واکسن آنفولانزا
تزریق واکسن آنفولانزا قاعده و قانون خاص خودش را دارد که یکی از مهمترین آنها شرایط بدنی است ؛ شرایطی که در عین طبیعی بودن برای تزریق این واکسن طبیعی نیستند.

چه زمانی واکسن آنفولانزا نزنیم یا چه کسانی واکسن آنفولانزا نزنند؟

هر ساله حدود 49 هزار نفر از مردم به دلیل آنفولانزا یا تب های شدید جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل هر ساله افراد از این واکسن استفاده می کنند تا 40 و تا 60 درصد مرگ و میرها را کاهش دهند و به همین دلیل استفاده از واکسن آنفولانزا بسیار مهم است.

واکسن

اگر چه زمان های خاصی می باشد که واکسن آنفولانزا برای افراد خطرناک است و بیشتر پزشکان توصیه می کنند که این واکسن را هر سال بزنید اما معمولاً دو هفته طول می کشد تا دوباره سرحال شوید و از طرفی آن ها شرایطی را شرح دادند که در آن باید از زدن این واکسن خودداری کنید و آن را به تاخیر بیندازید. در این قسمت از سلامت نمناک در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران به این وضعیت ها اشاره خواهیم کرد.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند

1. به تخم مرغ آلرژی دارید

بیشتر فلوشات ها یا واکسن های آنفولانزا بر پایه استفاده از تخم مرغ ساخته شده اند. بنابراین این واکسن خودش به تنهایی شامل مقدار کمی پروتئین تخم مرغ به نام آلبومین می باشد. اگر آلرژی شدید به تخم مرغ و محصولات تخم مرغی دارید، احتمالاً فلوشات باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در شما شود و اگر بعد از استفاده از فلوشات دچار کهیر شدید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید و درمان های لازم را در پیش بگیرید.

در موارد آلرژی های شدید نسبت به تخم مرغ احتمالاً آنافیلاکسی به وجود خواهد آمد که آنافیلاکسی می تواند یک تهدید بزرگ برای زندگی فرد محسوب شود و در هر یک میلیون نفر یک فرد به آن مبتلا خواهد شد.

تخم مرغ

2. زمانی که فردای آن روز کاری برای انجام دادن دارید

آیا می خواهید برای یک سخنرانی آماده شوید؟ اگر می خواهید امروز از واکسن آنفولانزا استفاده کنید، احتمالاً باید برای واکسن آنفولانزا بیشتر صبر کنید. ثابت شده است که واکسن آنفولانزا تب ایجاد نمی کند اما اثرات جانبی دارد که احتمالاً چند روز درگیر آن خواهد بود.

این اثرات شامل موارد زیر می باشد:

  • قرمزی
  • تورم
  • درد در قسمت تزریق شده
  • مشکلات معده
  • درد عضلانی
  • سر درد

در بعضی از موارد ممکن است اثرات جانبی منفی بعد از واکسن آنفولانزا خودشان را نشان دهند و پس چه بهتر که این کار را در هفته ای انجام دهید که کار زیادی برای انجام دادن ندارید و می توانید استراحت کنید.

سردرد

3. احساس مریضی معمولی یا شدید دارید

اگر سرماخوردگی معمولی یا شدید دارید، باید برای زدن این واکسن صبر کنید تا حال شما بهتر شود. زمانی که مریضی شدید دارید، سیستم ایمنی بدن شما بسیار پر مشغله خواهد بود و سعی دارد که با بیماری مبارزه کند که اگر در این زمان واکسن آنفولانزا بزنید، بدن تان تولید پاسخ ایمنی را به تاخیر می اندازد و سعی دارد که به واکسن پاسخ دهد و پس احتمال خوب شدن شما از بیماری دیر تر خواهد بود.

4. زمانی که تب داریم

هنگامی که حتی یک تب کوچک دارید، می تواند نشانه ای باشد که بدن شما بیمار است و سیستم ایمنی تان در حال مبارزه می باشد پس نباید کاری کنیم که این مبارزه طولانی تر شود.

تب

5. زمانی که سال قبل واکنش شدیدی به این واکسن نشان دادید

اگر واکنش شدیدی به واکسن آنفولانزا در سال گذشته نشان دادید، حتما این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. در بیشتر موارد این واکنش ها اصلاً ربطی به واکسن ندارد، اگرچه در بعضی موارد می تواند نشان دهنده این باشد که شما به این واکسن و اعضای درونی آن حساسیت دارید پس چه بهتر که دوباره از آن استفاده نکنید. این حساسیت خودش را با تورم زبان و لب، وزوز کردن گوش، کهیر، تنگی نفس، رنگ پریدگی یا ضربان قلب بالا نشان می دهد.

