خواص روغن علف لیمو
از بین بردن بوی بدن، بهبود احساسات، خاصیت آرامش بخشی از خواص روغن علف لیمو می باشد و این در حالی است که روغن علف لیمو فواید و کاربردهای دیگری هم دارد.

روغن علف لیمو با فواید بسیار مهم در سلامت و زیبایی

روغن اسانس علف لیمو نوعی روغن ضروری است که به طور گسترده در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. علف لیمو جز خانواده علفی ها است و بویی منحصر به فرد دارد. در عین حال خیلی خوش‌مزه و آرامش بخش است همچنین بوی لیمو می دهد، پس به همین دلیل است که به آن علف لیمو گفته می شود. در این بخش از سلامت نمناک به فواید روغن علف لیمو می پردازیم.

خواص روغن علف لیمو

کاهش درد:

روغن علف لیمو به دلیل داشتن خاصیت ضد درد، در درد ناحیه مفاصل، ماهیچه ها و درد ناشی از تمرینات ورزشی شدید را تسکین می دهد. علاوه بر این، دندان درد و نیز میگرن که به دلیل آلودگی ویروسی به‌وجود می آیند، آنفولانزا، تب و آبله را بهبود می بخشد.

ضد افسردگی:

روغن علف لیمو اعتماد به نفس، امید و نیز قدرت ذهنی را افزایش می دهد؛ همچنین باعث تقویت روحیه و نیز مبارزه با اختلالات افسردگی می شود. اختلالات افسردگی ناشی از شکست های شغلی، زندگی شخصی، ناامنی، تنهایی، رکود، مرگ عزیزی در خانواده و بسیاری از دلایل دیگر را دفع و نیز عصبانیت را کاهش می دهد. این روغن تنها به عنوان داروی ضد افسردگی، برای مبتلایان به افسردگی شدید استفاده می شود.

روغن علف لیمو

ضد باکتری و ضد میکروبی :

علف لیمو به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی از رشد میکروب و باکتری در کل بدن جلوگیری می کند و در رفع عفونت های باکتریایی در روده، معده، مجرای ادرار، زخم ها، سیستم تنفسی، همراه با سیستم های دیگر بدن در نظر گرفته می شود. همچنین به درمان بیماری هایی که ناشی از عفونت های باکتریایی یا میکروبی به عنوان مثال حصبه، مسمومیت غذایی، بیماری های پوستی، بوی بدن و مالاریا کمک می کند.

تب بر:

روغن علف لیمو تب شدید را پایین می آورد، زیرا با عفونت های بدن مبارزه کرده و از طریق تعریق، سموم بدن را دفع می کند. این روغن ویژه ممکن است فقط زمانی شروع به کاهش تب کند که تب به سطح مضر برسد. معمولا به همین دلیل در چای استفاده می شود.

ضد عفونی کننده:

خاصیت ضد عفونی کنندگی روغن علف لیمو، آن را به ماده ای فوق‌العاده برای آسیب های جسمی و روانی به علاوه یک عنصر ضد عفونی کننده به صورت کرم ها و لوسیون تبدیل می کند. ویژگی ضد میکروبی این روغن اجازه نمی دهد که بریدگی های داخلی و خارجی، عفونت کنند.

خواص روغن علف لیمو

قابض:

روغن علف لیمو به توقف گردش خون با انقباض جریان خون کمک می کند. اگر فردی خونریزی زیادی دارد، باید از سفت کننده برای تسریع لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی به منظور حفظ جان استفاده کند. علف لیمو انقباض لثه، فولیکول های مو، ماهیچه های پوست و همچنین جریان خون را بهبود می بخشد، در نتیجه از لق شدن و افتادن دندان ها و ریزش مو جلوگیری می کند و جریان خون را از طریق رگ ها کاهش می دهد.

ضد نفخ:

روغن علف لیمو نه تنها می تواند گاز بیش از حد معده را رفع کند، بلکه به شما کمک می کند تا گاز را از طریق روده از بین ببرید، علاوه بر آن، از افزایش گاز بیشتر جلوگیری می کند.

خوشبو کننده:

یکی از خواصی که پیش از این هم در مطلب دیگری از بخش سلامت نمناک به آن اشاره کرده بودیم این است که روغن علف لیمو بسیار بهتر از خوشبو کننده های مصنوعی است که هزینه زیادی دارد و با تاثیر بر روی محیط زیست، بنیه را ضعیف می کند. علاوه بر این، این نوع از دئودورانت ها ممکن است گاهی اوقات ناراحتی روی پوست ایجاد کرده و واکنش های آلرژیک را تشدید کنند. علف لیمو می تواند گزینه بهتری برای دئودورانت مردان باشد، چون هیچ کدام از عوارض را ندارند. روغن علف لیمو به شکل رقیق، ممکن است به عنوان یک دئودورانت مؤثر بدون اثرات منفی عمل کند.

مصرف روغن علف لیمو

ادرارآور:

روغن علف لیمو در هر مقداری، ادرار را افزایش می دهد. این امر ممکن است ضروری به نظر نرسد اما می تواند درمانی برای بیماری ها باشد. هر زمان یک فرد ادرار می کند چربی ها از طریق ادرار او دفع می شوند، زیرا 4 % مقدار ادرار را چربی ها تشکیل می دهند به همین دلیل هرچه بیشتر ادرار کنید مقدار زیادی وزن کم می کنید.

ادرار همچنین هضم غذا را بهبود می بخشد و به جلوگیری از گاز اضافی معده نیز کمک می کند. روغن علف لیمو آب اضافی را از طریق بدن دفع کرده و التهاب را کاهش می دهد. مهم تر این است که سموم مضر را از کل بدن دفع می کند.

