تناسب سنی در ازدواج
تناسب سنی در ازدواج یکی از مسائل مهم است اما فاصله سنی کم یا زیاد در زندگی مشترک نمی تواند علت موفقیت یا شکست باشد.

تناسب سنی در ازدواج چقدر و چرا مهم است ؟

اگرچه نمی توان درباره عدد دقیق فاصله سنی زوج ها و نقش آن در موفقیت و شکست زندگی مشترک، قانون یکسانی برای همه افراد صادر کرد اما به یقین تناسب سنی در ازدواج از جمله موازین زیربنایی و اساسی در ازدواج است.

هر چه قدر در ازدواج بین زن و مرد هماهنگی و تناسب و سنخیت بیشتری وجود داشته باشد بنیان خانواده محکم تر خواهد شد و آن پیوند مستحکم تر، پرثمرتر و لذت بخش تر خواهد بود. خانواده ای که زن و مرد با یکدیگر مشکلات زیادی دارند معمولا تناسب و هماهنگی در بین اجزای اصلی و اساسی آن که زن و مرد هستند ، دیده نمی شود.

بنابراین قبل از ازدواج لازم است اموری را که سبب تناسب و هماهنگی بین زوج ها می شود ، بشناسیم و در نظر بگیریم. یکی از این امور ، مسئله تناسب و هماهنگی در سن زوج هاست که در این بخش از نمناک درباره اهمیت آن در ازدواج توضیح خواهیم داد.

تناسب سنی در ازدواج

مسئله سن موضوع مهمی است اما ...

تناسب سنی از موازین زیربنایی و اساسی در ازدواج است که بی توجهی به آن پیامدهای زیادی را در بردارد اما درباره عدد دقیق فاصله سنی زوج ها و نقش آن در موفقیت و شکست زندگی مشترک، نمی توان قانون یکسانی برای همه افراد صادر کرد.

امروزه در بسیاری از مسائل از جمله ازدواج نسبت به گذشته ارزش ها تغییر کرده و پذیرش این تغییرات برای افراد و خانواده ها راحت تر شده است. در صورتی که ازدواج سنجیده و آگاهانه باشد و در مولفه های لازم برای ازدواج مانند سطح تحصیلات، شغل، موقعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خانواده ها، ظاهر و ... تناسب وجود داشته باشد، سن می تواند یک عامل چالش برانگیز باشد.

اگر با فردی که قصد ازدواج با او را دارید 2 یا 3 سال فاصله سنی دارید این فاصله مشکلی به وجود نمی آورد وهمچنین 2 یا 3 سال بزرگ‌تر بودن دختر از پسر مشکل چندانی پیش نمی آورد.

باید بدانید همیشه تناسب کامل وجود ندارد و طبیعی است که ناهماهنگی هایی بین شرایط زوج ها وجود داشته باشد ولی تعداد و میزان آن مهم است. در افراد مختلف شرایط فیزیکی و فیزیولوژی مرد و زن متفاوت است و شما به کمک مشاور می توانید به شناخت بهتری درباره آن برسید.

اهمیت فاصله سنی در ازدواج

بهترین فاصله سنی برای ازدواج

فاصله سنی مناسب میان زن و شوهر 2تا 4سال و در برخی مواقع 2 تا 7سال یا 4تا 7 سال است اما در صورتی که یکی دو سال به این سنین افزوده یا کم شود ، ازدواج در این شرایط بلا مانع است.

اگر تمام زمینه ها بررسی گردد و مشکل خاصی نباشد ، فاصله سنی زیاد مهم نیست اما بهترین و مناسب ترین فاصله سنی 2 تا4 سال است ولی اگر زوجین این شرایط سنی را داشته باشند و سایر شرایط برای آنها مناسب نباشد، ازدواج نمی تواند موفق باشد.

افرادی که در محدوده سنی نزدیک هم باشند، تجربه ها و خاطره های یکسانی دارند و پیش زمینه فرهنگی مشابهی برای درک کردن هم خواهند داشت. دختر و پسری که در سن ازدواج قرار دارند باید از نظر فکری در یک سطح قرار گیرند.

بهترین فاصله سنی در ازدواج

دلیل اهمیت فاصله سنی در ازدواج

فلسفه وجود چنین تفاوت سنی این است که خانم ها زودتر پختگی روانی پیدا می کند و زودتر به بلوغ عقلی و جسمی می رسند. خانم ها زودتر به بلوغ جنسی می رسند و بهتر است به نیازهای آنها زودتر پاسخ داده شود.

همچنین نیازهای جنسی خانم ها زودتر فروکش می شود، بنابراین این تفاوت سنی به علت آمادگی زودتر زنان برای ازدواج و بلوغ اجتماعی مطرح می گردد. برای ازدواج از دیدگاه دینی و در روایات اسلامی تناسب های مختلف مطرح شده است که یک جنبه آن تناسب سنی است.

تفاوت سنی در ازدواج

فاصله سنی زیاد در ازدواج

تفاوت سنی در ازدواج بیش از 10 سال به مرور ممکن است باعث تغییر نقشها شود، این تغییر نقشها دو صورت کلی دارد. نقش استاد، شاگردی و نقش والد، فرزندی. همسرانی که از لحاظ سنی بزرگتر هستند و این اختلاف بیش از ده سال است ممکن است به دلیل تجارب بیشتر و رفتارهای محتاطانه نقش همسری شان کمرنگ شود و نقش های استادی و والدی جایگزین و پررنگ شود، احتمال بروز این مشکل برای زوجینی که تفاوت سنی کمتری دارند خیلی کم است.

فاصله و تناسب سنی در ازدواج چقدر مهم است ؟

452
این مطلب مفید بود ؟4210
منبع : بخش سبک زندگی نمناک/ن/ز.ت
برچسب : ازدواج
وبگردی