6. اگر سن بالای 65 سال است

اگر سن شما بیشتر از 65 سال است، احتمالاً در خطر بالای مربوط به بیماری های تب قرار دارید. همزمان که سن بالا می رود، سیستم ایمنی ما ضعیف تر می شود و جنگیدن آن با بیماری سخت تر خواهد شد. در نتیجه بیماری های مزمن احتمال بیشتری پیدا می کنند و تقریباً بین 70 تا 90 درصد از مرگ و میر های مربوط به آنفولانزا در چند سال اخیر در افرادی اتفاق افتاده که بالای 65 سال سن دارند و این موضوع به این معنا نیست که باید از واکسن آنفولانزا دوری کنید اما بهتر است که به جای آن دز بالاتر از آن را استفاده کنید.

واکسن های آنفولانزا آنتی ژن هایی دارند که شما می توانید تعداد بیشتری از آن ها را استفاده کنید و البته باید این موضوع کاملاً تحت نظر پزشک باشد.

تاثیر سن بر واکسن

7. به گلاتین آلرژی دارید

اگر نسبت به گلاتین حساسیت دارید، حتماً باید قبل از استفاده از این واکسن با دکتر مشورت کنید. این ماده در واکسن انفولانزا مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یک ماده پایدارکننده شناخته می شود. افرادی که به گلاتین آلرژی دارند، حتماً بعد از زدن این واکسن با کهیر و تنگی نفس مواجه می شوند. البته که آلرژی به گلاتین کاملاً نادر است اما در هر صورت پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود.

8. واکسن امسال خود را استفاده کرده اید

اگر در شروع فصل از این واکسن استفاده کرده اید، دیگر نباید آن را بزنید ، زدن واکسن دو بار در سال برای بدن شما مفید نیست و به یاد داشته باشید که فقط یک بار حق و اجازه استفاده از این واکسن را در سال دارید.

واکسن زدن

9. به آنتی بیوتیک های خاصی آلرژی دارید

بخش سلامت نمناک توصیه می کند اگر به آنتی بیوتیک های خاصی آلرژی دارید، حتما قبل از استفاده از واکسن این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. بعضی از واکسن های آنفولانزا وجود دارند که حاوی هیچ آنتی بیوتیک نیستند و دکتر می تواند در این شرایط آنها را برای شما اعمال کند.

این آنتی بیوتیک ها به واکسن آنفولانزا اضافه می شوند تا از وجود باکتری در این پروسه جلوگیری کنند اما اگر نسبت به واکنش آلرژیک بدن خود نگران هستید، حتما باید نوع آنها را چک کنید تا ببینید نسبت به آنها حساسیت دارید یا نه.

10. کودکان شش ماهه یا کوچک تر نباید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند

کودکان 6 ماه به پایین معمولاً نیاز به این واکسن ها ندارند زیرا سیستم ایمنی آن ها توانایی مدیریت دز بالای واکسن را ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا این است که مراقبت خود را از کودکان افزایش دهیم و حداقل در این مدت آن ها را داخل هوای تمیز منزل نگه داریم تا دچار این بیماری نشوند و به سنی برسند که بتوانند از این واکسن ها استفاده کنند.

واکسن نوزاد ها

11. کودکان بین 6 ماه تا 8 سال نیاز به واکسن های دیگری دارند

اگر کودک شما بین 6 ماه تا 8 سال سن دارد، قطعاً به واکسن آنفولانزا منظم نیاز ندارد اما می تواند انواع دیگر واکسن ها را داشته باشند و در این سن معمولاً سختی های زیادی را در رابطه با بیماری های تب و سرماخوردگی تجربه می کنند. باید سیستم ایمنی بدن خودشان را تقویت کند.

12. اگر سندروم گیلن باره را در گذشته تجربه کرده بودید

سندروم گیلن باره یک اختلال نادر در سیستم ایمنی بدن است که می تواند به سلول های عصبی آسیب بزند و باعث ضعف عضلانی شود و این اختلال معمولاً در افرادی اتفاق می افتد که عفونت ویروسی و باکتریایی دارند و تقریباً 3 هزار تا 60 هزار از مردم جهان هر ساله به سندروم گیلن باره مبتلا می شوند.

بعد از استفاده از این واکسن حتما مشکلاتی در افراد مبتلا به این سندرم به وجود خواهد آمد پس اگر سندروم گیلن باره را امسال یاسال گذشته یا حتی چند سال اخیر تجربه کرده بودید، از زدن این واکسن اجتناب کنید.

افرادی که نباید واکسن آنفولانزا بزنند ؛ افراد خاص و مواقع خاص

4.418
این مطلب مفید بود ؟162
توجه : مطالب بخش بهداشت و سلامت سایت نمناک از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .
منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک /ن /م.ح
وبگردی