علت خون دماغ
خونریزی بینی دو نوع دارد، خون دماغ شدن می تواند ناشی از خشکی هوا باشد و یا نشانه ای از فشار خون بالا و کمبود مواد مغذی.

خون دماغ و علل و علائم انواع خونریزی بینی

خونریزی بینی مشکلی است که می تواند شما را ناراحت کرده و یا بترساند. اکثر افراد حداقل یکبار خونریزی از بینی را تجربه می کنند. خوشبختانه در اکثر موارد خونریزی بینی نگران کننده نبوده و می شود آنرا به راحتی درمان نمود.

خون دماغ یک مشکل رایج است؛ درون بینی پر از رگ های خونی کوچک است و یکی از حساس ترین بخش های بدن است که قتی این رگ ها مختل می شوند، خون از یک سوراخ بینی و یا هر دوسوراخ بیرون می ریزد.خونریزی می تواند خفیف یا شدید باشد و می تواند از چند ثانیه تا بیش از 10 دقیقه طول بکشد.

گاهی نشانه هایی مانند گیجی، ضعف، پریشانی و غش می تواند همراه با خون دماغ باشد. هر کسی می تواند خونریزی بینی داشته باشد، اما در بین کودکان 2 تا 10 سال و در سنین 50 تا 80 رایج تر است.

دلیل خون دماغ

خون دماغ شدن چه علتی دارد؟

علل خون دماغ 

خون دماغ می تواند به دلیل تعدادی از علل باشد که هوای خشک که غشای بینی را خشک می کند، شایع ترین علت است. 

برخی دیگر عبارتند از:

  • خون دماغ شدن مکرر در معرض مواد تحریک کننده شیمیایی
  • واکنش های آلرژی
  • آسیب به بینی یا کندن مخاط بینی، عطسه مداوم
  • گرمای بیش از حد
  • ارتفاعات زیاد
  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن بیش از حد
  • مصرف بیش از حد و زیاد آسپرین
  • کمبود مواد مغذی
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری، عفونت های تنفسی فوقانی
  • فشار خون بالا
  • اختلالات لخته کننده خون و سرطان نیز می توانند دلایل دیگر خون دماغ شدن باشند

علت خونریزی بینی

بررسی عوامل موثر در خون دماغ شدن 

علل دیگر خون دماغ:

علاوه بر تمیز کردن بینی، خشکی، آسیب و فوت قوی در بینی، علل شایع دیگری نیز وجود دارند (که برخی از آن ها می توانند باعث خون دماغ مکرر در فرد شوند):

_داروهای خاص رقیق کننده (برای مثال, آسپیرین)

_مواد مخدر خاص (برای مثال, کوکائین)

_سندروم اوسلر- وبر - رندو، بیماری ارثی که در آن توده ای مادرزادی در بینی قرار دارد

_تومورها در بینی (هم سرطانی و هم غیر سرطانی)

_بیماری عروق مانند آترواسکلروز

_اختلالات خونریزی یا مشکلات پزشکی که ممکن است باعث کمبود پلاکت شود, که به لخته شدن خون منجر می شود (برای مثال, لوسمی)

_تومورهای بینی, سرطانی و غیر سرطانی 

گاهی اتفاقات کوچکی رخ می دهند و شما هرگز دلیلش را نمی فهمید.

منشا خونریزی بینی

چه چیزی موجب خون دماغ می شود؟ 

دو نوع خونریزی بینی وجود دارد:

  1. خونریزی قسمت جلویی بینی
  2. خونریزی قسمت عقبی بینی 

اگرچه ترسناک است، اما خون دماغ شدن مشکلی جدی نیستند.اغلب افراد می توانند به راحتی با کمک برخی درمان های خانگی ساده و آسان به این مشکل رسیدگی کنند.

طبق تحقیقات آکادمی آمریکایی حلق و بینی، خون دماغ شدن در یک نقطه از زندگی، افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.به طور معمول از گسیختگی رگ های خونی کوچک و آسیب پذیر، یا در قسمت جلویی (جلویی) یا عقب (پشت) بینی ایجاد می شوند.

انواع خونریزی بینی

انواع خون دماغ 

علل خون دماغ جلویی:

بیشتر خون دماغ شدن ها در کناره پایینی بینی در دیواره پایینی قرار دارند - دیواره ای که دو مجاری بینی را از هم جدا می کند و به سوراخ های بینی ختم می شود.این رگ های خونی به سطح نزدیک هستند و مستعد جراحت.

یک نشانه از اینکه خونریزی بینی از نوع جلویی است این است که وقتی فرد آسیب دیده نشسته است، خون از یک سوراخ بینی بیرون می زند.خبر خوب این است که خون دماغ قدامی یا جلویی معمولاً نیاز به توجه پزشکی ندارند، مگر اینکه خونریزی متوقف نشود و یا زمانی که خیلی جوان است رخ دهد. 

شایع ترین علت خونریزی بینی قدامی، آسیب هایی مانند ضربه، کتک زدن و یا گاهی فقط کندن مخاط بینی است. خشکی درون بینی نیز می تواند باعث خونریزی شود.علاوه بر این، ارتفاعات بلند، سرماخوردگی، آلرژی ها، و داروها همه عاملان بالقوه ایجاد خونریزی بینی هستند.

سیگار کشیدن نیز می تواند بینی را خشک کند، بنابراین ترک سیگار به خصوص برای خون دماغ شدن مکرر و در میان بسیاری از مزایای سلامتی مهم است.

خونریزی بینی قدامی

خون دماغ جلویی چیست؟ 

علل خون دماغ پشتی:

دیواره فوقانی و یا خون دماغ عقبی یا پشتی، خیلی کم است.خونریزی در داخل بینی شروع می شود و خون از پشت دهان و گلو پایین می رود، حتی زمانی که فرد نشسته یا ایستاده باشد.این خون دماغ شدن می توانند بسیار جدی باشند و به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارند. 

چندین عامل بالقوه برای خونریزی بینی عقبی وجود دارد، اما افراد عادی بیشتر به دلیل فشار خون بالا و آسیب به بینی این نوع را دریافت می کنند. افراد مسن تر به احتمال بیشتری نسبت به کودکان یا بزرگسالان جوان، خون دماغ خلفی یا عقبی را توسعه می دهند.

خونریزی بینی پشتی

خون دماغ عقبی چیست؟ 

درمان خون دماغ عقبی:

در ابتدا درمان با خون دماغ شدن قدامی مثل هم هستند. پزشک شما ممکن است بینی را با گاز پانسمان کند (سعی نکنید خودتان اینکار را کنید) و یا یک بالون بادی بادکنکی را در صورتی که خونریزی متوقف نشود، می بندد.

ممکن است سوزاندن رگ های خونی نیز مورد نیاز باشد. این کار توسط یک دستگاه الکتریکی و یا داغ انجام می شود تا رگ پاره را بسوزانند تا خونریزی متوقف شود. پزشک از یک بی حسی موضعی قبل از اینکه عمل را شروع کند، استفاده می کند.

 

علل انواع خون دماغ شدن و دلیل خونریزی بینی

4.4171
این مطلب مفید بود ؟15021
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : medicinenet / verywellhealth / بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /آ
برچسب : خون دماغ
وبگردی