میکروب روده
میکروب های روده از دلایل ایجاد عفونت های روده ای است که از شایع ترین نوع بیماری های عفونی می باشد. در ادامه با میکروب هایی که در روده زندگی می کنند بیشتر آشنا می شوید.

اطلاعات کامل در مورد میکروب هایی که در روده ی ما زندگی می کنند

کلمه میکروبیوتا یک گروه از میکرو ارگانیسم هایی هستند که در یک محیط ایجاد شده قبلی ساکن هستند. انسان ها خوشه های باکتری ها را در بخش های مختلف بدنشان دارند، از قبیل باکتری هایی در سطح یا لایه های عمیق پوست (میکروبیوتا پوست)، دهان (میکروبیوتا دهان)، واژن (میکروبیوتا واژینال)، و غیره.

میکروبیوتا روده چیست؟

میکروبیوتا روده (که قبلاً فلورا روده نامیده می شد) امروزه به جمعیت میکروبی که در روده ما زندگی می کنند، اطلاق می شود. روده ما شامل ده ها تریلیون ریز جانداران است، از جمله حداقل 1000 گونه مختلف از باکتری شناخته شده با بیش از 3 میلیون ژن (150 برابر بیشتر از ژنهای انسان).
میکروبیوتا می تواند در مجموع به 2 کیلوگرم وزن برسد ؛ یک سوم از میکروبیوتای روده ما برای اکثر مردم عادی و رایج است، در حالی که دو سوم از آنها برای هر یک از ما خاص هستند و به عبارت دیگر، میکروبیوتا درون روده شبیه یک کارت هویت فردی شما است.

کجا می توانیم پیدایش کنیم؟

همان طور که نامشان معلوم می کند، روده و شکم یکی از بخش های اصلی بدن ما است که با محیط خارجی برخورد می کند (نمونه های دیگر پوست و ریه ها هستند) در حالی که هر یک از ما یک میکروبیوتا منحصر به فرد داریم، اما همیشه همان عملکردهای فیزیولوژیک، با تاثیر مستقیم بر سلامت ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
میکروب روده

هر آنچه باید درباره میکروب های روده بدانید

برخی از این وظایف، عبارتند از:

به بدن کمک می کند تا غذاهای ویژه ای هضم کند که معده و روده کوچک قادر به هضم آن نیستند و چنانچه در بخش سلامت نمناک خواندید این کار به تولید برخی از ویتامین ها کمک می کند (B و K). به ما کمک می کند تا تجاوزات خود را از میکروارگانیسم های دیگر،و تمامیت مخاط روده را حفظ کنیم.
نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می کند و یک اثر دفاعی را اجرا می کند. میکروبیوتا شکمی سالم و متعادل برای کسب اطمینان از عملکرد مناسب گوارشی بسیار مهم است.
با توجه به نقش مهم میکروبیوتا روده در عملکرد نرمال بدن و وظایف مختلف آن، متخصصان این روزها آن را به عنوان یک "عضو" در نظر می گیرند با این حال، این یک ارگان "اکتسابی" است و بعد از تولد شروع می شود و رشد می کند.

میکروب های روده چه زمانی شروع به پیشرفت می کند؟

تکامل میکروبیوتا روده از تولد آغاز می شود و دستگاه گوارشی نوزاد به سرعت توسط میکرو ارگانیسم هایی مادر (واژینال، پوست، سینه و غیره) تغذیه می شود. دانشمندان در نظر دارند که تا سن 3 سالگی، میکروبیوتا پایدار و شبیه به بزرگسالان می شود و تکامل خود را در طول زندگی ادامه می دهد. میکروبیوتا روده می تواند در طول فرآیند سالمندی قرار بگیرد و در نتیجه افراد مسن نسبت به جوانان تفاوت قابل توجهی داشته باشند.
در حالی که ترکیب کلی میکروبیوتا روده ای در اکثر افراد سالم مشابه است، اما ترکیب گونه ها به شدت شخصی شده و عمدتاً توسط محیط و رژیم غذایی ما تعیین می شود.
ترکیب دستگاه گوارش ممکن است به عناصر غذایی، چه به طور موقت و چه برای همیشه، عادت کند برای مثال، مردم ژاپن می توانند جلبک دریایی (بخشی از رژیم روزانه خود) را به خاطر آنزیم های ویژه ای که میکروبیوتا از باکتری های دریایی به دست آورده اند، هضم کنند ؛ اگر چه می تواند با تغییر سازگار شود، اما از دست دادن تعادل ممکن است در برخی شرایط خاص هم بوجود آید، که آن را دیس بیوسی می نامند. دیس بیوسی ممکن است با مشکلات سلامتی مانند اختلالات عملکردی روده، بیماری روده ملتهب، آلرژی ها، چاقی و دیابت مرتبط باشند.
مطالعات زیادی اثرات سودمند پروبیوتیک ها را بر روی میکروبیوتا روده ما را نشان داده اند. دادن پروبیوتیک به عنوان غذا به باکتری های مفید، به بهبود عملکرد میکروبیوتا کمک می کند .همچنین به رشد و فعالیت برخی از باکتری های "خوب" نیز کمک می کند. در برخی محصولات تخمیری مانند ماست ، پروبیوتیک ها به روده کمک می کنند تا تعادل، یکپارچگی و تنوع خود را حفظ کنند.
توسط پیشرفت های تکنولوژیکی، تصویر شناخته شده از باکتری هایی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند واضح تر شده است.محققان اکنون از گستره ای از تکنیک ها، از جمله ابزارهایی که از زیست شناسی مولکولی مشتق شده اند، برای روشن شدن بیشتر رموز میکروبیوتاها استفاده می کنند. با اینکه چیزهایی وجود دارند که هنوز کشف نشده اند، اما یافته های بیشتر و بیشتری هر روز ارائه می شود.
میکروب معده