ضد قارچ:

روغن علف لیمو خاصیت ضد قارچی عالی دارد و ممکن است برای التیام عفونت های قارچی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرند.

افزایش شیر:

روغن علف لیمو در واقع یک ترکیب یا شاید یک عامل افزایش شیر در پستان است. علاوه بر این، کیفیت شیر را بهبود می بخشد. این ویژگی برای مادران شیرده و نیز کودکانی که به منبع غذایی مهم نیاز دارند بسیار مفید است. این روغن ممکن است به کودکان نیز به‌طور متفاوت کمک کند. کودکان مستعد عفونت هستند، بنابراین خاصیت ضد میکروبی آن به طور غیر مستقیم به کودک کمک می کند تا از عفونت های باکتریایی جلوگیری کند.

خواص روغن علف لیمو

حشره کش:

علف لیمو به دلیل ویژگی حشره کشی، نسبتا رایج است. روغن علف لیمو حشرات را از بین می برد و آنها را دور نگه می دارد، با این حال تحقیقات کافی برای دانستن دقیق این که روی کدام حشرات تاثیر می گذارند، وجود ندارد. بنابراین هیچ تضمینی برای از بین بردن سوسک ها نیست.

نیرو بخش:

روغن علف لیمو به دلیل داشتن خاصیت نیروبخشی برای اعصاب و سیستم عصبی خوب است و به درمان مشکلات عصبی متعددی مانند:لرزیدن دست و حتی اعضای بدن، اضطراب، سرگیجه، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، تشنج، تنبلی کمک خواهد کرد.

آرام بخش:

روغن علف لیمو دارای خاصیت آرام بخشی است که احتمالا یکی از ضروری ترین درمان ها می باشد. همچنین اثرات آرامش بخشی بر ذهن دارند و التهاب، خارش پوست، تنش و اضطراب را کاهش می دهند. این ویژگی ممکن است به مبتلایان به بی خوابی نیز کمک کند.

مقوی:

روغن علف لیمو واقعا یک داروی نیروبخش است و بر عملکرد همه اعضای بدن، مانند سیستم تنفسی، سیستم گوارشی، سیستم عصبی و همچنین دفع مواد زائد کمک می کنند و همچنین جذب مواد غذایی به بدن را تسهیل کرده و مکانیسم های دفاعی را نیز افزایش می دهند.

روغن علف لیمو

بهبود هضم:

استفاده از روغن علف لیمو گوارش را بهبود می بخشد و به کاهش حرکات روده در صورت یبوست کمک می کند. همچنین ممکن است به هضم آسان و نیز جذب چربی ها کمک کند.

از بین بردن بوی بدن:

بوی بدن که ناشی از تعریق زیاد است می تواند به طور مؤثر با کمک روغن علف لیمو محدود شود. علاوه بر این، خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد قارچی و ضد میکروبی روغن از عفونت هایی که به دلیل تجمع عرق در زیر بغل و یا حتی بین ران ها به وجود می آید، جلوگیری می کنند. این روغن را می توانید به آب حمام اضافه کنید.

پوسیدگی دندان:

روغن گیاهی علف لیمو باکتری را از دهان پاک کرده و به جلوگیری از بیماری های لثه و دندان کمک می کند. لثه به دلیل ویژگی سفت کنندگی این روغن تقویت می شود. از این رو، دندان ها نیز بهبود می یابند و می توان از مشکلاتی مانند افتادن دندان و خونریزی لثه جلوگیری کرد. همچنین این روغن به خاطر عطر آن به تنفس تازگی می بخشد.

بهبود احساسات:

یکی دیگر از ویژگی های روغن علف لیمو احساس سلامت عاطفی است. عطر مطبوع این گیاه، یک عامل آرامش بخشی است و استرس، اضطراب و اختلالات افسردگی را تسکین می دهد. ماساژ با استفاده از این روغن می تواند برای بدن خسته، آرامش بخش باشد.

داشتن آرامش

فواید دیگر روغن علف لیمو

اگر لب های ترک خورده ای دارید، می توانید از یک مرهم که حاوی روغن اسانس علف لیمو است استفاده کنید، زیرا برای رفع ترک لب ها مؤثر است.

قرار گرفتن در معرض آلودگی و کثیفی می تواند باعث خشکی و کدری موها شود. از ترکیب چندین قطره روغن اسانس علف لیمو با آب برای تمیز کردن مو استفاده کنید.

صورت را با ترکیبی از سه قطره روغن اسانس علف لیمو و همچنین آب گرم بشویید تا آلودگی، چربی اضافی و جوش را از بین ببرید.

شامپو کردن مو با روغن علف لیمو به افزایش حجم مو کمک می کند.

ترکیب روغن علف لیمو با فلفل، حالت تهوع و درد های قاعدگی را تسکین می دهند.

هشدار درباره روغن علف لیمو

روغن علف لیمو به عنوان عنصر غیر سمی شناخته می شود. با این حال، این بدان معنا نیست که در هنگام استفاده نباید احتیاط کرد. این روغن برای پوست های حساس، آزار دهنده است.

این امکان وجود دارد که افراد مبتلا به واکنش های آلرژی نسبت به این روغن حساسیت داشته باشند.

زنان باردار باید به طور کامل از مصرف این روغن خودداری کنند؛ زیرا ممکن است موجب سقط جنین شود.

استفاده از روغن علف لیمو روی زخم باز کار درستی نیست؛ اگر چه این روغن برای التیام زخم بدن مفید است، اما استفاده از آن روی زخم باز باعث ایجاد احساس سوزش می شود که برای برخی افراد ممکن است، غیرقابل تحمل باشد.

خواص باورنکردنی روغن علف لیمو برای سلامت و زیبایی

55
این مطلب مفید بود ؟50
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : newdirectionsaromatics / doterra / youngliving / aromafoundry / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
وبگردی