روغن صنعتی

روغن صنعتی چیست ؟

کد مطلب : 74770زمان مطالعه : 5 دقیقه
روغن های صنعتی طیف وسیعی از روانکارهای صنعتی را تشکیل می دهند که در صنایع مختلف کاربرد بسیار وسیعی دارند.

آشنایی با انواع روغن صنعتی

روغن آن دسته از مایعات هستند، که با آب مخلوط نمی شوند و به دلیل آن که چگالی آنها کمتر از آب است، روی آب شناور می مانند. اصولاً روغن به چربی اطلاق می شود که در دمای اتاق معمولاً به حالت مایع باشد. روغن ها هم همچون چربی ها متشکل از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید می باشند. از آنجا که روغن حاوی مقدار زیادی چربی اشباع نشده است، در دمای اتاق مایع می باشد. روغن ها انواع مختلف دارند. می توانند روغن صنعتی بوده یا تنها برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار گیرند. از برندهای معروف تولید کننده انواع روغن صنعتی می توان به روغن صنعتی شل، کاسترول، موبیل، بی پی و روغن توتال اشاره کرد. اکثر شرکت های تولید کننده روغن های صنعتی از شرکت های بزرگ نفتی جهان می باشند. اما امروزه شرکت هایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه تولید روغن و گریس صنعتی فعال می باشند. که می توان به شرکت های نظیر روغن فوکس و کلوبر اشاره کرد.

روغن صنعتی

تاریخچه روغن های صنعتی

تا پیش ازسال 1856 میلادی روغن صنعتی  جهت استفاده در چرخ ها و روانکاری انواع چرخ دنده ها ازمنابع روغـن هـای حیـوانی مثـل روغن نهنگ و گاو استفاده می شد.در برخی موارد نیز از روغن های گیاهی جهت تولید روغن های صنعتی استفاده می شد. ولی به دلیل پایداری پایین در استفاده صنعتی عمر کوتاهیی داشتند و سریعاً اکسید وفاسد می شدند. به همین دلیل موارداستفاده آنها محدود بود. به مروربا صنعتی شدن جوامع و کشورها نیاز به روانکارها و روغن های صنعتی با کیفیت و پایداری بالا بیشتر احساس میشد تا قادرباشند اصطکاک بین قطعات و سطوح متحرک راکاهش دهند. و از خوردگی و سایش قطعات جلوگیری کنند.

روغن صنعتی که امروزه می شناسیم عموما پـس ازکشف و استخراج نفت و در سال ١٨٨٣ میلادی و بهبود فرایندهای تقطیر و تصفیه نفت خام و توسعه پالایشگاه ها و تولید لوب کات یا برش نفتی از نفت خام تولیدشده و جایگزین روغن های حیوانی قبلی گردید. تا متناسب با دستگاه های صنعتی جدید نیازهای صنایع جدید را پوشش دهند. استفاده از روغن های صنعتی در روغنکاری خیلی سریع برتری خود را نسبت به انواع قدیمی روغـن ثابـت نمودنـد و در نتیجـه اسـتفاده ازروغن های حیوانی، نباتی یرای روانکاری صنعتی به تدریج منسوخ شد.

همگام با صنعتی شدن کشورها و پیشرفت صنایع مختلف نیازبه روغن های صنعتی باکیفیت و مقاومت بالاتربیشترشد. درابتدا سعی گردید با تصفیه بهتر روغن و افزودن مواد افزودنی مختلف و با کیفیت بالاترروغن های صنعتی با طول عمر بیشتر تولید شود ولی با پیشرفت علم وتکنولوژی و دست یابی بشر به تکنولوژی های جدید و تولید دستگاه های صنعتی متنوع، نیاز به روغن های صنعتی متعدد با خصوصیات متفاوت بیش از بیش نمایان شد. امروزه روغن های صنعتی که ازطریق فعل وانفعالات شیمیائی پیچیده ای بدست می ایند. این نوع روغن ها صنعتی قادربه تحمل رنج وسیعی ازفشارها ودرجه حرارت ها برای کاربردهای خاص می باشند.

