تشخیص نیش حشرات
در برخی مواقع ممکن است انسان ها در معرض حشرات قرار بگیرند و در نهایت منجر نیش زدن حشرات شود، اما برای اغلب افراد جای سوال است که چگونه باید نیش حشرات را شناسایی کرد؟

چگونه نیش حشرات را بشناسیم و برای درمان آن چه کار هایی انجام دهیم؟

شنا کردن در استخر، کوهنوردی یا بازی کردن در حیاط خانه دوستمان می تواند باعث شود که شما در معرض حشرات قرار بگیرید و اغلب ما نمی توانیم هنگام نیش زدن، خود حشرات را ببینیم اما بعد از این که کار آنها تمام شد ناراحتی هایی در پوست ایجاد می شود که تنها قادر به تشخیص همین اثرات هستیم و ما زمانی متوجه نیش می شویم که دیگر حشره ای روی پوست بدن ما وجود ندارد.

حال باید بفهمیم که چه حشره ای ما را نیش زده و برای درمان آن باید چه کاری انجام دهیم؟

8. عنکبوت

نیش این حشره چگونه است؟ بیشتر نیش عنکبوت ها خطرناک نیستند و بسیار کوچک می باشند و باعث می شوند که یک قرمزی کوچک و ورم بر روی پوست ما ایجاد شود، اگر چه بعضی از عنکبوت های خانگی می توانند باعث مرگ شود اما بیشتر عنکبوت ها اینگونه نیستند.

مثلاً ایجاد دو سوراخ روی پوست بدن ما می تواند نشان از نیش حشره عنکبوت سیاه باشد و گاهی اوقات نیز نیش حشره قهوه ای می تواند نوعی کبودی روی پوست را به وجود بیاورد.

برای درمان چه کنیم؟

اگر تحت نیش عنکبوت خطرناک قرار گرفتید، تنها باید محل نیش را با صابون و آب شست و شو دهید و یک کمپرس یخ روی آن قرار دهید و سپس از پماد آنتی بیوتیک روی این محل استفاده کنید و اگر شک داشتید که حشره عنکبوتی سیاه یا قهوه ای شما را نیش زده، بهتر است که قبل از مطمئن شدن با کسی دست ندهید و تماس نداشته باشید و اگر بیش از حد این نشانه ها زیاد شدند، بهتر است که با آمبولانس تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود.

انواع نیش حشرات

روش شناسایی نیش عنکبوت و راه درمان آن

7.تشخیص پشه و راه درمان آن :

نیش پشه چگونه به نظر می رسد؟ نیش پشه اغلب برای همه آشناست و جای این نیش معمولاً پف کرده، قرمز و خارش زا می باشد و معمولاً بعد از چند دقیقه نیش زدن این علائم ظاهر می شود و معمولاً آثار نیش پشه گرد می باشد.

برای درمان چه کنیم؟

باید تا جایی که می توانید از خارش این محل پیشگیری کنید تا تبدیل به عفونت نشود و با آب و صابون محل را شستشو دهید و یک پد نخی خنک روی آن قرار دهید و همچنین می توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید یا روی آن عسل قرار دهید تا خارش التیام پیدا کند و دوش آب خنک نیز برای از بین بردن خارش به شما کمک خواهد کرد.

هشدار:اگر دچار سردرد شدید، دمای بالای بدن یا هر کدام از علائم غیر معمول شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

6. تشخیص و درمان نیش کنه :

اغلب نیش حشره کنه را می توان به راحتی شناسایی کرد زیرا خود این حشره به پوست شما می چسبد و می تواند تا 10 روز روی پوست تان بماند اما اگر در مواقعی نیش این حشره به صورت یک دایره قرمز کوچک روی پوست شما باقی می ماند که خارش بسیار زیادی دارد اما هیچ دردی را برای شما ایجاد نمی کند، بهتر است که با آب گرم این محل را گرم نگه دارید.

برای درمان چه کنیم؟

چنانچه در بخش سلامت نمناک توضیح داده ایم اگر دیدید که کنه به پوست شما چسبیده است اولین کاری که باید انجام دهید، این است که آن را از روی پوستتان جدا کنید و برای جدا کردن آن از یک موچین استفاده کنید و سپس آن را با موچین بکشید و از پوست خود جدا کنید.

کنه در برابر این جداسازی مقاومت خواهد کرد و زمانی که کنه را از روی پوستتان جدا کردید باید محل نیش زدگی را تمیز کنید، همچنین این کار را می توانید با الکل یا آب و صابون انجام دهید و حشره را داخل الکل قرار دهید تا از مردن آن اطمینان پیدا کنید.

هشدار:بعضی از کنه هایی که پاهای سیاه دارند، می توانند بیماری لایم را ایجاد کنند و اولین نشانه از این بیماری این است که این حشره تا مدت زیادی روی پوست شما باقی می ماند و ممکن است به یک ماه نیز برسد و همچنین تب، سردرد، گرفتگی عضلات و مشکلاتی در ضربان قلب شما به وجود خواهد آمد و اگر هر کدام از نشانه های این بیماری را دیدید، بهتر است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

نیش حشرات

تشخیص نیش کنه و روش درمان آن

5. تشخیص و درمان مورچه:

نیش مورچه چگونه به نظر می رسد؟ نوع مورچه معمولاً به نوع نیش آن بستگی دارد و نیش مورچه ها یک قسمت را به مقدار بسیار کمی قرمز می کند و باعث می شود که در این محل احساس داغی و سوزش زیادی داشته باشید و معمولا یک یا دو روز بعد اثرات آن از روی پوست شما به چرک های سفید تبدیل می شود و این نیش ها خارش دارند و ممکن است کمی دردناک باشد و باعث ایجاد زخم روی پوست شوند.

