درمان عفونت کلیه
نفوذ باکتری ها از طریق مثانه به یک یا هر دو کلیه باعث عفونت کلیه میشود که عدم درمان آن سبب آسیب جدی به کلیه ها خواهد شد ،بنابر این لازم است علائم عفونت کلیه و درمان های خانگی آن را بشناسید.

عفونت کلیه از علل تا راههای درمان با طب سنتی

عفونت کلیه چیست و چه نشانه هایی دارد؟آیا هر دردی در پهلو و کمر نشانه ی مشکل کلیه است؟برای درمان عفونت و دردهای کلیه از چه نسخه های گیاهی در طب سنتی استفاده کنیم؟پاسخ را در ادامه این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند.

عفونت کلیه چیست

عفونت کلیه

عفونت کلیه چیست و چه علائمی دارد

نفوذ باکتری ها از طریق مثانه به یک یا هر دو کلیه می تواند باعث عفونت کلیه شود که در علم پزشکی این حالت را «پیلونفریت» می گویند. در صورتی که عفونت کلیه به موقع درمان شود، سبب آسیب جدی کلیه خواهد شد.

نشانه ها و علائم عفونت کلیه کدام اند

عفونت کلیه با 8 علامت کلی خود را نشان می دهد که شامل:

تب

هر نوع عفونت می تواند منجر به تب و احساس سرما شود. عفونت کلیه ناشی از تولید بیش از حد باکتری در کلیه است و وقتی باکتری ها خود را به دیواره ی کلیه می چسبانند علائم بیماری از جمله تب نمایان می شوند ؛ اغلب بیماران تا مدتی پس از عفونت کلیه دچار تب نمی شوند.

فوریت ادرار

در صورتی که وضعیت عفونت کلیه وخیم تر شود و به مجرای ادراری گسترش یابد، اغلب احساس خواهید کرد به دفع فوری ادرار نیاز دارید. این حالت حتی می تواند در زمانی که به تازگی مثانه ی خود را خالی کرده اید نیز روی دهد.

 نشانه های عفونت کلیه

علائم و نشانه های عفونت کلیه

حالت تهوع

حالت تهوع خفیف و حتی استفراغ می توانند موجب کم اشتهایی، ضعف و کاهش وزن بیماران مبتلا به عفونت کلیه شوند. همچنین ممکن است به سبب کمبود آب بدن نیز احساس تهوع کنید.

زردی

خیلی از کودکانی که عفونت کلیه آن ها به موقع درمان نشده است دچار یرقان می شوند. یرقان ناشی از وجود بیلی روبین اضافی در خون است.

علائم مشابه آنفلوآنزا

احساس ناخوشی همانند آنچه در آنفلوآنزا تجربه می کنید می تواند از نشانه های عفونت کلیه باشد.

علائم عفونت کلیه

درد کلیه یکی از علائم عفونت کلیه

درد کلیه

احساس درد در پهلوها یکی از عوارض شایع عفونت کلیه است. همچنین ممکن است در ناحیه ی پایینی کمر و اندام های تناسلی نیز احساس درد کنید.

ضعف

کمبود انرژی یکی دیگر از عوارض رایج عفونت کلیه است. بیمارانی که به این حالت دچار می شوند تمایل شدیدی به خوابیدن دارند. استراحت کردن از عوامل ضروری برای مقابله با عفونت است.

وجود خون در ادرار

افرادی که عفونت کلیه آن ها شدید است، اغلب در ادرار خود خون مشاهده می کنند. خون ادراری نتیجه ی عفونت دستگاه ادراری و گسترش آن از مثانه و مجرای ادراری به کلیه و حالِب است. وقتی عفونت کلیه تا این حد شدید باشد به آن «پیلونفریت» اطلاق می شود.

عفونت کلیه و راههای درمان گیاهی و خانگی آن

درمان عفونت کلیه

درمان عفونت کلیه در طب سنتی

افزایش مصرف مایعات ساده ترین راه برای مقابله با عفونت کلیه

زمانی که از عفونت کلیه رنج میبرید،افزایش مصرف مایعات به کاهش علائم و بهبود سریع کمک میکند.به پاک شدن و از بین رفتن باکتریها،مواد زاید و محصولات سمی از کلیه کمک میکند و آنها را سالم نگه میدارد.روزانه حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.همچنین میتوانیداز 1 تا 2 لیوان آب نارگیل یا آب لیمو نیز استفاده کنید.همچنین آب میوه و آب سبزیجات بنوشید، تا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را برای مقابله با عفونت کلیه بدست آورید.
نکته:تا زمانی که دچار عفونت کلیه هستید،از قهوه و نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

پونه و آویشن درمان عفونت کلیه

پونه دارای خواص درمانی زیادی است که مهمترین آنها عبارت اند از:جوشانده هر 100 گرم پونه برای دفع اسهال نافع است چون حاوی پانل فراوان است همین مقدار پونه در پانصد سی سی آب برای دفع تنگی تنفس و گرمای بدن مفید است.گل پونه، آویشن، تخم گشنیز، و تخم شوید( هر کدام صد گرم) که کوبیده شده باشد و هر بار یک قاشق غذاخوری از آن در 500 سی سی آب جوشانده شود برای درمان انواع سنگ مثانه، سنگ صفرا و انواع روماتیسم مفید است.

