرده پوست را پاک می کند و پوست نرم به شما می دهد. همچنین جوش های سیاه و منافذ پوست را نیز از بین می برد. فقط اطمینان حاصل کنید که پوست قبل از استفاده از این لایه بردار کاملا تمیز باشد.

تاخیر در علائم سالخوردگی :

لایه بردار زردآلو به رفع سلول های مرده پوست و از بین بردن خطوط ریز و چروک های کوچک کمک می کند و سلول های جدید پوست را قادر می سازد که دوباره رشد کنند.

روغن زردآلو به حفظ شفافیت پوست و الاستیسیته کمک می کند. این می تواند با دیگر روغن های میوه ای به عنوان یک ماسک صورت برای نرم کردن پوست به کار رود.

درمان اختلالات پوست:

زردآلو و مربای زردآلو به دلیل داشتن ویتامین های ث و آ، برای پوست های حساس عالی است. خواص ضد التهابی آن برای درمان اختلالات پوستی مانند درماتیت و اگزما موثر است.

روغن زردآلو در ترکیب با دیگر روغن های اسانس دار، تاثیر آرامش بخشی روی اختلالات پوستی دارد. با این حال توصیه می شود قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید تا از هر گونه عوارض جانبی خودداری کنید.

گوشت زردآلو در پاک سازی آکنه مفید است. می توانید برگ های زردآلو را مخلوط کنید تا عصاره آن را به دست آورید. مالیدن آن را به طور روزانه به درمان خارش ناشی از آفتاب سوختگی و اگزما کمک می کند.

خواص روغن زردآلو

ماسک زردآلو و عسل

ماسک زردآلو پوست صورت و گردن را نرم و لطیف می کند. برای رفع چروک صورت، آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل ترکیب کرده و پوست خود را با آن ماساژ دهید. البته قبل از انجام این کار پوست را با صابون گیاهی شستشو دهید.

کمک به رشد مو :

ویتامین ایی موجود در روغن زردآلو به افزایش رشد مو کمک می کند و مانع از ریزش مو می شود. این ویتامین در ترکیب با اسیدهای چرب، به عنوان ماده نگهدارنده به جلوگیری از آسیب به رادیکال های آزاد عمل می کند.

درمان مشکلات پوست سر :

روغن زردآلو حاوی ویتامین آ و ایی است که از سلامت پوست محافظت کرده و آن را ترمیم می کند. بنابراین، یک درمان خانگی عالی برای مشکلاتی مانند خشکی سر، پسوریازیس، شوره سر، و اگزما است. این روغن رطوبت را به پوست سر و یا موهای خشک باز می گرداند.

مشکلات پوست سر

خواص برگه زردآلو

برگه زردآلو دارای ویتامین D است که در رشد استخوان بسیار موثر است. همچنین وجود فلوئور در زردآلو موجب پیشگیری از پوسیدگی دندان می شود. همچنین مصرف آن برای هضم غذا و جلوگیری از یبوست مفید است. برای این منظور، ابتدا آن را شسته و سپس در آب خیس کنید تا یک شب در آب بماند. سپس یک دانه لیموترش در آن اضافه کرده و به صورت ناشتا همراه با همان آب میل کنید.

رفع تشنگی:

مصرف زردآلو، موجب رفع تشنگی و عطش می شود.

خواص و موارد مصرف زردآلو در طب سنتی

زردآلو میوه ای ضد سرطان است به ویژه سرطان ریه و لوزالمعده.

برای از بین بردن ترک دست و پا برگ زردآلو را در روغن بادام زمینی خیس کرده و سپس استفاده شود.

برای رفع چین و چروک صورت آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل مخلوط کنید و پوست صورت را که از قبل با صابون های گیاهی تمیز کرده اید را با این مخلوط ماساژ دهید.

شکوفه های خشک شده زردآلو برای بند آمدن خونریزی داخلی و بیرونی مفید است.

افرادی که پوست آنها خشک است می توانند چند برگه خشک زردآلو را در روغن زیتون خیس کرده و سپس بکوبند و به عنوان ماسک بر روی صورت خود قرار دهند.