نحوه تولید روغن صنعتی

بیشترین ماده تشکیل دهنده روغن صنعتی، روغن پایه می باشد که روغن پایه باید با مواد افزودنی مخلوط شوند.‎ ‎ ‎روغن‎ ‎پایه به صورت مایع می باشد که از نفت خام گرفته شده است. برای تولید روغن پایه ‏استفاده از برش مواد نفتی، تصفیه روغن های کارکرده و‎ ‎تولید به روش مصنوعی مرسوم می باشد. مواد افزودنی در واقع مواد شیمیایی با ترکیبات پیچیده یی هستند که‎ ‎با ‏افزودن آنها به روغن پایه به مقدار مشخص، می توان خصوصیات مورد نیاز در روغن صنعتی ایجاد کرد یا ‏مشخصات روغن صنعتی را بهبود بخشید‎. 
‎ ‎برای‎ ‎تهیه روغن صنعتی ابتدا عملیات تقطیر نفت خام انجام می شود. این کار در چند‎ ‎مرحله تقطیر در جو و ‏تقطیر در خلا انجام می شود تا یک برش نفتی خاص حاصل‏‎ ‎شود که گرانروی، نقطه اشتعال و نقطه ریزش معین داشته باشد‎.  ‎سپس در‎ ‎واحد آسفالت گیری، مواد آسفالتی که ته مانده برج تقطیر در خلا هستند با‎ ‎تزریق حلال پروپان ‏استخراج می شود. در مرحله بعد، ترکیبات نامطلوب موجود‎ ‎در روغن با استفاده از روش های ‏مختلف از روغن جدا شده‏‎ ‎و باعث بهبود شاخص گرانروی روغن می گردد‎. ‎ ‎پس از عملیات‎ ‎تصفیه روغن، در واحد موم گیری، پارافین های سنگین که به صورت‏‎ ‎جامد هستند، با ‏استفاده از روش انحلال و فیلتراسیون از روغن جدا می شوند‏. ‎سرانجام در واحد تصفیه هیدروژنی، عناصر زائد ‏مانند گوگرد، ازت و اکسیژن از‎ ‎روغن خارج شده تا روغن در ماشین آلات و در شرایط سخت پایداری بیشتری ‏داشته‎ ‎باشد. روغن پایه پس از طی تمامی مراحل فوق به واحد مخلوط کنی ارسال می‎ ‎شود و در آنجا با اضافه ‏کردن مواد افزودنی مناسب، انواع روغن های صنعتی‎ ‎مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می شود‏‎.‎
روغن صنعتی

کاربرد روغن های صنعتی

روغن های صنعتی طیف وسیعی از روانکارهای صنعتی را تشکیل می دهند که در صنایع مختلف کاربرد بسیار وسیعی دارند. بیشترین کاربرد انواع روغن های صنعتی در کشتیرانی و صنایع دریایی، صنعت تولید سیمان، حمل و نقل هوایی، صنایع شیمیایی، داروسازی، صنایع غذایی، صنعت برق، چاپ و بسته بندی، صنایع فلزکاری، نساجی و... کاربرد دارند. روغن های صنعتی با ویسکوزیته پایین با غلظت کم و ویسکوزیته بالا با غلظت بالا تولید می شوند. همچنین این نوع روغن ها عموما با پایه مینرال یا سنتتیک تولید شده که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. روغن های سنتتیک عموما طول عمر و پایداری بالاتری نسبت به روغن های مینرال دارند.

انواع روغن صنعتی

روغن هیدرولیک، روغن های با شاخص گرانروی (VI) بالا و یا روغن هیدرولیک بدون روی (Zinc free)
روغن های گردشی جهت استفاده در ماشین های صنعتی دارای سیستم های گردشی و هیدرولیکی
انواع روغن های دنده معدنی و سنتتیک (Synthetic) با پایه PAO (Poly-Alpha-Olefin) و PAG (Polyalkylene Glycol)
روغن های پمپ وکیوم و پمپ های دیفیوژن با پایه سیلیکون جهت استفاده در صنایع اتمی و اتاق های خلا
روغن های ترانسفورماتور و عایق الکتریکی
روغن های انتقال حرارت معدنی و سنتتیک جهت استفاده در سیستم های انتقال حرارت بسته و غیر مستقیم تا دمای 360 درجه سانتیگراد
روغن های امولسیون شونده، روغن های آب صابون و روغن های کشش
روغن های عملیات حرارتی جهت انواع عملیات کوئینچینگ قطعات فولادی و آلیاژهای مختلف
روغن های کمپرسورهای هوا از نوع مارپیچی و تیغه ای و همچنین کمپرسورهای روتاری اسکروو کمپرسورهای گاز
روغن های کمپرسورهای سرمایشی مخصوص سرد خانه ها و سیستم های تهویه
روغن های توربین جهت استفاده در انواع توربین های بخاری، آبی و گازی صنعتی در نیروگاه های برق، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها
روغن های ویژه ماشین ابزار، روغن های برش، مته کاری، تراشکاری و فرزکار فلزات آهنی
روغن با گرید خوراکی مخصوص صنایع غذایی و داروسازی جهت استفاده در دستگاه هایی که در نزدیکی مواد خوراکی کار می کنند.
روغن های زنجیر

خرید روغن صنعتی

شرکت روغن صنعت آروشا با سالها تجربه در تامین انواع روغن صنعتی و گریس تامین کننده انواع روانکار اصلی از شرکت های معتبر جهانی می باشد. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره خرید روغن صنعتی و گریس با شماره 02122920499 تماس بگیرید. ما شما را در تمامی مراحل فروش انواع روانکار، مصرف و نگهداری از انواع روغن صنعتی و گریس راهنمایی می کنیم.

روغن صنعتی چیست ؟

35
این مطلب مفید بود ؟32
برچسب : کسب و کار
نظر سنجی برای این مطلب غیر فعال شده است
وبگردی