درمان گیاهی عفونت کلیه

درمان گیاهی عفونت کلیه با دم کرده پونه

آب لیموترش تازه از بهترین درمان های برای سنگ کلیه و کلیه درد

آب لیموترش یکی از بهترین درمان های برای سنگ کلیه و رفع درد ناشی از آن است. اسید استیک موجود در مرکباتی مانند لیموترش، سنگ کلیه را حل می کند. اما برای این کار فقط باید آب لیموترش تازه و طبیعی بنوشید و نوشیدنی های لیمویی مصنوعی چنین اثری ندارند. برای این منظور روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب مخلوط شده با آب یک لیموترش تازه آغاز کنید. در هنگام درد شدید، چهار قاشق غذاخوری آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. اگر بدنتان به این درمان پاسخ دهد در طی 20 دقیقه باید درد برطرف شود.

چای قاصدک راهی برای تسکین درد کلیه و رفع عفونت کلیه

گیاه قاصدک خاصیت ادرارآوری دارد به این معنی که میزان ادرار را افزایش می دهد و استفاده از آن می تواند سنگ کلیه را دفع و درد کلیه را تسکین بخشد. برای رفع عفونت کلیه 1 تا 2 قاشق چایخوری برگ قاصدک را در یک فنجان آب داغ بریزید و ده دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. سپس محلول را صاف کنید و . هر روز 2 تا 3 فنجان چای قاصدک می توانید بنوشید.

آب قره قروت موثرترین درمان برای عفونت کلیه

درمان خانگی عفونت کلیه 

درمان خانگی عفونت کلیه با قرقورت

هر روز یک لیوان آب قره قروت شیرین نشده بنوشید.این نوشیدنی را برای مدت زمان طولانی و یا بیش از حد استفاده نکنید ،زیرا ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند. نوشیدن بیش از یک لیتر از این نوشیدنی روزانه ،و برای مدت طولانی، ممکن است خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد زیرا حاوی اگزالات است.

چای تخم هندوانه روشی برای رفع عفونت کلیه ها

این چای طبیعی یک ادرارآور مؤثری است و برای تحریک کلیه ها به دفع ادرار بسیار مناسب است. در حقیقت اگر کلیه ها کم کار باشند، دانه ی هندوانه می تواند کلیه ها را تحریک کند. به این منظور یک قاشق غذاخوری دانه ی هنداونه (آسیاب شده) را در دو فنجان آب جوش بریزید. محلول را صاف کنید و اجازه دهید سرد شود و سه بار در روز بنوشید.

تسکین درد کلیه و درمان عفونت آن با تخم کرفس

داروهای گیاهی درمان عفونت کلیه

تخم کرفس از داروهای گیاهی درمان عفونت کلیه

تخم کرفس سرعت دفع مواد زاید در کلیه ها را افزایش می دهد. برخی از مطالعات پزشکی که در چین انجام شده نشان داده است که کرفس میزان ادرار را افزایش می دهد و به همین دلیل سبب تسکین درد کلیه می شود و همچنین برای درمان عفونت های کلیوی بسیار مفید است. برای این منظور یک قاشق غذاخوری تخم کرفس آسیاب شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید سرد شود. محلول را صاف کنید و بنوشید. روزی یکبار و سه روز در هفته از این چای بنوشید.

هشدار:چون کرفس، ممکن است سبب تحریک رحم شود، زنان باردار نباید از تخم کرفس استفاده کنند. اما برای تسکین درد قاعدگی بسیار مفید است.

کلاله ی ذرت از بهترین روش های درمان گیاهی برای سنگ یا عفونت کلیه

این روش یکی از بهترین روش های درمان گیاهی برای سنگ یا عفونت کلیه ، ادرارکردن همراه درد است، چای کلاله ی ذرت این درد را تسکین می دهد. بسیاری از مطالعات، خاصیت ادرارآوری و ضدباکتری بودن کلاله ی ذرت را نشان داده است. کلاله ذرت خشک را در فروشگاه داروهای گیاهی می توانید پیدا کنید.

سرکه سیب نوشیدنی عالی برای عفونت کلیه

عفونت کلیه

عفونت کلیه را چگونه می توان درمان کرد

یک قاشق غذا خوری سرکه سیب و دو قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و روزی دوبار از این نوشیدنی استفاده کنید.

درمان عفونت کلیه با پماد خردل

گاهی بجای درد فقط حساسیت کلیه ها را احساس می کنید. استفاده از پماد خردل یا پماد پودر دانه خردل این حساسیت را از بین می برد. به این منظور از پماد خردل بر روی پوست تمیز ناحیه ی کلیه ها استفاده کنید تا احساس گرما و حرارت در آن ناحیه بوجود آید. از این پماد برای کودکان کمتر از 6 سال استفاده نکنید.