خوردن زردآلو برای افراد لاغر در فواصل غذا مفید است.

زردآلوی رسیده به علت دارا بودن ویتامین های گروه B برای درمان بیماری های عصبی و روحی، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی، فراموشی و ... مفید است.

افراد که درگیری های فکری زیاد دارند حتما زردآلو را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

برای رفع و درمان اسهال 10 گرم برگ خشک زردآلو را با آب سرد میل نمایید

زردآلو برای خانمهای باردار عصرانه بسیار مفیدی می باشد.

زردآلو برای معده

عوارض جانبی مصرف زردآلو :

همانطور که شما کاربران از بخش سلامت نمناک خواسته بودید عوارض زردآلو را هم گفته ایم. مصرف زردآلو به جز آلرژی های عادی که برخی افراد ممکن است داشته باشند عوارضی ندارد. افرادی که حساسیت به گوگرد دارند باید در زمان مصرف زردآلو احتیاط بیشتری داشته باشند. سولفیت در اغلب زردآلو های خشک شده وجود دارد که می تواند به طور جدی روی آسم تاثیر بگذارد و حملات آسم را تحریک کند و موجب ناراحتی شکم شود.

مضرات زردآلو

اشخاص سالخورده و کودکان باید از زیاد خوردن آن احتراز کنند. همیشه باید زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نیز تناول نمود زیرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان می سازد.

افرادی که ناراحتی کبدی دارند، نباید در مصرف زردآلو زیاده روی کنند.

مصرف بیش از اندازه زردآلو، منجر به بروز لک های سفید بر روی پوست می شود.

زردآلو به دلیل داشتن طبع سرد برای سردمزاجان مضر است.

مصرف ناشتای زردآلو موجب دل پیچه و درد شکم می شود.

از مصرف زردآلو پس از خوردن غذاهای سنگین خودداری کنید.

خوردن آب سرد یا استحمام با آب سرد پس از مصرف زردآلو موجب گاز معده و نفخ می شود.

اگر پس از مصرف زردآلو دچار نفخ معده و احساس سنگینی شدید، مقداری دمنوش زیره، عرق زیره یا عرق نعناع بنوشید.

اغلب زردآلوهای خشک شده یا دیگر میوه های خشک شده مانند انجیر با سولفیت تهیه می شوند تا عمر آنها بیشتر باشد و مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون و بی رنگ شدن در طی خشک شدن داشته باشند. سولفیت موجب ثابت ماندن رنگ میوه در فرآیند خشک شدن می شود. اما برای حالت های حاد تنفسی در برخی افراد حساس مبتلا به آسم بسیار مضر می باشد. بنابراین افراد حساس به سولفیت بهتر است از میوه های خشک بدون سولفور که قهوه ای رنگ هستند استفاده نمایند.

خواص زردآلو

خواص روغن زردآلو

برای از بین بردن صدای گوش روغن مغز هسته زرد آلو را در گوش بچکانید تا سنگینی گوش را درمان می کند.

دم کرده برگ زردآلو برای قطع اسهال مفید است

روغن مغز هسته برای نرم کردن پوست بسیار موثر است

روغن تلخ هسته برای از بین بردنن ورم مقعد و خرد کردن سنگ مثانه مفید است.

برای خرد کردن سنگ مثانه 5 گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتیاط مصرف شود. سپس هر 4 ساعت یک لیوان عرق خارشتری نوشیده شود.

روغن مغز هسته اگر تلخ باشد در از بین بردن کرم معده و روده موثر است.

فواید و مضرات هسته زردآلو

مغز هسته از نظر طب سنتی گرم و خشک است.

مغز هسته زردآلو آن تقویت کننده قوای جنسی است.

هسته زردآلو برای پیشگیری از نفخ مناسب است.

هسته تلخ زردآلو مواد سمی به نام اسید سیانیدریک و اسید پروسیک دارد. بنابراین خوردن هسته تلخ زردآلو مضر و خطرناک می باشد.

مهمترین خواص و مضرات زردآلو + طبع و ماسک زردآلو

4.5820
این مطلب مفید بود ؟74179
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : زردآلو
وبگردی