برای درمان چه کنیم؟

بهتر است که این قسمت را با آب و صابون بشویید و روی آن را باند ببندید و سپس مقداری یخ را برای کاهش درد روی آن قرار دهید.

در بیشتر موارد نیز به درمان خاصی نیاز ندارید و این نیش در طول چند روز کاهش پیدا می کند و می توانید در طول چند هفته کاملا شاهد بهبود آن باشید پس برای اینکه از ناراحتی این خلاص شوید، می توانید یک پارچه خنک روی آن قرار دهید.

هشدار:اگر دیدید که محل نیش زدگی تا یکی دو روز بعد همچنان در حال بزرگ شدن می باشد، ممکن است که نشانه از عفونت ثانویه در بدن شما باشد که این عفونت می تواند همراه با تنگی نفس، ورم در گلو، سرگیجه و دیگر علائمی همراه باشد که بهتر است آنها را به پزشک اطلاع دهید.

4. روش درمان و تشخیص نیش کک:

نیش کک چگونه به نظر می رسد؟ معمولا نیش حشره کک در پایین تنه افراد و اطراف پا ها، قوزک پا و ساق پا به وجود می آید و نیش آن ها به خودی خود کوچک هستند و محل را قرمز می کند و معمولاً کک ها دردناک هستند و خارش آنها بسیار شدید است.

برای درمان چه کنیم؟

برای جلوگیری از عفونت در این قسمت از ضدعفونی کننده ها استفاده کنید تا خارش آن پخش نشود و یک کیسه آب یخ یا حتی خود یخ را برای جلوگیری از التهاب و ورم روی این قسمت قرار دهید و از پماد های ضد خارش برای کاهش خارش در این قسمت استفاده کنید.

هشدار:اگر حالت تهوع و تنگی نفس، التهاب لب ها و صورت، درد سینه یا موارد این چنینی دارید بهتر است که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص نیش حشرات

راه های درمان و نحوه تشخیص نیش کک

3. روش تشخیص حشره خانگی:

چگونه به نظر می رسد؟ شما می توانید نیش این حشره را به راحتی تشخیص دهید که در این قسمت برآمدگی های قرمز رنگی روی پوست دیده می شود و اثرات این حشرات شبیه خطی صاف است و الگوی خاصی را دنبال می کند و معمولا این اتفاق برای پوست های بالاتنه شما مثل روی گردن، بازو ها و شانه ها می افتد.

برای درمان چه کنیم؟

برای اینکه خطر عفونت را کاهش دهیم، بهتر است محل نیش زدگی را با آب و صابون بشویید و از خارش آن جلوگیری کنید و برای اینکه خارش این ناحیه را کم کنیم و از التهاب آن جلوگیری کنیم، باید یک چیز خنک روی آن قرار دهید و همچنین می توانید از کرم های ضد خارش یا لوسیون های مخصوص استفاده کنید و حمام کردن نیز می تواند کمی التهاب پوست شما را تسکین دهد.

2. درمان و تشخیص نیش مگس انگبین:

نیش مگس چگونه است؟ بعد از اینکه مگس شما را نیش می زند، پوست تان به سرعت ورم می کند و سوزش آن به سرعت زیاد خواهد شد و کمی بعد از این نیز احساس سوزش، درد شدید و خارش بسیار شدیدتری را تجربه خواهید کرد.

برای درمان چه کنیم؟

باید محل نیش زدگی را با آب خنک شستشو دهید تا التهاب آن را کمی تسکین دهید و با قرار دادن عسل نیز می توانید به از بین بردن خارش کمک کنید.

هشدار:اگر دیدید که زبان و لب های شما در حال ورم کردن بعد از نیش مگس است یا خارش شدیدی دارد و علائمی مثل سرگیجه، بدن درد و ... اضافه شد، هرچه سریع تر با 115 تماس برقرار کنید.

درمان نیش حشرات

نحوه تشخیص انواع نیش حشرات و روش های درمان آن

1. تشخیص و درمان نیش زنبور:

نیش زنبور چگونه است؟ علائم این نیش بسیار شبیه نیش مگس است اما به طوری که این محل ملتهب شده و قرمز می شود و احساس درد و سوزش شدیدی در آن به وجود می آید و اثر این نیش کمی طولانی روی پوست باقی می ماند.

برای درمان چه کنیم؟

اولین کاری که باید انجام دهیم، این است که مراقب باشیم این نیش تبدیل به زخم نشود و اینکه با دیگران دست ندهیم واگر خارش آن اذیت کرد، این محل را با آب و صابون شستشو دهید و روی آن یک کمپرس یخ قرار دهید و همچنین برای کاهش درد و ورم ناشی از آن می توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید.

هشدار:تنگی نفس، سرگیجه، ورم صورت و دهان از نشانه های آلرژیک شدید است و اگر با هر کدام از این علائم مواجه شدید، باید هر چه سریع تر با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین راه تشخیص نیش حشرات و درمان سریع آن

3.9200
این مطلب مفید بود ؟15743
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک/ح.ب/ن
برچسب : حشرات موذی
وبگردی