میکروب های روده 

میکروبیوتا روده،کلید داده ها و ارقام:

میکروبیوتا روده نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند و همگام با روش بدن ما عمل می کند. ترکیبات میکروبیوتا روده برای هر فرد، درست مانند اثر انگشت ما، منحصر به فرد است.
میکروبیوتا روده شامل ده ها تریلیون باکتری است - ده برابر بیشتر از بدن ما. بیش از 3 میلیون ژن میکروبی در میکروبیوتا روده زندگی می کند- 150 برابر بیشتر از ژنوم انسان. کل میکروبیوتادر مجموع می تواند تا 2 کیلوگرم وزن داشته باشد.
بیش از 1000 گونه باکتری شناخته شده مختلف در روده انسان یافت میشود، اما تنها 150 تا 170 گونه در هر سوژه مورد توجه قرار دارند.

سه نوع باکتری روده ای برای انسان یافت شده است:

فورست، تاندرا یا تروپیکال جانگل

این سه نوع به نام باکتریود، پروتلا و رومینوکوکوس- برای باکتری ها نامگذاری می شوند، که در هر مورد بر روده ها غالب می شوند. " اکوسیستم ها تمایل دارند به سمت تعادل پایدار رشد کنند و برخی از گونه ها در حال غالب شدن هستند و برخی از گونه ها جایگاه خود را اشغال می کنند.
محققان می گویند هنوز مشخص نیست که آیا یک فرد می تواند از یک گروه به گروه دیگر در طول عمر خودش تغییر دهد یا خیر. این مطالعه نشان داد که تولید ویتامین به شدت در میان این سه نوع باکتریایی شکمی متغیر است.
افراد گروه باکتریود قادر بودند که ویتامین C، B2 و B5 را بهتر تولید کنند، در حالی که افراد گروه پیش فرض سطوح بالاتری از B1 و اسید فولیک را نشان دادند.
محققان هشدار دادند که نتایج، در حالی که قوی هستند، اما بر اساس نمونه هایی از چند صد نفر بوده است و تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا انواع اکوسیستم های باکتریایی بیشتری در روده وجود دارد، مورد نیاز است.
باکتری روده

باکتری روده ای برای انسان 

واقعیات شگفت انگیز در مورد میکروب هایی که در روده زندگی می کنند:

میکروب های کوچکی که در معده و روده شما می تواند یک تفاوت بزرگ و مثبت در بدن، مغز و سیستم ایمنی بدن ایجاد کند.در اینجا حدود 100 تریلیون باکتری داخل یا اطراف بدن شما وجود دارد. برخی برآوردها می گویند که هر انسانی یک یا دو کیلو از باکتری ها را دارد که در تمام اوقات در دل و روده آن ها زندگی می کنند.
اما نگران نباشید، اینها چیز خوبی هستند (حتی اگر این حرف کمی عجیب باشد)! این ارگانیسم ها نقش مهمی در سلامت روزمره و طول عمر شما ایفا می کنند.

