ویندوز 10
سیستم عامل ویندوز یکی از معروف ترین سیستم عامل ها در جهان است که در این گزارش از نمناک به شرح ویژگی های ویندوز 10 خواهیم پرداخت.

معرفی جزئیات و ویژگی های ویندوز 10

ویندوز یکی از محبوب ترین سیستم عامل های موجود در جهان است که همه ما تجربه کار با این سیستم عامل را داشته ایم و کماکان منتظر ارائه نسخه جدید این سیستم عامل توسط شرکت مایکروسافت هستیم. با این حال اخرین نسخه ای که تاکنون برای ویندوز توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است، ویندوز 10 می باشد که واقعا توانست دنیای علم و فناوری را متحول کند.

ویندوز 10

با این حال این نسخه از ویندوز تغییر و تحولات شگفت انگیزی نسبت به نسل های قبلی خود یعنی ویندوز 8 داشت که در این گزارش از بخش تکنولوژی نمناک ما قصد داریم شما را با قابلیت ها و ویژگی های ویندوز 10 آشنا سازیم. همراه ما باشید.

1- منو استارت

از اصلی ترین تحولات ویندوز 10 نسبت به نسل های گذشته، منو استارت جذاب و جدید آن است که بعد از وارد شدن به ویندوز، اولین چیزی که می تواند شروع به جلب توجه شما و هر کاربری کند، منو استارت ویندوز 10 می باشد که وقتی بر روی آن کلیک می کنید می توانید با یک پنل همه کاره و منحصر بفرد که هر چیزی را به شما نشان می دهد روبرو شوید!

ویندوز 10

در سمت راست محیط استارت ویندوز 10، چندین کاشی رنگارنگ جای گرفته اند که هر یک از آنها متعلق به یک اپ ویندوز می باشد. برای مثال می توانید ایمیل ها، تصاویر، تقویم، مخاطبین ذخیره شده، برنامه Xbox، دوربین و... را در میان این کاشی ها دید که برای دسترسی به آنها دیگر نیازی به جستجو در Search Box ویندوز ندارید. به همین دلیل این قابلیت از مهم ترین تغییرات ویندوز 10 می باشد.

2- قابلیت جدید Cortana

کورتانا

مایکروسافت جهت سهولت و انجام کارهای عادی که شاید نیاز به چند کلیک ساده را دارند، از دستیار دیجیتالی منحصر بفرد و خارق العاده خود به نام کورتانا رونمایی کرد که می توانید این قابلیت را در کنار دکمه استارت ویندوز 10 به شکل یک دایره مشاهده کنید. با این حال اگر شما مسلط به زبان انگلیسی هستید، این ابزار برای انجام کارهای روزمره شما حاضر است.

3- برنامه آنلاین XBOX در ویندوز

ویندوز 10

کنسول بازی ایکس باکس که متعلق به شرکت مایکروسافت می باشد، در نسخه جدید ویندوز یعنی ویندوز 10 از برنامه آنلاین ایکس باکس رونمایی کرده است که شما می توانید با استفاده از اینترنت و خرید اکانت از بازی های آنلاین این کنسول به سادگی استفاده کنید. با این حال اگر شما به بازی های آنلاین علاقه دارید می توانید از این اپ که بصورت پیش فرض با نصب ویندوز بر روی سیستم شما نصب شده است، از ده ها بازی آنلاین لذت ببرید. 

 4- Cloud Clipboard

ویندوز 10

به احتمال زیاد تاکنون با دو کلید Ctrl+C برای کپی کردن متن و یا فایل های مختلف استفاده کرده اید. اما اگر شما جدیدترین نسخه ویندوز 10 را نصب کنید، می توانید به سادگی با فشردن دو کلید Win+V متونی که با استفاده از Ctrl+C کپی کرده اید را مشاهده کنید و این ابزار بیشتر برای دسترسی بهتر به متون کپی شده در حافظه کلیپ بورد می باشد.

