سویه‌های جدید کرونا

آیا سویه‌های جدید کرونا خطرناک است؟

تاریخ انتشار : 13 اردیبهشت 1401کد مطلب : 27208زمان مطالعه : 3 دقیقه
چرخش ویروس کرونا متاسفانه قطع نشده است و هنوز معلوم نیست که سویه‌های جدید تا چه حد خطرناک است.

باشگاه خبرنگاران جوان:علی اسداللهی امین در برنامه طبیب گفت:با توجه به شایعاتی که در خصوص اعلام پایان کرونا از طرف سازمان جهانی بهداشت منتشر شده، این سازمان پایان کرونا را اعلام نکرده است و فقط گفته در آمریکا به اتمام رسیده، اما این به معنی پایان کرونا نیست، در استرالیا دو سویه جدید پیدا شده و در شهر‌هایی از چین نیز پاندمی آغاز شده است، البته هنوز معلوم نیست که این سویه‌ها تا چه حد خطرناک است و بیماری‌زایی دارند.

وی ادامه داد:چرخش ویروس متأسفانه قطع نشده و تا وقتی که ماسک نزنیم و شیوه نامه ها را به طور کامل رعایت‌ نکنیم احتمال چرخش ویروس وجود دارد. بنابراین باید خیلی حواس‌مان را جمع کنیم، چون ممکن است این ویروس‌ها وارد کشور شود و ما گرفتاری‌های جدیدی پیدا کنیم؛ بنابراین توصیه رئیس سازمان جهانی بهداشت هم همچنان ادامه واکسیناسیون است که وزارت بهداشت ایران هم ابلاغیه تزریق دوز چهارم را برای کسانی که سیستم ایمنی پائینی دارند، افراد بالای 70 سال و پرسنل درمانی صادر کرده و این در شرایطی است که هنوز 50 درصد افراد هنوز دوز سوم را هم تزریق نکردند.

این پزشک متخصص تصریح کرد:اگر فاصله ما با آخرین‌ بار از درگیریمان به ویرروس بالای چهار ماه تا شش ماه شود آنتی‌بادی در بدن کاهش پیدا می‌کند و کاهش آنتی‌بادی هم مساوی با ابتلای مجدد است. ما الان اومیکرون را داریم که مثل سرماخوردگی خفیف است. دلیل اینکه گزارش آمار ابتلا پائین آمده این است که مردم اصلا تست نمی‌دهند و چون بیماری در حد خفیف است نیازی به تست دادن نمی‌بینند و در منزل استراحت می‌کنند و این به معنی کاهش بیماری نیست.

اسداللهی امین گفت:ممکن است اگر سویه‌های جدیدی که در استرالیا و چین دیده شده به ایران بیاید و باز با سویه‌ها و موارد جدید بیماری روبرو شویم بنابراین تأکید می‌کنم که هنوز بهترین و امن‌ترین راه پیشگیری، واکسیناسیون، استفاده از ماسک و دوری از اجتماعات است و حتما افراد سنین بالای 70 سال به ویژه افرادی که چهار ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن و یا بیماری‌شان می‌گذرد باید دوز چهارم را نیز تزریق کنند. اگر از این پاندمی خارج شویم احتمال انتقال و جهش کاهش پیدا می‌کند در این حالت خیال‌مان راحت است و می‌گوییم یک‌بار در سال یادآور بزنیم، اما هنوز در شرایط پاندمی هستیم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد:باید واکسیناسیون کودکان بالای 9 سال هم جدی گرفته شود، باید کلاس‌ها حتی‌المقدور در فضای باز برگزار شود و کلاس‌ها و سرویس‌های مدارس خیلی متراکم نباشد، در کنارش باید حتما به واکسیناسیون هم توجه شود که این چرخه بشکند، وقتی این بیماری در کشور آندمیک شد و چرخه شکست دیگر از سویه‌های جدید هم نمی‌ترسیم که پاندمی ایجاد کند، چون اینطور نیست که بیماری را گرفتیم و دیگر شدید نمی‌گیریم، چون ممکن است بار‌ها به این بیماری حتی از نوع اومیکرون مبتلا شوید و خود این بیماری عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت خودش را بر جای می‌گذارد و این عوارض به مرور زمان خودش را نشان می‌دهد.

اسداللهی امین افزود:در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امیراعلم بیمار کرونایی نداریم، الان خوشبختانه بیمار بستری شده نداریم و اکثرا سرپایی هستند و سابقه ایمنی درگیری اخیر دارند که یا با واکسن و یا با بیماری ایجاد شده و اغلب با گلودرد مراجعه می‌کنند و این یکی از علائم هوشیار است که فعلا ویروس وجود دارد، اما ممکن است به دلیل جهش‌هایی که داریم شکل ویروس تغییر کرده و بیماری شدید شود و سابقه ایمنی ما روی آن تأثیری نداشته باشد.

انتهای پیام/م

آیا سویه‌های جدید کرونا خطرناک است؟

51
این مطلب مفید بود ؟10
برچسب : ویروس کرونا
وبگردی