1. چه چیزی در روده شما هستند، می تواند روی اندازه روده تاثیر بگذارد:

آیا باید وزن کم کنید؟
چرا یک کیلوگرم باکتری را امتحان نکنیم؟
تحقیقات جدید منتشر شده در ژورنال علمی نشان می دهد میکروب هایی که در روده شما هستند، ممکن است در چاقی نقش ایفا کنند.
با این حال، محققان هنوز نسبت به میزان متابولیسم غذا شک دارند. برای مطالعه، موش ها به طور ژنتیکی بدون باکتری روده مهندسی شدند. به نیمی از آن ها باکتری های افراد چاق انسان ها را دادند و به نیمی دیگر باکتری های انسان های لاغر را دادند.
موش ها با باکتری های چاقی دارای اضافه وزن شدند و نشان دادند که میکروب ها ویژگی های فیزیکی و متابولیک صاحبانشان را منتقل می کنند. محققان می گویند که یافته های آن ها می تواند گامی مهم به سوی ایجاد پروبیوتیک های اختصاصی و درمان های مبتنی بر مواد غذایی برای کسانی باشد که به سختی وزن کم می کنند. 
انواع میکروب معده

میکروب هایی که در روده زندگی می کنند 

2. پروبیوتیک ها می توانند درمان افسردگی و اضطراب را درمان کنند:

دانشمندان سالهاست که در حال بررسی ارتباط بین باکتری های شکمی و مواد شیمیایی در مغز بوده اند. تحقیقات جدید بیشتر به این نظریه محور مغز- میکروب- روده می پردازند. تحقیقات منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم نشان می دهد که موش ها با لاکتوباسیلوس رهامنونوس، نشانه های کمتری از اضطراب و افسردگی را نشان می دهند.
محققان معتقدند به این دلیل است که ال. رهامنونوس بر روی سیستم اسید گاما آمینو آمینوباتیک (GABA) عمل می کند که به تنظیم رفتار عاطفی کمک می کند.

3. هر چه باکتری ها بیشتر باشند، بهتر است:

در حالی که باکتری های بیرون بدن شما می تواند باعث عفونت های جدی شود، اما باکتری های درون بدن می توانند از شما محافظت کنند. مطالعات نشان داده اند که باکتری های روده ای شما نسبت به عفونت های جدی بیشتر آسیب پذیر هستند.
حیوانات بدون باکتری در روده شان نسبت به عفونت ها بسیار آسیب پذیرند.
باکتریهایی که به طور طبیعی در داخل روده شما یافت میشوند، مانع اثرات موجودات زنده ای می شوند که وارد بدن شما میشوند. آن ها به بدنتان کمک می کنند تا از رشد سریع باکتری ها در معده شما جلوگیری کند، که می تواند برای روده ها مصیبت بار باشد.
برای انجام این کار، آن ها رابطه ای با بدنتان ایجاد می کنند. طبق تحقیقات منتشر شده، " میزبان بطور فعال ماده مغذی را فراهم می کند که این باکتری به آن نیاز دارد و به طور فعال نشان می دهد که چقدر به میزبانش نیاز دارد."
میکروب هایی که در روده زندگی می کنند

واقعیت هایی درباره میکروب هایی که در روده زندگی می کنند

4. باکتری های روده توسط شیر مادر به کودک منتقل می شود:

این گزینه این مورد را ثابت می کند که شیر مادر می تواند به پرورش یک سیستم ایمنی بدن کمک کند. تحقیقات جدید نشان می دهد که باکتری های روده ای توسط شیر مادر از مادر به نوزاد منتقل می شود.

5. فقدان تنوع باکتری های روده ای با آلرژی مرتبط است:

تعداد کمی از باکتری ها در روده می توانند سیستم ایمنی را خاموش کرده و با تب یونجه به هم ریخته شوند. محققان سوابق پزشکی و نمونه های مدفوع 411 نوزاد را مورد بررسی قرار دادند و آن ها دریافتند افرادی که کلونی های مختلفی از باکتری روده نداشتند، بیشتر احتمال ابتلا به آلرژی های غذایی را داشتند.
انواع میکروب روده

باکتری های روده ای 

6. باکتری های روده می توانند به کبد شما صدمه بزنند:

کبد 70 درصد جریان خون شما را از روده می گیرد، بنابراین طبیعی است که آن ها بیشتر خون اکسیژن دار را به اشتراک بگذارند. محققان ایتالیایی دریافتند که بین 20 تا 75 درصد بیماران مبتلا به بیماری های مزمن کبد - نوعی که با اعتیاد به الکل مرتبط نیست - هم چنین دارای رشد بیش از حد باکتری های شکمی است. برخی بر این باورند که انتقال باکتری روده به کبد ممکن است مسئول بیماری های مزمن کبد باشد.

 

میکروب هایی که در روده ما زندگی می کنند + حقایق جالب

3.443
این مطلب مفید بود ؟2914
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : gutmicrobiotaforhealth / abc / healthline / otsuka / بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب /ن
وبگردی