5- Snip & Sketch

ویندوز 10

در نسخه های قدیمی ویندوز بی شک از ابزار Snipping Toolz استفاده کرده اید که یک ابزار برای گرفتن عکس از صفحه می باشد و بعد از مشخص کردن قسمت مدنظر، شروع به ذخیره کردن آن می کنید. اما این ابزار در ویندوز 10 تبدیل به ابزاری متفاوت و بهبود یافته به نام Snip & Sketch شده است که در کنار عکس گرفتن از صفحه، شما می توانید قسمتی از صفحه را با موس کامپیوتر ببرید و یا حتی می توانید بعد از ثبت عکس، اقدام به ویرایش آن کنید.

6- تایپ کردن با ویس

در سال های گذشته برای استفاده از این قابلیت باید هزینه های گزاف را می پرداختید تا نرم افزار تبدیل گفتار به متن را خریداری کنید که به میزان زیادی باگ داشت و شاید از هر 10 کلمه، 5 مورد کلمه به اشتباه تایپ می شد. اما امروزه دیگر نیاز به هزینه های گزاف ندارید چرا که در ویندوز 10 این قابلیت وجود دارد که تشخیص صدا آن بسیار حرفه ای می باشد.

windows 10

برای فعال کردن این آپشن فقط باید وارد تنظیمات ویندوز شوید و سپس بر روی گزینه Speech کلیک کنید و سپس گزینه Online speech recognition را فعال کنید. پس از فعال شدن هر موقع که نیاز به تایپ داشتید دو کلید Win+H را بفشارید و با استفاده از این قابلیت تایپ کنید. آزمایش های انجام شده روی این قابلیت، نشان داده اند که این دستیار صوتی بسیار دقیق است و می تواند نیاز شما را به بهترین وجه برطرف کند.

7- منو استارت مخفی

منو استارت ویندوز 10 شاید برای هر یک از ما چیز جالبی نباشد چرا که کمی احساس شلوغ بودن را ممکن است در ما ایجاد کند و در نتیجه از کار کردن با آن احساس خوبی نخواهیم داشت. با این حال اگر شما نیز نسبت به منو استارت ویندوز 10 چنین احساسی دارید، جای نگرانی نیست چرا که ویندوز 10 دارای منو استارت مخفی و سریع است که شما می توانید این کار را انجام دهید.

برای استفاده از این منو تنها کافی است بر روی منو استارت راست کلیک کنید تا گزینه هایی اعم از موارد ذیل را مشاهده کنید؛

  • Apps and features
  • System
  • Device Manager
  • Computer Management
  • Task Manager
  • Settings
  • File Explorer

8- Task View

آپشن Task View گرچه مدت زمان زیادی نیست که در آپدیت جدید ویندوز 10 به ویندوز اضافه شده است، با این حال هنوز شاید اکثر ما به آیکون جدید اضافه شده Task View دقت نکرده باشیم و ندانیم که چگونه کار می کند! همان گونه که از نام آن مشخص است، نشان دهنده کارهای شما یا در اصل پنجره های باز شما می باشد که آیکون آن دقیقا در گوشه سمت راست آیکون کورتانا جای گرفته است که با کلیک بر روی آن می توانید پنجره های باز را با ویویی جالب و جذاب مشاهده کنید.

9- حالت دارک مود در ویندوز 10

دارک مود ویندوز

اگر شما از محیط کاربری قدیمی ویندوز احساس خستگی و کسلی می کنید، می توانید از حالت دارک مود ویندوز استفاده کنید که شباهت نزدیکی به نسل جدید گوشی های هوشمند دارد و شما می توانید به سادگی از آن برای انجام کارهای روزمره خود استفاده کنید و دیگر چشم های شما احساس خستگی نخواهد داشت. برای فعال کردن آن تنها کافی است وارد تنظیمات شوید و در منو جستجو تنظیمات عبارت Color را تایپ کنید و بعد از پیدا شدن آن کلیک کنید و سپس گزینه Choose your default app mode را با کمی اسکرول مشاهده خواهید کرد که از حالت Light به حالت Dark تبدیل کنید.

با ویژگی های جالب و منحصر بفرد ویندوز 10 آشتا شوید

4.2410
این مطلب مفید بود ؟34268
منبع : نمناک-/ف
وبگردی