کمپرس آب داغ روشی برای درمان عفونت کلیه ها

یک بطری یا پد را گرم کنید،و برای دقایقی زیر شکم، باسن یا کمر خود قرار دهید و در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

ماست به درمان عفونت کلیه و جلوگیری از ایجاد آن کمک می کند

درمان عفونت کلیه

درمان عفونت کلیه با مصرف ماست

ماست حاوی آنتی اکسیدان ها و پرو بیوتیک های است که میتواند به درمان عفونت کلیه و حتی جلوگیری از ایجاد آن کمک کند.باکتری های زنده موجود در ماست، مانع از پیوستگی باکتری ها در دستگاه ادراری میشود.علاوه بر این ،ماست به تقویت سیستم ایمنی کمک میکند.
روزانه 2 الی 3 فنجان ماست مصرف کنید و همچنین میتوانید میوه هایی با فیبر بالا ،مثل سیب را اضافه کنید و یک اسموتی خوشمزه و دلچسب داشته باشید و روزانه 1 یا 2 لیوان از آن بنوشید.

درمان عفونت کلیه با افزایش مصرف ویتامین C

1 یا 2 عدد پرتقال،گریپ فوروت یا هر مرکب دیگری را در روز مصرف کنید و همچنین میتوانید غذاهای را که حاوی ویتامین C هستند مانند بروکلی ،کیوی ،فلفل،سیب زمینی،توت فرنگی،جوانه گندم و گوجه فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و یا میتوانید از مکمل های ویتامین C یک بار در روز ،ترجیحا با صبحانه مصرف کنید.برای مصرف دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
نکته:مصرف بیش از حد از مکمل های ویتامین C با دوز بالا امکان مبتلا به سنگ کلیه،به خصوص در مردان را افزایش میدهد.

گل ختمی از درمان های خانگی طبیعی عفونت کلیه

درمان عفونت کلیه با داروهای گیاهی

درمان عفونت کلیه با داروهای گیاهی

یک قاشق غذا خوری ،ریشه و برگ گل ختمی را در یک فنجان آب داغ بریرید.اجازه دهید 8 تا 10 دقیقه بماند و سپس بچلانید و تا زمانی که عفونت بهتر شود هر روز 2 الی 4 فنجان از آن بنوشید.
نکته:زنان باردار یا افراد مبتلا به دیابت، نباید از گل ختمی استفاده کنند.

آب جعفری نوشیدنی برای مبارزه با عفونت کلیه

  • 1 قاشق غذا خوری جعفری تازه خورد شده یا جعفری خشک شده را داخل بک فنجان آب داغ بریزید.
  • به مدت 5 دقیقه صبر کنید ،تا خنک شود و بعد آن را بچلانید.
  • روزانه 2 بار از این نوشیدنی برای مبارزه با عفونت کلیه استفاده کنید.و یا میتوانید یک چهارم فنجان آب جعفری،یک دوم فنجان آب و کمی عسل و آب لیمو را ترکیب کنید و به مدت 2 هفته روزی 2 بار از این ترکیب استفاده کنید.
نکته:جعفری ممکن است به کم کردن علائم عفونت کمک کند اما توصیه میشود قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود مشورت کنید چرا ممکن است تداخل آن با بعضی از داروها مشکل ساز باشد.
درمان عفونت کلیه با نسخه های گیاهی

درمان عفونت کلیه با نسخه های گیاهی و خانگی

حل مشکل عفونت کلیه با مصرف سیر

روزانه 3 عدد سیر خام را برای حل مشکل عفونت کلیه مصرف کنید و یا میتوانید کپسول یا مکمل سیر را بعد از مشورت با پزشک نیز جایگزین کنید.

سیب و ارتباط آن با درمان عفونت کلیه

هر روز 1 عدد سیب ارگانیک مصرف کنید تا کلیه شما به درستی عمل کند و یا حتی میتوانید آب سیب را جایگزین کنید.

نکاتی درباره درمان عفونت کلیه

جلوگیری از عفونت کلیه

نکاتی برای جلوگیری از عفونت کلیه

  • برای جلوگیری از ورود باکتری ها به بدن باید مراقبت های شخصی انجام دهید.
  • پس از مقاربت ، برای جلوگیری از گسترش باکتری ،بلافاصله ادرار کنید.
  • از غذا هایی که فسفر و پتاسیم زیاد دارند،اجتناب کنید.
  • برای پخت و پز از روغن زیتون استفاده کنید.
  • چاقی ،خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش میدهد. بنابراین برای کاهش وزن تلاش کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • از پوشیدن شلوار های تنگ یا لباس های با مواد مصنوعی اجتناب کنید.

 

نشانه های عفونت کلیه و درمان گیاهی و خانگی کلیه درد

4.61863
این مطلب مفید بود ؟1712151
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک / ن / ف
وبگردی